شناسهٔ خبر: 28858547 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

طلسم بی‌پولی بر محور خرم‌آباد ـ پلدختر/ جاده‌ای که همچنان قربانی می‌گیرد

حکایت دنباله‌دار مرگ در محور خرم‌آباد ـ پل‌دختر حکایتی است که گویا خیال به سر آمدن ندارد؛ جاده‌ای که ایمن نیست و سایه مرگ در آن مرتب قربانی می‌گیرد و خانواده‌های زیادی را تاکنون داغدار کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از پل‌دختر، یکی از پرحادثه‌ترین محورهای استان لرستان، محور خرم‌آباد ـ پل‌دختر  است که روزانه با حجم بالایی از تردد خودروها روبرو است و ایمن نبودن جاده باعث شده شاهد وقوع تصادفات مرگباری در این محور باشیم.

این محور که از محورهای اصلی و ترانزیتی استان و کشور است شاهد بار ترافیکی انواع خودروها از شمال به جنوب است اما ایمن نبودن جاده سبب شده روزانه واژگونی تریلی‌های و تانکرهای نفت‌کش و دیگر خودروها خبرساز شود.

هر چند عملیات اجرایی بهسازی و چهار خطه کردن محور خرم‌آباد ـ پل‌دختر به‌عنوان شاهراه ترانزیتی استان حدود ده سال است که آغازشده، اما در این مدت روند بسیار کند و لاک‌پشتی را طی کرده است.

در حالی که مسئولان نبود اعتبار را عامل تکمیل نشدن پروژه چهار خطه خرم‌آباد - پل‌دختر عنوان می‌کنند، اما وجود پرتگاه‌ها، پیچ‌های پی‌درپی روزانه رانندگان و مسافران زیادی را در کام مرگ فرو می‌برد.

 

به نظر می‌رسد سریال دنباله‌دار تصادفات نه‌تنها در محور خرم‌آباد - پل‌دختر که در دیگر محورهای استان پایانی ندارد؛ نکته‌ای که زنگ خطری برای متولیان و مسئولان راه و شهرسازی است.

پرحادثه خیزترین محور استان

رئیس پلیس‌راه استان با اشاره به اینکه محور خرم‌آباد - پل‌دختر حدود یک‌صد کیلومتر بوده و یکی از جاده‌های ترانزیتی کشور است، می‌گوید: با وجود احداث آزادراه خرم‌آباد- پل زال نه‌تنها از حجم تردد خودروها در این محور کاسته نشده بلکه تردد افزایش هم پیدا کرده است.

سرهنگ «مرتضی چغلوند» در گفت‌وگو با فارس عنوان می‌کند: روند ترافیکی رخ‌به‌رخ، وجود پرتگاه‌ها و پیچ‌های متعدد، نبود حفاظ‌های رفت‌وبرگشت همچنین هم‌جهت بودن با رودخانه کشکان باعث شده این محور یکی از پر حادثه‌خیزترین محورهای استان باشد به شکلی که حدود 30 درصد از تصادفات استان مربوط به این محور است.

وی ادامه می‌دهد: با وجود عملیات اجرایی چهار خطه خرم‌آباد_پل‌دختر اما این پروژه روند مطلوبی ندارد؛ چنانکه بخشی نیز که به‌صورت کارگاهی بوده پیمانکار به دلیل کمبود اعتبار نیمه‌کاره رها شده است. پروژه هم‌اکنون از حالت لاک‌پشتی خود هم خارج شده و صفر است.

چغلوند بیان می‌کند: معضل دیگر اینکه پیمانکار شانه راه را تخریب و آن را رها کرده این امر خود منجر به بروز حوادثی شده است.

رئیس پلیس‌راه لرستان تأکید می‌کند: تکمیل چهار خطه خرم‌آباد - پل‌دختر یکی از ضرورت‌هایی است که باید مورد توجه متولیان راه و شهرسازی قرار گیرد زیرا بی‌توجهی به این امر منجر به بروز حوادث تلخ و دردناک می‌شود.

 

فرماندار پل‌دختر نیز در این راستا اظهار می‌کند: محور خرم‌آباد - پل‌دختر محور اصلی ترانزیت شمال به جنوب است و با توجه به سنگین بودن عوارض خرم‌آباد پل زال روزانه 17 تا 18 هزار خودرو در این محور تردد می‌کنند.

