شناسهٔ خبر: 28863192 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سند تحقق شعارِ «ما می‌توانیم»

مهم‌ترین لازمه رهبری نظام اسلامی، به ‌ویژه در دوره ثبات و استقرار اقتدار نظام، پس از جنگ و رحلت امام خمینی (ره) تدوین و اجرای نقشه راهی برای دستگاه ‌های مختلف نظام در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی بود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه خبرخبرگزاری برنا ؛ رهبر فرزانه انقلاب با درک این ضرورت، بحث تولید «الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت» را مطرح کردند و در تاریخ دوم خرداد سال‌1390 در حکمی، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را تأسیس کردند تا پیگیر این مطالبه باشد.

از آن زمان تاکنون جلسات متعددی در این مرکز با حضور اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ‌های سراسر کشور تشکیل شد و ابتدا دو هدف «تعریف چیستی الگو» و «تهیه نقشه راه طراحی و تدوین سند الگو» پیگیری شد. در همین راستا نشست‌هایی هم در حضور رهبر انقلاب با عنوان «نشست‌ های راهبردی» با موضوعاتی مانند «عدالت»، «آزادی» و «زنان و خانواده» برگزار شد. آنچه در این نشست‌ ها توسط رهبر انقلاب مطالبه شد، این بود که اندیشمندان کشور دست به تولید «منظومه ‌های فکری» در زمینه ‌های مختلف بزنند و درواقع نظام فکری اسلام را در این زمینه‌ ها استخراج کنند.

مرکز الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت با اهداف و وظایفی مانند تعمیق و توسعه تفکر، تحقیق و نظریه‌پردازی درباره مبانی، اصول، شاخص ‌ها و دیگر ابعاد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ایجاد و حفظ فضای گفتمانی اصیل و قوی در حوزه و دانشگاه و در سطح جامعه حول محور الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و همچنین طراحی و تدوین پیش‌نویس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به ‌عنوان سند بالادستی حاکم بر چشم ‌اندازها، سیاست ‌های کلی برنامه ‌های متنوع دیگری را مانند حمایت از پژوهش‌ها و پایان ‌نامه ‌های مرتبط، برگزاری نشست‌ های تخصصی و مصاحبه ‌های عمیق با کارشناسان حوزه‌ های مختلف و‌... در دستور کار خود قرار داد که در نهایت این تلاش‌ها پس از هفت ‌سال در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به ارائه «الگوی پایه» که چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است، منجر شد.

این الگوی پایه که الگویی مفهومی اما اجمالی محسوب می‌شود که تفصیل آن به تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت منجر خواهد شد، دارای پنج بخش اصلی است که به ترتیب عبارت ‌اند از: مبانی، آرمان ‌ها، رسالت ملت و نظام جمهوری اسلامی، افق و تدابیر.

طبق اهداف تعیین شده این مرکز و فرایند تولید الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت قرار است این الگو که سه مرحله طراحی چارچوب یا مدلی به‌ عنوان مبنای تدوین سند، تدوین اسناد پشتیبان و تدوین اسناد اصلی الگوی پایه را پشت سر گذاشته است، در مرحله چهارم که نقد و ارتقای سند الگوی پایه است، مورد تحلیل و ارزیابی اندیشمندان و دستگاه‌ های مختلف نظام گذاشته شود تا در نهایت مبنایی برای سند جامعه الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت باشد.

پیام و فراخوانی که رهبر انقلاب چندی پیش به همین مناسب اعلام کردند ناظر به همین مرحله چهارم است. ایشان در این فراخوان که 22‌مهر سال جاری اعلام شد، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، دولت، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، دانشگاه‌ها و حوزه ‌های علمیه و همه صاحب‌ نظران را مخاطب قرار داده و وظایف هر کدام را برای تکمیل و ارتقای سند و ارائه پیشنهادهای لازم، یادآور شدند.

