شناسهٔ خبر: 28862440 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

استخر‌های خاکی بوشهر مناسب برای پرورش آرتمیا

استخر‌های خاکی جنوب کشور از جمله استان بوشهر برای پرورش آرتمیا مناسب است.

صاحب‌خبر -

استخر‌های خاکی بوشهر مناسب برای پرورش آرتمیابه گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، آرتمیا از جمله سخت پوستان آبزی است که در آب‌های شور زندگی می‌کند و دریاچه ارومیه در یکی از غنی‌ترین منابع آن است. از آرتمیا یا سیست (تخم آرتمیا) آن برای تغذیه ماهیان و میگو استفاده می‌شود.

حالا مسوولان شیلات استان بوشهر، دانشگاه خلیج فارس و دانشگاه ارومیه در حال بررسی امکان پرورش آرتمیا در استان بوشهر هستند.

دکتر آق رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه می‌گوید: پرورش این آبزی برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و کاهش آثار زیست محیطی در مزارع پرورش میگو ضروری است و اداره کل شیلات استان بوشهر با حمایت و پشتیبانی دانشگاه خلیج فارس و دانشگاه ارومیه می‌تواند طرح پرورش آرتمیا را اجرا کند.

 رئیس پژوهشکده خلیج فارس هم معتقد است، آرتمیا از جمله سخت پوستان آبزی است که از سطوح پایین هرم غذایی تغذیه می‌کند و تولید آن نیز کم هزینه و مقرون به صرفه است.

دکتر نفیسی می‌گوید: این آبزی که در شرایط نامناسب محیطی مانند شوری بالا به جای زنده زایی تولید سیست می‌کند از جمله گزینه‌های مناسب برای آبزی پروری در استخر‌های خاکی جنوب کشور به شمار می‌رود.

به گفته وی، هر کیلوگرم سیست این آبزی پس از عمل آوری و بسته بندی، با توجه به شرایط و کیفیت آن در بازار جهانی ۶۰ تا ۲۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

رئیس پژوهشکده خلیج فارس می‌‎گوید: تولید و پرورش این محصول علاوه بر ارز آوری باعث توسعه و اشتغال پایدار نیز خواهد شد.

دکتر نفیسی اشاره می‌کند اکنون بیشتر سیست مورد نیاز مراکز تکثیر آبزیان در کشور وارد می‌شود.

انتهای پیام/ک

بررسی اجرای طرح پرورش آرتمیا در بوشهر

نظر شما