شناسهٔ خبر: 28854593 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

خطیب نماز جمعه اردبیل:

شکست تحریم ها بی آبرویی آمریکا را نشان خواهد داد / زکات راهی برای رفع فقر

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: تحریمی که آمریکا بر علیه ایران درست کرد به یک امر کاملا حیثیتی برای آنها تبدیل شده و آمریکا فکر همه چیز را کرده بود، ولی فکر این را نکرده بود که اگر تحریم جواب ندهد آمریکا به کلی بی آبرو و بی حیثیت می

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از اردبیل به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی در خطبه های نماز جمعه ظهر امروز (27 مهرماه) در مصلی امام خمینی (ره) از تمام کشاورزانی که در سال زراعی گذشته واجب زکات را اداء کردند تشکر کرد و گفت: آنها با پرداخت زکات موجب دفع بلا از جامعه و مانع از ورود مال حرام به چرخه اقتصادی کشور گشتند و نیاز قشر ضعیف، فقیر و مستمند را تامین و چهره دینی و عاطفی استان را به تماشا گذاشتند.

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با اشاره به اینکه زکات امسال نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: طبق رتبه بندی مناطق با احتساب درآمد کل رتبه اول، بیله سوار؛ رتبه دوم، پارس آباد؛ رتبه سوم، مشگین شهر؛ رتبه چهارم، گرمی و رتبه پنجم، نیر است.

 

وی، افزود: رتبه مناطق برحسب ظرفیت نیز رتبه اول، سرعین؛ رتبه دوم، ارشق؛ رتبه سوم، مشگین شهر؛ رتبه چهارم، پارس آباد و رتبه پنجم، اردبیل است.

 

امام جمعه اردبیل از تمام عوامل جمع آوری زکات مخصوصا کمیته امداد امام خمینی (ره) و جهاد کشاورزی تشکر کرد و اظهار داشت: کل زکات مأخوذه بیش از هجده میلیارد ریال است در حالی که ظرفیت زکات استان بیش از 170 میلیارد ریال باید باشد البته بخش زیادی از زکات توسط خود کشاورزان به دست فقراء رسیده است.

 

نماینده ولی فقیه در استان، ادامه داد: آن مقدار از زکات که نه به دست کمیته امداد و نه به دست فقرا رسیده، دست هرکس باشد حق و سهم فقراست و تصرف در حق فقراء جز خرابی، ویرانی، بلاء، بدبیاری و غضب الهی در دنیا و آتش جهنم در آخرت محصولی نخواهد داشت.

 

آیت الله عاملی، بیان کرد: این هفته مقام معظم رهبری سند جامع تحقق تمدن نوین اسلامی در قالب برنامه پنجاه ساله را ابلاغ کرد و این ابلاغ پیام های مهمی دارد. پیام اقتدار، پیام امید، پیام تدبیر، پیام اعتماد به سرمایه های داخلی و پیام توجه به نظرات خبرگان و لزوم مشارکت آنها در مدیریت کشوراست.

 

وی، اعلام داشت: تحریمی که آمریکا بر علیه ایران درست کرده به یک امر کاملا حیثیتی برای آمریکا تبدیل شده است. آمریکا فکر همه چیز را کرده بود، ولی فکر این را نکرده بود که با بسیج فوق العاده توان آمریکا در تحریم بر علیه ایران اگر این تحریم جواب ندهد آمریکا به کلی بی آبرو و بی حیثیت می شود. به همین جهت آمریکا خودش را به آب و آتش می زند تا در برابر انظار و افکار عمومی دنیا شکسته نشود، در این مسیر آمریکا مثل انسان غرق شونده دست به هر اقدام سخیفی می زند.

 

خطیب نماز جمعه اردبیل، عنوان کرد: تحریم چند بانک و شرکت که این هفته انجام گرفت، جزو آنهاست. در حالی که بانک های ایران، مراوده مالی با آمریکا و بلکه با دنیا ندارند و آمریکا هرچه در توان خود بوده قبلا در حق آنها انجام داده است و لذا برای تحریم آبان هم چیزی ندارد و تمام سنگ های خود را پرتاب کرده است. به همین جهت حمله آمریکا به بازار بورس ایران، این هفته کاملا شکست خورد و شاخص بورس بالا رفت.

 

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، اذعان داشت: خداوند در قرآن تصریح کرده که در برابر مکر و حیله کفار، ساکت نمی ماند و با مکر خود، مکر آنها را از بین می برد. یک مکر خداوندی این بود که عقل آنها را تعطیل کرد و درباره خاشقچی خیانتی مرتکب شدند که با آن جایگاه بین المللی ایران اوج گرفت و موقعیت آنها در انظار ملت ها و دولت ها ویران شد.

 

وی، افزود: پیروزی در تحریم همچنان که برای آمریکا امر حیثیتی است، برای ما هم امر حیثیتی و حیاتی است از این رو هم دولت و هم ملت در این جنگ نابرابر وظیفه خطیر دارند.

 

خطیب جمعه اردبیل با بیان این مطلب که بعضی ها در این امتحان الهی مردود شدند و به ملت خود خیانت کردند، تصریح کرد:  اول کسانی که مایحتاج مردم را به خانه ها بردند و دوم کسانی که از تجار مرتکب احتکار شدند و سوم کسانی که به خاطر نوسانات بازار معاملات رسمی را بهم زدند و دبه کردند در حالیکه خداوند فرموده "اوفوا بالعقود" تصرف آنها در کالایی که فروخته اند اما به مشتری تحویل نداده اند، بدون تردید حرام و پول آن با فروش دوباره به قیمت بالاتر نجس است.

 

آیت الله عاملی، یادآور شد: چهارم کسانی که بدون احتیاج در سامانه خرید خودرو ثبت نام کردند. آمار نشان می دهد که فقط یک درصد ثبت کنندگان به ماشین احتیاج دارند بقیه آن را به کالای سرمایه ای تبدیل کرده اند و پنجم کسانی که به سکه احتیاج نداشتند اما ثبت نام کرده و بازار سیاه تولید کردند و ششم کسانی که بدون نیاز اقدام به جمع آوری ارز از بازار کردند و همه اینها می توانستند با اطمینان کامل در بازار بورس سرمایه گذاری بکنند.

 

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل،  خاطر نشان کرد: هفتم طبق گزارش بانک مرکزی در نیمه دوم 96 عده ای 36 میلیارد دلار از کشور خارج و در ارمنستان کانادا، گرجستان و ترکیه خانه و ملک خریدند. خروج دفعی 36 میلیار دلار از یک اقتصاد ضربه سهمگین بر آن است و هشتم کسانی که بهانه پیدا کردند و کالاهای غیر متوقف بر ارز را گران کردند و حتی بعد از پایین آمدن قیمت ارز نیز به بهانه قدیم خرید بودن، قیمت ها را پایین نیاوردند و نهم کسانی که تسهیلات گرفتند اما به ملت اعم از اخذ دلار برای واردات یا امکانات دیگر خدمت نکردند.

 

حضرت آیت الله عاملی در خاتمه با انتقاد از برخی برنامه ریزی ها در موسم اربعین، اظهار داشت: گاهی مسئولین در امر بدیهی دچار خطا می شوند. چندین سال است که می گویند در موسم اربعین، اتباع خارجی باید از شلمچه عبور کنند و از مهران مجاز نیستند در حالی که یک تبعه آذری اگر بخواهد به شلمچه برود، باید از مبدا تا آنجا، دو هزار کیلومتر را طی کند. ظاهرا در وزارت کشور، مسئول محترم متوجه عمق مصیبت نیست.

 

نظر شما