شناسهٔ خبر: 28862679 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

گل به خودی «بن سلمان» به عربستان و آمریکا/ خون خاشقجی کمکی از غیب به ایران

به نظر می‌رسد عربستانی‌ها فهمیده‌اند چه گل به خودی بزرگی زده‌اند و حالا به دنبال ماست مالی کردن ماجرای جمال خاشقجی هستند.

صاحب‌خبر -

عصر ایران؛ مصطفی داننده- عربستان روزهای سختی را سپری می‌کند. آنها تصور می‌کردند با دلارهای نفتی که به جیب ترامپ ریخته‌اند و اصلاحات اجتماعی که برای دل اروپایی‌ها انجام دادند، می‌توانند اسب خود را بتازند و کسی هم به اسب‌شان نمی‌گوید یابو!

همین تصور باعث شد آنها به فکر حذف مخالفان حکومت سعودی بیفتند. قتل « جمال خاشقجی» روزنامه نگار مشهور عربستانی آنها در کنسول گری سعودی در ترکیه، نمونه بارز این معناست.

آنها دل خوش به این مثل قدیمی بودند که همه چیز را با پول می‌شود خرید حتی خون یک روزنامه نگار را. این تصور باعث شد تا عربستان در رقابتی‌ترین دوران خاورمیانه،یک گل به خودی بزرگ به خود بزند.

گل خودی « بن سلمان» به عربستان و آمریکا/ خون خاشقجی کمکی از غیب به ایران

ماجرای خاشقجی، باعث شد تمام تلاش‌های عربستان برای تحریم ایران و نگه داشتن جمهوری اسلامی در گوشه رینگ، ناکام بماند و حالا خود طعم ماندن در گوشه رینگ را می‌چشد.

عربستانی‌ها به دنبال برگزاری کنفرانس بزرگ اقتصادی را با حضور قدرت‌های جهان بودند اما حالا کشورها، نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ اقتصادی، حضور در این کنفرانس را لغو کرده‌اند. نمونه آخر آن، آمریکا شریک بزرگ اقتصادی و سیاسی عربستان.

خیلی از ناظران بین المللی عامل این گل به خودی بزرگ  را «بن سلمان» ولیعهد پادشاه عربستان می‌دانند و بر این باور هستند این جوان تازه به دوران رسیده با تندروی‌های خود در حال نابودی تمام دستاوردهای آل سعود در این سال‌های برای عربستان است.

عرببستانی‌ها انتظار، برخورد تلخ آمریکا در این ماجرا را نداشتند. آنها فکر می‌کردند دلارهایی نفتی، می‌تواند همچون چشم بندی برای چشمان آمریکا باشد. فشارهای کنگره و جامعه مدنی ایالات متحده باعث شد تا ترامپ تسلیم خواسته آنها شود و رسما بگوید:« عواقب قتل خاشقجی باید شدید باشد»

آمریکا به این دل خوش بود که با کمک عربستان، قیمت نفت را پایین بیاورد و صادرات نفت ایران را به پایین حد خود در 40 سال گذشته برساند اما حالا اخم ایالات متحده به سعودی‌ها می‌تواند تمام برنامه ترامپ برای مقابله با ایران را برهم بزند. بالا رفتن قیمت نفت، بزرگ‌ترین کمک به ایران در دوران سخت خروج آمریکا از برجام است. هرچه قیمت نفت بالاتر برود، کاهش صادارات نفت ایران جبران می‌شود.

به نظر می‌رسد عربستانی‌ها فهمیده‌اند چه گل به خودی بزرگی زده‌اند و حالا به دنبال ماست مالی کردن ماجرای جمال خاشقجی هستند. آنها دلیل قتل این روزنامه نگار را دعوا در کنسول‌گری دانسته‌اند. حضور نزدیکان بن سلمان در کنسول‌گری عربستان و در زمان حضور خاشقچی باعث شده است تقریبا همه به این نتیجه برسند که دست ولیعهد سعودی به خون روزنامه نگار عربستان آلوده است.

فشار آمریکا و اروپا به عربستان، لطف بزرگ خاندان سعود به ایران بود. آنهم درست در آستانه 13 آبان و تحریم نفتی. گاهی یک حرکت اشتباه در شطرنج سیاسی می‌تواند تمام معادلات را برهم بزند. ایران بدون اینکه هیچ نقشی در این مناقشه داشته باشد، در حال گرفتن ماهی خود از این آب گل آلود شده است.

 

نظر شما