شناسهٔ خبر: 28861872 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

حمل خودرو با قطار، دلهره اي که پايان ندارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - شيراز - ايرنا - براي بهره مندي از سفري مطمئن و به دور از خستگي ناشي از رانندگي و خطرات جاده اي، جابجايي اتومبيل با قطار مورد استقبال مردم قرار گرفته، اما بروز بعضي مشکلات مانند وارد آمدن خسارت به خودرو در پي سهل انگاري کارگران در هنگام بار زدن خودروها، کام مسافران را تلخ کرده است.

به گزارش ايرنا ، يکي از دغدغه هاي اصلي کساني که سفرهاي داخلي با وسايل حمل و نقل عمومي مانند هواپيما، قطار واتوبوس را تجربه مي کنند، نداشتن خودرو شخصي در شهر مقصد است که باعث سختي هايي از بابت جابجايي هاي درون شهري و يا سفرهاي کوتاه تفريحي مي شود.
حمل خودرو با قطار اخيرا يکي از امکاناتي است که مورد استقبال مردم قرار گرفته و همچنين با اين کار جاده ها نيز خلوت تر و در پي آن حوادث جاده اي نيز کاهش پيدا مي کند.
اين موضوع در استان فارس که در صدر فهرست آمار جانباختگان حوادث رانندگي است از اهميت بيشتري برخوردار است.
** برشي از يک سفر با قطار
محمد نخستين بار است که با قطار از شيراز راهي تهران است، او که هر بار در نقش راننده خودرو، خانواده اش را به شمال مي برد، اين بار نفس راحتي مي کشد و از پنجره واگن، مناظر بيرون را تماشا مي کند.
واگن هاي قطار که مسير را مي پيمايد، مناظري ديده نشده از طبيعت و جغرافياي کشور بر چشمان وي نقش مي بندد.
در گذر قطار از شهرستان مرودشت، مشاهده دود پتروشيمي مجاورش، خشکيدگي رودخانه کُر و کمي جلوتر، شاليزارهاي برنج که در شرايط کمبود آب و خشکسالي در موسم برداشت محصول هستند، همگي تصاويري است که محمد پيش تر در زمان رانندگي در مسير تهران و شمال نديده است.
حالا نيازي نيست به دغدغه هاي ليلا، بانوي خانواده که مدام پدر خانواده را هوشيار مي کند که «محمد (در رانندگي) مواظب باش» و خانواده چهار نفره در کوپه دربست خود، تجربه اي شيرين از سفر را در خاطر مي سپارند و به دور از دلهره ناشي از تصادف احتمالي، در انديشه آن هستند که به محض رسيدن به تهران، خودروي خود را از واگن حمل خودرو که در انتهاي قطار در حرکت است، تحويل بگيرند و با انرژي دوچندان و به دور از خستگي، راهي شمال شوند.
** انتظار چهار ساعته براي تحويل خودرو
حوالي ساعت 7 صبح، ايستگاه راه آهن تهران، زمان پياده شدن است. کمي آن سوتر از ميدان راه آهن، محل تحويل خودروهايي است که با قطار، حمل شده اند.
از خودروهاي نو تا خودروي قديمي، آنهايي که به لحاظ اندازه و حجم خودرو در واگن قطار جا مي شوند، در اين مکان رديف شده اند و منتظر صاحبان خود هستند؛ در اين ميان، خودروي ژيان قديمي که به همت صاحبش شکل و شمايل نو به خود گرفته خودنمايي مي کند.
محمد وارد سالن انتظار حمل خودرو مي شود، آنجاست که متوجه مي شود از زمان توقف قطار تا خروج خودروهاي حمل شده از آن، حدود سه تا چهار ساعت زمان نياز است.
اينجاست که محمد همراه با همسر و دو فرزندش راهي بوستان کوچکي در ميدان راه آهن مي شود، جايي که حضور افراد معتاد در آنجا پررنگ است و محمد، بازگشت به سالن انتظار بخش حمل خودرو را ترجيح مي دهد.
** اطلاع رساني که صورت نگرفت
در اين سالن، افرادي مراجعه مي کنند که تازه از قطار پياده شده اند اما خودروي آنها آماده ترخيص است. آنها به جاي روز قبل، از روزهاي قبل سفر خود با قطار، خودرو را راهي تهران کرده اند. اين چنين است که آنها ديگر درگير معطلي سه، چهار ساعته ترخيص خودرو از قطار نمي شوند و با انرژي، راهي مقصد خود مي شوند.
محمد نخستين بار بود که خودروي خود را از طريق قطار، حمل مي کرد و اطلاعي از تاخيرهاي احتمالي و اجباري مربوط به ترخيص خودرو نداشت.
