شناسهٔ خبر: 28852626 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

‌/گزیده‌ای از خطبه‌های نماز جمعه سراسر کشور/

‌/گزیده‌ای از خطبه‌های نماز جمعه سراسر کشور/

‌ائمه جمعه سراسرکشور در خطبه‌های عبادی - سیاسی این هفته به مسائل مهم‌ روز کشور و جهان ‌پرداختند.

صاحب‌خبر -

‌مشکلات کشور مربوط به داخل است نه خارج

امام جمعه موقت مشهد گفت: مشکلات کشور مربوط به داخل است نه خارج، به تاراج دادن سکه و ارز، احتکار تولیدات کارخانجات و احتکار کالاهای وارداتی تاجران که مردم به آن‌ها نیاز دارند، چه ربطی به خارج دارد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمدباقر فرزانه ظهر امروز در خطبه‌های عبادی-‌سیاسی نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: امروز آمریکای جنایتکار، راس استکبار، یک جنگ تمام عیار اقتصادی، رسانه‌ای و تبلیغاتی را علیه ما از مدت‌ها پیش شروع کرده است. جنگ اقتصادی را با تشدید تحریم‌ها و جنگ رسانه‌ای را با آنچه که در رسانه‌های جمعی دنیا، اینترنت و ماهواره بیان می‌شود، انجام می‌دهد.

وی افزود: بنا بر آنچه مقام معظم رهبری فرمودند، آمریکا چند هدف را در این جنگ تعقیب می‌کند که می‌خواهد به آن برسد اما غلط می‌کند که برسد. اول اینکه از این طریق می‌خواهد اضطراب و دلهره را در مردم ایران زیاد و آرامش درونی آن‌ها را سلب کند. کار دیگر این است که قصد دارد یاس و ناامیدی را در مردم ایجاد کرده و گسترش دهد.

فرزانه ادامه داد: سوم اینکه آمریکا می‌خواهد در مردم احساس بن‌بست ایجاد کند که مردم ایران به بن‌بست رسیدند، نظام کارایی ندارد و جمهوری اسلامی نمی‌تواند این بن‌بست را از بین ببرد. چهارمین هدف این است که با این کارها قصد دارد بدبینی بین مردم را نسبت به یکدیگر و دستگاه‌های مسئول، قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح به ویژه سپاه تشدید کند. پنجمین هدف نیز این است که مشکلات اقتصادی را در ذهن مردم بیشتر و بزرگ‌تر نشان دهد. آمریکا روی این پنج هدف به شدت کار می‌کند و روز به روز دنیا بیشتر پی می‌برد که در این مسئله موفق نخواهد شد.

امام جمعه موقت مشهد با بیان اینکه در این جنگ نیز آمریکا همچون تمام توطئه‌های خود در گذشته شکست می‌خورد، عنوان کرد: زمانی که به چند حادثه از توطئه‌های آمریکا نسبت به انقلاب نگاه می‌کنیم، آمریکا را شکست خورده می‌بینیم و متوجه می‌شویم که پروردگار نصرت جدیدی را نصیب ما کرد که فکر آن را نمی‌کردیم. در 15 خرداد آمریکا قصد داشت که نهضت را در نطفه خفه کند و از بین ببرد اما شکست خورد. در  17 شهریور نیز قصد از بین بردن حرکت را داشت اما موفق نشد و مژده پیروزی خون بر شمشیر به ما داده شد. 

وی اضافه کرد: آمریکا جنگ هشت ساله را بر ما تحمیل کرد و برکات عظیمی از جنگ نصیب ما شد که اگر جنگ نبود، معلوم نیست که به چه میزان از آن می‎‌رسیدم. فتنه 88 را ایجاد کرد اما در آن شکست خورد و بصیرت به حدی در مردم ما اوج گرفت که در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد. تحریم‌ها نیز شکست خواهد خورد و کمک جدید غیرمنتظره‌ای از طرف خدا برای مردم ما  خواهد آمد. منصفان، عقلا و انسان‎‌های باتجربه دنیا شک ندارند که آمریکا در این مسئله نیز در مقابل ایران شکست خواهد خورد.

فرزانه با اشاره به اینکه در حرکت آمریکا، چند آسیب اجتماعی در جامعه ما خود را نشان داد که جای تاسف است، تصریح کرد: اولین آسیب این بود که یک غفلت در تیم اقتصادی دولت موجب شد تا میزان زیادی ارز و طلای کشور به غارت رود و مشکلات عجیبی به دنبال خود ایجاد کند. اگر یک مجموعه و فردی به غفلت مبتلا شود، یک آسیب اجتماعی و مرض کشنده و مهلک است. دومین آسیب این بود که در این فضا که آمریکا ایجاد کرد، برخی از کارخانه‌داران به دلیل فزون‌خواهی دست به احتکار تولیدات خود زدند. 

امام جمعه موقت مشهد ادامه داد: سومین آسیب سودجویی برخی تجار بود، آن‌هایی که جنس از خارج وارد کردند و برای اینکه گران‌تر بفروشند و پول بیشتری به دست آورند، انبار کردند. چهارمین مسئله تاثیرپذیری برخی از مردم از تبلیغات و شایعات بود. برخی مردم از این تبلیغات تاثیر پذیرفتند و برای احتکار خانگی به فروشگاه‌ها هجوم بردند. پنجمین آسیب نیز گران‌فروشی تمام افرادی بود که مغازه کوچک و بزرگ داشتند. چه ارتباطی بین جنسی که می‌فروشید با گران شدن دلار آمریکایی دارد؟ 

وی بیان کرد: تاسف این است که از طرف مسوولان نیز هیچ نظارت، حرکت و کنترلی دیده نمی‌شود. در این شرایط و این جو، قشر متوسط، کارمند، محروم، آن فردی که از قشر متوسط بوده و اجاره‌نشین است، دانشجو و دانش‌آموز دارد، برای عروسی و دامادی دختر و پسرش وسیله می‌خواهد یا مریض شده و نیاز به دارو و درمان دارد، ‌چه وضعیتی پیدا کرده و چه فشاری به او می‌آید. 

فرزانه خاطرنشان کرد: این‌ موارد مربوط به داخل است، مربوط به خارج نیست. به تاراج دادن سکه و ارز، احتکار تولیدات کارخانجات و احتکار کالاهای وارداتی تاجران که مردم به آن‌ها نیاز دارند چه ربطی به خارج دارد؟ این گران‌فروشی گسترده چه ربطی به خارج دارد؟ این آسیب‌ها در جامعه ما وجود دارد اما در حدی نیست که مردم بترسند و فکر کنند که قدرت و اقتدار نظام از بین می‌رود، این‌گونه نیست.

امام جمعه موقت مشهد گفت: در این شرایط دو کار ‌از طرف مقام معظم رهبری صورت گرفت. اول اینکه جلسه‌ای دو و نیم ساعته با مجموعه دولت داشتند تا آن‌ها حرف خود را بزنند و ایشان نیز هشدارها و دستورات را به آن‌ها بدهند تا فعال‌تر و پرکارتر شوند و قشر متوسط را از زیر بار سنگین مخارج زندگی نجات دهند. 

وی اضافه کرد: کار دوم این بود که با وجود اینکه آمریکا تلاش می‌کند به اهداف خود برسد اما نمی‌رسد و در جامعه آسیب داریم، رهبری حرکت انقلاب را به قدری استوار می‌دانند که سندی را ارائه می‌دهند که تا 50 سال دیگر با الگو قرار دادن اسلام و فرهنگ ایرانی برای پیشرفت، باید به تمدن نوین اسلامی برسیم. این حرف عجیب و سنگینی بوده و نشان‌دهنده قدرت زیادی در داخل است. رهبر انقلاب این حرکت را در مقطع خاصی از جهش و رشد دیده و ظهور و بروز مجموعه‌ای از انسان‌های نخبه جوان و غیرجوان را می‌بیند که در گذشته این مقدار را نداشتیم.

فرزانه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مجموعه‌ای را در حال شکل‌گیری می‌بینند که پنج خصوصیت دارد، عنوان کرد: اولین خصوصیت این بوده که این مجموعه‌ قاطع، معتقد به حق مردم، مرتبط با مردم و معتقد به کارایی نظام جمهوری اسلامی است. دوم اینکه مجموعه‌ای مصمم برای ریشه‌کن کردن فساد اقتصادی، اجتماعی و اداری است. فساد اقتصادی، اداری و اجتماعی را هدف قرار دادند و می‌خواهند آن را ریشه‌کن کنند و خواهند توانست. سومین خصوصیت اینکه مجموعه‌ای آماده برای از بین بردن تبعیضی است که مردم را رنج می‌دهد.

امام جمعه موقت مشهد افزود: چهارم خصوصیت این بوده که تمام توجهش به طبقات محروم جامعه است. پنجم اینکه مجموعه‌ای خودساخته، ساده‌زیست و آستین همت برای گره‌گشایی از مشکلات مردم بالا زده که این مجموعه از نخبگان و جوانان این کشور در حال شکل‌گیری و فعالیت و محل اتکایی است که مقام معظم رهبری با اتکای به آن مسئله حرکت تا 50 سال دیگر ایران را ترسیم می‌کند که 50 سال دیگر از نظر تمدن اسلامی و رشد، حرف اول را در دنیا بزنیم که این مساله در حال شکل‌گیری است.

وی بیان کرد: نسل جوان متدین خودساخته ساده‌زیست متوجه به مشکلات ایران آستین بالا زده و این کشور را به جایی خواهد رساند که 50 سال دیگر رهبری ترسیم کرده‌اند. ما چنین مجموعه‌ای داریم و در حال شکل‌گیری بوده، این افراد وجود دارند و گاه و بیگاه خود را نشان می‌دهند اما این مجموعه در حال شکل‌گیری و مشکل‌گشا، مسئولیت دولت و مسئولان را کم نمی‌کند. منظور از دولت هر سه قوه است. اگرچه آن‌ها متناسب با شرایط انقلاب خوب فعالیت می‌کنند اما هنوز هم جای کار و فعالیت وجود دارد تا مردم را از ابعادی که در  مضیقه هستند، نجات دهند.

فرزانه گفت: آمریکا بداند و یقین داشته باشد این ملت و این قافله عظیم عاشورایی، در زمانی نه چندان دور او را به گور مذلت خواهد کشاند و خود، به اوج عزت خواهد رسید.

دولت ایران و پاکستان برای آزادی مرزبانان ربوده شده تلاش کنند

امام جمعه موقت قم گفت: با توجه به حادثه تروریستی اخیر، دولت ایران و پاکستان برای آزادی مرزبانان ربوده شده در میرجاوه تلاش کنند.

به گزارش‌ ایسنا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه در مصلی قدس قم یکی از نشانه های تقوا را پایبندی به ارزش های اخلاقی دانست و عنوان کرد: باید انسان‌هایی که پایبند به ارزش‌های اخلاقی و انسانی هستند در جامعه دینی مورد تکریم قرار گیرند.

امام جمعه موقت قم افزود: باید تفاوتی میان افرادی که به ارزش ها پایبند هستند با افرادی که به سمت ضد ارزش‌ها سوق پیدا می کنند قائل باشیم.

وی با گرامیداشت شهادت عمار تصریح کرد: جامعه امروز ما نیازمند عمارهاست. وی در جنگ صفین در مقابل کفار ایستاد و غبار از فتنه برداشت و برای کسانی که تردید داشتند به روشنگری پرداخت.

آیت الله حسینی بوشهری در خصوص زیارت اربعین اظهار کرد: در آستانه اربعین حسینی هستیم، چند سالی است به برکت خون شهیدان راه برایمان باز شده و زیارت اربعین که نشانه اقتدار و عشق شیعیان است؛ برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: این پیاده روی حرکتی ارزشمند و نشانه‌ای از ایمان و اعتقاد و علاقه به ائمه اطهار(ع) و سید الشهداست البته این حرکت تنها مختص به شیعه نیست.

امام جمعه موقت قم عنوان کرد: امسال با وجود تنگناهای اقتصادی از ایران دو میلیون نفر رهسپار زیارت اربعین می‌شوند از افرادی که تسهیلاتی را برای حضور مردم فراهم کرده اند، تقدیر می کنیم.

وی گفت: هر چند دشمنان کارشکنی می کنند اما امیدواریم هر یک از توطئه های دشمنان به فضل الهی و همدلی زائرین و مردم عراق در مسیر اربعین حسینی خنثی شود.

آیت الله حسینی بوشهری در رابطه با حادثه تروریستی در میرجاوه بیان کرد: در این حادثه تعداد 14 تن ربوده شدند دولت ایران و پاکستان برای آزادی مرزبانان ربوده شده در میرجاوه تلاش کنند.

وی اظهار کرد: مسئولان هوشیاری بیشتری داشته باشند دشمن در دور تا دور کشور برنامه ریزی برای ضربه زدن به ما دارد و باید آمادگی ها صد در صد باشند تا از این بحران هایی که دشمن می آفریند عبور کنیم.

امام جمعه موقت قم در مورد قتل روزنامه ‌نگار سعودی خاطرنشان کرد: قتل فجیع این روزنامه نگار که تابعیتی آمریکایی نیز داشت یک جنایت شرم آور بود، اگر خدا بخواهد کسی را رسوا کند این گونه نتیجه اش می شود که کار خودشان موجب رسوایی شان شود.

وی تاکید کرد: ما منتظریم سازمان های عریض و طویل بین المللی واکنش نشان دهند، آن هایی که صدایشان گوش فلک را کر کرده و با کوچکترین مساله ای در ایران قطع نامه و بیانیه صادر می کنند، در حال حاضر سکوت کرده‌اند.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: ما می خواهیم بدانیم آمریکا و اروپاییان و سازمان های بین المللی و حقوق بشری چه رفتاری در مقابل این قتل دارند؟

وی اظهار کرد: البته مردم ما با خبرهای چند روزه این ذهنیت را یافته‌اند که این مساله نیز مانند ده ها مساله دیگر با پول حل می شود و در نهایت فردی بی گناه را گناه کار اعلام می کنند و آمریکا و بازیگران صحنه بر روی آن سرپوش می گذارند و مساله را تمام شده اعلام می کنند.

امام جمعه موقت قم عنوان کرد: رئیس جمهور آمریکا می گوید ما از این منافع سرشار در فروش اسلحه نمی توانیم بگذریم، آن ها می خواهند نشان دهند که مسئولان سعودی اطلاع نداشتند و عده ای سرخود این کار انجام داده اند.

وی بیان کرد: این برنامه دشمن در فریب دیگران است، گاهی عده ای شیفته الفاظ و عبارات دشمنان نشود، نباید فریب حرف های به ظاهر در ورق پیچیده دشمن را خورد، این بخشی از واقعیات کشورهای آمریکایی و دشمنان است.

آیت الله حسینی بوشهری پیرامون دیدار نخبگان و استعدادهای برتر کشور با رهبری نیز خاطرنشان کرد: نخبگان کشور گنجینه های کشور هستند و این یک واقعیت انکار ناپذیر در نظام است.

وی ادامه داد: دیدار رهبری با بسیجیان نخبه در ورزشگاه آزادی و بعد از آن دیدار با نخبگان تدبیر رهبری و تدوین سند اسلامی و ایرانی پیشرفت نشانه تدبیر معظم له است.

امام جمعه موقت قم تصریح کرد: در شرایطی که دشمن به دنبال آن است که بگوید کشور در حال فروپاشی است؛ رهبری سه کار مهم را با صلابت و تدبیر انجام می دهند.

وی گفت: کسانی که خواب فروپاشی نظام را می‌بینند، تدبیر و آینده‌ نگری و تیزبینی رهبری را می بینند که بدون اینکه سخنی بگوید نشان می دهد که ایران برای 50 سال آینده برنامه رشد و پیشرفت دارد و این پاسخ دندان شکن به دشمن است.

نیروهای مسلح، مرزبانان ربوده شده را نجات دهند

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه امنیت خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: مردم انتظار دارند، نیروهای مسلح با گوشمالی تروریست‌ها، مرزبانان ربوده شده کشورمان را از چنگال تروریست‌ها نجات دهند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام سید محمد علی آل هاشم در خطبه‌های نماز جمعه تبریز، با اشاره به ربوده شدن ۱۴ مرزبان کشورمان در مرز میرجاوه توسط تروریست‌ها، بیان کرد: این حادثه، ادامه‌ی حرکت تروریستی در شهر اهواز بوده که به دستور آمریکا برای بی‌ثبات کردن ایران انجام شده است.

وی با بیان اینکه تلاش دشمنان در چنین حوادث تروریستی از لحاظ امنیتی فاقد اعتبار است، اظهار کرد: تحرکات تروریستی دشمنان هدفی به جز انحراف افکار عمومی از جنایات یمن، رسوایی در قتل «جمال خاشقجی» و شکست سیاسی در عراق ندارد.  

امام جمعه تبریز ادامه داد: باتوجه به احتمال افزایش تلاش دشمنان برای انجام حملات تروریستی، ضرورت دارد مسئولان امنیتی نسبت به حفاظت از مرز و بوم میهن اسلامی و جلوگیری از فعالیت گروه‌های تروریستی حساسیت و هوشمندی بیشتری داشته باشند، البته از هوشیاری و پیگیری نیروهای امنیتی تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: از دولت پاکستان که بعد از تغییرات و روی کار آمدن «عمران خان» روابط دو جانبه با ایران را به طور امیدوار کننده پیگیری می‌کند، انتظار می‌رود نسبت به تامین امنیت مرزهای مشترک با ایران و جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها جدیت بیشتر داشته باشد.

امام جمعه تبریز با اشاره به دیدار جمعی از استعدادهای برتر و نخبگان کشور با رهبر معظم انقلاب، گفت: در شرایط کنونی، نخبگان در قبال مسائل مهم کشور نباید غفلت کنند، همچنین در کنار تخصص به تعهد نیز فکر کرده و زیر پرچم عدالت، استقلال و هویت ملی نسبت به جنگ تحمیلی اقتصادی، سیاسی و امنیی دشمنان علیه مردم ایران احساس مسئولیت کنند.

حجت السلام آل هاشم با اشاره به تدوین سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت توسط رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان کرد: این سند حاوی پیام اقتدار، امید، تدبیر و اعتماد به سرمایه‌های داخلی نظیر نخبگان دانشگاهی و حوزوی است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب با تدوین این سند پیشرفت، به «ترامپ» -که در شرایط فعلی حرف از نابودی ایران می‌زند- نشان داد که خوابش تعبیر نخواهد شد و برخلاف خواست دشمن، ایران اسلامی برای بالا رفتن از پله‌های پیشرفت برنامه‌ی ۵۰ ساله دارد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به قتل جمال خاشقجی - روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی، اظهار کرد: این جنایت مسئله مهم از دید مجامع بین المللی است و قتل خاشقجی به دستور حکام آل سعود پرده از چهره‌ی واقعی این خاندان در رویکرد تروریستی و تربیت تروریست‌های بزرگ همچون داعش برداشت و به دنیا ثابت کرد که عامل ناامنی‌های منطقه در سال‌های اخیر چه کسانی است، همچنین به مدعیان حقوق بشر شناساند که در فرهنگ آمریکا تروریست بودن یا نبودن بستگی به منافع این کشور دارد.

وی ادامه داد: معتقدم اگر خاشقجی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی نبود، مثل هزاران مخالف رژیم سعودی در زندان‌های مخوف این کشور زیر شکنجه جان می‌داد و یا در بیابان‌های عربستان، سوریه، افغانستان، پاکستان و ... در بی‌خبری کشته می‌شد.

امام جمعه تبریز در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم، گفت: دولتمردان به مشکلات اقتصادی مردم واقف هستند، اما مبارزه در جنگ اقتصادی نیاز به تصمیم‌گیری‌های کلان، قاطع و راهگشا از سوی مسئولان دارد که امیدوارم در آینده شاهد اخبار مطمئن و تصمیمات بزرگ از سوی دولت باشیم.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات مربوط به تحریم‌ها بوده و بخشی دیگر دیگر مربوط به مسائل داخلی است، تاکید کرد: بن بست و مشکل غیرقابل حل در کشورمان وجود ندارد و رفع مشکلات مردم کار جهادی و تلاش فوق العاده می‌طلبد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اضافه کرد: از مدت‌ها قبل رهبر معظم انقلاب و سایر دلسوزان نظام در خصوص شرایط جنگ اقتصادی، رسیدگی به معضلات اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم برای مقابله با تحریم‌های آمریکا هشدارهای لازم را داده‌اند و حتی بارها تکرار کردند شرایط جنگ، خاص بوده و لوازم مربوط به خود را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه با افراد مناسب برای شرایط عادی، نمی‌توان در شرایط جنگ اقتصادی موفق شد، گفت: وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده در کنار سازمان‌های دفاعی و امنیتی این کشور قرار گرفته و برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران ساختار جدیدی به نام «گروه ویژه اقدام علیه ایران» تشکیل داده‌ و فرد با تجربه‌ای به مدیریت آن منصوب کرده است. در داخل کشور نیز با تدبیر مقام معظم رهبری، شورای عالی هماهنگی سه قوه تشکیل شده است.

