شناسهٔ خبر: 28858422 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سیاست خارجی در هفته ای که گذشت؛

روایت ظریف از «اعتیاد» رئیس جمهور آمریکا

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت اتفاقات زیادی داشت، از جمله مهمترین آنها این موضع ظریف در قبال آمریکا بود که گفت: «اعتیاد آمریکا به تحریم از کنترل خارج شده است».

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه سیاست_محمد مهدی ملکی: تاکید کشورهای مورد تحریم واقع شده از سوی آمریکا به همکاری هر چه بیشتر در حوزه های تجاری و تبادلات اقتصادی میان یکدیگر با راهکارهایی از جمله حذف دلار از معاملات میان خود یکی از مواردی است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همچنان بر آن اصرار می ورزد و شاهدیم که اروپا، چین، روسیه و ترکیه در این خصوص تمایل به همکاری با ایران را دارند. 

از طرف دیگر توسعه روابط و همکاری ها با کشورهای همسایه از دیگر اولویت های دستگاه سیاست خارجی است که در دیدارها و تماس های با مقامات کشورهای منطقه بر آن تاکید می شود و به نظر اکثر تحلیل گران در صورت گسترش هر چه بیشتر تعاملات میان ایران و 15 کشور همسایه، انزوای بین المللی ایران که از سوی آمریکا با شدت تمام دنبال می شود و یا سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران در بازارهای جهانی نمی تواند موثر واقع شود و این به منزله شکست دیگری برای آمریکا به حساب می آید. 

سیاست مداران کاخ سفید همچنان بر رویکرد یکجانبه گرایانه خود اصرار می کنند و این منجر به اتخاذ سیاست استقلال گرایانه از سوی کشورهای اروپایی و دیگر قدرت های اقتصادی و منطقه ای از جمله چین و روسیه شده است که دیگر نمی خواهند یک کشور برای همه جهان تصمیم گیری کند.

این هفته هم در حوزه سیاست خارجی تحولات بسیاری را شاهد بودیم و اتفاقات مختلفی حادث شد که هریک از آنها اجزای یک کل واحد هستند که می توانند در کنار هم مجموعه اقدامات دستگاه دیپلماسی را تشکیل دهند و نقطه اشتراک آنها هم حرکت به سمت تامین حداکثر منافع ملی است.

امروز شرایط عرصه بین الملل به نحوی است که کارشناسان از آن به عنوان دوران گذار یاد می‌کنند، یعنی برهه‌ای حساس که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در آن بسیار سریع و غیرقابل پیش‌بینی است و قدرت های مختلف هریک در راستای نیل به اهداف مشخصی در تلاش هستند تا جایگاه بهتر و بالاتری در عرصه جهانی کسب کنند و در تعیین تحولات و معادلات بین‌المللی سهم بیشتری داشته باشند.

مشروح اخبار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:

ایران وچین برگسترش همکاری‌هاومقابله با تحریم‌های آمریکا تاکیدکردند​

 کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با وانگ اون، همتای چینی خود دیدار کرد.

طرفین در این دیدار، بر لزوم تعمیق و گسترش همکاری‌ها در حوزه های بین‌المللی تاکید کردند. 

غریب‌آبادی در این دیدار، ضمن اذعان به روابط سازنده و مثبت دو کشور و ایفای نقش فعالانه و سازنده چین در مقابله با تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا، بر ضرورت تداوم و توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف، ازجمله هسته‌ای، تاکید کرد.

سفیر کشورمان همچنین خاطرنشان کرد: عملیاتی شدن سازوکار بهره‌مندی عملی ایران از منافع برجام و اجرای تعهدات طرف مقابل تحت برجام، گام مثبتی در راستای صیانت از این توافق خواهد بود.

ایران باید با «چین و هند» همکاری بیشتری در حوزه انرژی داشته باشد

علی‌اکبر فرازی سفیر اسبق ایران در رومانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص ظرفیت ایجاد شده برای تعامل بیشتر اقتصادی با دو کشور چین و هند با توجه به رویکرد مخالف آنها با سیاست‌های آمریکا اظهار داشت: سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا و تلاش در جهت نادیده گرفتن قواعد بین‌المللی از سوی ترامپ به تدریج نشانه‌ها و آثار خود را در نقاط مختلف جهان نشان می‌دهد و بلوک‌های اقتصادی به این نتیجه می‌رسند که دوران یکجانبه‌گرایی به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: بلوک‌های اقتصادی به این نتیجه می‌رسند که دوران یکجانبه‌گرایی به پایان رسیده و کشورها می‌دانند که یا باید تسلیم سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا شوند یا اینکه با اتخاذ رویکردی جدید، به دنبال تأمین منافع اقتصادی خود باشند.

سفیر اسبق ایران در رومانی با بیان اینکه جنگ تجاری آمریکا با اروپا، چین، روسیه و هند نشان داده که کشورهای مختلف برای ادامه مسیر خود، باید سیاستی مستقل از آمریکا اتخاذ کنند، افزود: این موضوع بیشتر برای کشورهای در حال توسعه‌ و کشورهایی که به افزایش توان اقتصادی و توسعه ساختارهای تجاری خود اهمیت می‌دهند، مسئله‌ساز خواهد شد.

