شناسهٔ خبر: 28862521 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیریت مصرف برق خوزستان منجر به صرفه جویی700میلیون یورویی شد

اهواز – ایرنا- معاون وزیرنیرو در امور برق و انرژی با اشاره به صرفه جویی 700 مگاواتی برق خوزستان در تابستان 97 گفت: به ازای تولید هر کیلووات برق باید هزار یورو سرمایه گذاری شود که با مدیریت مسئولان خوزستان 700 میلیون یورو صرفه جویی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا همایون حائری شامگاه جمعه در شورای پایایی منطقه ای برق خوزستان در استانداری با اشاره به لزوم گسترش مدیریت مصرف در سایر استان ها اظهار داشت: در تابستان سال 97 در کل کشور حدود 2هزار مگاوات برق صرفه جویی شد.
وی خاطر نشان کرد: پیک مصرف در تابستان سال 96 نسبت به مدت مشابه سال 95 حدود 5.2 درصد رشد داشته است درحالی که پبک مصرف در تابستان 97 نسبت به 96 رشد 2.8 درصدی را تجربه کرده است.
به گفته حایری در این مدت شاهد کاهش مصرف انرژی نیز بوده ایم به طوریکه مصرف انرژی از 20 خرداد تا 20 مهرماه سال 96 نسبت به مدت مشابه سال پیش هفت درصد رشد داشته درحالی که در سال جاری نسبت به سال 96 تنها 1.8 درصد افزایش صورت گرفته است.
وی ادامه داد: این صرفه جویی در کاهش هزینه های جاری، استهلاک نیروگاه ها، هزینه سوخت و سرمایه گذاری نیز تاثیر دارد از همین رو باید این شیوه مدیریت مصرف نهادینه شود.
حایری با تاکید بر کاهش وابستگی تولید برق به نیروگاه های آبی به ویژه در خوزستان گفت: باید به سمت تولید برق توسط نیروگاه های حرارتی حرکت کنیم.
وی با اشاره به کاهش آب پشت سدهای زنجیره ای کارون ادامه داد: در تابستان سال 97 نیروگاه های حرارتی نقش مهمی در تولید برق داشتند؛ در 6 ماه نخست سال تولید برق از نیروگاه های حرارتی نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد رشد داشته درحالی که مصرف سوخت 4 درصد افزایش یافته است.
معاون وزیر در امور برق و انرژی ضمن قدردانی از مدیران استان گفت: در تابستان 97 باوجود تمام مشکلات هیچ برنامه خاموشی برای خوزستان اعمال نشد که این امر نیز نتیجه مدیریت صحیح مسئولان اجرایی خوزستان است زیرا در اسفند سال 96 نگرانی های بسیاری درخصوص رشد مصرف برق وجود داشت اما در پایان تابستان شاهد کاهش 3.7 درصدی مصرف برق استان نسبت به سال پیش بودیم.
استاندار خوزستان تابستان امسال به دلیل گرمای هوا و به منظور جلوگیری از قطعی احتمالی برق و رعایت حال شهروندان ساعات کاری ادارات را از 6:30 دقیقه تا 12:30 دقیقه اعلام کرده بود.
پارسال حدود هشت هزار و 400 مگاوات برق در خوزستان مصرف شد و این استان در مصرف برق پس از تهران در جایگاه دوم قرار دارد.
به گفته استاندار خوزستان میانگین قطعی برق خوزستان برای هر نفر هزار دقیقه در سال است در حالی که این عدد در خراسان رضوی 72 دقیقه است که این امر نشان می دهد در دهه های گذشته برای زیرساخت برق خوزستان سرمایه گذاری نشده است.
9887/6002

نظر شما