شناسهٔ خبر: 28865891 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

واکنش ها به اعلام رسمي مرگ جمال خاشقجي

مقامات کشورها و نهادهاي بين المللي به اعتراف دیرهنگام عربستان سعودی به کشته شدن جمال خاشقجي واکنش نشان دادند و اين اقدام را محکوم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما؛ در پي اعلام رسمي مرگ جمال خاشقجي روزنامه نگار سعودي بسياري از مقامات کشورها و نهادهاي بين المللي به اين اقدام بي رحمانه واکنش نشان دادند و اين اقدام را محکوم کردند. 

واشنگتن پست: نمی توان به عربستان اجازه داد داستانی جعلی برای حفظ آبرویش بسازد 

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، روزنامه واشنگتن پست در بیانیه ای با اشاره به اعلام رسمی کشته شدن خاشقجی اعلام کرد: عربستان هیچ دلیلی برای اثبات ادعاهای خود ارائه نمی دهد و در مقابل انتظار دارد جهان باور کند خاشقجی بر اثر یک درگیری فیزیکی کشته شده است. آنچه عربستان در خصوص کشته شدن خاشقجی بیان کرد یک روایت نیست، بلکه سرپوش گذاشتن بر قضیه است. ترامپ، کنگره آمریکا و جهان متمدن باید یک دلیل قابل اعتماد از عربستان طلب کنند. نمی توان به عربستان اجازه داد داستانی جعلی برای حفظ آبرویش بسازد.

ترامپ: از موضع سعودی در قبال مرگ خاشقجی راضی نیستیم

شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گزارش داد رئیس جمهور آمریکا گفت: از موضع سعودی ها در قبال مرگ خاشقجی راضی نیستم.
دونالد ترامپ گفت: ما مطالبی درباره وجود نوارهایی از آنچه بر سر خاشقجی رفته است شنیدیم اما هیچ یک از این نوارها را تا کنون ملاحظه نکرده ایم. با کنگره درباره قضیه خاشقجی همکاری می کنم.

رئیس جمهور آمریکا در گفتگویی مطبوعاتی اعلام کرد "من معتقدم فروش سلاح به عربستان، یعنی ایجاد بیش از یک میلیون فرصت شغلی؛ بنابراین، لغو کردن چنین سفارشی برای ما سازنده نیست".
ترامپ با اظهار اینکه "این کار بیش از این که به ضرر آنها باشد، به ضرر ما است" افزود "ما می توانیم به اقدامات دیگری دست بزنیم از جمله این که تحریم هایی اعمال کنیم".

اعلام حمایت اتحادیه عرب از اقدامات عربستان سعودی در ماجرای خاشقجی

شبکه تلویزیونی الاخباریه سعودی گزارش داد: اتحادیه عرب با صدور بیانیه ای از اقدامات عربستان سعودی در ماجرای جمال خاشقجی استقبال کرد.

در این بیانیه آمده است: انجام تحقیقات در این خصوص نشان دهنده تلاش مملکت برای روشن ساختن حقیقت ماجراست. عربستان همچنان یکی از ارکان اصلی امنیت و ثبات منطقه ای و بین الملی باقی می ماند.

محمد علی الحوثی: ائتلاف سعودی برای خروج از بحران خاشقجی، نبردها را در الحدیده تشدید می کند

 ­شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن گفت: ائتلاف متجاوز سعودی تلاش می کند به منظور خروج از بحرانی که به دنبال کشته شدن جمال خاشقجی گرفتار آن شده است، نبردها را در جبهه ساحل غربی شدت بخشد.

کانادا روايت عربستان از مرگ خاشقجي را محکوم کرد

کریستیا فریلند وزیر امور خارجه کانادا در بیانیه ای گفت کشورش روایت عربستان از مرگ جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی را محکوم می کند و آن را ناهمخوان و غیرمعتبر می داند.
وی گفت کانادا خواستار تحقیقاتی کامل در این باره است.
فریلند افزود توضیحاتی که تا به امروز ارایه شده فاقد همخوانی و اعتبار است.