فرازی گفت: جمهوری اسلامی ایران باید از فاصله ایجاد شده میان آمریکا با متحدان خود از جمله اروپا و کانادا و همچنین با کشورهای روسیه، چین و هند به نفع خود بهره‌برداری کند اما چنین امری محقق نمی‌شود مگر اینکه شناختی درست و برنامه‌ریزی دقیق برای آن داشت.

ایران از هیچ کمکی برای مقابله با تروریسم درافغانستان دریغ نمی‌کند

 مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه هفدهمین اجلاس شورای رؤسای دولت های سازمان همکاری شانگهای که روز جمعه ۲۰ مهر در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شد با عبدالله عبدالله رئیس اجرائی دولت افغانستان دیدار کرد.

در این دیدار طرفین آخرین وضعیت روابط دو جانبه را بررسی و بر ضرورت تقویت آن تاکید کردند.

سرمدی با آرزوی برگزاری موفقیت آمیز انتخابات آتی پارلمانی افغانستان گفت، موضوعات دو جانبه در چارچوب کمیته های پنجگانه کاری، به خوبی در حال پیگیری است.

وی با تشریح وضعیت امنیتی منطقه، شکست گروه های تروریستی در عراق، سوریه و انتقال عناصر این گروه ها به افغانستان و تهدید کشورهای آسیای مرکزی اظهار داشت: ما امنیت افغانستان را امنیت خود می دانیم و از هر گونه کمک برای مقابله با آنها دریغ نخواهیم کرد.

قاسمی کسب جایگاه سوم در بازی‌های پاراآسیایی را تبریک گفت

بهرام قاسمی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه درخشش بی نظیر و غرور آفرین زنان و مردان ورزشکار ایرانی در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ را که با ۱۳۶ مدال برای نخستین بار در جایگاه سوم قرار گرفتند را تبریک گفت. 

تشدید اتهامات آمریکا ناشی از شکست در برابر اراده ملت ایران است

 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا و مشاور امنیت ملی وی و همچنین بخش هایی از سند راهبرد مقابله با تروریسم آمریکا که در آن با طرح اتهامات واهی و بی اساس، ایران را متهم به حمایت از تروریسم و بی ثبات کردن منطقه غرب آسیا کرده است، ضمن رد این اتهامات، اظهار داشت: اینگونه اظهارنظرها، طرح اتهامات واهی و تکراری و خیالبافی هایی که اخیرا در سخنان مقامات آمریکایی، بویژه رئیس جمهور این کشور و برخی افراد نزدیک به وی تشدید شده است، ناشی از ناکامی های پی در پی ست که این کشور در ماه های اخیر در عرصه های مختلف در مقابل اراده راسخ ، مقاومت و تدبیر و خردورزی ایران و ایرانیان سر افراز داشته اند.

نامه رسمی آمریکا برای خروج از پیمان مودت را دریافت کرده‌ایم

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز برگزار شد، درباره مشارکت جمهوری اسلامی ایران در بازسازی سوریه اظهار داشت: قطعا ایران با توجه به درخواست دولت سوریه و حضوری که در مبارزه با تروریسم داشته، در بازسازی آن کشور هم شرکت خواهد داشت و برنامه ما نیز حضور بخش خصوصی ایران در مرحله است.

وی افزود: امیدوارم شرایط برای آغاز کار فراهم شود و بخش خصوصی ایران در این حوزه هم برای کمک به سوریه نقش اساسی خودش را ایفا کند.

قاسمی در خصوص روابط میان ایران و عربستان نیز گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس، روشن است و در صورت فراهم شدن شرایط لازم، این سیاست های اصولی ایران شکل عملیاتی به خود می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کورمان تاکید کرد: همکاری کشورهای منطقه می تواند در صلح ثبات و امنیت منطقه کمک کند.

وی در خصوص مساله حضور ایران در FATF ادامه داد: قطعا پیوستن به این سازمان مزایایی زیادی را برای ایران به دنبال خواهد داشت و ما هم با در نظر داشتن قوانین داخلی خود، در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

قاسمی در خصوص سرنوشت دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک (اسدالله اسدی) نیز اظهار داشت: در پی متهم شدن یکی از دیپلمات های ایران در اروپا توسط معاندین جمهوری اسلامی ایران، در این مقطع حساس که ایران و اتحادیه اروپا در پی خروج آمریکا از برجام با یکدیگر در حال گفتگو هستند، ما در تماس دائم با کشورهای اروپایی برای حل این مساله هستیم و امیدوارم هر چه زودتر بی‌گناهی ایشان ثابت و آزاد شوند.

سفیر جدید ژاپن در ایران رونوشت استوارنامه خود را تسلیم ظریف کرد

 «میتسوگو سایتو» سفیر جدید ژاپن در ایران با محمد جواد ظریف دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تسلیم وزیر امور خارجه کشورمان کرد.

