شناسهٔ خبر: 28862714 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شود

جزئیات تفاهم‌نامه تولید و اشتغال در بازآفرینی شهری

تفاهم نامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه بازآفرینی شهری پایدار بین دستگاه‌های مربوطه امضا و مبادله شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، امروز (شنبه) سازمان برنامه و بودجه میزبان مراسم امضا و مبادله تفاهم‌نامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه بازآفرینی شهری پایدار است. نوبخت - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، آخوندی - وزیر راه و شهرسازی، شهیدزاده - رئیس صندوق توسعه ملی و نهاوندیان - معاون اقتصادی رئیس جمهوری در این مراسم حضور داشتند.

بر اساس تفاهم‌نامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه بازآفرینی شهری قرار است تا بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در مرحله اول در بافت‌های فرسوده باز سازی شود که موجبات ایجاد ۱۲۰ هزار شغل مستقیم و ۱۸۰ هزاز شغل غیرمستقیم را فراهم می‌آورد.   تامین مالی این طرح با توجه به منابع ۳۰۰۰ میلیارد تومانی پیش‌بینی شده در بودجه و از محل ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع صندوق توسعه ملی و ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی انجام خواهد شد.

رئیس جمهوری خواسته‌اند تا زمین‌های دولتی به کار گرفته شود

در این مراسم معاون اقتصادی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه رئیس جمهور خواسته‌اند که زمین‌های دولتی در اختیار طرح بازآفرینی شهری قرار گیرد گفت که هدف ما از اصلاح بافت فرسوده این نیست که ساختمانی درست شده و مابقی به حال خود رها شود از این رو مشارکت محور بودن و محله محور بودن از اهداف این طرح است و در آن بخش خصوصی باید نقش مهمی در پیشبرد کار در کنار دولت و مردم داشته باشد.

نهاوندیان بر سرعت اجرای طرح بازآفرینی شهری تاکید کرد.

صندوق به عنوان سرباز آماده است

همچنین شهیدزاده - رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی - با اشاره به اینکه متمرکز کردن کل منابع برای توسعه پروژه‌ها از کارهای مهم دولت است گفت که در این میان ایجاد اشتغال در اولویت قرار دارد.

وی گفت که صندوق توسعه ملی به عنوان یک سرباز آماده همکاری با دولت برای پیشبرد این طرح است.

امکان بازسازی ۲۰۰ هزار بافت فرسوده وجود دارد

اما نوبخت - معاون رئیس جمهوری- با اشاره به اینکه در طرح بازآفرینی شهری بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی بازسازی خواهد شد گفت که یک ۱۰۰هزار واحد دیگر نیز پیش بینی شده که با توجه به منابعی که برای آن وجود دارد امکان اجرایی شدن خواهد داشت.

وی گفت که خارج از این طرح نیز طرح دو ۵۰ هزار واحد مسکونی دیگر برای بازسازی در دستور کار قرار دارد.

ساختن خانه در بیایان راهکار نیست

همچنین وزیر راه و شهرسازی در سخنانی کوتاه با بیان اینکه کیفیت نازل زندگی شهری چاره‌ای جز بازآفرینی ندارد، گفت: بی گمان ساخت مسکن در بیابان در قالب مسکن مهر راهکار نیست. تنها راهکار آینده ایران همین بازآفرینی شهری است؛ تخریب محله‌ها و پاک کردن صورت مساله راهکار نیست. راهکار توان افزایی اجتماعی و مشارکت مردم و افزایش توان مالی ساکنان و بازگشت به هویت ایرانی و تمدن ایران شهری در شهرهای ایران است.

انتهای پیام

نظر شما