«نعمت‌الله دستیاری» می‌افزاید: با اینکه حدود ده تا دوازده سال است که عملیات اجرایی چهار خطه خرم‌آباد – پل‌دختر آغازشده، اما روند بسیار کندی دارد و تنها بخشی از قطعات زیر بار ترافیکی رفته است.

وی ادامه می‌دهد: چالش دیگر این است که قطعاتی که زیر بار ترافیک رفته غیراستاندارد هستند؛ همچنین عدم وجود علائمی مانند گاردیل و جدا کننده و اختلاف سطح بین محور رفت‌وبرگشت مزید بر علت شده تا شاهد تصادفات متعدد و مرگباری در این محور باشیم زیرا حجم ترددها بالا است.

فرماندار پل‌دختر اضافه می‌کند: هر چند در این راستا بارها و بارها مصاحبه کرده‌ایم اما پاسخ و یا اقدام مناسبی صورت نگرفته است.

دستیاری با بیان اینکه پروژه چهار خطه خرم‌آباد- پل‌دختر با دیگر چهار خطه‌های استان متفاوت هستند، عنوان می‌کند: چهار خطه‌های دیگر فرعی هستند اما این محور اصلی است؛ از طرفی به دلیل وجود ظرفیت‌های طبیعی به‌عنوان محور گردشگری تعریف شده است.

وی ادامه می‌دهد: معضل دیگر واژگونی تانکرهای نفت‌کش در این مسیر است که آلودگی محیط‌زیست و رودخانه کشکان را به دلیل وجود مواد سوختی و نفت ایجاد کرده است؛ اتفاقی که انتقاد فعالان و دوستداران محیط‌زیست را نیز به دنبال داشته است.

 

فرماندار پل‌دختر در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: واقعیت این است که کمبود اعتبار برای تکمیل پروژه وجود دارد از سوی دیگر پیمانکاران در ازای اوراق نیز کار نمی‌کنند زیرا تمایلی ندارند.

بالا بودن هزینه ساخت

معاونت مهندسی و ساخت راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان نیز در این راستا می‌گوید: پیشرفت فیزیکی پروژه چهار خطه خرم‌آباد – پل‌دختر حدود 50 درصد است که البته به دلیل اینکه ظرف این مدت پیمانکاران متعددی فعالیت کرده‌اند این رقم تقریبی است.

«سعید نظری» عنوان می‌کند: با توجه به شرایط توپوگرافی محور و مسیر از یک‌طرف به ترانشه‌های سنگ و از طرف دیگر به سمت رودخانه‌ها منتهی می‌شود هزینه ساخت در این محور نسبت به دیگر محورها بیشتر است.

وی ادامه می‌دهد: اکنون پیمانکاران این مسیر با وجود محدودیت‌های اعتباری و افزایش قیمت مصالح اما در چندین نقطه فعال هستند و نمی‌توان گفت پروژه تعطیل است و  قرارداد جدید پروژه نیز بالغ‌بر یک‌صد میلیارد تومان است.

پیش‌بینی زمان تکمیل پروژه

این مسئول اداره کل راه و شهرسازی لرستان در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما برای تکمیل پروژه چه زمانی است، توضیح می‌دهد: اگر تأمین اعتبار شود و قیر مورد نیاز تأمین شود ظرف سه سال تکمیل می‌شود اما در صورتی که اعتبار مورد نیاز وجود نداشته باشد نمی‌توان زمان خاصی را اعلام کرد چون همه‌چیز به تأمین اعتبار بستگی دارد.

نظری در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید: با توجه به شرایط خاص منطقه و وجود آثار باستانی و پل‌های تاریخی در طول مسیر همچنین طبیعت بسیار زیبا و بکر منطقه و وجود رودخانه پر آب کشکان به موازات جاده باعث شده که هرساله به‌ویژه در فصل بهار گردشگران زیادی از این مسیر بازدید کنند.

نظری در پایان تأکید می‌کند: با توجه به اینکه راه یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های هر منطقه به شمار می‌رود بدون شک ایمن‌سازی آن‌ها تأثیر زیادی در جذب توریسم و به‌تبع آن در توسعه اقتصادی منطقه و شهرستان خواهد داشت.

 هر چند مسئولان از نبود اعتبار سخن به میان می‌آورند اما انتظار می‌رود نسبت به تکمیل چهار خطه‌های استان اهتمام ورزند تا جاده‌های استان بیش از این قربانی نگیرد و خانواده‌های بیشتری را داغدار نکند.

گزارش از نسرین صفربیرانوند

انتهای پیام/ن

نظر شما