موگرینی: شرایط مربوط به مرگ خاشقجی عمیقا نگران کننده است 

فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت شرایط مربوط به مرگ جمال خاشقجی عمیقا نگران کننده است.
موگرینی همچنین خواستار یک تحقیق کامل، معتبر و شفاف در این باره شد.
وی در بیانیه ای گفت: "شرایط مرگ جمال خاشقجی که در حال آشکارشدن است عمیقا نگران کننده است از جمله نقض تکان دهنده کنوانسیون 1963 درباره روابط کنسولی."
وی افزود: "بر این اساس، اتحادیه اروپا مانند شرکای خود بر ضرورت تداوم تحقیقات کامل، معتبر و شفاف و روشن شدن شرایط مربوط به کشتن وی و اطمینان از بازخواست کامل از مسببان این ماجرا تاکید دارد."

 

 

وزیر خارجه آلمان: تا قبل از تکمیل تحقیقات درباره خاشقجی نباید به عربستان سلاح فروخت

خبرگزاری رویترز گزارش داد: هایکو ماس وزیر خارجه آلمان گفت تا زمانی که تحقیقات مربوط به شرایط مرگ جمال خاشقجی روزنامه نگار کامل نشده است کشورش نباید فروش سلاح به عربستان را تصویب کند.
هاس در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور گفت وقتی هنوز روشن نیست چه بر سر خاشقجی آمده دلیلی ندارد فروش سلاح تصویب شود.
این اظهارات؛ عقب نشینی آشکار از تصمیم آلمان در ماه گذشته میلادی برای تصویب فروش سیستم های توپخانه به دولت عربستان است. ماس گفت: "تا وقتی تحقیقات در جریان است و تا وقتی نمی دانیم چه اتفاقی رخ داده است دلیلی ندارد تصمیم مثبتی درباره صادرات سلاح به عربستان سعودی بگیریم."

اتحادیه اروپا: نحوه قتل خاشقجی نقض آشکار کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک است

شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گزارش داد اتحادیه اروپا اعلام کرد شرایط کشته شدن خاشقجی نقض آشکار کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک است.

وزارت خارجه سوییس برای سومین بار نماینده سفارت عربستان سعودی در برن را فراخواند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما از وین، وزارت خارجه سوییس اعلام کرد: ما به دیپلمات عربستان سعودی که قرار است روز دوشنبه در این وزارتخانه حاضر شود ضرورت تحقیقات آشکار، سریع و دقیق درخصوص علت قتل جمال خاشقجی را تاکید خواهیم کرد.
وزارت امور خارجه سوییس همزمان با رسانه ای شدن موضوع ناپدید شدن خاشاقجی، دهم و نوزدهم اکتبر کاردار عربستان سعودی را فراخوانده و نگرانی شدید خود را در این خصوص اعلام کرده بود. خبرها حاکیست وزارت خارجه سوییس خواستار پاسخ سریع عربستان سعودی به سوالات مطرح شده است.
همچنین برخی منابع سوییسی اعلام کردند " اولی مایرر" وزیر دارایی این کشور که قرار است در سال جدید میلادی بعنوان رییس جمهور انتخاب شود سفر به ریاض یکی از برنامه هایش بود اما احتمالا آن را لغو خواهد کرد.
کارلو سوماروگا نماینده حزب سوسیال دمکرات مجلس سوییس نیز خواستار لغو این سفر به عربستان شد و تاکید کرد که نباید هیات های عربستانی در سوییس مورد استقبال مقامات سوییسی قرار بگیرند.
این نماینده مجلس افزود نباید آمران و عاملان دخیل در قتل خاشقجی یه سوییس سفر کنند.

حمایت اردن از مواضع عربستان در قضیه خاشقجی

شبکه تلویزیونی الحدث گزارش داد اردن بر حمایت خود از اقدامات عربستان در خصوص پرونده خاشقجی تأکید و اعلام کرد این اقدامات برای روشن شدن کامل حقیقت، محقق شدن عدالت و بازخواست مجرمان لازم است.

