شناسهٔ خبر: 28865656 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش مشروح میزگرد «جنبش دانشجویی و مطالبه جوان‌سازی اداره کشور»

مدیران بازنشسته انگیزه و انرژی جوانان را می‌گیرند/ لزوم وجود شفافیت در بحث جوان‌گرایی

نمایندگان جمعی از تشکل‌های دانشجویی در میزگرد «جنبش دانشجویی و مطالبه جوان‌سازی اداره کشور» ضمن تاکید بر اهمیت جوانگرایی در کشور از مسؤولان خواستند شرایط انتقال مدیریت به جوانان متخصص، مؤمن، انقلابی و متعهد را فراهم کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، میزگرد «جنبش دانشجویی و مطالبه جوان‌سازی اداره کشور» با حضور دبیران جمعی از تشکل‌های دانشجویی در خبرگزاری فارس برگزار شد.

آزادی: لزوم توجه جدی به جوانگرایی در صدا و سیما / برای عبور از مشکلات باید به جوانان میدان داد

محمدحسین آزادی دبیر جامعه رسانه اسلامی دانشگاه صداوسیما در ابتدای این میزگرد با اشاره تاکید رهبر معظم بر جوانگرایی، گفت: با قانون منع به کارگیری جوانان که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد، یک حرکت و پوشش دانشجویی برای پیگیری و تحقق این قانون مجلس، لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: امروز میانگین سنی کشور 30 تا 31 سال است ولی از آن سو میانگین سن مدیریتی کشور در حوزه‌های مختلف چیزی حدود 60 سال است، یعنی سن مدیریتی کشور ما چیزی حدود 2 برابر میانگین سنی جامعه است.

 


این فعال دانشجویی با بیان اینکه برای عبور از مشکلات باید به جوانان میدان داد، تأکید کرد: هم برای رفع این مشکلات و هم برای اینکه در آینده کشور دچار چالش خلاء مدیریتی نشود باید به بحث جوانگرایی بسیار توجه کنیم و به سمت جوانگرایی در سیستم مدیریتی کشور پیش برویم.آزادی افزود: طبیعتاً این اختلاف زیاد میان بدنه مدیریتی کشور باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود زیرا سطح انتظارات جامعه بالاتر است و مدیران با سن‌های بالا نه می‌توانند این سطح انتظارات را آنچنان که باید برطرف کنند و نه می‌توانند متناسب با شرایط جامعه فکر کنند و تصمیم بگیرند. 

دبیر جامعه رسانه اسلامی دانشگاه صداوسیما تصریح کرد: بحث از جوانگرایی در مدیریت این نیست که به یک باره یک جوان از پله اول به یک جایگاه بالا برسد، این مسئله نیاز به یک برنامه‌ریزی دارد که یک جوان پله‌پله بالا رود و در یک میانگین سنی پایین به مرحله مدیریت برسد.

وی گفت: متأسفانه ما نتوانسته‌ایم احزابی داشته باشیم که بتوانند جوان‌هایی را پرورش بدهد که بتواند به کشور در مدیریت کشور کمک کند البته برخی احزاب تلاش می‌کنند جوانانی را در راستای منافع حزبی خودشان تربیت کنند نه برای پیشبرد منافع انقلاب اسلامی.

آزادی در ادامه این میزگرد با اشاره به منظومه فکری مقام معظم رهبری و مراحل پنجگانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی از کلام مقام معظم رهبریگفت: ما در دو مرحله اول که شکل‌گیری انقلاب اسلامی و تشکیل  نظام اسلامی موفق بوده‌ایم و بنده دلیل موفقیت را بیشتر به خاطر پای کار بودن جوان‌ها می‌دانم، جوانانی که وسط میدان آمدند و یک انقلاب عظیم را شکل دادند و تلاش کردند تا  نظام اسلامی تشکیل شود.

وی یادآور شد: نسلی که دو مرحله اول را محقق کرد امروز به مرور زمان سنش بالاتر رفته و متأسفانه به دلیل عدم کنار رفتن این نسل از مدیریت کشور، انتقال مدیریت شکل نگرفته است به همین دلیل علیرغم شکل‌گیری سریع مرحله اول و دوم، برای مرحله سوم که ایجاد دولت اسلامی است داریم درجا می‌زنیم.

این فعال دانشجویی در تکمیل سخنان قبلی خود اظهار داشت: این درجا زدن برای این است که به جوان‌ها میدان داده نشده است و ما مطمئنیم اگر به جوان‌ها میدان داده شود حتماً مراحل بعدی به سرعت طی خواهد شد.

دبیر جامعه رسانه اسلامی دانشگاه صداوسیما در ادامه تاکید کرد: اکنون دستگاه‌های مختلف باید بیایند و میانگین سنی نیروهای خود و مدیرانشان را اعلام کنند و از آن سو مجلس و نهادهای نظارتی شخص و حداکثری برای میانگین سنی مدیران قرار دهند تا این گونه میانگین سنی مدیران جوان‌تر شود و به گونه‌ای نباشد که میانگین سنی یک نهاد ‌آنقدر بالا رود که دیگر پویایی و نشاط در آن وجود نداشته باشد. 

آزادی در ادامه در رابط با وضعیت مدیریتی در سازمان صدا و سیما هم گفت: رسانه ملی به دلیل جایگاهی که دارد باعث شده تا ما انتظارات بیشتری از آن داشته باشیم زیرا می‌تواند پیشتاز بوده و در بحث جوان‌گرایی مبلغ خوبی باشد.

وی یادآور شد: از طرفی رسانه ملی خودش نیز درگیر افزایش سن مدیریتی شده و ما نزدیک به 187 نفر در سازمان صدا و سیما معاون و مدیر در رده‌های بالا داریم که بازنشسته شده‌اند ولی دوباره بازگشتند و این باعث شده که تفاوت نسل میان مدیران و جامعه به عنوان مصرف‌کننده تولیدات صدا و سیما منجر به دور کردن و عدم جذب مخاطب شده است. مسأله‌ای که در رسانه‌های بین‌المللی کاملاً شاهد عکس آن هستیم.

آزادی تاکید کرد: تا چه زمانی قرار است در رسانه ملی با بهانه‌های مختلف کار به جوانان سپرده نشود، آیا در نهایت نباید مدیریت به جوان‌ها سپرده شود، آیا بی‌توجهی به مسأله باعث نخواهد شد که انتقال تجربه به درستی صورت نگیرد و آن گاه رسانه کشور دست افرادی بیفتد که در این حوزه رشد نکرده‌اند و این مشکلات بزرگی را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: ما از این جریان نگرانی جدی داریم و این می‌طلبد که مردم با مطالبه‌گری خود کمک کنند تا به واسطه قانونی که تصویب شده در این سازمان و سایر نهادها جوان‌گرایی داشته باشیم.

* فرخی: باید در بحث جوان‌گرایی شفافیت وجود داشته باشد/ منتظر کناره‌گیری مدیران بازنشسته هستیم

علی فرخی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکیبر ( عضو دفتر تحکیم وحدت) در میزگرد « جنبش دانشجویی و مطالبه جوان‌سازی اداره کشور» که در خبرگزاری فارس برگزار شد، با اشاره به فضای فعلی کشور از نظر مدیریتی گفت: متاسفانه ما دچار یک رسوب مدیریتی شده‌ایم، یعنی یکسری مدیران با سن‌های بالا در منصب مدیریت هستند و اینها به جوانان اجازه نمی‌دهند که وارد فضای مدیریتی و تصمیم‌سازی شوند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که پدیده رسوب مدیریتی می تواند داشته باشد، ادامه داد: پدیده رسوب مدیریتی باعث ایجاد مشکلاتی مانند «افزایش رانت»، « ایجاد رکود و رخوت بالا»، «عدم ریسک‌پذیری و بی‌انگیزگی»، « ایجاد حلقه مدیریتی و حاشیه امن برای مدیران» خواهد شد.

فرخی تصریح کرد: بحث جوانگرایی از حدود 10 سال پیش آغاز شده اما متاسفانه در این مدت نتیجه‌ای نگرفته‌ایم و بیشتر شاهد اجرای یک شوی سیاسی بودیم.

 

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکیبریادآور شد: آقای روحانی هم در انتخابات 96 شعارهایی در رابطه با جوانگرایی داد ولی فقط شاهد ارائه یک تصویر کاریکاتوری از حضور جوانان در کابینه بودیم.

فرخی تأکید کرد: متأسفانه ما در بحث جوانگرایی دچار یک واپس‌گرایی شده‌ایم، در ابتدای انقلاب همه مدیران جوان بودند مانند آقای زنگنه که 37 سالش بود یا آقای ترکان که 38 سال داشت. اینها همه در سن جوانی مدیر شدند اما امروز برای سپردن جایگاه خود به جوانان مقاومت می‌کنند.

وی با اشاره به حضور سرداران جوان در دوران جنگ تحمیلی گفت: حضور چنین جوانانی موجب شد که ما دوران دفاع مقدس شاهد پیروزهای گسترده رزمندگان خود باشیم.

این فعال دانشجویی با اشاره به افزایش نردبانی میانگین سنی اعضای کابینه در دولت های مختلف، گفت: در کابینه اول مرحوم هاشمی میانگین سنی افراد کابینه 41 سال و در دولت دوم ایشان 44 سال بود، در دولت اصلاحات این عدد به 45 سال  و در کابینه دوم این دولت به 47 سال رسید.

فرخی تاکید کرد: در همین راستا در کابینه اول دولت آقای احمدی‌نژاد  میانگین سنی اعضای کابینه  49 سال و کابینه دوم وی 50 سال شد. در کابینه اول روحانی هم  میانگین سنی اعضای کابینه به 58 سال و  در کابینه دوم هم 57 سال است. این نشان می‌دهد وضعیت مدیریتی کشور به سمت مدیران کهنسال و بازنشسته پیش رفته تا جوانان.

وی ادامه داد: متأسفانه 10 سال است بحث جوانگرایی مطرح شده ولی ما به میوه آن نرسیده‌ایم و اگر این موضوع ادامه پیدا کند این نگرانی وجود دارد که جوانان ما دچار واپسگرایی شوند.

فرخی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: جوان نشاط و پویایی دارد و در هر مجموعه‌ای که باشد باعث پویایی آن مجموعه خواهد شد از آن طرف یک فردی با سن بالا هر چقدر هم تجربه داشته باشد پویایی لازم و نشاط کافی را ندارد و قدرت اجرایی بالایی نخواهد داشت. 

وی تصریح کرد: متأسفانه ما می‌بینیم طبق آمار رسمی که دولت هم آن را تأیید می‌کند آقای محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور بازنشسته است و جزو استثنائات این قانون نیست، برای همین ما منتظریم تا این دوستان و در کنار آن 15 استانداری که چنین شرایطی دارند کنار بروند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکیبر ادامه داد: برخی از معاونین رئیس جمهور و قوه قضاییه نیز شامل این مسأله می‌شوند. برخی از سفرا، فرمانداران، بخشداران و شهرداران شهرهای کلان هم شامل این قانون می‌شوند و باید از پست خود کناره‌گیری کنند. 

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در رابطه با جوان‌گرایی پیشقدم شده و می‌بینیم که در انتصاب‌هایی که داشتند میانگین سنی مسئولان کاهش داشته است. به طور مثال رئیس کمیته امداد، رئیس شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه و رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها نیز جوان‌تر انتخاب شدند که نتیجه این جوانگرایی ارتباط بیشتر این افراد با مردم است و این افراد جهادی‌تر کار می کنند. از طرفی این روند باعث شده تا شاهد اتفاقات مثبتی هم در کشور باشیم. 

این فعال دانشجویی در خاتمه با اشاره به آمارهایی از بحث جوان‌گرایی در ایران و سای کشورها گفت: باید در بحث جوان‌گرایی شفافیت وجود داشته باشد و مشخص شود در نهادها و سازمان‌های مختلف چه کسانی مشمول قانون بازنشستگی می‌شوند و باید بروند و از سویی باید یک نظارت مردمی هم وجود داشته باشد.

* مرادی: ناکارآمدی دستگاه‌های دولتی با جوانگرایی و به‌کارگیری جوانان انقلابی اصلاح می‌شود

علی مرادی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی در این میزگرد گفت: جوانگرایی همواره از شعارهای مهم بعد از انقلاب بوده و تقریبا کمتر دولتی را می‌بینیم که این شعار را دستاویز گفتمان دولت خود قرار نداده باشد.

وی ادامه داد: همواره از شکوفایی استعداد جوانان در مناصب دولتی مطالب بلند بالایی بیان شده و نمونه بارز آن همین دولت فعلی است که یکی از شعارهای انتخاباتی خود را استفاده از نیروهای جوان در راس دولت بیان کرده بود اما در عمل رکورد استفاده از نیروهای بازنشسته تشنه خدمت و ژنرال هایی که پای ثابت خدمت به مردم در وزارتخانه های مختلف بودند را در صف اول کابینه نشاند.

