شناسهٔ خبر: 28862844 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس مرکز روابط مصری-آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه قطری

ترامپ، با پول‌های عربستان صرفا به فکر نجات خودش و حزبش است

رئیس مرکز روابط مصری-آمریکایی گفت، سیاست‌های نسنجیده ولی‌عهد سعودی در به راه انداختن بحران‌های منطقه‌ای و خصومت با ایران موجب شد عربستان عمق عربی-منطقه ای خود را از دست بدهد و در معرض گروکشی آمریکا قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «صفی الدین حامد» رئیس مرکز روابط مصری-آمریکایی تاکید کرد که در پی ترور خاشقچی، واشنگتن در حال بررسی کاهش اختیارات ولی‌عهد سعودی و شریک کردن دیگران با وی در دایره تصمیم‌ساز حکومت عربستان است و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای اعمال مجازات‌هایی علیه ریاض جدی است.

حامد در گفت‌وگو با وبگاه خبری روزنامه «الشرق» قطر علت ترور خاشقچی را دیدگاه مخالف وی با رهبران جدید عربستان دانست و گفت: آمریکایی‌ها ترور خاشقچی را حمله‌ای آشکار به آزادی بیان می‌دانند. وی همچنین هدف اصلی درخواست ترامپ از ملک سلمان برای پرداخت پول را منحرف کردن نگاه ها به مشکلات داخلی ترامپ خواند و گفت: رئیس جمهور آمریکا احساسات شهروندان فقیر را با باج گیری از عربستان قلقلک می‌دهد.

رئیس مرکز روابط مصر و آمریکا درباره چگونگی برخورد دولت آمریکا با جنایت ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی گفت: گفت‌وگوی رئیس جمهور آمریکا با کانال «سی بی اس» که اولین گفت‌وگوی وی با شبکه‌ای غیر راستگرا در آمریکا محسوب می‌شود نشانه اهتمام ترامپ به قضیه خاشقچی است.

وی تاکید کرد: ترامپ به  رغم رابطه گرم و شناخته شده‌ای که با محمد بن سلمان دارد ،تمایل واقعی هم برای اعمال مجازات‌هایی علیه ریاض دارد و این گونه برآورد می‌شود که تحریم‌های آمریکا احتمالا شامل کم کردن اختیارات محمد بن سلمان و شراکت دادن دیگران با وی در دایره تصمیم‌سازی حکومت عربستان است و این موضوع هم‌اکنون بررسی شده است.

رئیس مرکز روابط آمریکا و مصر درباره علت وقوع احتمالی جنایت قتل خاشقچی گفت: واقعیت این است که من یک ماه پیش خاشقچی را در واشنگتن ملاقات کردم، او بسیار دوست داشتنی و مهربان بود و نسبت به تمامی نظرات و ایده‌ها دید بازی داشت پیش از آن او را در سمینارها و کنفرانس‌ها می دیدم و از او برای ایراد یک سخنرانی در مقر مرکز روابط مصر و آمریکا دعوت کردم و او هم استقبال کرد و آمادگی خود را برای پاسخ به همه سوال‌های جامعه مصری‌های مقیم آمریکا در موضوع حمایت عربستان از کودتای نظامی در مصر اعلام کرد.

وی تاکید کرد: علت اینکه خاشقچی مورد سوءقصد قرار گرفته دیدگاه‌های وی در زمینه سیاست عربستان است که کاملا با گرایش‌های رهبران جدید آن مغایرت دارد.

حامد درباره درخواست‌های مکرر ترامپ از ملک سلمان برای پرداخت پول بیشتر در ازای دریافت حمایت‌های آمریکا و اصرار ترامپ برای در مضیقه قرار دادن رهبران سعودی گفت: از لحاظ تاریخی، روابط ایالات متحده و عربستان سعودی استراتژیک بوده و در طول مدت گذشته همین گونه ماند تا ترامپ در آمریکا به قدرت رسید و سیاستی مغایر با پیشینیان خود در قبال عربستان در پیش گرفت و علتش هم درگیری او با دیگر نهادهای آمریکا بود و همین موجب شد که او برای منحرف کردن نگاه‌ها از سمت مشکلات داخلی آمریکا به حربه حمله یا باج گیری از دیگر طرف‌ها متوسل شد، اگرچه شایدت ترامپ کاملا می‌داند که آنها پاسخ خواسته‌اش را نمی‌دهند.

ترامپ همچنین به دنبال جلب حمایت شهروندان ساده آمریکایی است بخصوص اگر ما توجه داشته باشیم اولین سخنرانی‌های ضد سعودی ترامپ در فقیرترین ایالت‌های آمریکا یعنی ورجینیا و میسیسیپی ایراد شد که این موضوع ثابت می‌کند انگیزه ترامپ در خطاب قرار دادن این شکلی ملک سلمان در راستای تلاش برای قدرتمند و مسلط نشان دادن خود در برابر حامیانش بوده است و اینکه او می‌تواند برای کشورش درآمدزایی و اشتغال زایی داشته و از زیربناهای آن حمایت کند و عربستان به دلیل دارا بودن ثروت‌های هنگفت، بهترین طرف برای تحقق این اهداف ترامپ است.

رئیس مرکز روابط آمریکا و مصر در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ به دنبال دستیابی به اموال عربستان برای حمایت از اقتصاد کشورش است یا اهدافی سیاسی نظیر تضعیف عربستان از طریق چپاول ثروت‌هایش را مد نظر دارد، گفت: به اعتقاد من ترامپ پول‌های عربستان را برای ایجاد شغل و بهبود سطح اقتصادی آمریکا به منظور مقابله با رقبا و در تنگنا قرار دادن آنها می‌خواهد و بدین ترتیب تنها درصدد نجات خود و حزبش است.

 وی افزود: این تنها عربستان نیست که ترامپ به دنبال باج خواهی از آنهاست بلکه کشورهای دیگری نظیر کره جنوبی، ژاپن، کانادا و چه بسا کشورهای اروپایی هم به بهانه اینکه آمریکا پیشتر از این کشورها حمایت کرده ترامپ بر آنها لازم کرده در ازای دریافت این حمایت‌ها پول بدهند.

وی درباره میزان تاثیر سیاست‌های ولی‌عهد سعودی بر برخورد ترامپ با عربستان گفت: بی تردید برای همه ثابت شده که ولی عهد سعودی بی تجربه است و همه تصمیم‌هایش را بی پروا  و عجولانه می‌گیرد از همین رو باعث  و بانی بیشتر فجایع و بحران‌های منطقه  است که در رأس آن بحران یمن، بازداشت شاهزادگان سعودی در هتل ریتز کارلتون، محاصره قطر، تهدید کویت و دشمنی با ایران است و بدین ترتیب عربستان با از دست دادن عمق عربی و منطقه‌ای خود در را به روی گروکشی‌های دولت آمریکا برای خود گشوده است. 

انتهای پیام/ص

نظر شما