فرانسه تحقیق جامعی را درباره قتل جمال خاشقجی خواستار شد

­خبرگزاری فرانسه گزارش داد ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به بسیاری از سوالات "بی پاسخی" که درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول باقیمانده است، "تحقیق جامعی" را در این خصوص خواستار شد.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت کشورش با قاطعیت قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی را محکوم می کند.

ولیعهد سعودی خواسته است قتل خاشقجی وحشت انگیز باشد

شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گزارش داد نشریه اشپیگل آلمان به نقل از یک منبع در پلیس فدرال آمریکا نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی خواسته است که قتل خاشقجی وحشیانه و خوف انگیز باشد.

نمایندگی اتحادیه اروپا در ترکیه تحقیق کامل درباره قتل خاشقجی را خواستار شد

به گزارش خبرگزاری آناتولی، کریستین برگر، سفیر اتحادیه اروپا در ترکیه گفت: "همان طوری که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخواست کرده است، ما تحقیق جنایی کامل را درباره این اتفاق خواستاریم ".

حزب سوسیالیست آلمان خواهان بازنگری روابط آلمان با عربستان شد

شبکه تلویزیونی الجزیره عربی در خبری فوری گزارش داد حزب سوسیالیست آلمان خواهان بازنگری روابط آلمان با عربستان شد.
 
وزیر خارجه بلژیک: مقامات سعودی باید ابهامات قتل خاشقجی را برطرف کنند
­شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گزارش داد وزیر خارجه بلژیک اعلام کرد مقامات سعودی باید ابهامات قتل خاشقجی را برطرف کنند.
 
مرکل قتل خاشقجی را محکوم کرد

خبرگزاری رویترز گزارش داد: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول را محکوم کرد و گفت تا کنون توضیحات ارایه شده درباره شرایط مرگ وی ناکافی بوده است.
مرکل و هایکو ماس ­وزیر خارجه آلمان در بیانیه مشترکی که روز شنبه منتشر شد گفتند: "ما این اقدام را به قوی ترین وجه محکوم می کنیم.ما از عربستان درباره شرایط مرگ وی انتظار شفافیت داریم. اطلاعات در دسترس درباره رخدادهای کنسولگری عربستان در استانبول ناکافی است."

نخست وزیر دانمارک: مثل روز روشن است که از تمام جزئیات قتل خاشقجی پرده برداشته نشده است
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر گزارش داد؛ نخست وزیر دانمارک گفت: مثل روز روشن است که از تمام جزئیات قتل خاشقجی پرده برداشته نشده است.

لندن: قتل خاشقجی اقدام وحشتناکی است که عاملان آن باید محاکمه شوند

دولت انگلیس تاکید کرد قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی اقدام وحشتناکی است که عاملان آن باید محاکمه شوند.
سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس روز شنبه ضمن تسلیت به خانواده جمال خاشقجی اعلام کرد:" ما گزارش عربستان سعودی را درباره کشته شدن خاشجقی و همچنین تدابیری را که لندن در ادامه اتخاذ خواهد کرد، بررسی می کنیم. همان گونه که وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرده است، قتل خاشقجی اقدامی وحشتناک است که عاملان آن باید محاکمه شوند."

دیدبان حقوق بشر: جهان باید عربستان را مسئول ماجرای جمال خاشقجی بداند

­پایگاه اینترنتی دیدبان حقوق بشر در گزارشی به قلم اریک گلدشتاین مسئول امور خاورمیانه و شمال آفریقا در این نهاد مستقر در نیویورک نوشت: جهان باید عربستان را مسئول ماجرای جمال قاشقجی بداند.

وی نوشت: جامعه بین الملل باید تفکرات اصلاحات بالا به پایین بن سلمان را به چالش بکشد؛ اصلاحاتی که همه دیگر اصلاح طلبان را به استثنای خود بن سلمان در موقعیتی دشوار و تضعیف شده قرار داده است.