مرادی تاکید کرد: بازنشستگی مطابق ماده 84 قانون خدمات کشوری، یکی از راه‌های انتزاع کارکنان رسمی دولت از سمت دولتی است. چرخش قدرت عمومی و تسهیل تصدی های اداری و اجرایی توسط جوانان و افرادی با شرایط مناسب از جمله مولفه های مردم ساالری و شکوفایی استعداد جوانان است. تزریق روحیه جوان گرایی در بدنه اجرایی کشور قطعا فواید زیادی دارد اولین نکته مثبت جوانگرایی، روحیه همزاد پنداری است که می توان به آن اشاره کرد.

این فعال دانشجویی یادآور شد: جامعه ما جامعه جوانی است. قشر جوان جامعه بخش مهمی از بدنه اجتماعی را تشکیل می دهد و طبیعتا افراد جوان در مناصب اجرایی بهتر می توانند با مردم همزاد پنداری کرده و مشکلات جامعه و جوانان را درک و برای آنها برنامه ریزی کنند.

 

وی تاکید کرد: همانگونه که ما با صدای رسا بارها گفته ایم مدیران اشرافی نمی توانند مشکلات طبقه ضعیف و محروم جامعه را درک کنند و اشرافیت سمی برای انقلاب ما است، مدیران دولتی سالخورده و بازنشسته که در عرصه اجرایی و مشخصا دولت که میدان دار امور اجرایی است، کار و فعالیت می کنند، با دغدغه های جوانان جامعه و مشکلات آنها بیگانه هستند و طبیعتا نمی‌توانند میدان دار خوبی برای عرصه اقتصاد و علم و فناوری و فرهنگ باشند.

 مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی تصریح کرد: دومین نکته مثبت، قدرت و توانمندی و تحرک و پویایی و عملگرایی است که جوانان به یک مجموعه می بخشند و رخوت و سستی و بی عملی و ناامیدی را از مجموعه جارو می‌کنند. یک جوان می تواند ناامیدی و سستی و رخوت و بی عملی که امروز در بخش های اجرایی و حتی بدنه دولت وجود دارد و بخش زیادی از ناکارآمدی جامعه و مشکلات اقتصادی که عده ای عامدانه یا غیر عامدانه اصرار دارند به غرب و تحریم و آمریکا ربط دهند، را جارو کرده و امید و عملگرایی و آینده نگری و آرمانگرایی را جایگزین کند.

مرادی ادامه داد:‌عده ای هم با این توجیه که مدیران جوان آرمانگرا هستند و غیر واقعی و فضایی فکر می کنند، همواره تابلوی ورود ممنوع را روبه روی جوانان قرار داده و مجوز حضور خود را در مجموعه های دولتی صادر می کنند. در حالی که بارها رهبر معظم انقلاب همین ویژگی آرمانگرایی جوانان را ستایش و آنرا لازمه نگاه به آینده کشور دانسته اند سومین نکته مثبت جوانگرایی، توان و انرژی جوان برای از ساختن و بنا کردن و پی ریزی و پیگیری و فعالیت های گسترده شبانه روزی است.

وی افزود: روحیه جوانان باعث پی ریزی و ساختن در جامعه و در نهایت پیشرفت یک جامعه می شود. جوان بیش از آن که به ترمیم و به هم چسباندن .پایه های ترک خورده فکر کند به از نو بنا کردن فکر می کند قانون منع به کارگیری بازنشستگان از جمله طرح های مثبت و قابل تامل است که می تواند اهداف فوق را محقق کند. 

 مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی افزود: بنده شرایطی برای این مسئله متصور هستم که اگر رعایت نشود بعید است اهداف انقلاب در این زمینه پیاده شود و همانند قانون سال 59 بازهم باید مورد اصلاح قرار بگیرد، نکته اول عدم دادن آدرس غلط و مبارزه و مقابله و پاسخگویی به شبهه پراکنی‌های مرسوم رسانه های ضد انقلاب و عده ای ناآگاه داخلی است که یا از سر ناآگاهی یا مغرضانه همنوا با رسانه های غربی بحث بازنشستگی را به نهادهای غیر اجرایی و غیر دولتی مرتبط کرده و به نهادهای انقلابی مانند مجلس خبرگان رهبری و حوزه علمیه و شورای نگهبان و.... حمله می کنند.

مرادی گفت: این افراد با چنین شانتاژهای خبری نه تنها به دنبال حمایت از جوانان نیستند بلکه فقط هدف آنها کاهش اعتبار و غبارآلود کردن فضا برای نهاد های انقلابی است. عده ای دلبسته سیاست های خارج از کشور هم برای اینها دست و هورا می کشند و عده ای هم که خود در مناصب دولتی سالها حضور داشته و اتفاقا این قانون شامل حال آنها می شود و دقیقا برای آنها طراحی شده برای فرار از بازنشستگی و شاید هم میل خدمت با این رسانه ها و افراد در حمله به نهادهای انقلابی همراهی می کنند.

وی تاکید کرد: قانون منع به کارگیری بازنشستگان کاملا واضح و شفاف است و پاسخ این شبهه دشمنان انقلاب ودلبستگان دولت‌های خارجی هم مشخص، چرا در مجلس سنای آمریکا که محور اصلی سیاست های آمریکاست، همه افراد و نمایندگان جز کهنساالن و باتجربه های آمریکایی است؟ یا در مجلس عوام انگلیس همین وضعیت است؟ چرا برای اینها شبهه درست نمی شود؟ پاسخ روشن است. مراکز و قوه تصمیم گیری و تصمیم سازی همیشه نقاط استراتژیک یک کشور محسوب می شود. در اینجا فقط آرمانگرایی کفایت نمی‌کند بلکه گاهی مصلحت اندیشی نیز نیاز است البته مصلحت اندیشی از جنس انقلابی بودن و اسلامی بودن نه مصلحت اندیشی هایی که به برجام و امثال آن منتهی می‌شود.

مرادی ادامه داد: بنابراین این مهم است که با این خط ضد انقلاب که هدفش تخریب نهادهای انقلابی است برخورد شود. قانون منع بازنشستگان دقیقا جایی را هدف گرفته که تغییر نیاز دارد، نهادی که نیاز به پویایی و پیگیری و دنبال کردن مشکلات جامعه دارد و آن نهاد دولت و دستگاه های اجرایی وابسته به دولت است. این قانون دقیقا به درستی برای دولت در نظر گرفته شده است چرا که بازوی اجرایی کشور دولت است.

 مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی اظهار داشت: این دولتمردان از رده های بالا تا رده های میانی و پایین دستی هستند که باید امورات مردم و خواسته های آنان را دنبال و قوانین و مقررات را پیاده و جاری کنند. اینجا نیروی جوان است که به کار می آید. نکته دوم در مسئله قانون منع به کارگیری بازنشستگان بحث پوست اندازی انقلابی است که به نظر مهمترین موضوع است. لازمه پویایی و فعال شدن بیش از پیش دولت و دستگاه های دولتی و وزارتخانه ها نه فقط نیروی جوان بلکه نیروی جوان انقلابی است این کلیدواژه انقلابی اگر همراه جوان نباشد فایده ای ندارد.

وی گفت: اگر قرار باشد ناکارآمدی دستگاه های دولتی ترمیم و اصلاح شود شرط آن جوانگرایی همراه با به کارگیری نیروی انقلابی است. مدیریت میانی کشور نقش بسزا و مهمی در هدایت امور دارد، این مدیریت میانی دو ویژگی را همزمان نیاز دارد و در حال حاضر هر دو باهم احساس می شود، روحیه انقلابی و روحیه جوانگرایی.

این فعال دانشجویی ادامه داد: قانون منع به کارگیری بازنشستگان باید تبدیل به فرصتی شود که علاوه بر روحیه جوانگرایی در مدیریت اجرایی، روحیه انقلابی نیز وارد مجموعه‌های دولتی شود تا توصیه به کارگیری جوان انقلابی در دولت که از جمله تاکیدات رهبر معظم انقلاب بوده در کشور اجرایی شود.

وی اضافه کرد: نکته سوم در منع به کارگیری بازنشستگان دقیقا متوجه دولت فعلی است که اکنون پرچمدار و علمدار اجرای این قانون است. مبارزه با تهدیدات این قانون و قانون گریزی های احتمالی متوجه دولت است. دولت باید عزم جدی در اجرای این قانون را نشان دهد و این موضوع به زودی مشخص می شود که دولت و وزارتخانه ها تا چه اندازه خود را متعهد به اجرای این قانون می دانند.

