شناسهٔ خبر: 28865783 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

در جلسه با حضور نهاوندیان، آخوندی و نوبخت مطرح شد؛

ساخت مسکن در بیابان در قالب مسکن مهر راهکار نیست/ چاره‌ای جز بازآفرینی نداریم/ اختصاص 70 هزار میلیارد تومان برای احیای بافت فرسوده

مبادله تفاهم نامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه بازآفرینی شهری پایدار بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی به امضا رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، این مراسم در سازمان برنامه و بودجه با حضور «عباس آخوندی»، وزیر راه و شهرسازی، «محمدباقر نوبخت»، رییس سازمان برنامه و بودجه، «مرتضی شهیدزاده»، رییس صندوق توسعه ملی، «محمد نهاوندیان»، معاون اقتصادی رییس جمهور، و «افشین برمکی»، رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد، برگزار شد.

برمکی در آغاز جلسه گفت: احیا بافت فرسوده یکصد هزار واحد مسکونی جدید 120 هزار فرصت شغل مستقیم و 180 هزار فرصت شغل غیرمستقیم ایجاد می کند که در حدود 6 هزار میلیارد تومان تجهیز منابع شده است. 3 هزار و 770 میلیارد تومان آن را دولت و 2 هزار و 700 هزار میلیارد تومان را صندوق توسعه ملی پرداخت می کند. 40 درصد مردم شهر در بافت های فرسوده زندگی می کنند که با شروع  این طرح می توانیم این واحدها را مجددا احیا کنیم. 

او گفت: برنامه کلی توسط وزارت راه و شهرسازی درباره 500 واحد مسکونی با کاربری مذهبی 2 هزار و 300 مترمربع، کاربری فرهنگی 2 هزار و 800 مترمربع، کاربری بهداشتی 7 هزار و 700 مترمربع، ورزشی 7 هزار و 600 مترمربع و تجاری هزار و 100 مترمربع ارائه شده است.

برمکی عنوان کرد: دولت برای تأمین اقدامات روبنایی و زیربنایی 2 هزار و 120 میلیارد تومان اندیشیده و برای برنامه های نهادهای توسعه گر حدودا 300 میلیارد تومان تسهیلات تدبیر شده که 150 میلیارد تومان آن را دولت می پردازد.

او با تاکید بر اینکه عدالت در توزیع استانی تعداد واحدهای مسکونی در این برنامه رعایت شده است، افزود: بیشترین سهم از اعتبارات این طرح برای تهران با 6.2 درصد، آذربایجان شرقی 4.7 درصد، اصفهان 4.5 درصد، خراسان رضوی و خراسان 4.2 درصد بوده و توزیع استانی ما شامل 31 استان و 486 محله است.

در ادامه «محمد نهاوندیان»، معاون اقتصادی رییس جمهور، گفت: وزارت راه و شهرسازی همکاری خوبی برای پیشبرد این طرح داشته اما با توجه به رسیدن به پایان سال باید فعالیت های خود را سرعت بخشیم. 

نهاوندیان تأکید کرد: این طرح در شرایط فعلی بسیار مفید است هم ایمنی و هم کرامت انسانی در آن به چشم می خورد. در گذشته کارهای زیادی صورت گرفته زیرا رییس جمهور محترم اهتمام خاصی داشتند. 

او افزود: محله محور و مشارکت محور بودن در این طرح بسیار مهم است.

نهاوندیان گفت: اصل مشارکت با بخش خصوصی و مردمی است و باید مثلث زرینی را برای پیشبرد آن بیاندیشیم. مطالعات در همه استان ها به تفکیک شهرستان ها صورت گرفته و استقبال توسعه گران نیز خوب بوده است اما تغییراتی که در سطح عمومی قیمت ها رخ داده را باید بپذیریم و پیمانکاران واقع بینانه عمل کنند.

در ادامه جلسه «عباس آخوندی»، وزیر راه و شهرسازی، بیان کرد: برای زندگی شهری چاره ای جز بازآفرینی وجود ندارد. ساخت مسکن در بیابان در قالب مسکن مهر راهکار نیست؛ راهکار در ایران بازآفرینی بافت های فرسوده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: مشارکت مردمی، توان افزایی اجتماعی، افزایش توان مالی ساکنان و بازگشت به هویت ایرانی در شهرهای ایران جان مایه اصلی این طرح است.

در ادامه «محمدباقر نوبخت»، رییس سازمان برنامه و بودجه، گفت: اتفاق بسیار ارزشمندی با امضای این تفاهم نامه صورت می گیرد که از چند منظر حائز اهمیت است. 

او گفت: در شرایط فعلی با یک نوع تهدید و تحریم مواجه هستیم. همه انتظار دارند از همه ظرفیت ها برای خنثی کردن آثار تحریم استفاده کنیم.

نوبخت افزود: براساس این تفاهم نامه بیش از 100 واحد مسکونی در کشور نوسازی می شود.

او بیان کرد: در بخش دیگر 50 هزار واحد مسکونی حمایتی و 50 هزار واحد مسکونی روستایی که در تبصره 18 آمده است، تدبیر شده است.

نوبخت با تاکید بر اینکه تحریم نمی توانند جلوی این طرح را بگیرد، افزود: اجرای این طرح هیچ ارتباطی به خارج ندارد. ما توانستیم با دور زدن تحریم ها این طرح را اجرایی کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: مردم از ما انتظار دارند و این بازآفرینی، ایمن بخشی به زندگی مردم می دهد. ساخت و ساز مسکن می تواند تأثیرات زیادی در صنعت داشته باشد و اقدامات لازم انجام شده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا، در خصوص آخرین وضعیت برنامه بودجه سال 98 گفت: این برنامه آماده شده و به زودی اعلام خواهیم کرد. 
 

نظر شما