شناسهٔ خبر: 28861249 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

در گفتگو با کارشناس آموزش و پرورش مطرح شد؛

چرا نمی گویند مافیای کنکور چه کسانی هستند ؟ / پولی سازی مدارس ناقض حذف کنکور

بهلولی گفت : وزیر از طرفی حرف از حذف کنکور میزند و از سوی دیگر از مافیای کنکور سخن می گوید، چرا وزیر به طور واضح نمی گوید مافیای کنکور دقیقا چه کسانی هستند که آموزش عالی و آموزش و پرورش نمی تواند بر آنها مسلط شود؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، این روزها اعتراض به این سخن وزیر آموزش و پرورش به حذف تدریجی کنکور و تاثیر 30 درصدی معدل که در حال اجرا شدن است، در فضای مجازی با هشتک زدن های اعتراضی بسیار داغ شده بطوریکه که دانش آموزان نیز پای کار آمده و با تشکیل کانال های تلگرامی سعی در رساندن صدای اعتراض خود به مسئولان را دارند.

باید گفت اگر وزیر به واقع با حذف کنکور موافق است اما مانع را در مافیای کنکور می بیند پس چرااز افزایش خصوصی سازی مدارس که یکی از موانع این مسیر است، با افتخار حمایت می کند؟

مهدی بهلولی، معلم و کارشناس آموزش و پرورش در این خصوص به برنا می گوید: تاثیر 30 درصدی معدل در کنکور از حدودا 7 سال گذشته تاکنون در حال اجرا است که ابتدا از 10 درصد شروع شد و اکنون به حدود 30 درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: در واقع معدل امتحانات نهایی یا هماهنگ کشوری به عنوان شرط معدل مدنظر قرار خواهد گرفت یعنی چه دانش آموزان مدارس خصوصی چه دانش آموزان مدارس دولتی و محروم با یک نمونه سوالات آزمون خواهند داد. حتی تصحیح برگه های امتحانی نیز به این صورت است که دانش آموزان شهرهای مختلف برای آزمون به مدارس مختلف معرفی می شوند، حوزه اجرایی پس از پایان امتحان، برگه ها را لاک کرده به حوزه تصحیح با سربرگ های کنده شده ارسال می کند، در واقع معلمانی که برگه سوالات را تصحیح می کنند هیچ اثری از اسم و مدرسه شرکت کنندگان نمی بینند در این خصوص می توانیم بگوییم امنیت آزمون های نهایی برقرار است.

این کارشناس ادامه داد: اما باز هم نمی توانیم بگوییم عدالت آموزشی اجرا می شود چرا که دانش آموزان مناطق محروم با کمترین امکانات و دانش آموزان مدارس خصوصی با بیشترین امکانات سخت افزاری و ... با یکدیگر از لحاظ آموزشی در جایگاه متفاوتی قرار می گیرند.

چشم انداز مثبتی برای حذف کنکور نمی بینم

بهلولی با اشاره به حذف کنکور افزود: تاکنون برنامه دقیقی و منسجمی برای حذف کامل کنکور از سوی آموزش و پرورش اعلام نشده یا اگر هم برنامه مدونی وجود دارد هنوز در گستره عمومی منتشر نکرده اند.

وی ضمن انتقاد از سخنان وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: وزیر از طرفی حرف از حذف کنکور میزند و از سوی دیگر از مافیای کنکور سخن می گوید، چرا وزیر به طور واضح نمی گوید مافیای کنکور دقیقا چه کسانی هستند که آموزش عالی و آموزش و پرورش نمی تواند بر آنها مسلط شود؟

افتخار آموزش و پرورش پولی سازی مدارس است

بهلولی ادامه داد: تحلیل بنده از مافیای کنکور این است که در اجرای آن یکسری سیاست ها بایکدیگر پیوند خورده اند چرا که ما برخلاف کشورهای پیشرفته پذیرش دانشجویان را بر مبنای رقابت بایکدیگر، گزینش دانش آموزان، آزمون گیری های پولی، خصوصی سازی و ... قرار داده ایم.

وی تاکید کرد: ریشه مافیای کنکور را در مدارس و موسسه های خصوصی می دانم چرا که این حوزه با شهریه های بالا و برگزاری کلاس های تستی مختلف و ... غول زنجیره ای مالی راه انداخته است.

آموزش و پرورش متناقض عمل می کند

کارشناس آموزش و پرورش افزود: پولی سازی مدارس و پیوند شدید میان آزمون گیری و کنکور، ناقض حذف کنکور است بنابراین حرف و حتی انتقاد مسئولان از موافقت با حذف آن، در حرف و عمل یکی نیست.

این درحالی است که گسترش آموزش پولی به تقویت مافیا دامن زده و سرنوشت دانش آموزان کنکوری که یکی از عناصرهای این مجموعه هستند، در دستان مسئولان از این سو به سوی دیگر میچرخد .

به نظر می رسد که دانش آموزان باید منتظر بمانند تا ببینند در این جنگ قدرت چه کسی موفق خواهد شد ...

 

 

نظر شما