خبر منتشره درباره بمب گذاری و تخلیه سفارت ایران در ترکیه کذب است

در پی ادعای بمب گذاری انتحاری در سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا و تخلیه آن، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با تکذیب این خبر اظهار داشت: چنین خبر و ادعایی کذب محض است و پرسنل سفارت ما در سلامت و امنیت کامل در محل کار خود حضور دارند و مشغول کار روزانه خود هستند.

دولت آمریکا به اعمال تحریم معتاد شده است

 غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد در کمیته ششم مجمع عمومی و در دستور کار کمیته منشورملل متحد سخنرانی کرد و به بیان  مواضع کشورمان در زمینه موضوعات مرتبط با صلح و امنیت بین المللی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات پرداخت.

وی گفت که ممنوعیت تهدید و توسل به زور از مهمترین دستاوردهای سازمان ملل می باشد. با این وجود اقدام برخی از کشورها در توسل غیر قانونی به زور یا تهدید به زور، نقض قواعد آمره بین المللی و منشور ملل متحد بوده و مشروعیت سازمان ملل را به خطر انداخته است.  

غلامعلی خوشرو در خصوص اعمال تحریم های شورای امنیت گفت: این تحریم ها تنها باید به عنوان آخرین چاره و در صورت وجود تهدید واقعی به صلح و یا نقض صلح و در صورت وجود شواهد روشن وضع شوند و اعمال آنها نباید بر اساس اطلاعات غلط یا حدس و گمان باشد.

وی تصریح کرد: آن دسته از تحریم های شورای امنیت که ناشی از انگیزه یا نفوذ سیاسی باشد غیر قانونی و نامشروع می باشند.

جهان در قبال زورگویی و یکجانبه گرایی آمریکا سکوت نکند

اسحاق آل حبیب عصر دوشنبه در نشست کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی مجمع عمومی سازمان ملل این مطلب را مطرح کرد.

وی با اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، افزود: در حالی که طبق 12 گزارش پیاپی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران تاکنون به کلیه تعهدات هسته ای خود بر اساس برجام عمل کرده است، خروج آمریکا از برجام غیرقانونی بود و این کشور تعهدات‌ خود را در قالب قطعنامه 2231 شورای امنیت به طور مداوم نقض می‌کند.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: علاوه بر این، آمریکا وقیحانه دیگر کشورها را هم تحت فشار قرار می دهد که آن قطعنامه را نقض کنند و این برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل است که کشورها نه برای تبعیت از قطعنامه های شورای امنیت، بلکه برای نقض آنها تحت فشار قرار گرفته و حتی تهدید به مجازات می شوند.

آل حبیب خاطرنشان کرد: این وضعیت به ضرر دیپلماسی و چندجانبه گرایی است و جامعه بین المللی نباید در قبال بی‌توجهی نسبت به مقررات بین المللی و یکجانبه‌گرایی آمریکا سکوت کند.

وی همچنین وجود تسلیحات هسته ای را تهدیدی واقعی علیه بشریت دانست و گفت دولت های دارنده سلاح هسته ای باید در مسیر خلع سلاح کامل حرکت کنند. 

مشکلات اقتصادی موجود با استفاده از ظرفیت ۱۵کشور همسایه حل شدنی است

محمدرضا باقری معاون اسبق وزیر امور خارجه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص لزوم توجه بیشتر به دیپلماسی اقتصادی از سوی وزارت امور خارجه و استفاده از فرصت های اقتصادی ایجاد شده در منطقه و دیگر نقاط جهان، جهت تامین منافع اقتصادی کشور با توجه به رویکرد کلان نظام برای رونق هر چه بیشتر فضای اقتصادی در کشور اعلام کرد: از جمله دیپلماسی های موجود در روابط بین الملل دیپلماسی اقتصادی است که در کنار دیپلماسی رسمی و رایج می تواند تنظیم کننده روابط اقتصادی کشورها بوده و در تحکیم روابط میان کشورها تاثیر گذار باشد.

باقری گفت: تنظیم روابط اقتصادی میان کشورها می تواند به طرق مختلفی انجام شود از جمله برگزاری کمیسیون های مشترک اقتصادی، سفرها و بازدیدهایی که مقامات کشورها از دیگر کشورها صورت می دهند، توسعه صنعت توریسم، تبادل کالا و افزایش حجم تبادلات و معاملات بانکی و مالی، توسعه ارتباطات زمینی، دریایی، هوایی و بخصوص توسعه صنعت ریلی و در خصوص افزایش روابط با کشورهای همسایه از صنعت ریلی بیش از کلیه مواردی که مطرح شد باید بهره برد.