او مي گويد: زماني که به صورت اينترنتي، بليت حمل خودرو تهيه کردم، اطلاعاتي درباره تاخير در تحويل خودرو نسبت به زمان رسيدن به مقصد در سايت شرکت رجا ارائه نشده بود و از طرفي، از آنجا که امکان حمل خودرو با قطار پديده اي جديد براي اهالي استان فارس است، هيچ يک از بستگان نيز چنين تجربه اي را نداشت که در اختيار من قرار دهد.
** خراشي که دلخراش شد
ساعت حوالي 11:30 است، خبر خوشي مي رسد. متصدي غرفه صدا مي زند: ماشين هاي شيراز رسيد.
اين زماني است که خانواده ديگر خسته شده اند واز آن انرژي و شوقي که براي ادامه سفر بود، خبري نيست. اين خستگي زماني مضاعف مي شود که مرد خانواده هنگام تحويل خودرو خراشي را روي سپر جلوي خودرو مي بيند.
محمد در اين باره مي گويد: زماني که به اين خراش و آسيب هرچند جزئي معترض شدم، مرا به مسئول مربوطه ارجاع دادن، او نيز با ايستگاه شيراز تماس گرفت و مسئول ايستگاه مبدأ نيز مسئوليتي در اين زمينه برعهده نگرفت. فرم صورتجلسه بيمه گواهي مي داد که حق با من است اما در نهايت مشخص نشد که اين اهمال در ايستگاه مبدأ صورت گرفته يا ايستگاه مقصد.
او مي افزايد: در نهايت، پاسخ شنيدم که بايد اين قسمت از سپر را تعمير کنم و داغي آن را براي صورتجلسه به ايستگاه راه آهن بياورم تا براي شرکت بيمه ارسال شود تا بعد از آن هزينه غرامت را پرداخت کنند.
اين مسافر قطار شيراز – مشهد ادامه داد: با توجه به اين که در سفر بودم، نه زمان لازم براي اين کار را داشتم و نه امکان انجام آن را، بنابراين عطاي خسارت را به لقايش بخشيدم و گفتم که من از حق خودم مي گذرم اما ترا به خدا، در حمل خودروهاي مردم که امانتي در دست شما هستند، دقت کنيد.
** رويايي که از سال 92 براي اهالي فارس محقق شد
امکان حمل خودرو با قطار در استان فارس نيز از سال 92 ايجاد و به گفته مديرکل راه آهن فارس استقبال خوبي نيز از اين خدمت رساني شده است، به گونه اي که در بعضي روزها خودروهايي در نوبت حمل در راه آهن شيراز وجود دارد.
قاسم صفري يکي از شهروندان شيرازي است که تجربه حمل خودرو شخصي با قطار را از شيراز به مشهد دارد، او به خبرنگار ايرنا مي گويد: حمل اتومبيل شخصي با قطار امکان خوبي فراهم کرده تا با خودرو شخصي سفر کنيم اما خستگي و حوادث جاده اي را تجربه نکنيم.
وي مي افزايد: اين امکان ضريب امنيت سفرها را افزايش مي دهد و باعث مي شود سفري مطمئن تر را تجربه کنيم.
** هر روز ، 10 دستگاه خودرو
مديرکل راه آهن استان فارس نيز دراين باره مي گويد: هر قطار مسافربري قابليت حمل يک واگن مخصوص حمل اتومبيل با ظرفيت 10 دستگاه خودرو را دارد.
غلامحسين ولدي با بيان اين که براساس درخواست بازار، شرکت رجا اين واگن را روي قطارهاي مسيرهاي مختلف نصب مي کند، مي افزايد: واگن حمل خودرو به صورت روزانه روي قطارهاي مسير تهران قرار دارد و به متقاضيان خدمات ارائه مي کند و در مسير مشهد نيز يک درميان و هر چهار روز يکبار اين امکان وجود دارد.
ولدي به اين مطلب نيز اشاره کرد که قطار شيراز- تهران در مسير خود از شهرهاي اصفهان و کاشان و قطار مشهد نيز از شهرهاي سمنان و گرمسار عبور مي کند.
** پرداخت خسارت ايجاد حادثه در طول مسير با بيمه است
مديرکل راه آهن فارس در پاسخ به سئوالي درباره چگونگي و نحوه پرداخت خسارت و صدمات ناشي از حمل خودرو با قطار، گفت: خودرو در مبدا توسط کارشناس و با حضور تحويل دهنده،از لحاظ بدنه کاملا آسيب شناسي و کنترل و براي حمل در اختيار شرکت مربوطه گذاشته مي شود.