طبق آنچه رهبری فرمودند باید این سند تا دو سال آینده پالایش و تکمیل شود و نسخه ارتقایافته که همان الگوی جامع اسلامی، ایرانی پیشرفت است، آماده تصویب و ابلاغ شود و تا ابتدای قرن 15 هجری شمسی، یعنی سال 1400 به جایی برسد که مبنا و مدار همه امور کشور قرار گیرد.

رهبری در پایان این فراخوان نکته بسیار مهمی را هم ذکر کرده‌اند که می‌توان آن را یکی از تمایزات جدی سندنویسی و طراحی الگو با الگوهای مشابه دانست. ایشان نوشته‌اند: «پیشرفت، مستلزم تحول مطلوب نفوس انسانی و هنجارها و سازوکارهای اجتماعی است و لذا امری تدریجی و طولانی و وابسته به ایمان و عزم و تلاش ملی و صبر و مداومت همگانی و از همه برتر، تفضلات الهی است که به حول و قوه کبریایی ‌اش ان ‌شاء الله در تداوم انقلاب اسلامی به این ملت عنایت خواهد فرمود.»

این توجه ایشان بر عنایت و تفضل الهی و لزوم تحول روحی و انفسی در انسان ‌ها نشان می‌دهد که ایشان این قبیل طراحی‌های بشری را تکلیفی الهی می‌دانند و نتیجه را طبق فکر ناب اسلامی به خدای متعال واگذار کرده‌اند.

این الگوی پایه که رهبری برای تکمیل آن، شخصاً دست یاری به سوی نخبگان و جوانان جامعه دراز کردند، حاصل همفکری متفکران حوزوی و دانشگاهی کشور است که در آن مبانی، آرمان‌ها، افق‌ها و تدابیر لازم برای مدیریت کشور در پنجاه سال آینده به منظور نیل به تمدن نوین اسلامی گرد هم آمده است. در این الگو 56 تدبیر برای نیل به آرمان‌ ها مورد اشاره قرار گرفته است.

جنس این تدابیر کلی و شامل بسیاری از دستگاه‌ های کشور می‌شود. 10تدبیر کلی که در ابتدای الگو آمده است، عبارتند از:

1- تبیین و ترویج اسلام ناب محمدی ص متناسب با مقتضیات روز

2- تقویت و تعمیق فرهنگ توحیدی و معادباور و ایمان به غیب

3- بسط فرهنگ قرآنی و تعمیق معرفت و تداوم محبت اهل‌بیت(ع) از طریق زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا و انتظار بدون انحراف و بدعت

4- ترویج آموزه ‌های اخلاق اسلامی و هنجارهای مدنی و تبلیغ عملی دین

5- شناساندن علمی و واقع ‌بینانه ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی

6- گسترش تعلیم و تربیت وحیانی، عقلانی و علمی

7- تربیت نیروی انسانی توانمند، خلاق، مسوولیت‌ پذیر و دارای روحیه مشارکت جمعی با تأکید بر فرهنگ جهادی و محکم‌کاری

8- ارتقای موقعیت شغلی، کرامت و منزلت اقشار علمی و فرهنگی به‌ویژه معلمان و استادان

9- تبیین، ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی ایرانی سالم و خانواده‌محور با تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده و ارتقای فرهنگ سلامت در همه ابعاد

10- اهتمام به احیا و توسعه نمادهای اسلامی ایرانی به ‌ویژه در پوشش، معماری و شهرسازی با حفظ تنوع فرهنگی در‌پهنه سرزمین

آنچه درباره این سند بسیار مهم و حیاتی است، لزوم توجه همه ارکان و دستگاه‌های نظام به این سند است تا دچار فرسایش زمان نشده و مانند برخی اسناد مانند سند مهندسی فرهنگی و سند تحول بنیادین آموزش ‌و‌پرورش خاک نخورد. آنچه این سند را تهدید می‌کند این است که دولت‌ها با روزمرگی فعالیت‌هایشان این سند را به محاق نبرند. این سند طبق رهنمودهای رهبری باید مدار همه اسناد و برنامه‌های بلندمدت کشور قرار بگیرد تا شعار «ما می‌توانیم» به‌صورت دقیق، تفصیلی و عینی به منصه ظهور برسد.

 

نظر شما