شناسهٔ خبر: 28862785 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اروپا باید ظرف 10 روز آینده وعده‌های خود را عملیاتی کند

داوود هرمیداس باوند، کارشناس حقوق بین‌الملل در گفت‌ وگو با «فرهیختگان» تصمیم جدید گروه ویژه اقدام مالی FATF درخصوص تمدید دوران تعلیق ایران از لیست سیاه این مجموعه را بررسی کرد.

صاحب‌خبر -

وی در ابتدای سخنان خود تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه را یک فرصت مناسب برای ادامه مباحثات داخلی دانست و گفت: «لوایح مربوط به مطالبات FATF درست است که با اتخاذ تصمیم مجلس روبه‌رو شده است، اما با مخالفت‌هایی روبه‌رو بوده و هست، از این‌رو این فرصت جدید می‌تواند فضای واقعی را برای جامعه تبیین کند و با ایجاد یک دیالوگ قوی‌تر میان مردم، مسئولان و کارشناسان زمینه‌ساز یک تصمیم نهایی پرقوت در داخل کشور باشد. از این رو امیدواریم در این فرصت ایجادشده با اقدام شورای نگهبان لوایح باقیمانده هم مورد تصویب قرار گرفته و به قانون تبدیل شوند.»

هرمیداس باوند با اشاره به برنامه برخی کشورها برای افزایش فشارها به ایران ادامه داد: «برخی از مدت‌ها قبل از بستر FATF برای ایجاد و افزایش فشار بر ایران استفاده می‌کردند. اینها ابتدا ایران را به لیست سیاه کشاندند و در این ایام نیز امیدوار بودند بتوانند مجددا ایران را در این لیست قرار دهند و شرایط افزایش فشار بر ایران را فراهم کنند که البته روز گذشته با توجه به اقدامات ایران در این زمینه این برنامه‌ریزی به نتیجه نهایی نرسید.»

این کارشناس حقوق بین‌الملل در ادامه با اشاره به فراز و نشیب روابط اقتصادی ایران با اروپا و آمریکا و تهدیدهایی که امروز از سوی آمریکا علیه ایران صوت می‌پذیرد، افزود: «آمریکایی‌ها در برجام برخلاف سخنان قبلی نه‌تنها تحریم‌ها را لغو نکردند که هم از برجام خارج شدند و هم تحریم‌های جدیدی اعمال کردند.

همچنین درست است که آمریکایی‌ها گفته‌اند برنامه‌ریزی آنها برای تحریم ایران به صورتی است که تحریم‌های بی‌سابقه و بی‌نظیری علیه ایران وضع کنند، اما به واقع این است که این حرف تا عمل فاصله زیادی دارد و تحقق آنها با موانع زیادی روبه‌رو است. از جمله اینکه اقدامات اروپایی‌ها مانند آن چیزی که در ماه‌های اخیر به ایران قول داده‌اند می‌تواند در این مسیر موثر باشد. اگر آنها در مسیر رابطه با ایران در مقابل فشارهای آمریکا ایستادگی نسبی کرده و قول قبلی خود درخصوص خرید یک‌سوم نفت ایران را عملیاتی کنند و در ادامه آن هم، با ایجاد یک نهاد مالی مستقل از رابطه با آمریکا بتوانند منافع ایران را از طریق فروش نفت تامین کنند، اقدامات آمریکا را تا حدودی کمرنگ می‌کند و آمریکا را وامی‌دارد به فکر مسیر دیگری برای رسیدن به اهداف خود باشد.»

وی با بیان اینکه با وجود قول‌هایی که اروپایی‌ها داده‌اند تا به امروز این کشورها اجرایی کردن قول‌های خود را پشت یک‌سری اما و اگر قرار داده‌اند، گفت: «انتظار ما این است که تا 10 روز آینده و قبل از فرارسیدن زمان تحریم‌های دوم آمریکا، اتحادیه اروپا مسئولیت خود را در حفظ برجام انجام بدهد.»

هرمیداس باوند با بیان اینکه تصمیم اخیر FATF می‌تواند تا حدودی مسیر اتخاذ تصمیم نهایی اروپا و عملیاتی شدن وعده‌های آنها را فراهم کند، گفت: «فرصت مجدد FATF مسیر تصمیمات اروپا را باز کرده است. اروپایی‌ها هنوز تصمیمات قاطعی برای تامین منافع ایران در برجام نگرفته‌اند و با وجود نویدهایی که در این زمینه داده‌اند، هنوز اقدام عملی از آنها مشاهده نشده است. تصمیم FATF حالا دست اروپایی‌ها را باز خواهد گذاشت و قوت حقوق برجام هم آنها را کمک خواهد کرد تا تصمیمات مهمی برای تامین منافع ایران بگیرند. البته آنها باید این را هم در نظر بگیرند که تصمیم آمریکا موجب افزایش قیمت نفت خواهد شد و این تبعاتی برای خود آنها خواهد داشت.»

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در ایام اخیر فاصله‌ای میان آمریکا و اروپا ایجاد شده است، تاکید کرد: «با وجود این فاصله تعاملات گسترده اروپا با آمریکا و تاثیر‌پذیری آنها از فشارهای آمریکا بر ایران را نباید نادیده گرفت و تصور کرد که آنها بی‌توجه به این روابط با ایران همکاری خواهند کرد.»

منبع: روزنامه فرهیختگان؛ 1397،7،28
گروه اطلاع رسانی**2059**2002

نظر شما