شناسهٔ خبر: 28863158 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

کاهش قیمت نفت خام وارد هفته دوم شد

روز جمعه، نشانه‌های افزایش تقاضای نفت چین (دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان) قیمت طلای سیاه را اندکی افزایش داد.

صاحب‌خبر -

روز جمعه، نشانه‌های افزایش تقاضای نفت چین (دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان) قیمت طلای سیاه را اندکی افزایش داد. با وجود این افزایش قیمت در روز کاری آخر بازار در هفته جاری، نگرانی‌ها درباره جنگ تجاری میان ایالات‌متحده و چین و تاثیر آن بر رشد اقتصادی جهان، به کاهش سود هفتگی در بازار نفت برای دومین هفته متوالی منجر شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، دیروز قیمت اوراق آتی نفت برنت با ۰٫۴ درصد یا ۳۲ سنت افزایش نسبت به قیمت‌های روز گذشته، بشکه‌ای ۷۹ دلار و ۶۱ سنت معامله شد. وست‌ تگزاس اینترمدیت، نیز ۰٫۴ درصد یا ۲۶ سنت رشد را تجربه کرد و هر بشکه از آن در قیمت ۶۸ دلار و ۹۱ سنت به فروش رفت.

طی هفته گذشته قیمت نفت برنت تنها ۱ درصد کاهش یافت؛ حال آنکه اوراق آتی نفت خام امریکا کاهش ۳٫۴درصدی را پشت سر گذاشت. بدین‌ترتیب هر ۲ شاخص اصلی نفت جهان هفته دوم کاهش قیمت هفتگی را سپری کردند.

به گزارش رویترز با استناد به آمارهای دولتی چین، با اتمام تابستان و بازگشت برخی از نیروگاه‌های مستقل چینی به مدار تولید به منظور افزایش ذخایر، توان عملیاتی پالایشگاهی در این کشور با رسیدن به میزان ۱۲ میلیون ۴۹۰ هزار بشکه در روز در ماه سپتامبر، رکورد جدیدی را از خود به جای گذاشته است. رویترز در گزارش خود آورده است: «با بازگشت چندین پالایشگاه دولتی در چین پس از تعمیرات، مصرف نفت در پالایشگاه‌های چینی در فصل چهارم سال جاری ممکن است افزایش هم پیدا کند».

با این وجود، روز گذشته نگرانی‌ها درباره جنگ تجاری میان ۲ قدرت اقتصادی جهان در کنار انتشار اخباری از افزایش ذخایر نفتی ایالات‌متحده در روز پنج‌شنبه، باعث شد تا افزایش قیمت در روز جمعه محدود بماند. گزارش رویترز نشان می‌دهد که چین با رشد تولید ناخالص داخلی ۶٫۵درصد در فصل سوم سال جاری، ضعیف‌ترین میزان رشد در فصل‌های سوم از سال ۲۰۰۹ تاکنون را به ثبت رسانده است. این رشد اقتصادی ضعیف چین، نگرانی‌ها درباره تاثیر جنگ تجاری واشنگتن و پکن بر رشد اقتصادی و کاهش تقاضای نفتی دومین اقتصاد دنیا را افزایش داده است.

در هفته گذشته، ذخایر نفت خام ایالات‌متحده ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه افزایش یافت که این، چهارمین افزایش هفتگی متوالی ذخایر در این کشور به حساب می‌آید. اداره اطلاعات انرژی امریکا در گزارش هفتگی خود ضمن اشاره به این آمار نوشت که این رقم ۳ برابر میزان پیش‌بینی شده از سوی تحلیلگران بازار است.

این گزارش نشان می‌دهد که با وجود توقف مقطعی تولید نفت خارج از ساحل‌ در خلیج مکزیک به دلیل وقوع توفان مایکل و کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام در ایالات‌متحده در هفته گذشته و رسیدن آمار تولید این کشور به ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز، باز هم ذخایر نفتی در امریکا در هفته گذشته به‌شدت افزایش یافته است.

استیفن اینس، از مدیران ارشد شرکت مالی اونادا در این باره به رویترز گفت: «گزارش وضعیت هفتگی نفت یک شوک تمام عیار به بازار نفت وارد کرد و انتظارات سفته‌بازان از افزایش قیمت نفت را نفش بر آب کرد».

در همین حال، رویترز گزارش داد که صادرات نفت ایران ممکن است در ماه اکتبر نسبت به ما‌ه‌های دیگر افزایش یافته باشد. این افزایش تقاضا به دلیل هجمه مشتریان نفت ایران برای ابتیاع آخرین محموله‌های ممکن تا پیش از شروع تحریم‌های نفتی ایالات‌متحده در ۴ نوامبر یا ۱۳ آبان است.

در ماه میلادی جاری و ابتدای ماه نوامبر، قرار است حجم بی‌سابقه‌ای از نفت خام ایران به بندر دالیان در شمال چین وارد شود. داده‌های رویترز نشان می‌دهند که تا اینجای کار، مجموع ۲۲ میلیون بشکه از نفت خام ایران در ابرتانکر‌های نفتی شرکت ملی نفت‌کش ایران بار شده‌اند که قرار است این حجم از نفت خام در فرصت باقی‌مانده تا پیش از عملی شدن تحریم‌های امریکا به شمال چین برسند. بر اساس این داده‌ها، از سال ۲۰۱۵ به بعد بندر دالیان بطور معمول، ماهانه پذیرای چیزی بین ۱ تا ۳ میلیون بشکه از نفت ایران بوده است.

 

منبع: روزنامه تعادل


نظر شما