شناسهٔ خبر: 28858495 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

عبدالباری عطوان در تحلیلی نوشت:

برندگان و بازندگان بازگشایی مرزهای اردن و سوریه/ ارزانی و وفور نعمت در دمشق به رغم 7 جنگ و محاصره

هزاران اردنی با خودروهای خود روزانه به سوریه می روند و خوشحال از حالت شکوفایی و ثبات امنیتی در پایتخت سوریه و پایین بودن بیش از اندازه قیمت ها برمی گردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در  روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به آخرین تحولات سوریه به ویژه پیامدهای بازگشایی مرزهای سوریه با اردن پرداخت و نوشت: ما همیشه در این روزنامه خواستار پایان دادن به محاصره سوریه توسط عرب ها و گشودن مرزها به شکل چهار تاق بودیم زیرا ملت سوریه به امت عرب بسیار بسیار تقدیم کرد و ارتش عربی آن وارد همه جنگ هایش شد و از همه پناهندگان عربی که به این کشور آمدند بدون منت استقبال کرد و به مانند شهروند سوری در آموزش، بهداشت و کار با آنها تعامل کرد و همچنان تعامل می کند.

به خوبی درک می کنیم که صداهایی در سوریه وجود دارند که نسبت به عرب ها و عروبیت که پشت کشورشان را خالی کرده و برخی از کشورهای عربی در توطئه علیه اش شرکت کردند، احساس تلخی و مرارت می کنند و این احساس قابل توجیه و قابل فهم است ولی چیزی که اطمینان بخش است این است که دولت سوریه همچنان به همان مواضع عربی ملی گرا پایبند است و الگویی در فرو خوردن خشم و پایبندی به ارزش ها و اخلاق اصیل عربی ارائه می کند.

سوریه بزرگ می ماند و بستری برای همه خواسته های ملی شریف برای امت عرب می ماند و ملت سوریه که توطئه را نقش بر آب کرد و وحدت ملی و ارضی اش را حفظ کرد همچنان با کرامت و اخلاق عربی اصیلش به این امت «لطف» خواهد کرد.

دولت سوریه هرگز تدابیر ورود شهروندان اردنی به اراضی اش را به رغم دلخوری اش از مواضع اردن طی بحران هرگز تغییر نداده است و شهروند اردنی بدون هیچ گونه محدودیت یا روادید برای ورود به سوریه وارد می شود به رغم آن که طرف دیگر یعنی اردن همچنان برای ورود سوری ها به اردن تحت عنوان تدابیر امنیتی احتیاطی قید و محدویت وضع می کند.

اردن و لبنان بزرگترین استفاده کنندگان از گشودن مرزهای اردن و سوریه هستند اما بارزترین بازنده این بازگشایی مرزها، رژیم اسرائیل است. این اقدام سالیانه 400 میلیون دلار برای خزانه اردن  درآمد دارد و هزاران فرصت شغلی برای رانندگان اردنی و کامیون های آنها ایجاد می کند و مهمتر از آن اردنی ها ده ها میلیون دلار برای سوریه در آمد به ارمغان می آورند زیرا خدمات گردشگری سوریه در مقایسه با دیگر مکان های گردشگری برای اردنی ها مانند ترکیه، مصر و لبنان خوب و ارزان است و قیمت مواد غذایی و گوشت سوریه نیز پایین است. گردشگری اردنی ها اکنون در سوریه گردشگری «بازارگردی» نامیده می شود.

پنج هزار کامیون اردنی آماده کار هستند و انتظار می رود جنب و جوش عبور از گذرگاه به شکل طبیعی آن از سر گرفته شود به عبارتی دیگر این کامیون ها از طریق سوریه به لبنان می روند تا کالاها و صادرات لبنان را به کشورهای حاشیه خلیج فارس منتقل کنند و این تجارت ترانزیت سوریه برای خزانه سوریه میلیون ها دلار به عنوان تعرفه های گمرکی در آمد به ارمغان می آورد.

گزافه گویی نکرده ایم اگر بگوییم اسرائیل که بارزترین مخالف بازگشایی گذرگاه یاد شده است و از برخی گروه های مسلح در سوریه که تا آخرین لحظه آن را در کنترل خود داشتند حمایت کرد سیلی سیاسی و اقتصادی محکمی خورد به لحاظ سیاسی زیرا این رژیم بهبود سوریه را نمی خواهد و با هر گونه لغو محاصره این کشور مخالف است و به لحاظ اقتصادی به دلیل آن که بسته ماندن گذرگاه منجر به عبور بسیاری از کالاهای ترکیه و غربی به اردن و چه بسا به کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق بندر «حیفا» شد و بازگشایی مرزهای سوریه و اردن و بازگشت آنها به وضع طبیعی، این بندر را از درآمد روزانه کلانی محروم می کند زیرا عبور کالاها از طریق سوریه کم هزینه تر است و همانطور که یکی از تاجران اردنی به من گفت بیشتر تاجران با هر گونه عادی سازی روابط اقتصادی با دولت اشغالگر مخالف هستند.

استان های شمالی اردن به ویژه «الرمثا» و «اربد» در حالتی از شادی و شور  و شعف بی سابقه به دلیل بازگشایی گذرگاه مرزی« نصیب» با سوریه به سر می برند و شهروندان به یکدیگر تبریک گفته و برای نشان دادن خوشحالی شان تیراندازی هوایی کردند زیرا این رخداد با احساسات قومی و سیاسی قوی در قبال همسایه سوری و رونق قطعی اوضاع اقتصادی پس از هفت سال خشکسالی به دلیل قطع روابط انسجام دارد.

هزاران اردنی با خودروهای خود روزانه به سوریه می روند و خوشحال از حالت شکوفایی و ثبات امنیتی در پایتخت سوریه و پایین بودن بیش از اندازه قیمت ها برمی گردند تا جایی که یکی از شهروندان اردنی گفت:« به خدا سوگند پس از سفرم به دمشق و دیدن و گپ زدن با ساکنانش و بازدیدم از فروشگاه های تجاری و شلوغی رستوران ها و ارائه خدمات توسط آنها تا ساعت سه صبح و نیز پایین بودن قیمت کالاها به اندازه نصف قیمت ها در پایتخت اردن این پرسش برایم مطرح شده کدام پایتخت در محاصره است دمشق یا امان؟»

سوریه به سرعت بهبود پیدا می کند و پیشتاز بهبود امت و مقابله با بسیاری توطئه های دیگر که  مورد هدف قرارش می دهند، خواهد بود این برایش در قضا و قدرش نوشته شده و بر این باور نیستیم که از آن فرار کند.

 

انتهای پیام

نظر شما