شناسهٔ خبر: 28865839 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

آخرین وضعیت مرزبانان ربوده‌شده

نماینده مردم میرجاوه در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در گفت‌وگویی آخرین وضعیت پیگیری وضعیت مرزبانان کشورمان را که سه‌شنبه گذشته توسط گروه تروریستی موسوم به جیش‌العدل ربوده شدند تشریح کرد. وی اعلام کرد هم‌اکنون 3-2 گروه مردمی (سران طوایف) در آن سوی مرز حضور دارند و در حال رایزنی با معتمدان و سران طوایف آنها هستند تا این موضوع ختم به خیر شود.

صاحب‌خبر -
نماینده مردم میرجاوه در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در گفت‌وگویی آخرین وضعیت پیگیری وضعیت مرزبانان کشورمان را که سه‌شنبه گذشته توسط گروه تروریستی موسوم به جیش‌العدل ربوده شدند تشریح کرد. وی اعلام کرد هم‌اکنون 3-2 گروه مردمی (سران طوایف) در آن سوی مرز حضور دارند و در حال رایزنی با معتمدان و سران طوایف آنها هستند تا این موضوع ختم به خیر شود. 
 
به گزارش رجانیوز به نقل از تسنیم؛ علی کُرد افزود: همچنین تاکنون پیگیری‌های زیادی از سوی دولت و دستگاه دیپلماسی کشور انجام شده که در این رابطه می‌توان به احضار سفیر و حضور فرمانده مرزبانی پاکستان در تهران اشاره کرد. وی درباره احتمال مذاکره با نمایندگان تروریست‌ها برای آزادی مرزبانان، اظهار داشت:‌ آنها مواضع خود را از طریق اطلاعیه‌های‌شان بیان می‌کنند و اقدامی برای مذاکره مستقیم انجام نمی‌دهند.
 
نماینده مردم میرجاوه در مجلس ادامه داد: صحبت‌های زیادی با مسؤولان دولتی و امنیتی پاکستان درباره نظارت بیشتر بر مرزهای مشترک انجام شده و آنها هم قول‌های مساعدی داده‌اند اما هنوز به تعهدات‌شان جامه عمل نپوشانده‌اند. در ایالت بلوچستان کشور پاکستان نابسامانی وجود دارد و هرگونه اشرار مسلح  و گروهک‌های تروریستی ضدانقلاب می‌توانند در این ایالت استقرار پیدا کنند. متاسفانه مسؤولان پاکستانی همکاری قابل توجهی برای مقابله با آنها انجام نمی‌دهند.
 
کُرد با بیان اینکه ما باید حفاظت از مرزهای خود را ارتقا دهیم، تصریح کرد: در حوزه لجستیکی و نیروی انسانی و انسداد معابر مرزی تدابیری اندیشیده شده تا حفاظت از مرزها ارتقا یابد. ما توانسته‌ایم پاسگاه‌ها و موانع مرزی مستحکمی در طول چند سال اخیر در مرز با پاکستان احداث کنیم اما شرایط جغرافیایی خاص منطقه موجب بروز چنین حوادثی می‌شود.
 
نامه وزیر کشور به همتای پاکستانی
همچنین وزیر کشور پنجشنبه گذشته در نامه‌ای به همتای پاکستانی خود تأکید کرد باید تمام تلاش‌ها برای آزادسازی گروگان‌ها انجام شود. عبدالرضا رحمانى‌فضلى، وزیر کشور در نامه‌ای به شهریار آفریدی، وزیر کشور پاکستان با اشاره به ربایش 14 نفر از مرزبانان کشورمان توسط اشرار تروریست، خواستار اهتمام و توجه ویژه دولت پاکستان به تعهدات امنیتی خود در جلوگیری از تحرکات اشرار از خاک این کشور در حمله به پاسگاه‌های مرزی و تجاوز به حریم جمهوری اسلامی ایران شد. رحمانی‌فضلی در این نامه با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران قاطعانه با گروه‌های تروریستی و تکفیری و اشرار برخورد خواهد کرد، تصریح کرد: تمام تلاش‌ها باید معطوف به آزادسازی گروگان‌ها، مقابله قاطع با تروریست‌ها و جلوگیری از تکرار چنین حوادث تلخ و ناگواری باشد. وزیر کشور در این نامه خطاب به شهریار آفریدی، وزیر کشور پاکستان تأکید کرد: در چارچوب روابط دوجانبه و اصل حسن همجواری و همچنین تعهدات امنیتی میان 2 کشور، انجام عملیات مشترک تا حصول نتیجه با قید فوریت ضروری است.
 
