شناسهٔ خبر: 28857727 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

چینی‌ها ماه مصنوعی می‌سازند!

دانشمندان چینی در نظر دارند برای روشن شدن زمین مسابقه‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۰، قمرمصنوعی به شکل ماه، با قابلیت نوردهی بالا روانه مدار کره زمین کنند.

صاحب‌خبر -



مقام‌های چینی اعلام کرده‌اند درحال بررسی برنامه‌ای برای ساخت قمری مصنوعی مشابه کره ماه هستند که بتواند درطول شب‌های مسابقه‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۰ محوطه بازی‌ها را کاملاً روشن کند. المپیک زمستانی سال ۲۰۲۰ در جنوب شرقی شهر چنگدو برگزار خواهد شد.
این ماه مصنوعی هشت بار روشن‌تر از کره ماه واقعی است و می‌توان محدوده نوردهی آن را بین ۱۰ تا ۸۰ کیلومتر کنترل کرد. ماه مصنوعی می‌تواند محوطه بازی‌ها به وسعت ۸۰ کیلومتر را روشن کند.
ایده این طرح متعلق به یک هنرمند فرانسوی است و چینی‌ها در نظر دارند آن را اجرایی کنند. اعلام خبر ساخت این قمر مصنوعی به وسیله وو، چون‌فند (Wu Chunfend) رئیس‌موسسه تحقیقات سیستم‌های میکروالکترونیک علوم و فناوری چنگدو در ۱۰ اکتبر سال جاری اعلام شده است.
شهروندان چینی و برخی دانشمندان اعتقاد دارند روشن شدن غیرطبیعی زمین درطول شب می‌تواند اثر‌اتی نامطلوب بر سلامت جانداران و مشاهده‌های نجومی دانشمندان وارد کند. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که کره ماه حدود 4/5 میلیارد سال پیش در اثر برخورد یک سیاره به ابعاد کره مریخ با زمین شکل گرفته است که به آن فرضیه اثر بزرگ هم گفته می‌شود.
در طول میلیارد‌ها سال کره ماه شکل کروی خود را پیدا کرد و اکنون نزدیک‌ترین همسایه کره زمین است.
تاکنون تلاش‌های فراوانی از سوی دانشمندان درکشور‌های مختلف دنیا برای ساخت ماه مصنوعی و ماهواره‌هایی مشابه ماه انجام شده است که بیشتر آنها شکست خورده‌اند. مقام‌های چینی درباره مشخصات فنی قمر مصنوعی ماه هنوز توضیح رسمی نداده‎اند.

نظر شما