شناسهٔ خبر: 28865722 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

واکنش نامزد جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی به اعلام خبر قتل وی

نامزد ترکیه ای«جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی به اعلام خبر قتل وی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه که توسط ریاض رسما اعلام شد از طریق توئیتر واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «خدیجه چنگیز» نامزد ترکیه ای«جمال خاشقجی»  روزنامه نگار منتقد عربستانی به اعلام خبر قتل وی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه که توسط ریاض رسما اعلام شد از طریق توئیتر واکنش نشان داد.

وی با این آیه توئیت خود را آغاز کرد: «وَإِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًا فَادَّارَأْتُمْ فِیهَا ? وَاللَّهُ مُخْرِجٌ مَّا کُنتُمْ تَکْتُمُونَ»البقرة (72)

خدیجه به دنبال آن نوشت:« خداوند تو را ای عشق من، جمال، رحمت کند و منزگه تو را بهشت برین با حمزه سید الشهداء قرار دهد.»

وی در توئیت دیگری نوشت: قلب اندوهناک می شو، چشم ها اشک بار می شود و بر فراق تو ای جمال ای عشق من اندوهگین هستیم.»

صبح امروز خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اعلام کرد : خاشقجی در نتیجه مشاجره در  کنسولگری ریاض در استانبول  کشته شده است.

واس بامداد شنبه اعلام کرد که دادستانی 18 نفر را که تمامی آنها اتباع سعودی هستند، در خصوص پرونده ناپدید شدن «جمال خاشقجی» در کنسولگری ریاض در استانبول بازداشت کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان بدون نام بردن از ماهیت افراد بازداشت شده، مدعی شد که تحقیقات در خصوص کشته شدن این روزنامه نگار ادامه دارد.

عربستان در حالی کشته شدن خاشقجی در کنسولگری خود در ترکیه را تایید می کند، که پیشتر مقام های سعودی منکر جان باختن این روزنامه نگار در مرکز دیپلماتیک خود در استانبول شده بودند.

همچنین منابع رسمی عربستانی همچنین گزارش دادند که در نتیجه تایید کشته شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، «احمد العسیری» معاون سرویس امنیتی و اطلاعات عربستان و «سعود القحطانی» مشاور ارشد کاخ سلطنتی از مناصب خود برکنار شدند.

مجتهد فعال سعودی پیش از برکناری القحطانی، فاش کرده بود که وی از 9 اکتبر (17 مهر) در دفترش حاضر نشده است و در توئیتر حضور ندارد و فرد دیگری به جای وی در این شبکه اجتماعی مطلب می گذارد.

وی افزود: هنوز نقش واقعی القحطانی مشخص نیست، اما آنچه تایید شده است وی کینه شدیدی نسبت به خاشقجی داشت و دو تن از قاتلان این روزنامه نگار از افراد نزدیک به وی هستند.

همچنین این مقام ارشد کاخ سلطنتی همزمان با این حادثه با گذرنامه دیگری به عنوان شهروند عادی وارد ترکیه شده بود.

القحطانی در واکنش به برکناری در توئیتر نوشت: از شما متشکرم، وفادار خواهم ماند.

همچنین پیش از خبر برکناری العسیری که پیشتر سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ علیه یمن بود، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز فاش کرده بود که عربستان قصد دارد برای نجات محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از بحران قتل خاشقچی، «احمد العسیری» را به عنوان مقصر قتل خاشقجی معرفی کند.

مجتهد ساعاتی پیش همچنین فاش کرد که ترس شدیدی، اطرافیان و نزدیکان بن سلمان را فرا گرفته است، چرا که ولیعهد برای نجات خودش، حاضر است هر یک از قاتلان پرونده خاشقجی را قربانی کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا به توضیحات عربستان در این باره اعتماد دارد یا خیر، گفت: اعتماد دارم. البته هنوز زود است ما هنوز بررسی‌ها و تحقیقات خود را کامل نکرده‌ایم. اما فکر می‌کنم که این یک گام نخست بسیار مهم است.

وی افزود: به نظر من تفسیر سعودی قابل اعتماد و مرگ خاشقجی غیرقابل قبول است.

ترامپ همچنین گفت که مذاکرات با مقام‌های سعودی ادامه می‌یابد و شامل برخی سوالات درباره یکسری رخدادهای منتهی به مرگ این روزنامه نگار می‌شود.

وی همچنین گفته که با کنگره درباره دستیابی به یک پاسخ درست همکاری می‌کند.

با این حال، برخی از قانونگذاران آمریکایی در هر دو طرف تردید خود را درباره توضیح اعتراف سعودی برای ناپدید شدن خاشقجی اعلام کرده‌اند.

بنابراین گزارش، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد و مخالف عربستان سعودی، سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌پست روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشده است.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج خاشقچی از کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

پس از این حادثه، مقامات عربستان سعودی تحت فشار بین المللی برای روشن شدن سرنوشت خاشقجی قرار گرفتند.

 برخی منابع غیر رسمی خبری اعلام کرده اند که خاشقجی توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان به قتل رسیده و تکه تکه شده است.

خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در مقالاتی که در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان عربستان انتقاد کرده بود.وی قصد داشت یک مرکز در زمینه حقوق بشر تأسیس کند که برخی بر این باورند این قصد وی باعث قتل اش شده است.

 

انتهای پیام

نظر شما