پاکستان: برای بازگشت مرزبانان تلاش می‌کنیم
سفارت پاکستان نیز روز پنجشنبه در واکنش به ربوده شدن ۱۴ مرزبان ایرانی در مرز میرجاوه اعلام کرد اسلام‌آباد ضمن محکوم کردن این حادثه تروریستی تمام تلاش خود را برای بازگرداندن نظامیان ایرانی انجام خواهد داد. سفارت پاکستان در تهران اعلام کرد: ربوده شدن 14 مرزبان ایرانی توسط گروهک تروریستی جیش‌العدل موجب تاسف عمیق مردم پاکستان شده است و ما خود را متعهد می‌دانیم برای بازگرداندن این مرزبانان عزیز با دولت ایران همکاری کنیم. در این بیانیه آمده است: وزارت خارجه پاکستان مصمم است تمام تلاش خود را برای انجام عملیات آزاد‌‌سازی این مرزبانان انجام دهد و در این مسیر از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهد کرد.
 
این سفارت همچنین تصریح کرد: بدون شک توطئه ربودن این نظامیان تلاش مذبوحانه گروه‌هایی است که نمی‌خواهند روابط خوب، حسنه و برادرانه ایران و پاکستان را ببینند. اسلام‌آباد به هیچ فرد و گروهی اجازه نخواهد داد امنیت مرز مشترک با ایران را که «مرز دوستی» نامگذاری شده است خدشه‌دار کند. سفارت پاکستان اعلام کرد: ما در تمام لحظات تلخ و شیرین همراه مردم ایران خواهیم ماند و فتنه‌گری گروه‌های تروریستی را که خواهان تضعیف روابط میان 2 کشور هستند ناکام خواهیم گذاشت.
 
محمدجواد ظریف نیز چهارشنبه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه پاکستان، وضعیت مرزبانان ایرانی ربوده شده را پیگیری کرد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، سرنوشت نیروهای مرزی کشورمان را که در نقطه مرزی 103 در میرجاوه توسط گروه‌‌های تروریستی ربوده شده و به داخل خاک پاکستان منتقل شدند پیگیری کرد. ظریف در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تاکید بر ضرورت تضمین و افزایش امنیت مرزهای مشترک بین 2 کشور براساس تفاهمات و گفت‌وگوهای قبلی، خواهان اقدامات جدی و عاجل دولت پاکستان در تامین امنیت و سلامت جانی نیروهای ربوده شده و شناسایی و دستگیری عوامل این حادثه تروریستی و غیرانسانی و بازگشت سریع  تمام مرزبانان ربوده شده به ایران شد.
 
شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان نیز در این گفت‌وگو ضمن محکومیت شدید این اقدام ضدبشری گروه‌‌های تروریستی و ابراز تاسف عمیق از وقوع این حادثه، اعلام کرد: تمام امکانات پاکستان در خدمت اقدامات لازم و ضروری برای یافتن و دستگیری عوامل این حادثه و آزادی و تامین امنیت جانی مرزبانان ایرانی قرار خواهد گرفت. وزیر خارجه پاکستان در ادامه اظهار داشت: این گروه‌‌های تروریستی دشمن مشترک 2 ملت و دولت ایران و پاکستان محسوب می‌شوند که سعی دارند در روابط دوستانه و نزدیک 2 کشور همسایه اخلال ایجاد کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما