نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

دانشمندان در تشخیص این فسیل اشتباه کردند:

قدیمی‌ترین فسیل جهان، یک سنگ معمولی است

سیناپرس: پژوهش‌های جدید دانشمندان ناسا نشان می‌دهد فسیلی که دانشمندان استرالیایی ادعا می‌کردند با ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سال قدمت، قدیمی‌ترین فسیل جهان محسوب می‌شود، تنها یک سنگ ساده بوده و ارتباطی با فسیل موجودات زنده ندارد.

نتایج پژوهش‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد آنچه پیش‌ازاین به‌عنوان قدیمی‌ترین فسیل جهان معرفی‌شده بود، احتمالاً تنها یک‌تکه سنگ ساده است. در حدود دو سال پیش، تیمی از دانشمندان استرالیایی دریکی از صخره‌های منطقه گرینلند با ترکیبی غیرعادی روبه‌رو شدند و مطالعات اولیه حاکی از این موضوع بود که این ساختار غیرعادی موجود در این سنگ، نوعی فسیل بسیار قدیمی است که احتمالاً براثر فعالیت نخستین میکروب‌های کره زمین و گاز ناشی از فعالیت آن‌ها در بستر دریا به وجود آمده است.

پژوهشگران در پی مطالعات بعدی خود اعلام کردند که سنگ فسیل‌شده موردبحث، ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سال قدمت دارد و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که شکل‌گیری حیات پس از شکل‌گیری کره زمین در فاصله‌ای کوتاه صورت گرفته است.

تاکنون بحث‌های متعددی درباره این موضوع بین دانشمندان صورت گرفته و چندی پیش نیز با کشف فسیلی مشابه در هندوستان، دانشمندان اعلام کردند یکی از قدیمی‌ترین فسیل‌های جهان با قدمت یک میلیارد و ششصد میلیون سال کشف‌شده است. به گفته دانشمندان، میکروب‌ها و فسیل‌های به وجود آمده از این موجودات، بسیار شگفت‌انگیز هستند زیرا میکروب‌ها نه‌تنها اولین گونه شکل‌گرفته حیات در کره زمین محسوب می‌شوند، بلکه آن‌ها سیاره ما را به محیطی با تنوع بسیار زیاد و مناسب برای زندگی انواع گیاهان و جانوران تبدیل کرده و فعالیت‌های آن‌ها موجب پدیدار شدن گونه‌های مختلف حیات در کره زمین شد.

برخی از این میکروب‌های اولیه از نوع سیانو باکتری‌ها (cyanobacteria) محسوب می‌شوند که در آب‌های نخستین و اولیه کره زمین تکثیرشده و به وجود آمدند. سیانو باکتری‌ها یک بخش از میکروارگانیسم‌های مشابه باکتری محسوب می‌شوند که قادر به فتوسنتز هستند. آن‌ها اولین فرم شناخته‌شده زندگی در کره زمین را نشان می‌دهند. این میکروب‌ها از طریق فتوسنتز کردن قادر به تولید اکسیژن بوده و گاهی این حباب‌های اکسیژن در مایع‌های میکروبی چسبنده به دام افتاده و باقی می‌ماندند.

این حباب‌های فسیلی و بافت‌های سیانو باکتریایی از بسترهای میکروبی فسفاته شده ۱٫۶ میلیارد ساله از گروه ویژه ویندیان (Vindhyan Super group) در مناطق مرکزی هندوستان امروزی کشف‌شده‌اند. به باور پژوهشگران، این حباب‌های فسیل‌شده در داخل عکس، امضایی از طبیعت در شکل‌گیری حیات به شمار می‌روند.

روز چهارشنبه هفته گذشته ژورنال علمی Nature در گزارشی اعلام کرد که نتایج مطالعات پژوهشگران ناسا به کمک نوعی فناوری جدید نشان می‌دهد فسیل کشف‌شده توسط پژوهشگران استرالیایی در نیوزلند، فسیل نبوده و تنها نوعی سنگ با شکلی خاص است. هرچند دانشمندان استرالیایی کماکان بر اعتقاد خود پافشاری کرده و این سنگ را فسیل قلمداد می‌کنند.

ابیگیل آلوود (Abigail Allwood) دانشمند زیست ستاره‌شناس پیش‌ازاین فسیلی با قدمت ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون سال کشف کرده بود نیز به گرینلند رفته و فسیل موردبحث گروه استرالیایی را مطالعه کرد. وی در مطالعات اخیر خود کشف کرد که شکل ظاهری لایه‌های داخلی این فسیل با ساختار فسیل‌های ناشی از گاز میکروب‌ها تطبیق ندارد و جهت شکل‌گیری این فسیل به‌گونه‌ای اشتباه مشاهده می‌شود.

وی در ادامه از نوعی فناوری که برای شناسایی حیات و نشانه‌های زندگی در مریخ مورداستفاده قرار داشته و قادر به تشخیص نقشه‌های شیمیایی مرتبط با حیات در ساختارهای سنگی است، بهره جسته و اعلام کرد هیچ اثری از وجود حیات در این سنگ دیده نمی‌شود.

گفتنی است پژوهشگران و دانشمندان متعددی نیز با بررسی نتایج این مطالعات، با نظر پژوهشگر ناسا موافقت کرده و تنها فردی که همچنان بر فسیل بودن این یافته تأکید و پافشاری دارد، آلن نوتمن (Allen Nutman) پژوهشگر و استاد دانشگاه ولینگتون استرالیا است.

لازم به توضیح است که اختلاف‌نظر بین دانشمندان امری جدید نبوده و در حقیقت اختلاف‌نظر بین دانشمندان در احتمالات است و شواهد علمی معمولاً یک نظریه را ثابت کرده و به اصل تبدیل می‌کند. دانش باید به‌صورت عینی نمود داشته باشد و دانشمندان باید بر اساس شواهد از این نمودها پیروی کنند. این مسئله به دلیل ماهیت علم و تفاوت بین نظریات، فرضیات و اصول اثبات‌شده علمی است و اختلاف‌نظر دانشمندان معمولاً در طی زمان برطرف خواهد شد.

ترجمه: احسان محمدحسینی