شناسهٔ خبر: 28854814 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ادامه فشار فراگیر بر عربستان؛موزه های نیویورک هم به قتل جمال خاشقجی واکنش نشان دادند

در پی واکنش های جهانی به موضوع ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی، موزه های «متروپولیتن» و «بروکلین» نیویورک که گاهی در نمایشگاه های مرتبط با خاورمیانه از حمایت های مالی اشخاص نزدیک به دولت عربستان سعودی برخوردار هستند، اعلام کردند که در برنامه های آتی، حمایت مالی این اشخاص را نخواهند پذیرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی،مسئولان موزه های «متروپولیتن» و «بروکلین» شهر «نیویورک» اعلام کردند که در برنامه هایشان از پول افراد مرتبط با دولت عربستان سعودی استفاده نخواهند کرد.

در پی واکنش های جهانی به موضوع ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی، موزه های «متروپولیتن» و «بروکلین» نیویورک که گاهی در نمایشگاه های مرتبط با خاورمیانه از حمایت های مالی اشخاص نزدیک به دولت عربستان سعودی برخوردار هستند، اعلام کردند که در برنامه های آتی، حمایت مالی این اشخاص را نخواهند پذیرفت.

«دنیل ویز» مدیر موزه متروپولیتن با ارسال پیامی به مدعوین سمینار «هنر خاورمیانه» این موزه اعلام کرد: این برنامه قرار بود با حمایت های مالی خارجی برگزار شود، اما با توجه به تحولات اخیر تصمیم گرفتیم که برنامه را با منابع مالی خودمان برگزار کنیم.

مدیریت موزه بروکلین نیر با انتشار پیامی در مورد نمایشگاه سه ماهه «سوریه کنونی و آینده» در قالب پروژه «ابتکار هنر و آموزش عرب» که چندی پیش در این موزه گشایش یافت، اعلام کرد که به دنبال حوادث اخیر در راستای نگرانی های بین المللی، از منابع مالی عربستان سعودی در نمایشگاه های موزه استفاده نخواهد شد.

هفته پیش نیز موسسه خاورمیانه واشنگتن به همکاری خود در زمینه پروژه مذکور پایان داده بود.

این در حالی است که بسیاری از  موسسات، بانک ها، شرکت های جهانی و افراد مهم که قرار بود در کنفرانس بزرگ اقتصادی « ابتکار برای آینده سرمایه گذاری» در عربستان سعودی در  هفته آینده شرکت کنند از تصمیم خود منصرف شده‌اند. وزیر اقتصاد فرانسه، رئیس صندوق بین‌المللی پول، مدیر گوگل، مدیر عامل شرکت اوبر، رئیس گروه «فورد»، بنیانگذاران ای‌.او‌.ال و مدیرعامل شرکت ویاکام از جمله این فراد هستند. 

علاوه بر موارد فوق رسانه های مهم و بزرگ جهانی نیز از جمله بلومبرگ، فایننشال تایمز، نیویورک‌تایمز، سی.ان.ان و شبکه خبری ان.بی.سی نیز از رسانه‌هایی هستند که اعلام کرده اند این کنفرانس را پوشش نخواهند داد.

بنابراین گزارش، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار  منتقد و مخالف عربستان سعودی،سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌پست روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشده است.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج خاشقچی از کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

پس از این حادثه، مقامات عربستان سعودی تحت فشار بین المللی برای روشن شدن سرنوشت خاشقجی قرار گرفتند.

 برخی منابع غیر رسمی خبری اعلام کرده اند که خاشقجی توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان به قتل رسیده و تکه تکه شده است.

خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در مقالاتی که در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان عربستان انتقاد کرده بود.وی قصد داشت یک مرکز در زمینه حقوق بشر تأسیس کند که برخی بر این باورند این قصد وی باعث قتل اش شده است.

 

 

انتهای پیام

نظر شما