شناسهٔ خبر: 28855579 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

الميادين: دولت سوريه پس از ادلب در انديشه باز پس گيري مناطق کردنشين سوريه است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - دولت سوريه همه تدابير گروههاي کرد در مناطق تحت کنترل آنان تعامل نخواهد کرد و کردها بايد از بين دو گزينه بازگشت به آغوش ملت يا ادامه اعتماد به آمريکا، يکي را انتخاب کنند.
«ديمه ناصيف» در مقاله اي که روز جمعه در پايگاه خبري الميادين لبنان منتشر شد، نوشت: گروه هاي کرد يک بار ديگر و با همان سخناني که تفاوتي با سخنان گذشته آنان ندارد، به دعوت براي مذاکره با دمشق پاسخ دادند.
«مجلس دموکراتيک سوريه» در واکنش به سخنان وزير امور خارجه اين کشور که گفت گروه هاي خارجي در پشت پرده اخلال در روند مذاکرات قرار دارند، اعلام کرد: دليل اين مساله ( اخلال در مذاکرات) قيد و بندهايي است که قبلا از سوي دولت دمشق (دولت مرکزي) براي برگزاري اين مذاکرات اعمال شده بود.
گروه هاي کرد، بيانيه سياسي را در خصوص مذاکرات با دمشق تهيه کرده اند که تفاوت بسياري با توافقاتي دارد که پيش از اين حاصل شده است.
از نظر اين گروه ها، تعديلاتي بايد در قانون اساسي سوريه صورت گيرد که با تحولات و ماهيت کنوني جامعه اين کشور، آن هم پس از سال ها بحران، متناسب باشد. در اين بيانيه از دمشق در تعامل با گروه هاي کرد نرمش بيشتري درخواست شده است.
اما پاسخ رسمي دولت سوريه به اين بيانيه هماني بود که چند روز قبل از سوي «وليد معلم» وزير امور خارجه سوريه اعلام و در آن تاکيد شد که دمشق با همه تدابير گروههاي کرد در مناطق تحت کنترل آنان تعامل نخواهد کرد و کردها بايد از بين دو گزينه توافق با دمشق و بازگشت به آغوش ملت يا ادامه اعتماد به آمريکا، يکي را انتخاب کنند.
مذاکره ميان دولت سوريه و گروه هاي کرد به دلايلي تاکنون به نتيجه نرسيده است. اولين دليل آن همان است که «وليد معلم» به آن اشاره کرده و گفته است، براي کسي که ايجاد نظام فدرالي را در کشور خواستار است، جايي در مذاکره با دولت وجود ندارد؛ چرا که چنين نظامي زمينه ساز تجزيه کشور در هر گونه روند سياسي آينده خواهد بود. گفت و گو با کردها زماني امکان پذير است که در وهله اول زمينه حاکميت دولت مرکزي بر شرق سوريه فراهم و سپس توافق بر سر نحوه اداره اين مناطق حاصل شود.
حاکميت کامل ارضي و استقلال سوريه بدون باز پس گيري منابع طبيعي موجود در شرق اين کشور که بستري مناسب براي کشاورزي راهبردي و در برگيرنده ميادين نفت و گاز سوريه است، امکان پذير نيست.
به گفته يک منبع ارشد دولت سوريه، بازسازي اين کشور در آينده در گرو کمک قدرت هاي منطقه اي و بين المللي و طرح هايي است که اين قدرت ها به دولت سوريه ارائه مي کنند اما سوريه قبل از اتکا به اين کمک ها براي پيشبرد طرح هاي عمراني خود به منابع انرژي و توليدات زراعي داخلي وابسته خواهد بود. سوريه پس از برون رفت از بحران کنوني به اين زودي ها نخواهد توانست به خودکفايي و آن استقلالي دست يابد که قبل از جنگ از نعمت آن بهره مند بود و بي شک اين کشور براي احياي صنعت خود به زمان زيادي نياز خواهد داشت.
باز پس گيري شرق سوريه به اقداماتي فراتر از عمليات نظامي نيازمند است؛ چرا که تلاش براي تحقق اين مهم با هدف پايان بخشيدن به حضور نظامي آمريکا و حاکميت دوباره دولت مرکزي بر اين مناطق آغاز شده است.
در اشغال ماندن بخش هايي از سوريه، براي دمشق مشکلات بسياري را در امر بازسازي تاسيسات زير بنايي براي ارائه خدمات و تامين نيازهاي اصلي بيش از 15 الي 20 ميليون شهروند سوري که يک چهارم آنان را آوارگان تشکيل مي دهند، ايجاد مي کند. نگراني هاي مسکو در خصوص ماندن شرق سوريه در کنترل گروه هاي کرد اما کمتر از دمشق نيست.
از نظر مسکو نيز ادامه اين وضعيت احتمال تقسيم و تجزيه سوريه و ماجراجويي آمريکا براي بحران زايي با به کارگيري کردها، آن هم در زماني که مسکو تلاش خود را براي ادامه روند سياسي حل بحران سوريه به کار گرفته، دو چندان مي کند.
از نظر ناظران سياسي، هر چند که مسکو راه را براي نقش آفريني بيشتر ترکيه در ادلب فراهم کرده است اما شايد اين اقدام از حيث نزديک شدن منافع سوريه و کشورهاي همجوار، به نفع دمشق باشد؛ به ويژه پس از گشوده شدن گذرگاه «النصيب» که بابي براي عادي سازي دوباره روابط سياسي - ديپلماتيک با کشورهاي همجوار قلمداد مي شود.
از آنجايي که گروه هاي کرد مي دانند حضورآنان به عنوان يک جريان مستقل در روند سياسي آينده از موارد ممنوعه در عرصه داخلي و منطقه اي است، تلاش خود را با حمايت نظامي و سياسي آمريکا براي قرار دادن طرف هاي ذي ربط در برابر عمل انجام شده آغاز کرده اند.
واشگتن هم در پايان بخشيدن به درگيري هاي اخيري که در الهجين، شرق فرات با تروريست هاي داعش آغاز شده است، عجله اي نشان نمي دهد؛ چرا که تلاش دارد داعش را مهار کند؛ نه اين که شکست دهد.
هدف واشنگتن بهانه تراشي براي ادامه حضور نيروهاي آمريکايي در سوريه و در عين حال حفظ عناصر داعش در خاک اين کشور با هدف وارد کردن ارتش سوريه به جنگي فرسايشي و جلوگيري از استقرار آنان در مناطقي است که در جنوب شرق سوريه از دست تروريست ها آزاد شده است.
آمريکا از سوي ديگر تلاش دارد، حضور ايران را در سوريه مهار و با استقرار نيروهاي کرد در نوار مرزي راه هاي ارتباط زميني ميان ايران - عراق و سوريه را مسدود کند.
مترجم:جعفري
کليدواژه سوريه

نظر شما