شناسهٔ خبر: 28865414 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دولت ترامپ از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد هم خارج می‌شود

بنا به گزارش‌های رسانه‌ای، دولت آمریکا قصد خروج کشورش از پیمان گسترش منع موشک‌های هسته‌ای میان برد با روسیه را دارد.

صاحب‌خبر -

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، پیمان بین‌المللی بعدی که ترامپ زیر پا می‌گذاردبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خروج از پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان برد» با روسیه در هفته آینده آماده می‌شود.

پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای میان برد در سال 1987 میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. این پیمان در 8 دسامبر آن سال در واشنگتن به امضای رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی رسید. با این حال، بنا به گزارش نیویورک تایمز، دونالد ترامپ قصد دارد به سران روسیه اعلام کند که آمریکا قصد پایان دادن به حضورش در این پیمان را دارد.

بنا به گفته مقامات آمریکایی و دیپلمات‌های خارجی ناشناس، رئیس جمهور آمریکا به بهانه نقض پیمان موشک‌های میان برد هسته‌ای از سوی روسیه و به دلیل آنکه این پیمان آمریکا را از گسترش سلاح های جدید خود برای مقابله با زرادخانه میان برد پیشرفته چین -که پکن از آن به منظور گسترش نفوذ خود در اقیانوس آرام  استفاده می‌کند- بازمی‌دارد، قصد خروج از این پیمان را دارد.

کاخ سفید اعلام کرد هنوز تصمیم رسمی در خصوص ترک پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد اتخاذ نشده است با این حال منابع ناشناس اعلام کردند جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در جریان سفر هفته آتی خود به مسکو ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را در جریان تصمیم کشورش برای خروج از این پیمان قرار خواهد داد.

در صورتی که آمریکا از پیمان منع موشک‌های میان برد خارج شود، این نخستین پیمان مهم کنترل تسلیحاتی خواهد بود که ترامپ آن را زیر پا می‌گذارد.

آمریکا در طول چهار سال گذشته بارها روسیه را به نقض پیمان منع موشک‌های میان برد متهم کرده است. باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا علی‌رغم انتقاداتی که نسبت به روسیه برای بکارگیری تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی داشت، از پیمان منع موشک‌های میان برد خارج نشد. آمریکا مدعی شد روسیه با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی درصدد ارعاب و ترساندن کشورهای عضو شوروی سابق است که روابط نزدیکی با کشورهای غربی شکل داده‌اند.

روزنامه گاردین روز جمعه گزارش داد مشاور امنیت ملی آمریکا به ترامپ پیشنهاد داده است تا این کشور را از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد خارج کند. این روزنامه همچنین به نقل از مقامات سابق آمریکا که هویتشان فاش نشد، گزارش داد که بولتون در حال جلوگیری از ادامه مذاکرات درباره گسترش پیمان استارت نو 2010 (کاهش سلاح‌های استراتژیک) میان آمریکا و روسیه است که بر اساس آن محدودیت‌های برای استقرار کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک و سیستم‌های تحویل آنها درنظر گرفته می‌شود.

بنا به گفته یکی از مدیران اجرایی سابق بخش منع گسترش و کنترل سلاح در شورای امنیت ملی آمریکا، دولت واشنگتن اطلاع رسانی به متحدان خود را درباره امکان خروج از این پیمان را آغاز کرده است. روزنامه گاردین گزارش داد مدیر پروژه اطلاعات هسته‌ای شورای امنیت ملی  احتمال خروج آمریکا از پیمان منع گسترش موشک های میان برد را مطرح کرده اما اعلام کرده دولت ترامپ هنوز تصمیم نهایی را در این خصوص اتخاذ نکرده است.

انتهای پیام/

نظر شما