شناسهٔ خبر: 28860052 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

معاون اول رئیس جمهور تشریح کرد

سه راهکار ترمیم سرمایه اجتماعی

دنیای اقتصاد : معاون اول رئیس‌جمهوری ضمن انتقاد ازفرسایش سرمایه اجتماعی در کشور بر لزوم ترمیم اعتمادو سرمایه اجتماعی و ترسیم یک روند مثبت از آینده تاکید کرد. اوهمچنین ازلزوم کارآمدی نهادهای رسمی، باور مردم به اراده و قدرت دولت برای غلبه بر مشکلات و لزوم باور مردم به روشن بودن افق آینده کشور به‌عنوان سه راهکارترمیم سرمایه اجتماعی نام برد. اسحاق جهانگیری روز پنج‌شنبه در کنگره مجمع نمایندگان ادوار مجلس همچنین ضمن تاکید برلزوم بازسازی سرمایه اجتماعی و طراحی سیاست‌های اقتصادی برای بازگشت شرایط کشور به سال‌های آرامش،لازمه آن را شکل‌گیری گفت‌وگوی ملی توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

او همچنین بابیان اینکه یکی از ضعف‌های کشور نبود نهادهای میانجی است، گفت: امروز جریانات سیاسی از هم دور شده‌اند و شخصیت‌های سیاسی نیز از هم دور شده‌اند و برخی خانه‌نشین شده و برخی را خانه‌نشین کرده‌اند. اما برخی دیگر می‌توانند در این میان واسط شوند و حلقه واسط باشند. جهانگیری سپس گفت: نقش نهادهای میانجی‌گر برای اتصال میان حلقه‌هایی که پاره شده‌اند، موثر است. جهانگیری همچنین شرایط امروز کشوررا چندوجهی، پیچیده و خطیر دانست و گفت: پیچیده است چون معلوم است تلاش‌های وسیعی در سطح داخل و خارج دارد صورت می‌گیرد که مشکلات جدی برای کشور ایجاد کند. چندوجهی است چون فقط یک بعد خاص ندارد.

آغوش باز دولت به روی اقتصاددانان

کنگره مجمع نمایندگان ادوار مجلس روز پنج‌شنبه در مجموعه فرهنگی «تلاش» برگزار شد. دراین کنگره اسحاق جهانگیری گفت: موضوع اقتصادی تنها دلیل به‌وجود آمدن شرایط امروز نیست. جامعه به دنبال نشاط سیاسی است. یک سال و چند ماه از مهم‌ترین انتخاباتمان نگذشته است. کسی فراموش نکرده که چه شور و شوقی میان مردم شکل گرفت و چه شعارهایی داده شد.

به گزارش «ایسنا» جهانگیری با اشاره به جایگاه خطیر نمایندگان مجلس اظهار کرد: صحبت کردن برای کسانی که خودشان روزی از تصمیم‌گیران کشور بودند راحت‌تراست و دغدغه‌های مشترکی نسبت به آینده ایران، انقلاب، نظام جمهوری اسلامی وجود دارد. وی ادامه داد: درک درستی از شرایط امروز کشور برای همه ما در اتخاذ راهکارهای مناسب می‌تواند خیلی کارساز باشد. معاون اول رئیس‌جمهورضمن پیچیده و خطیر توصیف کردن شرایط کشور گفت: جهت آینده این شرایط از این منظر مهم است که آیا جهت پیش‌رو، رو به سخت‌تر شدن است یا آسان شدن؟ جهانگیری گفت: فکر می‌کنم این جهت پیش‌رو به نقش نقش‌آفرینان از حاکمیت تا دولت، نهادهای سیاسی و مدنی و اقشار مختلف مردم خصوصا طبقات موثر بستگی دارد و آنها می‌توانند مشخص کنند ما چه کار بکنیم و چه کاری نکنیم. وی افزود: شاید بهتر باشد که ما بگوییم شرایط موجود چه شرایطی نیست. از نظر من شرایط موجود صرفا مربوط به عوامل اقتصادی نیست. کشور ایران به جهت داشتن افراد اقتصاددان، ظرفیت بالایی دارد. ده‌ها و صدها نفر هستند که تحصیلات عالیه در دانشگاه‌های کشور و دنیا دارند و امروز در دانشگاه‌های کشور، دولت و نهادها حضور دارند و قادرند تا راهکارهای اقتصادی خوبی ارائه کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دوران مختلفی را هم در دولت‌ها گذراندیم و در شرایط مختلف اقتصادی کشور را اداره کردند. دورانی بوده که اقتصاد کشور کوپنی بود، امروز هستند آن مدیران و می‌توانند به بهبود شرایط کمک کنند. دوران‌هایی با اقتصاد آزاد داشتیم و مدیران دیگری هم هستند که اقتصاد را در شرایط مختلف مدیریت کردند. وی افزود: من معتقدم سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود و تیمی که مدیریت می‌کند آغوشش به روی اقتصاددان‌ها باز است. هم این توان وجود دارد و هم می‌توان سیاست‌های متناسب را در این راستا تبیین کرد.