سفیر اسبق ایران در سوریه با اشاره به اینکه ایران با ۱۵ کشور همسایه است که می‌تواند با استفاده از این ظرفیت بالا، مشکلات اقتصادی موجود را پشت سر بگذارد، تصریح کرد: ما می‌توانیم با توسعه روابط خود با همسایگان، تحریم ها را دور بزنیم که البته وحدت رویه در داخل و همکاری بیشتر میان بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر لازمه این کار است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی اجرای دیپلماسی اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است و همه دستگاه ها، افراد و همچنین فعالان بخش خصوصی باید با همکاری یکدیگر شرایطی را فراهم آورند که بتوانیم تاثیر فشارها و تحریم های خارجی را تا حد ممکن کاهش دهیم. در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی هم شرایط مشابهی را داشتیم و با وجود امکانات بسیار کمتری که نسبت به امروز از آن برخوردار بودیم توانستیم آن مراحل را پشت سر بگذاریم.

باقری گفت: خوشبختانه وزارت امور خارجه نسبت به اجرای دیپلماسی اقتصادی اهمیت قائل شده تا جایی که در ساختار جدید خود معاونتی به این نام تشکیل داده تا با تمرکز بیشتر نسبت به تحقق اهداف مد نظر تلاش کنند.

فروپاشی اسرائیل واقعیتی غیرقابل کتمان است

محمدباقر خرمشاد دبیر شورای راهبردی روابط خارجی صبح امروز در نشست «فروپاشی اسرائیل؛ چرا و چگونه؟» که در موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: شکاف‌های ایجاد شده میان اقوام و گروه‌های داخلی اسرائیل هم در بین عوام و هم در بین مسئولین آن رژیم، واقعیتی است که وجود دارد. تصویر آینده آن رژیم مبهم و ناامید کننده است و ساکنان آن رژیم چندان امیدوار به آینده زندگی در آن کشور نیستند.

وی افزود: جامعه اسرائیل مملو از چالش‌های اطلاعاتی، سیاسی، اجتماعی و دینی است که شامل بحث طبقاتی، قومی، دینی و نژادی در درون آن‌ها می‌شود که برای فهم بهتر نیاز به بررسی جداگانه هر یک از این موضوعات است.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: نقطه قوت اسرائیل بحث تبلیغاتی رسانه‌ای است و آن‌ها به معنای واقعی استاد جنگ روانی هستند و دیدید که در سال‌های اخیر نتانیاهو در سخنرانی‌های خود در مجمع عمومی سازمان ملل چندین اقدام روانی و تبلیغاتی علیه ایران انجام داد که البته هر بار هم مورد تمسخر افکار عمومی قرار گرفت. موضوع تورقوزآباد و شورآباد دو نمونه بارز از این مسئله بود.

وی با بیان اینکه موضوع مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی یکی دیگر از مواردی است که در سال‌های اخیر روند تصاعدی به خود گرفته است، تصریح کرد: برخی معتقدند باید نقاط ضعف این رژیم را تا جایی که می توان تشدید کرد تا روند موج بازگشت از سرزمین اشغالی افزایش بیشتری پیدا کند. به عبارتی برخی تحلیل‌گران می‌گویند باید دید مسئولان آن رژیم کدام‌ مشکل یا معضل را جدی‌تر می‌دانند و روی همان نقاط کار بیشتری انجام داد تا شدت بیشتری پیدا کنند.

جابری انصاری با وزیر مشاور در امور خارجی عمان دیدار کرد

 حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی که برای انجام رایزنی با مقامات عمان به آن کشور سفر کرده، با یوسف بن علوی، وزیر مشاور در امور خارجی عمان دیدار و رایزنی کرد.

بحث و بررسی درباره برخی مسائل منطقه‌ای و دوجانبه میان ایران و عمان از جمله محورهای این ملاقات بود.

قاسمی درگذشت هنرمند پیشکسوت رادیو را تسلیت گفت

 بهرام قاسمی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه درگذشت مرحوم صادق عبداللهی پیشکسوت رادیو و از نویسندگان و طنزپردازان توانای کشور را به خانواده، همکاران و علاقمندان آثار وی تسلیت گفت و از درگاه خداوند برای وی رحمت و غفران الهی مسئلت کرد.

سفرای جدید ایران در ۵ کشور تعیین شدند

سفرای جدید ایران در پنج کشور اسپانیا، رومانی، کویت، بنگلادش و سیرالئون تعیین شدند و صبح امروز با حسن روحانی رئیس جمهور دیدار کردند. 

گفتنی است، «حسن قشقاوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، «اکبر خسروی نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در سیرالئون، «محمد ایرانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت، «محمدرضا نفر» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بنگلادش و «مرتضی ابوطالبی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در رومانی نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از وضعیت روابط ایران با کشورهای محل ماموریت خود در زمینه های مختلف بر تلاش و جدیت در راستای توسعه مناسبات اقتصادی و همکاری های همه جانبه ایران با دیگر کشورها تاکید کردند.

لزوم تدوین راهبردمقابله باتحریم نفتی/الگوهای فروش نفت راتغییردهیم

نصرت‌الله تاجیک سفیر اسبق ایران در اردن در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص لزوم برخورداری از راهبردی مشخص در حوزه نفت با توجه به شرایط ایجاد شده پس از مخالفت بعضی از کشورها همچون چین و هند با درخواست آمریکا مبنی بر عدم خرید نفت ایران، اظهارداشت: اگر چه نسبت بخش‌های مختلف موثر در تولید ثروت ملی در جهان تغییر کرده و امروز بخش های خدماتی نقش بیشتری در تولید ثروت پیدا کرده اند ولی با این تفاسیر هنوز هم انرژی نقش مهمی نه تنها در اقتصاد بلکه زیست سیاسی اجتماعی و فرهنگی کشورها و مردم جهان دارد. 

تاجیک گفت: بنابراین می شود این ادعا را داشت که انرژی در تامین معیشت بشریت نقش عمده ای دارد و تدوین راهبرد چگونگی تامین آن از سوی دولت‌های مصرف کننده انرژی یکی از مهمترین وظایف این کشورها است. اما از سوی دیگر نیز تولید کنندگان انرژی نیز باید دارای راهبردی باشند که در راس آن تامین دائمی، راحت و با قیمت معقول انرژی است.

وی افزود: در مورد ایران علاوه بر این امر متاسفانه به دلیل وابستگی بیش از حد اقتصاد و معیشت مردم به درآمد حاصل از صادرات نفت برای ایجاد زیرساخت‌های کشور و هم تامین حداقلی رفاه عمومی باعث شده که لزوم توجه بیشتر ما به تدوین راهبردی برای استفاده بهتر از منابع انرژی‌مان در ایجاد یک رابطه پایدار همکاری‌های اقتصادی با کشورهای مصرف کننده در راستای تامین منافع ملی احساس شود.

سفیر پاکستان در تهران به وزارت خارجه احضار شد

در پی ربایش تعدادی از نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران مستقر در پاسگاه میل مرزی ۱۰۳ از سوی یک گروهک تکفیری و تروریستی و انتقال آنها به داخل خاک پاکستان، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکومیت و ابراز انزجار از این اقدام تروریستی و شرارت آمیز و با توجه به اقدامات صورت گرفته، اظهار داشت: بعدازظهر امروز دستیار وزیر امور خارجه در غرب آسیا از سفیر پاکستان خواست دولت آن کشور در چارچوب روابط دو جانبه و اصل حسن همجواری و تعهدات ناشی از قراردادهای دو جانبه و مقررات حقوق بین الملل، بی درنگ تمامی امکانات و اقدامات لازم را برای آزاد سازی نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران و دستگیری تروریست های شرور به کار گیرد.

وی افزود: همچنین از سفیر پاکستان خواسته شد مراتب را هر چه سریعتر به دولت خود در اسلام آباد منعکس کرده و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را از نتایج اقدامات به عمل آمده مطلع کند.

واکنش بعیدی‌نژاد به تحریف سخنانش از سوی بی‌بی‌سی

حمید بعیدی‌نژاد سفیر کشورمان در لندن در پیامی توئیتری به تحریف سخنانش در دانشگاه آکسفورد از سوی شبکه «بی بی سی» واکنش نشان داد. 

در پست بعیدی‌نژاد آمده است:

«هیچ چیز برای یک شبکه خبری فارسی زبان در انگلیس که ادعای حرفه‌ای‌گری دارد، از این سخیف‌تر نیست که حرف سفیر ایران در جمع دانشگاهی آکسفورد را هم تحریف کند و هم آنرا آنگونه که دوست دارد به غلط نقل قول کند و از این امر خوشحال هم باشد. یا باید در اعتبار ناقل خبر شک کنند، یا در مدیریت خبر.»

استاندار آرارات ارمنستان با سفیرایران درارمنستان دیدار و گفتگو کرد

گاریک سرکیسیان استاندار آرارات جمهوری ارمنستان با سیدکاظم سجادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان در محل سفارت دیدار و گفت‌و گو کرد.

سجادی با اشاره به سفر موفقیت آمیز سرکیسیان به استان گیلان، خواستار پیگیری و عملیاتی شدن توافقات صورت گرفته در سفر وی به استان گیلان شد و گسترش همکاری‌های استانی بین دو کشور به‌ ویژه بین استان گیلان جمهوری اسلامی ایران و استان آرارات ارمنستان را زمینه ساز توسعه در روابط دوجانبه برشمرد.

سفیر کشورمان در ایروان همچنین با اشاره به سفر اخیر استاندار به استان گیلان و دیدار با استاندار و سایر مقامات این استان، خواستار توسعه همکاری‌های بین استانی در بخش‌های کشاورزی، دامپروری، پرورش ماهی و توسعه گردشگری شد.

ایران از بی توجهی به تاثیر تحریم بر حقوق مردم انتقاد کرد

محمد حسنی نژاد روز سه شنبه در نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت گزارش دبیرکل درباره حقوق بشر در ایران بار دیگر نادرستی و سیاسی بودن فرایندهای حقوق بشر ی در این سازمان را آشکار ساخت. وی ادامه داد: ارائه سالانه چهار گزارش شبیه هم درباره وضعیت حقوق بشر ایران تنها منعکس کننده رویکردهای گزینشی و استانداردهای دوگانه است. رویکردی که بیش از هرچیز اعتبار و یکپارچگی فرایندهای حقوق بشر سازمان ملل را مخدوش می سازد.