نا امیدی اسپانیا از گزارش عربستان سعودی درباره پرونده خاشقجی

­دولت اسپانیا روز شنبه 28 مهر اعلام کرد از گزارش ریاض درباره مرگ جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف دولت سعودی «نا امید» شده است.
دولت اسپانیا در بیانیه ای اعلام کرد: «دولت اسپانیا از گزارش اولیه دادستان عربستان سعودی درباره مرگ جمال خاشقجی روزنامه نگار در کنسولگری سعودی در استانبول نا امید شده است و از صمیم قلب به خانواده خاشقجی تسلیت می گوید.»
همچنین شنیده شده که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار انجام تحقیقاتی کامل و شفاف شده است تا افرادی که مسئول این حادثه هستند محاکمه شوند، حادثه ای که باعث اعتراض جامعه بین الملل شد.

عمر چیلیک: پرونده خاشقجی به شرافت ترکیه پیوند خورده است

سخنگوی حزب عدالت و توسعه پرونده خاشقجی را به شرافت کشورش پیوند زد و گفت، در پی آن نیستیم کسی را بیهوده متهم کنیم اما اجازه نخواهیم داد ابعادی از پرونده مخفی بماند.
عمر چیلیک اظهار داشت، ما پیگیر تحولات در داخل عربستان هستیم، برخی از مقامات اطلاعاتی این کشور از کار برکنار و هیجده نفر هم بازداشت شدند، دادستانی کل عربستان نیز در بیانیه اش با تایید خبر قتل خاشقجی، دلیل آن را درگیری با اتباع عربستان دانست. صدور این بیانیه پس از گذشت چندین روز، باید بتواند از این پس روند تحقیقات را سرعت دهد، ضمن اینکه باید مشخص کند زمان قتل خاشقجی چه کسانی در کنسولگری بودند و چه کسی مسئولیت آنان را بر عهده داشت؟ تمامی دنیا منتظر پاسخ این سئوالات است.
سخنگوی حزب حاکم ترکیه درباره تاخیر عربستان در صدور بیانیه گفت، همه در انتظار این بودند که از همان روز اول چنین بیانیه ای صادر شود، این خواسته در رسانه های محلی، منطقه ای و بین المللی مشاهده می شود. در ذهن برخی از حاکمان منطقه ای و حتی در رسانه های سعودی نیز چنین است، البته ما نیز سئوالاتی در سر داریم، می دانید در این قضیه دو تحقیق انجام دادیم، تحقیقی مشترک با عربستان و تحقیقی که ترکیه به تنهایی انجام داد، بدون تردید منتظر شنیدن پاسخ هایی از نظام سعودی هستیم. ما هیچگاه کسی را بیهوده متهم نمی کنیم اما اجازه نمی دهیم چیزی مخفی بماند.با آنکه این اتفاق در داخل کنسولگری عربستان رخ داده است اما اتفاقی بود که در خاک ترکیه افتاد در نتیجه این اتفاق به شرافت ما ارتباط دارد.
­چیلیک افزود، در این مدت مدیریت ترکیه بر روند تحقیقات، با انتقاد برخی از بنگاههای تبلیغاتی مواجه شد، ما را متهم کردند در پی معامله با عربستان هستیم اما از همان روز اول و بر اساس اظهارات رئیس جمهوری، تاکید کردیم که حقایق را افشا می کنیم، تفاوتی ندارد که آن حقیقت چه باشد، هیچگاه در پی آن نخواهیم بود تا با استناد به اخبار نادرست کسی را متهم کنیم. ابعاد و توضیحات این پرونده مخفی نخواهد ماند بلکه آنچه رخ داد به دقت علنی خواهد شد.

مرکل: روایت عربستان درباره کشته شدن خاشقجی را نمی پذیریم

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان اعلام کرد، قصه سرایی عربستان درباره قتل جمال خاشقجی را نمی پذیریم.

توئیت نامزد خاشقجی در واکنش به تایید مرگ وی
خدیجه چنگیز، نامزد روزنامه نگار مقتول سعودی در واکنش به تایید خبر قتل جمال خاشقجی توسط دولت عربستان، با انتشار توئیتی ابراز تاسف کرد.
چنگیز که آخرین کسی است که جمال خاشقجی را زنده دیده است در این توئیت نوشت: عشق من جمال خدا تو را قرین رحمت کند و در بهشت سکنی دهد.
نامزد خاشقجی همچنین ابراز امیدواری کرده است که مقامات هرچه سریعتر جسد وی را پیدا کنند.

"انجمن رسانه ای ترک – عرب" از شاه سعودی خواست قاتلان و آمر قتل جمال خاشقجی را مجازات کند

"انجمن رسانه ای ترک – عرب" با صدور بیانیه ای، از سلمان شاه عربستان سعودی خواست قاتلان و آمر قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی را که 18 روز پیش در کنسولگری سعودی در استانبول با بی رحمی تمام به قتل رسید، مجازات کند.
در بیانیه این "انجمن رسانه ای ترک – عرب" که در مقابل کنسولگری سعودی در استانبول قرائت شد، آمده است : « 18 روز پیش در این محل جنایتی بزرگ واقع شد و جمال خاشقجی، عضو انجمن رسانه ای ترک – عرب در این محل به فجیع ترین شکلی که در تاریخ انسانیت مشاهده شده است، به قتل رسید. قاتلان، این قتل را با برنامه و نقشه قبلی انجام دادند. اما ، نقشه قاتلان نقش بر آب شد. »
در بیانیه انجمن رسانه ای ترک – عرب افزوده شده است : « در روزهای نخست با توجه به نتیجه گروگان گرفته شدن سعد حریری، باور داشتیم که وی نیز آزاد خواهد شد و از کنسولگری سعودی زنده بیرون خواهد آمد. اما، در پایان روز سوم با اخباری که از منابع امنیتی به ما رسید، امیدواری هایمان به یاس تبدیل شد و ما نیز مجبور شدیم که بپذیریم جمال خاشقجی با وحشی گری کشته شده است. مرگ جمال خاشقجی نه تنها در منطقه جلب توجه کرد، بلکه توجه تمامی جهان به این قتل جلب شد. ما به عنوان "انجمن رسانه ای ترک – عرب" از تمامی همکاران رسانه ای مان بخاطر انعکاس این خبر تشکر می کنیم. همچنین از تمامی سیاستمداران و فعالان اقتصادی که از شرکت در مجمع تجاری عربستان خودداری کردند، تشکر می کنیم. اما، بزرگترین تشکر را مدیون رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه هستیم که حمایت او را هر آن احساس می کردیم. »
انجمن رسانه ای ترک – عرب افزوده است : « اما، این پرونده در این مرحله به اتمام نرسیده است و تازه آغاز راه است.

بیانیه انجمن روزنامه نگاران عرب در مخالفت با روایت عربستان درباره قتل خاشقجی

انجمن روزنامه نگاران عرب در اعتراض به روایت عربستان از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه بیانیه ای صادر و با برگزاری کنفرانسی مطبوعاتی در برابر ساختمان کنسولگری این بیانیه را قرائت کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است، ما خواستار اجرای عدالت در پرونده قتل خاشقجی و محاکمه تمامی عوامل این پرونده هستیم.
در این بیانیه همچنین از دولت آمریکا و کنگره این کشور خواسته شد تا درباره این اتفاق تحقیق کنند و جنایتکاران را به پای میز محاکمه بکشانند.

 هلند تحقیقات عمیق برای روشن شدن همه ابهامات مربوط به خاشقجی را خواستار شد

ارک روت نخست وزیر هلند روز شنبه تحقیقات عمیق را درباره کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی منتقد سیاستهای ریاض در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول خواستار شد.
پس از آن که عربستان سعودی به کشته شدن این فعال مطبوعاتی در کنسولگری این کشور در استانبول اذعان کرد، نخست وزیر هلند ضمن تاکید بر ضرورت انجام تحقیقات بیشتر درباره این ماجرا تصریح کرد:" همچنان ابهامات زیادی درباره خیلی مسایل در این ماجرا وجود دارد؟ واقعا چه اتفاقی افتاده ؟ خاشقجی چگونه به قتل رسیده ؟ چه کسی در این ماجرا مسئول است؟"
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی ضمن تایید خبر کشته شدن جمال خاشقجی از برکناری دو مسئول بلند پایه سعودی نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد این کشور و همچنین بازداشت هجده مظنون سعودی در این رابطه خبر داده است.مسئولان سعودی می گویند خاشقجی در درگیری با افراد در کنسولگری عربستان کشته شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از کپنهاگ، نخست وزیر هلند که در کنفرانسی مطبوعاتی در کپنهاگ پایتخت دانمارک سخن می گفت، افزود:" من امیدوارم که هر چه زودتر همه مسایل مهم در این قضیه روشن شود. برای این کار لازم است که یک تحقیق عمیق در این خصوص صورت گیرد."

یونسکو قتل خاشقجی را به شدت محکوم کرد

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) روز شنبه قتل جمال خاشقجی، خبرنگار سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول را به شدت محکوم کرد و از مقامات این کشور خواست عاملان این قتل تسلیم عدالت شوند.
­

ترامپ: مرگ خاشقجی غیرقابل قبول است اما به سعودی ها در برابر ایران نیاز داریم

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با اشاره به اینکه آنچه برای جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول اتفاق افتاده غیرقابل قبول است به خبرنگاران گفت به این مسئله باید با دقت رسیدگی شود زیرا ریاض متحد مهم آمریکا در مقابل ایران است و میلیاردها دلار قرارداد تسلیحاتی در معرض خطر قرار دارد.
وی افزود عربستان سعودی متحدی بزرگ بوده اما آنچه اتفاق افتاده غیرقابل قبول است. اگر قرار به اعمال شکلی از تحریم یا آنچه ممکن است تعیین کنیم باشد ترجیح می دهم از لغو قرارداد 110 میلیارد دلاری که 600 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است به عنوان مجازات استفاده نکنیم.
رئیس جمهور آمریکا خاطر نشان کرد سعودی ها متحدی بزرگ در خاورمیانه بوده اند و ما به آنها به عنوان یک نیرو در مقابل ایران نیاز داریم بنابراین ، این ساده ترین راه حلی نیست که وجود دارد.
وی در عین حال از اقدام عربستان در بازداشت نزدیک به 24 تبعه سعودی در چارچوب تحقیقات درباره سرنوشت خاشقجی تمجید کرد و آن را " گامی بزرگ " دانست.

فراگيري شدن هشتگ جسد خاشقجي کجاست؟

در ترکیه و سراسر جهان هزاران تن این سوال را می پرسند که جسد خاشقجی کجا است؟
هزاران تن در شبکه های مجازی هشتک «جسد کجا است؟» را علامت زدند.
خودداری حکومت سعودی از اعلام مکان جسد موجب تقویت احتمال قطعه قطعه شدن جسد خاشقجی شده است.
حکومت عربستان سعودی با اعلام اینکه خاشقجی در درگیری فیزیکی در سرکنسولگری عربستان جان خود را از دست داد، مرگ وی را رسما پذیرفت اما یک مقام سعودی به خبرگزاری رویترز گفت، نمی دانیم جسد خاشقجی چه شده است.

تجمع اعتراضی روزنامه نگاران اندونزیایی در برابر سفارت عربستان در جاکارتا

روزنامه نگاران مالزیایی در اعتراض به آنچه بر سر جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی آمده است در برابر سفارت عربستان در جاکارتا تجمع کردند.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، تجمع کنندگان خواستار افشای واقعیت ها در پرونده ناپدید شدن خاشقجی شدند .
آنان از وزیر امور خارجه مالزی خواستند در دیدار با همتای عربستانی یا هر هیئتی که از عربستان به مالزی سفر می کنند، در چارچوب وظایف انسانی و اخلاقی پرونده خاشقجی را مطرح کند.

 

mp4
<div id="video-display-embed-code_2746610" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2257340/2746610?width=400&height=300"></script></div>

تجمع فعالان حقوق بشر در مقابل سفارت عربستان در لندن 

تعدادی از فعالان حقوق بشر با تجمع در برابر سفارت عربستان در لندن، ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی را محکوم کردند.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، معترضان از مقامات سعودی خواستند سرنوشت خاشقجی و دهها نفر از افرادی را که به خاطر ابراز عقیده در زندان به سر می برند یا سرنوشت آنان هنوز مبهم است، مشخص کنند.
معترضان معتقدند، از زمانی که تصمیم گیری ها در عربستان به صورت انحصاری در اختیار محمد بن سلمان قرار گرفته است بسیاری از افراد زندانی شده یا سرنوشت نامشخصی پیدا کرده اند.

 

mp4
<div id="video-display-embed-code_2746608" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2257340/2746608?width=400&height=300"></script></div>

ليندسي گراهام: احساس مي کنم از من سواستفاده شده است 

سناتور لیندسی گراهام در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز به بیان رویکرد کنگره آمریکا در ارتباط با ترور خاشقجی پرداخت و گفت: "احساس می کنم از من سوء استفاده شده است." زمانی که از او در ارتباط با راه حل های مرتبط با این موضوع پرسیده شد، او به یکی از ابزارهای محبوب در زمینه امنیت ملی اشاره کرد و گفت: "من می دانم چکار خواهم کرد. قصد دارم عربستان سعودی را تحریم کنم."

 

سناتور آمريکايي: کنگره بايد جلوي وحشي گري عربستان را بگيرد

تیم کین سناتور دموکرات آمریکا گفت توضیح عربستان سعودی درباره کشته شدن جمال خاشقجی یک توهین به شمار می رود و کنگره باید جلوی این وحشی گری را بگیرد.

 

 بن نایف: ملک سلمان روی جنایت فرزندش سرپوش می گذارد

شخصی که مشاور ولیعهد سابق عربستان معرفی شده است در رشته توییتی گفت ملک سلمان روی جنایت فرزند خود سرپوش می گذارد تا او را در سمت خود باقی نگه دارد.
در توییت های مشاور منتسب به محمد بن نایف آمده است: ترامپ درباره محمد بن سلمان گفت: ”تقریبا او را نمی شناسم“. ترامپ به این شکل حقارت آمیز و شرم آور منکر بن سلمان می شود که این نشانه آمادگی آمریکا برای خالی کردن پشت او در هر زمانی است که احساس کند خطری برای منافعش است یا حمایت مطلق از او باعث ایجاد حالتی از هرج و مرج سیاسی در فضای داخلی آمریکا می شود.
دادستان کل اعلام کرد: ”بحث و جدلی که بین جمال خاشقجی و کسانی که با او دیدار کردند رخ داد باعث ایجاد مشاجره و بروز درگیری فیزیکی و در نتیجه مرگ او شد“. این توجیه مایوس کننده است. چه کسانی با خاشقجی دیدار کردند و چرا تعدادشان آنقدر زیاد بود؟ جسد او کجاست؟ چه رابطه ای بین سعود القحطانی و عسیری وجود داشت اگر موضوع فقط یک بحث ساده بود که بالا گرفت؟

ترامپ با معتبر دانستن توضیحات عربستان تاکيد کرد عربستان متحد عالی آمریکاست
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا جمعه شب ضمن معتبر دانستن توضیحات ریاض درباره ماجرای خاشقجی، از عربستان به عنوان متحد عالی آمریکا در منطقه یاد و تأکید کرد تحریمهای احتمالی بر ضد ریاض نباید قراردادهای تسلیحاتی با این کشور را تحت تأثیر قرار دهد.
ترامپ تصریح کرد توضیحات عربستان سعودی درباره کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد ریاض که مقامات عربستان سرانجام پس از چندین روز ابهام در سرنوشت وی به کشته شدنش در کنسولگری کشورشان در استانبول اعتراف کردند، معتبر است هر چند اتفاقی که برای این فعال مطبوعاتی افتاد قابل قبول نیست.
دونالد ترامپ در حالی سخنان مقامات ریاض را درباره کشته شدن جمال خاشقجی تأیید کرده است که شماری از اعضای کنگره آمریکا در یک موضع گیری کاملا متفاوت تأکید کرده اند که توضیحات مقامات سعودی درباره این ماجرا که از چند روز پیش به خبر شماره یک رسانه های جهان تبدیل شده است، قانع کننده نیست.

نظر شما