سرمایه اجتماعی

وی سپس با اشاره به موقعیت ایران در منطقه نیز گفت: باوجود آنکه ما درگیر جنگی ناخواسته با یکی از قدرت‌های نظامی منطقه که قدرت‌های دیگر منطقه حامی‌اش بودند شدیم، پیروز شدیم. موقعیت منطقه‌ای ما یک موقعیت استثنایی نیست؛ درست است که موضوعات مهمی مثل تغییرات عربستان، موضوع یمن و سوریه و داعش بوده است اما نمی‌شود گفت اتفاقات منطقه‌ای شرایطی ایجاد کرده که امروز شرایط ما این باشد. جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تلاش مسوولان کشور برای برجام و عملکرد رئیس‌جمهوری آمریکا در این دوره گفت: مواقعی بوده که همه سفرای اروپایی یک‌باره از کشور بیرون رفته‌اند. با شرایط سخت هم مشکلات را پشت‌سر گذاشته‌ایم. هم مسائل سیاسی، هم بین‌المللی و هم منطقه‌ای به نوعی در هم آمیخته شده‌اند که شاخص این شرایط در همین جملاتی است که می‌گویند کاهش امید اجتماعی و سرمایه اجتماعی. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در واقع مساله اصلی و مهم کشور این است که دچار فرسایش سرمایه‌های کشور شده‌ایم. قطعا خسارت سرمایه‌های اجتماعی از سرمایه‌های مالی بیشتر است.

به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: سیاست‌های اقتصادی وقتی دقیق و خوب باشد ولی با امید و انتظارات مردم هم‌جهت نباشد پاسخ نمی‌دهد.

جهانگیری یادآور شد: نمونه ساده آن بعد از تحریم‌های سال ۹۰، قبل از اینکه ما به‌عنوان دولت یازدهم وارد شویم، است؛ یک حرکت مردم در سال ۹۲ آرامش را به کشور باز گرداند. هنوز دولت تشکیل نشده بود که قیمت دلار کاهش یافت. در بهمن و اسفند سال ۹۱، دلار ۳۸۰۰ تومان بود، در شهریور ماه به ۳۰۰۰ تومان رسید. پس از اولین توافق ژنو به زیر ۲۰۰۰ تومان رسید معنی‌اش این است که پیش از آنکه سیاست‌ها کارساز باشد امید اجتماعی کارساز شده است. معاون اول ریاست‌جمهوری در ادامه به تبیین آسیب‌های کاهش نشاط و امید اجتماعی پرداخت و گفت: وقتی چنین شرایطی پیش می‌آید مردم یک شایعه فضای مجازی را باور می‌کنند اما حرف مسوول را باور نمی‌کنند. قدرت برنامه‌ریزی در چنین شرایطی از بین می‌رود. به گزارش «ایرنا» معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار کرد: مهم‌ترین اتفاق این است که برای ترمیم اعتماد سیاسی و اجتماعی و ترسیم روند مثبت از آینده چه کار باید کرد که سه اتفاق باید رخ دهد تا جامعه باور کند که دولت تعیین‌کننده و حاکمیت و همه نهادهای مدنی و احزاب کارآمد هستند. جهانگیری خاطرنشان کرد: اولین اتفاق کارآمدی در نهادهای رسمی و جریانات سیاسی کشور است و مردم باید قبول داشته باشند که نهادهای رسمی دولت و جریانات سیاسی از کارآمدی لازم برای مسائل پیش‌رو برخوردار هستند. وی تاکید کرد: دومین اتفاق اراده و قدرت غلبه بر مشکلات و تنگناها است و مردم باید در مقابل تبلیغات دشمن مبنی بر اینکه مسوولان قادر نیستند مشکلات شما را حل کنند این اراده در جامعه شکل بگیرد که مسوولان قادر هستند و می‌توانند مشکلات را حل کنند. معاون اول رئیس‌جمهوری اضافه کرد: سومین اتفاق این است که مردم افق آینده کشور را باور کنند و اطمینان یابند که تیره و تار نیست و اینکه تبلیغ می‌شود آینده کشور نامطمئن است تا حدی است که نسل جوان و حتی نخبگان کشور در شرایط اخیر اولین سوال‌شان این است که چه می‌شود؟

