شناسهٔ خبر: 28857676 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

افق روشن پیش روی دانشگاه های ایران

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم: در تصمیم گیری داخلی وزارت علوم و در یک دوره10 ساله، 5 دانشگاه ایران در بین دانشگاه های اول جهان قرار خواهند گرفت.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم با حضور در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر درباره بالاترین رتبه دانشگاهی گفت: از سال 2003 رتبه بندی دانشگاه ها جدی گرفته شد که از امریکای شمالی به سمت شرق آمد، در ارتباط بادانشگاه ها به دنبال داشتن بهترین دانشگاه ها در سطح جهان هستیم.
 
  افق روشن پیش روی دانشگاه های ایران
 
وی گفت: بر اساس آمارهای 2017 ما در مجموع نظام رتبه بندی جهانی 29 دانشگاه در رتبه بندی جهان و  تایمز داریم این درحالی است که در سال 2012 فقط یک دانشگاه در مجموعه دانشگاه های برتر قرار داشت که توانسته ایم 28  دانشگاه دیگر را به تراز جهانی برسانیم. 
 
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، نظام تایمز معتبرترین نظام رتبه بندی در جهان شناخته شده است و آنچه که بر اساس نظام رتبه بندی تایمز شناخته می شود، خواستگاه آن کشور انگلیس است که برحسب موضوع دانشی دانشگاه ها رتبه بندی می شوند.
 
او افزود: دانشگاه تهران جز 100 دانشگاه برتر در حوزه مهندسی، دانشگاه شریف و امیرکبیر جز 200  دانشگاه برتر در نظام تایمز و در حوزه فنی و مهندسی هستند.
 
آهنچیان گفت: دانشگاه تهران در سال 2017 و 2018 بعنوان دانشگاه برتر در نظام تایمز شناخته شده است اما دانشگاه های رقیب دیگر نیز وجود دارند که بعنوان سند تلاش کشور برای داشتن دانشگاه برتر در سطح جهان شناخته می شوند و دانشگاه تهران به دلیل جامعیت و قدمت و روابط بین الملیی جز دانشگاه هایی است که از دانشگاه های دیگر برتر است در عین حال دانشگاه های صنعتی دیگر مثل شریف، امیرکبیر، علم و صنعت جز رتبه بندی های خوب هستند.
 
وی ادامه داد: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شیراز و دانشگاه تبریز جز  دانشگاه های جامع ما هستند، دانشگاه علوم پزشکی تهران و علوم تحقیقات دانشگاه آزاد نیز جایگاه خوبی در بین دانشگاه های جهان دارند.
 
او درباره شاخص های رتبه بندی نظام تایمز گفت: نظام های رتبه بندی متفاوت هستند، اروپای غربی به این نظام های رتبه بندی منتقد است چراکه در 100دانشگاه برتر تایمز 59 دانشگاه از امریکا هستند و از دیگر کشور ها کمتر دیده می شود، قدمت دانشگاه های جهان خیلی بیشتر از امریکاست اما دانشگاه های امریکایی همیشه جز برترین ها قرار می گیرند.
 
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: تایمز بر اساس 5 خوشه رتبه بندی را انجام می دهد: اول اینکه آموزش که 30 امتیاز از 100 امتیاز را دارد، دوم پژوهش که سی امتیاز از 100 امتیاز را دارد، سوم، فناوری و انتقال که 30 امتیاز دارد، چهارم، وجه بین الملی که 7.5 امتیاز دارد و پنجم استنادات نیز 2.5 امتیاز را به خود امتیاز می دهد که در مجموع 90 امتیاز به اموزش، پژوهش و فناوری و 10 امتیاز به وجه بین المللی و استنادات تعلق می گیرد.

 او درباره هدف گذاری ها در رتبه بندی گفت: یکی از اهداف ستاد اقتصاد مقاومتی برای وزارت علوم این بود که دانشگاه های ما جز دانشگاه های برتر قرار گیرد و در ابلاغ اردیبهشت 96 معاون اول رئیس جمهور به وزارت علوم مشخص شد که 5 دانشگاه ایران در جمع 200 دانشگاه برتر جهان قرار گیرند، نظام رتبه بندی هم  اعلام نشد اما در تصمیم گیری داخلی وزارت علوم نظام رتبه بندی تایمز دیده شد تا در یک دوره 10ساله بتوانیم 5 دانشگاه ایران را در بین دانشگاه های اول جهان قرار گیرند.
 
آهنچیان گفت: در منطقه نسبت به پذیرش دانشجو نسبت به گذشته خیلی خوب عمل کنیم و تا پایان برنامه ششم توسعه کشور برنامه ریزی شده که بتوانیم تا 80 هزار دانشجوی غیر ایرانی پذیرش داشته باشیم و اکنون ما 30 هزار دانشجوی غیر ایرانی داریم که باید تا 4 سال آینده باید بتوانیم این تعداد را به 80 هزار دانشجو افزایش دهیم.
 
او افزود: جنبشی در وزارت علوم در پذیرش دانشجوی غیرایرانی ایجاد شده و ضعف ما فقط در عضوپذیری در هیئت علمی دانشگاه هاست. و برنامه های بازنگری شده وزارت علوم نشان می دهد که در برنامه های درسی حرکت های خوب دیده شده است، ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان راه اندازی شده  و یک حرکت علمی در دانشگاه از مهر آغاز شده که دانشجو به فضای کسب و کار و اقتصاد و بازار برسد تا دانشجو را بیشتر به جامعه ربط دهد.

عبدالرضا سیم چی مدیر امور بین الملل در ارتباط تلفنی گفت: در رتبه بندی تایمز ضعف ما در جذب دانشجویان خارجی است که در سطح علمی دانشجویان ما باشند همچنین وارد شدن به صحنه بین المللی از لحاظ اخذ پروژه ها به علت تحریم های موجود نیز مشکل داریم، یکی از شاخص های مهم در رتبه بندی تایمز نیز اعضای هیئت علمی خارجی است که برای ما مشکل ساز شده است.
 
  افق روشن پیش روی دانشگاه های ایران
 
وی ادامه داد: از نظر کیفیت و کمیت پژوهش از مجموع 1250 دانشگاهی که تایمز رتبه بندی می کند، دانشگاه شریف رتبه زیر 50 در سطح جهان را دارد اما آیتم هایی هم هست که محدودیت داریم به طور مثال؛ در نسبت دانشجو به استاد و بر اساس برنامه های وزارت علوم در جذب تعداد دانشجویان محدودیت داریم.
 
مدیر امور بین الملل گفت: تلاش وزارت علوم در جهت برطرف کردن ضعف ها و محدودیت هاست اما محدودیت هایی وجود دارد که شاید نتوانیم در کوتاه مدت برطرف کنیم، محدودیت فقط مربوط به دانشگاه های ایران نمی شود بلکه کل کشورهای اسلامی را نیز شامل می شود.
 
 او افزود: واقعیت این است که ایران در این باره بسیار خوب عمل کرده در سال 2016 فقط 8 دانشگاه ما جز رتبه بندی تایمز بودند که امسال 29 دانشگاه ایران در رتبه بندی تایمز قرار گرفته است.

سیم چی افزود: اگر بخواهیم در رتبه بندی تایمز و شانگهای رتبه بندی بالا در سطح جهان داشته باشیم حتما باید کارآفرینی، نوآوری و خدمت به جامعه تقویت شود و اگر دانشگاه های پژوهش محور به کارآفرین ارتقا پیدا کنند رتبه بهتری را کسب خواهند کرد که در این زمینه نیاز به تغییر محور نگرش داریم بنابراین اختصاص بودجه به دانشگاه نیز باید بر اساس کارامدی و عملکرد دانشگاه ها باشد نه بر اساس سرانه  دانشجو.
 

نظر شما