شناسهٔ خبر: 28854632 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

جنگل‌زدایی عامل تولید سالانه 8 درصد از CO2 جهان

کارشناسان معتقدند: جنگل‌ها می‌توانند ابزار موثری در کاهش تاثیرات تغییرات اقلیمی باشند اما نقش آن‌ها نادیده گرفته شده‌است.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا، برای جلوگیری از افزایش بیش از دو درجه سانتی‌گرادی دما و مقابله با پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیمی لازم است به راهکارهای مقابله با گرمای جهانی که بر حفظ جنگل‌ها توجه دارد، بودجه بیشتری اختصاص داده شود. آمارها نشان می‌دهد که جنگل‌ها ابزار موثری در کاهش تاثیرات ناشی از تغییرات اقلیمی هستند اما مورد غفلت واقع شده‌اند.

به گفته کارشناسان محیط زیست، یکی از پیامدهای این غفلت کمک به گسترش جنگل‌زایی است و به تحلیل رفتن مناطق جنگلی نسبت به انتشار سوخت‌های فسیلی توجه کمتری شده‌است. علاوه بر این، از بین رفتن پوشش جنگلی و درختان به انتشار میزان بیشتری از گاز کربن در اتمسفر کمک می‌کند چرا که درختان به طور طبیعی کربن را جذب می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد: در حال حاضر از بین رفتن جنگل‌های استوایی سالانه عامل انتشار هشت درصد از کربن دی‌اکسید (CO2) در جهان است. در حقیقت، اگر از بین رفتن جنگل‌های استوایی را یک کشور در نظر بگیریم، سومین تولید کننده بزرگ آلاینده‌ در جهان به حساب می‌آید و جایگاه آن در فاصله کمی با آمریکا و به طور چشمگیری بالاتر از اتحادیه اروپاست.

 بین سال‌های 2015 تا 2017، انتشار آلاینده‌های ناشی از بین رفتن جنگل ها نسبت به میانگین 14 سال گذشته 63 درصد بالاتر بوده‌است و از سه میلیارد به 4.9 میلیارد تن در سال رسیده‌ است.

 

نظر شما