وي مي افزايد: متقاضيان زماني که بليط حمل خودرو را تهيه مي کنند تنها مبلغ حمل را پرداخت خواهند کرد و شرکت حمل کننده تنها پيشنهاد بيمه کردن اتومبيل را به تحويل دهنده مي دهد و اين کار بصورت اختياري است.
ولدي هزينه بيمه خودرو در طول سفر براي هر يک ميليون تومان ارزش گذاري که به صورت خوداظهاري انجام مي شود مبلغ را 500 تومان عنوان کرد و افزود: به اين ترتيب هر نوع خسارتي که در طول سفر براي خودرو ايجاد شود از جانب شرکت بيمه کننده پرداخت خواهد شد.
**خسارت سهل انگاري حين بارگيري، تخليه و پارک با شرکت اپراتور است
مديرکل راه آهن فارس درباره فرايند محاسبه غرامت خسارت ها نيز به خبرنگار ايرنا مي گويد: چنانچه صدماتي مازاد بر حمل خودرو در طول سفر ايجاد شود شرکت مسافربري فارغ از اينکه اتومبيل خسارت ديده بيمه شده يا خير، بايد خسارت آن را پرداخت کند بدين صورت که اگر خودرو در اثر سهل انگاري مامور در حين پارک کردن، تخليه و بارگيري ايجاد شود شرکت اپراتور موظف است که تمام خسارت را بطور کامل به مشتري پرداخت کند.
ولدي با بيان اين مطلب که نحوه خسارت به خودرو را راه آهن تشخيص مي دهد، مي افزايد: اگر صدمه در طول سفر و بر اثر حادثه اي مانند از ريل خارج شدن قطار و... روي دهد اين رخداد ثبت و شرکت بيمه کننده موظف به پرداخت خسارت خواهد بود اما اگر قطار بدون حادثه ثبت شده در طول سفر به مقصد برسد چنانچه خسارتي به خودرو وارد شده باشد شرکت حمل کننده خودرو بايد خسارت آن را بطور کامل پرداخت کند.
**حمل بيش از 2 هزار خودرو
مديرکل راه آهن استان فارس از حمل بيش از دو هزار خودرو از ابتداي سال جاري تاکنون از طريق راه آهن شيراز به مقصد تهران و مشهد خبرداد.
وي مي گويد: ظرفيت واگن حمل خودرو به مقصد تهران از ابتداي سال 97 تاکنون روزانه بيش از 95 درصد تکميل بوده و حتي در بعضي از روزها نيز خودرو در نوبت حمل وجود داشته است.
مديرکل راه آهن فارس با بيان اينکه واگن حمل خودرو در مسير مشهد نيز بيش از 75 درصد در شش ماهه نخست امسال تکميل بوده، ادامه مي دهد: هزينه حمل هر خودرو با قطار به مقصد تهران 178 هزار و 850 تومان و به مقصد مشهد نيز مبلغ 264 هزار و 50 تومان است.
**واگن توشه، ظرفيتي براي حمل بار و کالا به پايتخت
وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود از ايجاد واگن توشه مسافر در يکسال اخير در راه آهن شيراز خبر داد و گفت: اين واگن در مسير شيراز-تهران و بلعکس ايجاد شده و ظرفيتي است که صاحبان مشاغل، توليدکنندگان و مسافرين مي توانند از آن براي ارسال کالا و بار استفاده کنند.
ولدي ادامه داد: هزينه هاي حمل بار توسط واگن توشه از شيراز به تهران به ازاي هر کيلو گرم 280 تومان و از تهران به شيراز نيز مبلغ 315 تومان با احتساب بيمه محاسبه مي شود.
مديرکل راه آهن استان فارس در پايان با اشاره به اينکه واگن توشه متناسب با تقاضا و ميزان بار بر روي قطارهاي شرکت رجا در مسير شيراز- تهران و بالعکس نصب مي شود، گفت: به دليل عدم تقاضاي بازار، اين واگن هنوز در مسير شيراز-مشهد مورد استفاده قرار نگرفته است هرچند که در صورت نياز اين امکان وجود دارد.
حمل خودرو با قطار، تجربه خوبي است که در صورت دقت بيش از پيش متوليان بارگيري و ترخيص ماشين ها، مي تواند خاطره سفر با قطار را براي مسافران دلپذيرتر کند.
چنانچه اطلاعات تکميلي به مسافران در زمينه زمان تحويل خودروهاي آنها ارائه شود، آنها در برنامه ريزي سفر خود دچار مشکل نخواهند شد.
9873/ 2027
گزارش از محمد امين افشارپور
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما