شناسهٔ خبر: 28852680 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لزوم همکاری با ایران و حفظ برجام از نگاه روسیه

مسکو - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه بار دیگر اقدامات آمریکا علیه توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام را متناقض قوانین بین المللی خواند و از دلایل روسیه برای حفظ برجام و همکاری با ایران گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، «ماریا زاخارووا» در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روسیه پیشتر موضع صریح خود درباره خروج آمریکا از برجام را اعلام کرده است، اظهار داشت: مواضع روسیه در این زمینه بارها از سوی وزیر خارجه و سایر مقامات تکرار شده است.
وی افزود: ما معقتدیم برجام فقط مربوط به سیاست نمی شود بلکه اوضاع اقتصادی، ثبات جهانی و موضوعات روز در روابط بین المللی و نیز فعالیت های اقتصادی خارجی روسیه و سایر کشورها را هم در بر می گیرد.
زاخارووا گفت: مشاهده می شود که آمریکا اقدامات مخربی علیه جامعه جهانی (درباره برجام) صورت می دهد که با قوانین بین المللی و قطعنامه شورای امنیت که لازم الاجراست، مغایرت دارد.
وی ادامه داد: بارها اعلام کرده ایم که برجام صرفا توافقی بین چند کشور نیست بلکه سندی لازم الاجراست و ماهیت جهانی دارد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: متاسفانه هیچ اقدام سازنده ای در کوتاه مدت و بلند مدت از سوی آمریکا دیده نمی شود و این وضعیت باعث تنش بیشتر در منطقه شده است و ما نه تنها شاهد تشنج سیاسی و نظامی در منطقه هستیم بلکه بی ثباتی اقتصادی نیز بوجود آمده است.
وی در دفاع از برجام افزود: این توافق بین المللی با رفع نگرانی های سیاسی و نظامی، مسیری برای بهبود همکاریها در عرصه های اقتصادی، مالی و انرژی فراهم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه پس از این توافق، همکاریها با ایران در آغاز شد، ادامه داد: شرکت های اروپایی همکاری با شرکای ایرانی را آغاز کردند، در خصوص همکاری های خودمان (روسیه) چیزی نمی گویم چرا که متاسفانه با اعمال تحریم های بین المللی همراه است.
وی افزود: اما در عرصه هایی که حق همکاری داشتیم آن را آزادانه انجام دادیم و در همین حال بر این واقعیت که تحریم ها باید در حوزه های مختلف لغو شود، تاکید داریم.
به گفته زاخارووا خروج آمریکا از برجام غیرمنتظره نبود بلکه کاملا مشهود بود که ایالات متحده در نظر دارد در چنین مسیری قدم بردارد.
وی خاطرنشان کرد که ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی در مورد خروج از برجام بارها سخن گفته بود و زمانی که آمریکا از این توافق خارج شد مشخص شد که این یک تصمیم برنامه ریزی شده بود که تاثیر مخربی بر اقتصاد جهانی خواهد گذاشت.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه انتخاب روز 4 ماه نوامبر، برای اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران را تصادفی نخواند و افزود: آمریکایی ها بطور فعالانه برای انتخابات آماده می شوند و مشخص است که طرف های سیاسی در ایالات متحده اتهامات متنوعی ذخیره کرده اند که بعضا به صورت بیانیه های پرسر و صدا اعلام خواهد شد.
وی گفت: معتقدم اقدامات فرامرزی آمریکا به بخشی از استراتژی سیاست داخلی این کشور تبدیل شده و از مرزهای معقول فراتر رفته است.
زاخارووا درباره توافق نفتی ایران و روسیه که خبرنگاری از وی در مورد ماهیت آن سوال کرد، نیز گفت: شما گفتید که روسیه قصد دارد به ایران برای گریز از پیامدها کمک کند، اما مساله کمک مشخص به ایران نیست، بلکه این واقعیت است که امروز کشورهای جهان کاملا با یکدیگر درخصوص انرژی در ارتباط هستند؛ موضوع نجات شرایط دوجانبه نیست بلکه به مراتب فراتر و گسترده تر است.
زاخارووا خطاب به خبرنگاری که این پرسش را مطرح کرده بود ، گفت: باید به نگرانی های روسای سازمان های اروپایی و اتحادیه اروپا و دیگر کشورها در خصوص لزوم حفظ برجام توجه کنید، متاسفانه تهدید آمریکا به اعمال تحریم های یکجانبه، بر بخش های تجاری تاثیر مستقیم می گذارد و پیامدهای مخربی دارد.
«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا روز 18 اردیبهشت ماه به طور یکجانبه آمریکا را از توافق چندجانبه بین المللی هسته ای ایران خارج کرد.
اتحادیه اروپا و دیگر امضا کنندگان این توافق مخالفت خود را از این اقدام رئیس جمهوری آمریکا اعلام و بر حفظ آن تلاش می کنند.
اتحادیه اروپا اعلام کرده است که بسته هایی را در حمایت از تجارت شرکت های خود با ایران ارایه می دهد.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی اعلام کرد که ساز و کاری ویژه برای ادامه همکاری اقتصادی با ایران تا پیش از ماه نوامبر(13آبان) آماده خواهد شد.
سامانه موسوم به'اس.پی.وی' (SPV) با هدف ادامه همکاری تجاری اتحادیه اروپا با ایران حتی با وجود تحریم های آمریکا طراحی شده است.
روسیه نیز از این اقدام اروپا استقبال کرده است.
اروپام*391*1346 **1908

نظر شما