نماینده ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد اضافه کرد: فراتر از ملاحظات سیاسی، هیچ مبنایی برای چهار بار تکرار ادعاها علیه ایران در یک سال وجود ندارد.

حسنی نژاد تصریح کرد: گزارش دبیرکل حاصل اقدامی غیرسازنده است و در نتیجه آن کل گزارش پذیرفتنی نیست.

وی رویکرد گزینشی گزارش دبیرکل را مورد سئوال قرار داد و گفت: انتظار می رفت گزارشی با این ماهیت، همه جانبه باشد و جهات حقوق بشری همه مردم ایران را بدون تمایز مورد توجه قرار دهد اما در کل گزارش حتی کوچکترین اشاره ای به وضع دوباره تحریم های غیرقانونی و نامشروع آمریکا علیه مردم ایران نشده است.

لزوم تدوین راهبردمقابله باتحریم نفتی/الگوهای فروش نفت راتغییردهیم

نصرت‌الله تاجیک سفیر اسبق ایران در اردن در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص لزوم برخورداری از راهبردی مشخص در حوزه نفت با توجه به شرایط ایجاد شده پس از مخالفت بعضی از کشورها همچون چین و هند با درخواست آمریکا مبنی بر عدم خرید نفت ایران، اظهارداشت: اگر چه نسبت بخش‌های مختلف موثر در تولید ثروت ملی در جهان تغییر کرده و امروز بخش های خدماتی نقش بیشتری در تولید ثروت پیدا کرده اند ولی با این تفاسیر هنوز هم انرژی نقش مهمی نه تنها در اقتصاد بلکه زیست سیاسی اجتماعی و فرهنگی کشورها و مردم جهان دارد. 

تاجیک گفت: بنابراین می شود این ادعا را داشت که انرژی در تامین معیشت بشریت نقش عمده ای دارد و تدوین راهبرد چگونگی تامین آن از سوی دولت‌های مصرف کننده انرژی یکی از مهمترین وظایف این کشورها است. اما از سوی دیگر نیز تولید کنندگان انرژی نیز باید دارای راهبردی باشند که در راس آن تامین دائمی، راحت و با قیمت معقول انرژی است.

وی افزود: در مورد ایران علاوه بر این امر متاسفانه به دلیل وابستگی بیش از حد اقتصاد و معیشت مردم به درآمد حاصل از صادرات نفت برای ایجاد زیرساخت‌های کشور و هم تامین حداقلی رفاه عمومی باعث شده که لزوم توجه بیشتر ما به تدوین راهبردی برای استفاده بهتر از منابع انرژی‌مان در ایجاد یک رابطه پایدار همکاری‌های اقتصادی با کشورهای مصرف کننده در راستای تامین منافع ملی احساس شود.

سفیر اسبق ایران در اردن ادامه داد: کشورهای آسیای شرقی همچون چین، هند، ژاپن و دیگر کشورهای در حال توسعه که به عنوان اقتصادهای برتر آسیا از آنها یاد می شود، به دلیل وابستگی به نفت منطقه خاورمیانه، می توانند نقش مهمی در همکاری های اقتصادی با ایران داشته باشند. اگر کشورهای آسیای شرقی از جمله چین و هند بتوانند خواست و اراده خود را برای پیشبرد اهدافی که دارند عملیاتی کنند می تواند نتایج مثبتی برای ما به همراه داشته باشد. اما از طرف دیگر بنا به سلطه آمریکا در حوزه اقتصادی و تجاری در جهان طبیعی است که این کشورها در مسیر اجرایی کردن خواست خود و تداوم تامین نفت خود از ایران با مشکلاتی مواجه خواهند بود.

عدم پایبندی آمریکا به قواعد بین‌المللی امنیت جهان را تهدید می‌کند

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اعلام لیست جدیدی از شرکت های ایرانی تحریم شده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا آن را بخشی از جنگ و فشار روانی آمریکا دانست و اظهار داشت: این اقدام را توهین آشکار ایالات متحده آمریکا به ساز و کارهای حقوقی و بین المللی می‌دانیم که برخاسته از خودخواهی و کینه‌ورزی کور دولت آمریکا با ملت ایران است. 

وی افزود: دولت آمریکا برخلاف ادعاها و اظهارات ریاکارانه خود در حمایت از مردم ایران، با اینگونه اقدامات در راه بهره‌مندی آنها از روابط اقتصادی خارجی و ارتباط اقتصادی و تجاری با جامعه بین‌المللی سنگ‌اندازی و مانع تراشی می کند و به صورتی ظالمانه و ناعادلانه و برخلاف موازین حقوق بین المللی و حقوق بشری، منافع آنها را با تهدید مواجه می کند که البته راه به جایی نخواهند برد. 

کشورهای تحت تحریم، می‌توانند فشار اقتصادی را به فرصت تبدیل کنند

 مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه به عنوان یکی از اعضای باشگاه مباحثه ای والدای در جلسه اقتصادی که در چارچوب پانزدهمین نشست سالانه والدای در سوچی برگزار شد به بررسی رویکرد ایران و آمریکا در برجام و همچنین سیاست های تحریمی واشنگتن پرداخت.

سنایی در این نشست با تاکید بر اینکه ایران در زمینه برجام حسن نیت خود را نشان داده است گفت: تداوم حضور ایران در برجام، نشان دهنده موضع اصولی تهران برای گفتگو در همه زمینه هاست اما در شرایط کنونی آنچه که دنیا را دچار معضل کرده است، رویکردهای یکجانبه و جنگ طلبانه آمریکا است.

سفیر ایران در روسیه همچنین با اشاره به رویکرد تحریمی آمریکا در قبال ایران، روسیه، چین و بسیاری کشورهای دیگر افزود: هرچند تحریم پدیده خوبی نیست اما تجربیات ایران در دوران تحریم نشان می دهد که کشورهای تحت تحریم، می توانند این فشار اقتصادی را به فرصت تبدیل کنند.

گفتگوی تلفنی ظریف و وزیر خارجه پاکستان

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه بعد از ظهر امروز در تماسی تلفنی با وزیر خارجه پاکستان، اقدامات سریع و جدی دولت این کشور را برای آزادی نیروهای ایرانی از چنگال تروریست ها خواستار شد.

قاسمی در خصوص آخرین اقدامات وزارت امور خارجه درباره گروگانگیری مرزبانان کشورمان در مرز میرجاوه، تصریح کرد: وزارت امور خارجه از همان ساعات ابتدایی اطلاع از وقوع این حادثه تروریستی اقدامات خود را در سطح روابط سیاسی و دیپلماتیک در کنار سایر نهادهای امنیتی و نظامی آغاز کرد.

وی با تاکید بر حساسیت این موضوع برای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، افزود: طبق توافقات و نشست‌های مشترک سیاسی، امنیتی و نظامی دولت ها و مقامات ایران و پاکستان، در گذشته کمیته هایی به منظور افزایش امنیت مرزهای دو کشور تشکیل شد.

تاکید برضرورت اجرایی شدن کانال ویژه مالی پس ازخروج آمریکا ازبرجام

 آنتیه لیندرتسه مدیرسیاسی وزارت خارجه آلمان در سفر به تهران با حضور در محل وزارت امور خارجه کشورمان با سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، علاوه بر گفتگو و تبادل نظر در خصوص طیفی از موضوعات دوجانبه و بین المللی، طرفین آخرین وضعیت اجرای برجام به ویژه تلاشهای صورت گرفته برای مقابله با آثار تحریم های غیرقانونی آمریکا بعد از خروج آن کشور از برجام را مورد بحث و بررسی قرار دادند و بر ضرورت اجرایی شدن هرچه سریعتر این راهکارها به ویژه کانال ویژه مالی تاکید کردند.

طرف آلمانی تصریح کرد که کشورهای اروپایی به اهمیت و فوریت موضوع آگاه بوده و در هفته های اخیر به صورت بسیار فشرده مشغول کار بر روی جنبه های مختلف آن بوده اند و تلاش داریم ظرف روزهای آینده در مشورت با طرف ایرانی سازوکارها را نهایی کرده و با توجه به اولویت ها، بخشهایی از آن را وارد فاز عملیاتی کنیم.

کمالوندی: منتظر اقدامات عملی فوری طرف اروپایی هستیم

خانم آنژه لیندرس، دبیر سیاسی وزارت امور خارجه آلمان که در راس هیاتی برای دیدار و مذاکره با مقامات کشورمان در تهران بسر می برد، روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه با بهروز کمالوندی، معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران در محل این سازمان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار کمالوندی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون به تمامی تعهدات خود عمل نموده است، اظهار داشت: در صورتی که ایران از منافع برجام منتفع نگردد، ادامه برخی تعهدات بی معنی خواهد بود.

وی در ادامه افزود: با وجود اینکه نشانه های مثبتی از طرف اروپایی در خصوص حفظ برجام دریافت می گردد، اما با در نظر گرفتن محدودیت زمان و تشدید فشارهای اقتصادی، منتظر اقدامات عملی فوری طرف اروپایی در خصوص یافتن راهکارهایی برای مقابله با تحریم های یکجانبه آمریکا هستیم. کمالوندی همچنین بر ضرورت ادامه همکاری های دوطرف برای یافتن راهکارهای مناسب برای عبور از این دوران تاکید کرد.

اعتیاد آمریکا به تحریم از کنترل خارج شده است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی مطلبی در فضای مجازی تاکید کرد: اعتیاد آمریکا به تحریم از کنترل خارج شده است. یک بانک خصوصی ایرانی که نقش عمده ای در واردات غذا و دارو داشته به دلیل ادعای ارتباط آنهم با ۸ واسطه با یک هدف غیرقانونی دیگر تحریم شده است. در مقایسه، تمام انسان‌های روی زمین با ۶ واسطه با یکدیگر ارتباط دارند! خودتان حساب کنید!

جابری انصاری با وزیر امور خارجه قطر دیدار و گفتگو کرد

حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی، که بامداد چهارشنبه ٢۵ مهر در راس هیاتی وارد دوحه شده بود، در مقر نخست وزیری با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه ای و تلاش های جاری برای پایان بحران های یمن و سوریه گفتگو و تبادل نظر کرد.

جابری انصاری در دیدار یک روزه خود از قطر همچنین ضمن شرکت در ضیافت ناهار کاری «احمد حسن الحمادی» دبیرکل وزارت خارجه قطر، در مقر الجزیره با «شیخ حمد بن ثامر آل ثانی» رئیس شبکه الجزیره دیدار و گفتگو کرد.

برجام یک طرفه اجرا شود، ایران گزینه های دیگری را انتخاب می‌کند

علیرضا جهانگیری در نشست با روزنامه نگاران و خبرنگاران هلندی در خصوص قرار صادره توسط دیوان بین المللی دادگستری راجع به بخشی از تحریم‌ها علیه ایران تصریح کرد: این قرار علاوه بر آمریکا برای همه کشورها لازم الاجرا است و آمریکا و بقیه کشورهای جهان باید از ایجاد محدودیت‌هایی که بر اجرای این قرار در مورد بخشی از تحریم‌ها تاثیر می‌گذارد، خودداری کنند.

سفیر ایران در لاهه افزود: با توجه به قرار دیوان، همه کشورها باید از همکاری یا کمک به آمریکا در اعمال تحریم‌های یکجانبه در حوزه‌هایی که در مورد آنها قرار صادر شده، خودداری کنند.

وی اضافه کرد: در این راستا تعلیق پرواز تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی اروپایی به تهران و یا خودداری از عرضه سوخت به هواپیماهای ایرانی در برخی از فرودگاه‌های خارجی از موضوعاتی است که مغایر با اصول بشر دوستانه بوده و نیازمند بازنگری فوری است.

منوچهر مرادی بارئیس گروه دوستی پارلمانی اوکراین و ایران دیدار کرد

 منوچهر مرادی، سفیر ایران در اوکراین در روز گذشته (چهارشنبه) با لئونید کازاچنکو رئیس گروه دوستی پارلمانی اوکراین و ایران دیدار کرد.

در این دیدار که در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی یف انجام شد، مقام اوکراینی از گسترش همکاری های ایران و اوکراین در زمینه های سیاسی، اقتصادی و پارلمانی حمایت کرد و همکاری های بین دو کشور در  زمینه های مختلف اقتصادی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

سفیر ایران نیز با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت روابط بین دو کشور در عرصه های مختلف بر استفاده بهینه از فرصت های موجود در جهت گسترش  همکاری های دوجانبه تاکید کرد.

تحریم های ایالات متحده ناقض دودستور دیوان بین المللی دادگستری است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه طی مطلبی در فضای مجازی نوشت: «تحریم های اخیر ایالات متحده ناقض دو دستور دیوان بین المللی دادگستری است؛ ممانعت نکردن در تجارت کالاهای مربوط به امور انسانی و پرهیز از تشدید اختلافات؛ این یعنی اوج بی اعتنایی به حاکمیت قانون و حقوق بشر تمامی مردم. دشمنی رژیم قانون شکن آمریکا علیه ایرانی ها با اعتیاد به تحریم ها تشدید شده است.»

قاسمی حادثه شبه جزیره کریمه را به خانواده های داغدار تسلیت گفت

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تاسف عمیق از حادثه کشته شدن شماری از مردم بی گناه در کالجی در شهر کرچ شبه جزیره کریمه با بازماندگان و خانواده های داغدار این واقعه تلخ و غم انگیز ابراز همدردی کرد.

دنیا باید در مقابل تضییع حقوق فلسطینیان مقاومت کند

غلامعلی خوشرو نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل که در نشست امروز شورای امنیت سخن می گفت، افزود: وضعیت در فلسطین رو به وخامت است و تنها در تظاهرات بازگشت فلسطینینان، تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر شهید و بیش از ۲۲ هزار نفر نیز مجروح شده اند.

وی اضافه کرد: آنچه تظاهرات کنندگان فلسطینی می خواهند، بازگشت به خانه و کاشانه آباء و اجدادی خود و تشکیل دولت مستقل فلسطین است. این حق طبیعی آنها است.

نماینده کشورمان افزود: ولی رژیم اسرائل آنها را می کشد چون فلسطینی هستند؛ چون هیچ حقوقی حتی حق زندگی نیز برای آنها قائل نیست.

خوشرو افزود: اینها نتیجه هفتاد سال ظلم در حق فلسطینیان است که با حمایت آمریکا و به خاطر بی تفاوتی شورای امنیت ادامه یافته است.

نظر شما