مرادی گفت: دولت اگر واقعا اراده جدی داشته باشد نباید راه های دور زدن قانون را پیدا کند و مجلس و شورای محترم نگهبان حتما این راهها را شناسایی و با آن مقابله خواهند کرد. برخی مدیران دولتی حاضر به ترک پست و مقام و واگذاری آن به قشر جوان و نسلهای بعدی نیستند که از جمله دلایل آن می‌توان به ادعای تجربه و تعهد اشاره کرد؛ البته نباید منکر دلسوزی برخی از این بازنشستگان شد ولی این دلسوزی چه بسا به رکود و عدم شکوفایی در نهادهای دولتی منجر می‌شود که کشور را با خسران عظیمی در بلندمدت روبه‌رو می‌کند که امروز نمونه ای از اصرار به استفاده از مدیران و ژنرال های امتحان پس داده و مدیران با سابقه در عرصه های مختلف در دولت تدبیر و امید شاهد هستیم

وی گفت: عده ای از افراد در مناصب دولتی پس از گذشت چهار دهه کار در مناصب اجرایی و وزارتخانه‌های مختلف در حالی که اکنون باید در پست های مشاوره ای و تصمیم ساز فعالیت کنند، هنوز اصرار به اشتغال در دستگاههای اجرایی و دولتی داشته و از بازنشستگی و انتزاع از مشاغل دولتی امتناع ورزیده‌اند و این با آرمان‌ها و شکوفایی اسلامی در تعارض است.

* دهقان: مدیران بازنشسته انگیزه و انرژی جوانان را می گیرند/ عدم تحقق وعده‌های روحانی در حوزه زنان

مریم دهقان دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا در ادامه این میزگرد با اشاره به لزوم استفاده از جوانان مومن، متخصص و انقلاب در مدیریت کشور گفت: اگر الان به جوانان اعتماد نشود و جوانان ما در عرصه مدیریتی آموزش نبینند شاید در آینده نتوانند از پس اداره کشور بربیایند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که از بی توجهی به جوانگرایی در کشور به وجود می آید، تاکید کرد: مطمئناً اگر همین الان هم از جوانان در اداره کشور استفاده شود وضعیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه بهتر خواهد شد. 

دهقان ضمن اشاره به توجه پیامبر اسلام (ص) به جوانان، تصریح کرد: اگر بر زمان صدر اسلام هم برگردیم می‌بینیم که پیامبر خدا(ص)، در میان همه یاران، جوان بیست و یک ساله‌اى به نام "عَتّاب بن اسید"، را براى فرمانداری مکه برگزید.

وی گفت:‌ جوانان در محیط‌های مختلف وقتی می‌بینند مسئولان بازنشسته و با سن و سال بالایی حضور دارند، انگیزه و انرژی از آنها گرفته خواهد شد و می‌توان گفت شاید یأس و ناامیدی که در برخی جوانان دیده می‌شود به همین دلیل باشد.

 

دهقان در ادامه با اشاره به مسئولیت پذیری جوانان تصریح کرد: جوانان امروز با اینکه دوران جنگ و انقلاب را ندیده‌اند در صحنه‌های مختلف حضور دارند و شاهد اثرگذاری آنها در حوزه‌های مختلف هستیم، لذا باید به جوانان اعتماد کرد و به آنها کار را سپرد.

این فعال دانشجویی در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه زنان نیمی از پیکره جامعه را تشکیل می‌دهند بی‌توجهی به مطالبات آنها می‌تواند نادیده گرفتن نیمی از توان و استعدادهای جوانان باشد.

وی گفت: همان‌طور که یک زن مسلمان می‌تواند زن و عفیف باشد در عین حال می‌تواند در متن و مرکز جامعه هم حضور داشته باشد و کار کند و نباید به این بخش از جامعه بی تفاوت بود. 

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا ضمن یادآوری شعارهایی که زمان انتخابات در رابطه با بحث ورود زنان از سوی رئیس جمهور داده شد، گفت: علیرغم شعارهایی که دولت برای جلب رأی بانوان داد می بینیم آن چنان که باید از زنان در کابینه استفاده نشد و آقای روحانی هیچ کدام از بانوان را به عنوان وزیر در کابینه قرار نداد که ادامه این روند باعث سرخوردگی در بانوان خواهد شد. 

انتهای پیام/

نظر شما