شناسهٔ خبر: 28857899 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

مشایخ در دفتر بنیاد امید ایرانیان:

قاچاق کالا یکی از ابرمعضلات اقتصادی کشور است

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان قاچاق کالا را یکی از ابرمعضلات اقتصادی کشور دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش  حوزه احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بیست و هفتمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان به ریاست  محمد صادق مشایخ  با موضوع «پیشنهادات کارشناسی در راستای ساماندهی سیستم گمرکی کشور» در دفتر بنیاد امید ایرانیان برگزار شد.

در ابتدای جلسه، محمد صادق مشایخ، رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت: با توجه به آنکه یکی از ابرمعضلات اقتصادی کشور بحث قاچاق کالاست، لذا لازم است به ضعف عملکرد سیستم گمرکی کشور به دقت پرداخته شود و راهکار های ارتقا سطح کیفی مدیریت سیستم گمرکی را ارائه کرد.

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان افزود: درحوزه تقنینی نیاز مبرم بر اصلاح قوانین گمرکی دیده می شود و همچنین اصلاح ساختار سیستماتیک گمرک باید در اولویت برنامه های راهبردی گمرک قرار گیرد.

مشایخ ادامه داد: معتقدم اگر قانون به درستی اجرا بشود، کمینه شدن قاچاق کالا حتمی خواهد بود. البته جهت شفاف سازی گمرکی نیز بر اجرای کامل قوانین گمرکی تاکید می کنم.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می کنم کلیه سامانه های گمرکی کشور بصورت متحد الشکل هوشمند سازی بشود و اطلاعات سامانه یکپارچه گمرکی کشور جهت کاهش قاچاق کالا و همچنین افزایش شفافیت عملکرد گمرکی بطور کامل و آنلاین در دسترس عموم قرار گیرد.

ایرج حسابی در این نشست مطرح کرد: باید به هر شکل شده، دایره فعالیت قاچاقچیان کالا را محدود و بسته شود و این مساله جزء با کنترل هوشمندانه و یکپارچه کل شبکه اسکله ها و مرز های کشور صورت نمی گیرد.

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی پروفسور حسابی افزود: تنها با تجهیز سیستم دیجیتالی شبکه حمل و نقل مرزی و داخلی کشور و مدیریت هوشمندانه، دانش محور و پاکدستانه می توان سیستم گمرکی کشور را ارتقا داد و همچنین از حجم قاچاق کالا کاست.

مارال تاجمیری متخصص طراحی مخازن نفت با بیان اینکه در برخورد با قاچاق کالا، برخورد دستوری بی فایده است، تصریح کرد:  با مدرنیزاسیون سیستم گمرکی در کنار  تمرکز بر تجارت الکترونیک، سهولت در امر تجارت  را ممکن و از طرفی موجب کاهش حجم قاچاق کالا خواهد شد.

غلامعلی ریاحی، غلامعلی ریاحی مشاور اسبق سازمان بازرسی کل کشور ضابطه مندی در امورات گمرکی را در اولویت اقدامات گمرکی دانست و تاکید کرد: اعمال مدیریت دقیق حقوقی در مدیریت گمرکی در افزایش کیفیت سیستم گمرکی کمک شایانی می کند.

وی افزود: قانون گمرک کشور باید  تسهیل شود. از طرفی لازم است نظارت و شفاف سازی سیستم گمرکی کشور ارتقا یابد تا شاهد بهبود عملکرد سامانه گمرکی کشور باشیم.

علی سعد وندی یکی دیگر از اقتصاددانان حاضر در این جلسه تصریح کرد: گمرک باید فقط در امور کنترل استاندارد کالا های استراتژیک، غذایی و دارویی اقدام کند و به امر بازرسی کالا بپردازد تا کالا های غیر مشروع و همچنین کالا های مضر امنیت ملی وارد نشود ولی در دیگر امور لزومی بر وجود گمرک نیست.

وی افزود: اگر تعرفه گمرکی نداشته باشیم، زمانی که نرخ ارز افزایش می یابد، در واقع فقط مالیات از کالا گرفته می شود. همچنین به نفع تولید ملی است که تعرفه گمرکی برداشته شود؛ لذا بهترین راه پیشنهادی برای سیستم گمرکی کشور، شناور سازی نرخ تعرفه گمرکی است.

این اقتصاددان ادامه داد: باید همانند اتحادیه اروپا که سیستم بسته اقتصادی دارند، کشور ما با کشور های همسایه پیمان تجارت آزاد ببندد و سیستم بسته اقتصادی را با کشور های منطقه به وجود آورد و در این سیستم تعرفه های گمرکی حذف شود و مرز تجاری بین کشور های همسایه برداشته شود.

ویدا شعبانی عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به تجارت جهانی بپیوندیم، باید از مدل سازمان جهانی گمرک تبیعت کنیم، کل سیستم گمرکی کشور، باید دیجیتالی شده و شبکه یکپارچه گمرکی راه اندازی شود.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: با وجود گمرکات غیر رسمی فقط حقوق مردم تضییع شده و ضربه به اقتصاد کشور وارد می شود. وضعیت گمرکات ما مطلوب نیست، فلذا شرایط اقتصادی و تجاری مطلوبی نیز نصیب ما نمی شود.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ادامه داد: باید نقش دولتی ها در مدیریت گمرک کشور کاهش یابد و مدیریت آن به بخش خصوصی تحویل داده شود. ضمنا نمایندگان مجلس شورای اسلامی می بایست با استفاده از نقش نظارتی خود، بر عملکرد سیستم گمرکی دقت نظر کافی کرده و در راستای شفاف سازی عملکرد گمرکی تلاش کنند.

عضو شورای روابط تجاری ایران و آفریقا اضافه کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید با استفاده از متخصصین شایسته گمرکی و استمداد از مستشاران گمرکات جهانی بر حسن مدیریت گمرکی و کنترل آن بپردازند. ضمن اینکه جهت تسهیل در مراودات تجاری، در منطقه می بایست قوانین گمرکی را تسهیل کنند.

ثریا دانا ثریا دانا کارشناس وزارت راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: در راستای بهبود عملکرد گمرک، باید ضمن ایجاد بازارچه های مرزی، به کنترل عملکرد گمرکات پرداخت و در راستای مدیریت شفاف سازی گمرکی تلاش صادقانه کرد.

سید محمد هاشمی اصفهانی، مشاور اسبق وزیر نفت تصریح کرد: مفهوم باجگیرانه از عملکرد گمرک که سابقا وجود داشت، باید حذف بشود و در مدیریت مطلوب گمرکی، باید به مفهوم جهانی آن که تسهیل گری است پرداخته شود.

وی افزود: در مجموعه قوانین گمرکی کشور، اتحاد سیستمی وجود ندارد و این نقطه ضعف بزرگ گمرکات کشور است. پیشنهاد می کنم توسعه بازار های مرزی، با قوانین نظارتی ویژه برقرار گردد تا هم کاهش حجم قاچاق کالا رقم بخورد و هم بر عملکرد درست گمرکی نظارت بیشتر و هوشمندانه ای صورت پذیرد.

در این جلسه  همچنین  سید جلال ساداتیان سفیر اسبق ایران در انگلستان، محمد منصوریان معاون بنیاد امید ایرانیان، یاسر فیاض بخش عضو بنیاد امید ایرانیان، حسین زمانی درمزاری  متخصص و تحلیلگر بازار بورس و سرمایه و عابد مشایخ  دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان حضور داشتند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما