شناسهٔ خبر: 28863610 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فرخی در میزگرد «جنبش دانشجویی و مطالبه جوان‌سازی اداره کشور»:

باید در بحث جوان‌گرایی شفافیت وجود داشته باشد/ منتظر کناره‌گیری مدیران بازنشسته هستیم

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکیبر گفت: باید در بحث جوان‌گرایی شفافیت وجود داشته باشد و مشخص شود در نهادهای مختلف چه کسانی مشمول قانون بازنشستگی می‌شوند و باید بروند و از سویی باید یک نظارت مردمی هم وجود داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، علی فرخی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکیبر ( عضو دفتر تحکیم وحدت) در میزگرد « جنبش دانشجویی و مطالبه جوان‌سازی اداره کشور» که در خبرگزاری فارس برگزار شد، با اشاره به فضای فعلی کشور از نظر مدیریتی گفت: متاسفانه ما دچار یک رسوب مدیریتی شده‌ایم، یعنی یکسری مدیران با سن‌های بالا در منصب مدیریت هستند و اینها به جوانان اجازه نمی‌دهند که وارد فضای مدیریتی و تصمیم‌سازی شوند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که پدیده رسوب مدیریتی می تواند داشته باشد، ادامه داد: پدیده رسوب مدیریتی باعث ایجاد مشکلاتی مانند «افزایش رانت»، « ایجاد رکود و رخوت بالا»، «عدم ریسک‌پذیری و بی‌انگیزگی»، « ایجاد حلقه مدیریتی و حاشیه امن برای مدیران» خواهد شد.

فرخی تصریح کرد: بحث جوانگرایی از حدود 10 سال پیش آغاز شده اما متاسفانه در این مدت نتیجه‌ای نگرفته‌ایم و بیشتر شاهد اجرای یک شوی سیاسی بودیم.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکیبریادآور شد: آقای روحانی هم در انتخابات 96 شعارهایی در رابطه با جوانگرایی داد ولی فقط شاهد ارائه یک تصویر کاریکاتوری از حضور جوانان در کابینه بودیم.

فرخی تأکید کرد: متأسفانه ما در بحث جوانگرایی دچار یک واپس‌گرایی شده‌ایم، در ابتدای انقلاب همه مدیران جوان بودند مانند آقای زنگنه که 37 سالش بود یا آقای ترکان که 38 سال داشت. اینها همه در سن جوانی مدیر شدند اما امروز برای سپردن جایگاه خود به جوانان مقاومت می‌کنند.

وی با اشاره به حضور سرداران جوان در دوران جنگ تحمیلی گفت: حضور چنین جوانانی موجب شد که ما دوران دفاع مقدس شاهد پیروزهای گسترده رزمندگان خود باشیم.

این فعال دانشجویی با اشاره به افزایش نردبانی میانگین سنی اعضای کابینه در دولت های مختلف، گفت: در کابینه اول مرحوم هاشمی میانگین سنی افراد کابینه 41 سال و در دولت دوم ایشان 44 سال بود، در دولت اصلاحات این عدد به 45 سال  و در کابینه دوم این دولت به 47 سال رسید.

فرخی تاکید کرد: در همین راستا در کابینه اول دولت آقای احمدی‌نژاد  میانگین سنی اعضای کابینه  49 سال و کابینه دوم وی 50 سال شد. در کابینه اول روحانی هم  میانگین سنی اعضای کابینه به 58 سال و  در کابینه دوم هم 57 سال است. این نشان می‌دهد وضعیت مدیریتی کشور به سمت مدیران کهنسال و بازنشسته پیش رفته تا جوانان.

وی ادامه داد: متأسفانه 10 سال است بحث جوانگرایی مطرح شده ولی ما به میوه آن نرسیده‌ایم و اگر این موضوع ادامه پیدا کند این نگرانی وجود دارد که جوانان ما دچار واپسگرایی شوند.

فرخی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: جوان نشاط و پویایی دارد و در هر مجموعه‌ای که باشد باعث پویایی آن مجموعه خواهد شد از آن طرف یک فردی با سن بالا هر چقدر هم تجربه داشته باشد پویایی لازم و نشاط کافی را ندارد و قدرت اجرایی بالایی نخواهد داشت. 

وی تصریح کرد: متأسفانه ما می‌بینیم طبق آمار رسمی که دولت هم آن را تأیید می‌کند آقای محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور بازنشسته است و جزو استثنائات این قانون نیست، برای همین ما منتظریم تا این دوستان و در کنار آن 15 استانداری که چنین شرایطی دارند کنار بروند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکیبر ادامه داد: برخی از معاونین رئیس جمهور و قوه قضاییه نیز شامل این مسأله می‌شوند. برخی از سفرا، فرمانداران، بخشداران و شهرداران شهرهای کلان هم شامل این قانون می‌شوند و باید از پست خود کناره‌گیری کنند. 

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در رابطه با جوان‌گرایی پیشقدم شده و می‌بینیم که در انتصاب‌هایی که داشتند میانگین سنی مسئولان کاهش داشته است. به طور مثال رئیس کمیته امداد، رئیس شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه و رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها نیز جوان‌تر انتخاب شدند که نتیجه این جوانگرایی ارتباط بیشتر این افراد با مردم است و این افراد جهادی‌تر کار می کنند. از طرفی این روند باعث شده تا شاهد اتفاقات مثبتی هم در کشور باشیم. 

این فعال دانشجویی در خاتمه با اشاره به آمارهایی از بحث جوان‌گرایی در ایران و سای کشورها گفت: باید در بحث جوان‌گرایی شفافیت وجود داشته باشد و مشخص شود در نهادها و سازمان‌های مختلف چه کسانی مشمول قانون بازنشستگی می‌شوند و باید بروند و از سویی باید یک نظارت مردمی هم وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما