شناسهٔ خبر: 28859582 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

معاریو: روابط اسرائیل با اعراب گسترش می‌یابد

R7969/P36355/S8,90/CT10

یک رسانه رژیم صهیونیستی در گزارشی از توسعه روابط برخی کشورهای عرب با رژیم صهیونیستی و برملا شدن این روابط درسایه دیدار رئیس ستاد مشترک این رژیم با همتای سعودی خود خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "یوسی میلمان" نویسنده صهیونیست روزنامه معاریو درگزارش خود آورده است: ائتلاف بین اسرائیل و کشورهای عربی از سطح تماس های سری در اتاق های درب بسته به سطحی علنی تر می رسد؛ هرچند هنوز در قالب سمینارهای بین المللی یا جلسات حاشیه های آن مدیریت می شود.

این هفته، گادی آیزنکات رئیس ستاد ارتش اسرائیل با فهد بن حامد الرویل همتای سعودی خود در واشنگتن دیدار کرد. این دیدار در حاشیه اجلاس دهها رئیس ستاد مشترک از سراسر جهان برگزار شد. سخنگوی نظامی اسرائیل از اظهار نظر درباره این خبر خودداری کرد.

ماه گذشته، یوسی کوهن رئیس سازمان موساد در کنفرانسی بین المللی در نیویورک با حضور عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی و دیپلمات های بلندپایه ای از امارات و بحرین و یمن شرکت و سخنرانی کرد. بعید نیست که کوهن از فرصت این سفر استفاده کرده و دیدارهای محرمانه ای را با نمایندگان عرب برگزار کرده باشد.

در میان این دو رویداد، همانطور که مجله فرانسوی "اینتلیجنس آن لاین" اخیرا گزارش داد: اسرائیل به مشارکت در نیروی ویژه ای که در اردن فعالیت می کند، ادامه می دهد. اعضای آن اطلاعات را با هم مبادله و در زمینه نظامی همکاری می کنند.

براساس این گزارش، این نیرو متشکل از نیروهای ویژه و اطلاعاتی 21 دولت از جمله اردن، آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، عربستان و مصر هستند. همکاری بین المللی تحت نام ""Gallant phoenix operation"" اجرا می شود.

به نوشته روزنامه صهیونیستی معاریو، سفر آیزنکات به آمریکا و دیدار وی با روسای ستاد در واشنگتن هر سال به ابتکار جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا صورت می گیرد. مشارکت آیزنکات در اجلاس به منزله سفر خداحافظی پیش از پایان ماموریتش در پایان سال جاری محسوب می شد. به هر صورت، آیزنکات امید دارد که تا پیش از بازنشستگی خود مجبور نشود که به ارتش دستور حمله به غزه را بدهد.

در اجلاس واشنگتن فرماندهان ارتش ها از جمله از کشورهای عربی از جمله عربستان، کویت، قطر، مصر، اردن، سودان، موریتانی و نیز اندونزی شرکت داشتند.

می توان ارزیابی کرد که آیزنکات علاوه بر رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان با همتایان دیگر عرب و به طور قطع مصر و اردن نیز دیدار کرده باشد، اما رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل نیازی به کنفرانس های بین المللی زیر نظر ارتش آمریکا یا ناتو ندارد که با همتایانش در کشورهای عربی دیدار کند. بعید نیست که در طول 46 ماه دوره خودش –اگر نگوییم با همه- دستکم به بخشی از آنها دیدار کرده باشد. این دیدارها تعبیر دیگری از همکاری است که بین اسرائیل و کشورهای عرب برقرار است.

روزنامه معاریو افزود: تا زمانی که پیشرفتی در سطح مسئله فلسطین انجام نشود، این دیدارها و نظایر آن محدود باقی خواهد ماند و به سطح کاملا علنی نخواهد رسید. هنوز زود است که اسرائیلی ها برای سفر به ریاض، بحرین، ابوظبی یا دبی برنامه ریزی کنند؛ مگر اینکه تجار سلاح یا کارشناسان سایبری یا امنیت اسرائیل باشند.

انتهای پیام/

نظر شما