لزوم گفت‌وگوی ملی

جهانگیری درادامه سخنانش گفت: تلاش‌های آمریکایی‌ها این بود که طی دو تا سه ماه کار نظام جمهوری اسلامی ایران تمام می‌شود و تلاش داشتند و دارند تا این باور غلط را در بین مسوولان دیگر کشورها نیز به‌وجود آورند. به گزارش «ایسنا» وی اظهار کرد: همه فکر می‌کردند یک اتفاق تلخی قرار است بیفتد. دکتر ظریف از آمریکا که برگشت گفت غالبا می‌گفتند ایران درحال فروپاشی است. آقای روحانی هم در جلسه هیات دولت گفتند که مسوولان کدام کشورها به برخی‌ها گفته بودند که دوماه سه ماه همراهی کنید کار ما تمام است. معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: چند ماه اخیر مسوول یکی از کشورهای مهم منطقه در جلسه ای که من هم بودم خدمت مقام معظم رهبری گفتند، این چیزی که آمریکایی‌ها به ما می‌گویند این است که کار جمهوری اسلامی تمام شده است. او از ما سوال می‌کرد اوضاع تمام شده؟ رهبری سربسته جوابشان را دادند، آقای روحانی مفصل جواب داد، ما یک صدم توانمان را هم هنوز به کار نگرفته‌ایم؛ توان ما خیلی بالاتر از این حرف‌هاست. وی گفت: شرایط بین‌المللی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد. نمی‌گویم نشدنی است اما کنترل همه امور به دست دولت تنها، کار سختی است. الان همه نهادهای مدنی، نخبگان و مسوولان به صحنه بیایند می‌شود مشکلات کشور را بر طرف کرد. لازمه‌اش این است که یک گفت‌وگوی ملی جدی صورت بگیرد که ما برای بر طرف کردن مشکلاتمان یک برداشت مشترک داشته باشیم. همچنین به گزارش جماران وی گفت: این اشتباه است که فکر کنیم دولت به تنهایی قادر است شرایط موجود را مدیریت کند.

شرایط حساس اقتصادی کشور

جهانگیری سپس خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم اگر از این جمله رهبری در انتخابات ۹۲ که گفتند حتی اگر نظام را قبول ندارید به خاطر ایران پای صندوق رای بیایید؛ استفاده کنیم، پیش می‌رویم. الان باید برای شرایط فعلی هم همین را گفت. به نظر من نهادهای واسط میانجی مثل ادوار مجلس می‌توانند نقش مهمی در این میان ایفا کنند. همچنین به گزارش جماران جهانگیری گفت:خوب است که امروز و در این مقطع حساس به همه ایرانیان بگوییم که اگر ما را قبول ندارید به‌خاطر ایران بیاییم همه با هم باشیم و به کمک بیایید تا بتوانیم این شرایط دشوار را پشت‌سر بگذاریم. به گزارش «ایرنا» معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار کرد: شرایط کشور ازنظر اقتصادی سیاسی و بین‌المللی دشوار است و همه باید نقش ایفا کنیم و نیاز به یک انسجام داریم. جهانگیری تصریح کرد: دوره سختی که مردم با آن روبه‌رو هستند می‌تواند طولانی شود و سختی بر دوش مردم فشار بیاورد و از طرفی هم می‌تواند کوتاه شود و ما فکر می‌کنیم با کمک یکدیگر می‌توانیم ظرف چند ماه و حتی تا پایان سال ۹۷ از مشکلات عبور کنیم و راه‌حل آن این است که همه با هم باشیم و هر کس نقش خود را ایفا کند.

نظر شما