شناسهٔ خبر: 28860860 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

لرستان دوباره کربلایی شد؛

قرارِ عاشقی میلیون‌ها زائر؛ نوای «و شوقُنا لکربلاء» به گوش می‌رسد

خرم‌آباد- نوای «و شوقُنا لکربلاء» به گوش می‌رسد و زائران دسته‌دسته به سیل خروشان عاشقان حسینی می‌پیوندند؛ در این میان لرستانی‌ها خود را مهیای پذیرایی از زوار کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: این روزها مردم در سراسر ایران مهیای پذیرایی از زائران اربعین در استان خود می‌شوند تا اگر فرصت زیارت حرم امام حسین(ع) را ازدست‌داده‌اند با پذیرایی از زواری که عازم راه عاشقی هستند هم در ثواب زیارت آنان شریک شوند و هم این‌گونه ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان و زائران کوی او نشان دهند.

شهر متبرک به قدوم زائران حسینی می‌شود

لرستانی‌ها که شهره به ولایتمداری هستند و ارادت آنان به امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) مثال‌زدنی است، نوای «و شوقُنا لکربلاء» را سر می‌دهند و از روزها قبل آماده‌شده‌اند تا پذیرای زائران کوی عشق باشند.

تشکل‌های مردمی هر یک به نحوی در برپایی موکب‌ها خود را شریک کرده‌اند و مردم با نذورات خود موکب‌ها را در جای‌جای لرستان، مرزهای خروجی و شهرهای نجف، کربلا و سامرا رونق بخشیده‌اند تا لرستانی‌ها با همان آوازه‌ای که در پذیرایی از مهمان‌دارند این بار در پذیرایی از زائران اربعین حسینی سنگ تمام بگذارند.

در کنار مردم، دستگاه‌های اجرایی استان نیز هر یک به نحوی در برپایی موکب‌ها، تأمین امکانات و کمک رساندن به آن‌ها مشارکت دارند و استاندار لرستان به مدیران دستگاه‌های اجرایی دستور داده تا از ارائه هرگونه کمک به موکب‌ها کوتاهی نکنند.

از سوی دیگر سپاه لرستان نیز با برپایی چندین موکب در درون استان، مرز مهران و در شهرهای نجف و کربلا فعالیت ویژه‌ای را برای پذیرایی و اسکان گسترده زائران حسینی در فضاهای مجهز و آماده آغاز کرده است.

تجهیزات موردنیاز موکب‌های لرستان نیز بارگیری شده و در حال اعزام به شهرهای نجف اشرف و کربلا است.

ورودی‌های لرستان از ۱۵ تا ۱۰ روز قبل از اربعین حسینی تا چند روز پس‌ازآن، با برپایی موکب‌ها، چادرهای اسکان، پایگاه‌های امدادی و... آماده پذیرایی از زائران حسینی می‌شود و مواکب برپاشده در ورودی‌های استان با حضور زائرانی از کشورهای پاکستان و افغانستان و ۱۴ استان کشور، رونق خاصی دارد.

موکب بزرگ امام خامنه‌ای پذیرای زائران اربعین حسینی است

موکب بزرگ امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در ورودی شهر خرم‌آباد یکی از بزرگ‌ترین موکب‌های کشور است که در کیلومتر ۵ جاده خرم‌آباد- بروجرد و با مرکزیت مسجد آیت‌الله کمالوند احداث‌شده است و دارای امکانات متعددی است و برای چهارمین سال پیاپی پذیرای زائران اربعین حسینی خواهد بود.

این موکب ظرفیت پذیرش بیش از ۵۰۰ هزار زائر از زائران اربعین حسینی را دارد؛ حمام سیار، سرویس بهداشتی سیار،  تجهیزات آبدارخانه، آشپزخانه، پارکینگ وسیع، وسایل گرمایشی، کانکس‌های اسکان موقت و چادر ازجمله امکاناتی بوده که در این موکب برای خدمت‌رسانی به زائران در نظر گرفته‌شده است.

همچنین این موکب با استفاده از ظرفیت‌های دیگری همچون اردوگاه فرهنگی دانش‌آموزی، دهکده مقاومت حمزه سیدالشهدا(ع)، پادگان شهید بهشتی، دو مجتمع خوابگاهی دانشجویی،  منزل‌های مسکونی شهری و روستایی ساکنان خرم‌آباد، منطقه کمالوند و حسن‌آباد ظرفیت اسکان هم‌زمان چندین هزار زائر را دارد.

ماساژور، کفاشی، آرایشگاه، خدمات بانکی، خدمات بهداشتی درمانی، آمبولانس، آتش‌نشانی و پلیس ۱۱۰ ازجمله خدماتی است که در این موکب به مردم ارائه می‌شود.

برپایی ۵ موکب در شهرهای مسیر زائران

سردار عباس علیشاهی دبیر اجرایی ستاد اربعین لرستان در سخنانی با اشاره به اینکه ۵ موکب در معبرهای شهرستان‌ها راه‌اندازی کرده‌ایم که روزانه به ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر خدمات اسکان و پذیرایی ارائه می‌دهند، اظهار داشت: امسال نیز همچون سال گذشته،  در مهران یک موکب بزرگ برپا می‌کنیم.

وی بابیان اینکه در عراق ۱۱ موکب را برپا می‌کنیم، تصریح کرد: خوشبختانه امسال کمک‌های مردمی و حضور مردم برای برپایی موکب‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، لذا موکب‌های بیشتری را نیز برپا کرده‌ایم.

دبیر اجرایی ستاد اربعین لرستان با اشاره به اینکه با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان و کمیته امداد امام خمینی(ره) لرستان،  امسال ۶ کاروان از دهستان‌های محروم برای حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی اعزام می‌کنیم؛ خاطرنشان کرد: همچنین هیئت رزمندگان لرستان نیز ۵ کاروان ۴۰ نفره را به کربلا اعزام می‌کند.

۱۱ موکب لرستان در شهرهای نجف و کربلا

سردار علیشاهی با اشاره به اینکه مسئولیت موکب‌های لرستان در خارج از کشور به عهده سپاه است، اظهار داشتسپاه حضرت ابوالفضل(ع) و قرارگاه صاحب‌الامر ۱۱ موکب را در عراق برپا می‌کند.

وی بابیان اینکه قسمت‌های اساسی زیرساخت هم در اختیار ما است، تصریح کرد: هنوز همه امکانات موردنیاز مواکب تأمین نشده و نیاز است که ستاد اربعین در این رابطه ورود کند.

دبیر اجرایی ستاد اربعین لرستان با تأکید بر اینکه در نجف هم‌مکانی را با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر در نظر گرفته‌ایم، یادآور شد: مثل دیگر استان‌ها برای برپایی مواکب از چادر و داربست استفاده نکرده‌ایم بلکه مکان مجهز به همه امکانات در قالب مدرسه و پادگان تدارک دیده‌شده است.

سردار علیشاهی بابیان اینکه قرارگاه صاحب‌الامر ۱۶ تا ۱۷ روز است که به کربلا و نجف رفته‌اند و فضای موردنیاز را تهیه‌کرده‌اند، تصریح کرددر مرز مهران هم ورود کرده‌ایم و آمادگی داریم موکب لرستان را برپا کنیم.

بنابراین گزارش، موکب‌های لرستان همچون سال گذشته در ساختمان‌هایی مستقرشده‌اند تا در صورت‌وضعیت جوی نامناسب و بارش باران زائران حسینی دچار مشکل نشوند و سفر راحتی را داشته باشند.

در تصویر زیر موقعیت موکب‌های لرستان در شهر کربلا را می‌بینید. مدرسه الاسره، مدرسه خالدات، مدرسه عبداله بن عباس، مدرسه مثنی، مدرسه بیروت، مدرسه العتره و مدرسه خزرجیه پذیرای زائران حسینی در کربلا است.

موکب‌های دانشگاه امام صادق(ع)، مدرسه امیربنات و مهد روضه الاطفال در شهر نجف اشرف پذیرای زائران حسینی است که موقعیت مکانی آن‌ها را در تصویر زیر می‌بینید.

موکب آستان مقدس امامزادگان لرستان در سامرا برپا شد

موکب آستان مقدس امامزادگان لرستان به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان و همکاری اداره کل اوقاف زنجان در شهر سامرا برپا می‌شود؛ در این موکب خدمات اسکان زائران و پذیرایی صبحانه، نهار و شام فراهم است.

این موکب از محل موقوفات و نذورات مردمی برپاشده و تا دو روز بعد از اربعین نیز خدمات‌رسانی می‌کند.

موکب لرستان در مرز مهران با ظرفیت ۱۰ هزار زائر

استاندار لرستان با اشاره به اینکه امسال موکب لرستان در مرز مهران توسط سپاه برپا می‌شود و این موکب ظرفیت اسکان و پذیرایی ۱۰ هزار نفر را دارد، تصریح کرد: مشکل خاصی به لحاظ هماهنگی در ستاد اربعین استان نیست و انشاء الله پیاده‌روی امسال را بهتر برگزار می‌کنیم.

سید موسی خادمی بابیان اینکه دولت و حکومت ما اسلامی است و از وظایف ما این است که شعائر را احترام بگذاریم و تسهیل گری کنیم، تصریح کردلرستان به دلیل ولایتمداری که دارد هم درگذشته در برگزاری پیاده‌روی اربعین و پیش‌بینی امکانات خوب ظاهرشده و هم‌سال قبل خیلی خوب بود و دوستان در ایلام از تنها استانی که نام بردند لرستان بوده است.

وی یادآور شد: امسال نیز مدیران باید با همه توان جلو بیایند تا کار آبرومند انجام شود.

مسئولین ستاد اربعین صراحتاً و رسماً از لرستان به‌واسطه پشتیبانی خوب تشکر کردند

دبیر ستاد اربعین لرستان نیز در سخنانی بابیان اینکه خوشبختانه در جلسه‌ای در ایلام استاندار ایلام و مسئولین ستاد اربعین صراحتاً و رسماً از لرستان به‌واسطه پشتیبانی خوب ما تشکر کردند، تصریح کرد: اعلام کردیم همچنان در مهران مثل سنوات قبل موکب برپا می‌کنیم و در کنار زائران خواهیم بود.

حمید کشکولی با تأکید بر اینکه در ایلام مطرح شد که در بحث زیرساختی اول بوده‌ایم، تصریح کردماشین‌آلات ما با مدیریت خوب معاون عمرانی استانداری در مرز مستقر و برای تکمیل زیرساخت‌ها کار می‌کنند.

بر اساس این گزارش، موکب‌های لرستان در درون استان و در عراق خدمات مختلف فرهنگی نیز ارائه می‌دهند؛ در شهرهای نجف و کربلا هر شب جلسات سخنرانی، مداحی و روضه‌خوانی برگزار می‌شود و غرفه‌های فرهنگی و هنری ویژه‌ای نیز برپا است.

نظر شما