حجت الاسلام آل هاشم خاطرنشان کرد: با وجود گذشتن مدت طولانی از کنار رفتن وزرای اقتصادی و جنگ نرم اقتصادی تمام عیار دشمن علیه ایران، وزارتخانه‌های اقتصادی کشورمان بدون تصدی مانده‌اند و هر روز اخبار مختلف به  گوش می‌رسد.

وی با بیان اینکه از ماه‌های قبل باید تکلیف وزارتخانه‌های اقتصادی مشخص می‌شد، گفت: دلسوزان نظام و همه‌ی مردم از دولت تقاضا دارند که هر چه زودتر تکلیف نقل و انتقالات و انتصابات مشخص شده و افراد کارآمد و با تجربه معرفی شوند تا شرایط اقتصادی مدیریت شود.

امام جمعه تبریز در بخش دیگر سخنانش با اشاره به افزایش آلودگی هوا با فرارسیدن فصل سرما، گفت: موجودات بدون اکسیژن نمی‌توانند بیش از سه دقیقه زنده بمانند، از این رو ضرورت دارد برای جلوگیری از آلودگی هوا در کلان شهرها فرهنگ‌سازی شود.

وی با اشاره به روز ملی صادرات، تاکید کرد: افزایش تولید و صادرات نقش کلیدی در حل مشکلات اقتصادی مردم دارد؛ از این‌رو از تمامی فعالان عرصه تولید و صادرات تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به روز آمار و برنامه‌ریزی، خاطرنشان کرد: داشتن آمار صحیح، لازمه‌ی برنامه‌ریزی صحیح مسئولان است٬ پس ضرورت دارد مردم در زمان آمارگیری با مأموران آمارگیر همکاری کرده و اطلاعات درست در اختیار آنان قرار دهند.

پیاده روی اربعین فرصتی بزرگ برای شیعه و سنی است‌

خطیب جمعه اراک گفت: دولت و ارتش پاکستان نیز در این موضوع مسئولیت دارند و باید در خصوص این مسائل با جدیت برخورد کنند و اجازه ندهند که عده ای اخلالگر امنیت مرزهای دو کشور را دچار آسیب و تنش کنند، این وضعیت به ضرر روابط دو جانبه است.

به گزارش ایسنا، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در خطبه های امروز نماز جمعه اراک، اربعین حسینی را فرصتی گرانقدر برای همگان اعم از شیعه و سنی و ملت ایران و عراق برای تجدید بیعت با امام حسین(ع) و وحدت و یکپارچگی دانست و افزود: پیاده روی بزرگ اربعین به جهانیان اعلام می کند که ما بدون نفت و اسلحه هم قدرتمند هستیم و قدرت اصلی ما در ایمان، ولایت پذیری و عشق به محمد و آل محمد(ص) است.

وی پیام پیاده روی اربعین را قدرت مردم، مردم سالاری دینی و قدرت ولایی عنوان کرد و افزود: کسانی که به هر طریق در این اردوگاه بزرگ حسینی خدمت و فداکاری می کنند شایسته تقدیرند.

دری نجف آبادی با تاکید بر لزوم برگزاری هرچه باشکوه تر و با عظمت تر مراسم پیاده روی عاشورا گفت: همه باید در حد توان خود به برگزاری این آیین کمک کنند. این میدان، میدان معرفت و اخلاص است و در عرصه دین و ارزش‌های اسلامی نمی توان منافقانه رفتار کرد.

وی به حادثه مرز میرجاوه و ربوده شدن تعدادی از مرزبانان در این منطقه نیز اشاره کرد و با تاکید بر لزوم پیگیری این حادثه توسط دستگاه های مسئول، اظهار کرد: دولت و ارتش پاکستان نیز در این موضوع مسئولیت دارند و باید در خصوص این مسائل با جدیت برخورد کنند و اجازه ندهند که عده ای اخلالگر امنیت مرزهای دو کشور را دچار آسیب و تنش کنند، این وضعیت به ضرر روابط دو جانبه است.

دری نجف آبادی ابراز امیدواری کرد که دولت جدید پاکستان این موضوع را با جدیت پیگیری کند و افزود: شیوخ منطقه و مسئولان ذیربط اعم از شیعه و سنی باید با این مسئله برخورد کنند و دستگاه های مرتبط نیز باید هوشیارانه تر عمل کنند.

وی به کشته شدن جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان نیز اشاره کرد و با اشاره به کشته شدن شدن باقر النمر گفت: رژیم سعودی در اینگونه جنایات سابقه دارد.

دری نجف آبادی با محکوم کردن سکوت سازمان های بین المللی در قبال این جنایت و حمایت آمریکا از این اقدام گفت: سازمان های بین المللی گاهی در قبال چنین جنایاتی که در تاریخ بشر کم سابقه است، قابل خریدن هستند.

وی خواستار عکس العمل دستگاه های مسئول بین المللی و مردم عربستان نسبت به این جنایت شد و افزود: عربستان مدتهاست برای منافع خود مردم یمن و سوریه را به خاک و خون کشیده و می خواهد با انجام معامله قرن فلسطین و غزه را نیز به خاک و خون بکشد و به اسراییل و آمریکا بفروشد.

دری نجف آبادی در ادامه بر لزوم رعایت اخلاق و آداب اسلامی در تمامی عرصه ها تاکید کرد و افزود: اخلاق اسلامی باید در رفتار و گفتار و کردار همه ما رعایت شود و نباید آبروی نظام اسلامی را برده و خوراک به دست دشمنان اسلام و قرآن بدهیم.

وی با بیان اینکه این نظام با خون شهدا آبیاری شده است گفت: کسانی که پستی را از دست می دهند باید در سخنان و رفتارشان حرمت نظام و اسلام را حفظ کنند و آب به آسیاب دشمن نریزند. امیرالمومنین(ع) 25 سال خانه نشین شدند، اما آبروی اسلام را حفظ کردند در حالی که هیچ حقی از حق ایشان با عظمت تر نبود.

دری نجف آبادی همچنین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری با دانشجویان نخبه گفت: نخبگان سرمایه های ملی نظام اسلامی هستند. چرخ کارخانه ها، دانشگاه ها، ادارات و ... باید بر دوش نخبگان بچرخد. این جوانان باید آمادگی اخلاقی و مدیریتی برای اداره کشور در آینده را داشته باشند و باید زمینه همکاری دانشگاه با تمامی مراکز اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... فراهم باشد و این ارتباط هرچه قوی تر شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه نباید فقط به جهاد دانشگاهی کفایت کرد افزود: این نهاد به سهم خود فعالیت می کند اما تمامی دانشگاه‌های فنی و صنعتی باید پاسخگوی نیازهای کشور باشند.

دری نجف آبادی با اشاره به دستورات مقام معظم رهبری درخصوص الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت اظهار کرد: این الگو اصول کلی و ریل گذاری کلی برای 50 سال آینده است و تمامی صاحبنظران و دانشمندان باید نهادهای متولی را در تدوین این الگو یاری کنند تا هر دولتی در قالب این الگو در مسیر توسعه حرکت کند و آینده نگرانه رفتار کرده و دچار روزمرگی نشود.

خطیب جمعه اراک با بیان اینکه برای اداره کشور نیازمند برنامه و آینده نگری هستیم، گفت: اگر برنامه داشتیم وضعیت ارز و دلار اینگونه نبود. باید قیمت کالاهای اساسی ثابت نگه داشته شود تا مردم بتوانند حداقل برای یکسال آینده زندگی خود برنامه ریزی داشته باشند. تصمیمات روزمره و لحظه ای به ضرر کشور است و همه باید کمک کنیم که تصمیمات پایدار و مدیرانه گرفته شود و از روزمرگی در اداره کشور پرهیز شود.  

جریانی که تلاش می‌کند شخصی مدیرکل شود، خطرناک است‌

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان با بیان اینکه جریانی که تلاش می‌کند شخصی مدیرکل شود، خطرناک است و اهدافی را دنبال می‌کنند، گفت: باید تلاش شود مدیری لایق زمام امور در بخش‌های مختلف را برعهده بگیرد.

به گزارش ایسنا،‌ آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی ظهر امروز در جمع نمازگزاران بندرعباسی ضمن گرامیداشت روز جهانی و هفته استاندارد اظهار کرد: باید به موضوع استاندارد در جامعه توجه ویژه‌ای شود که در نشست با مسؤولان استاندارد استان هم این موارد مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه باید از کربلا درس گرفت و واقعه عاشورا را از زوایای مختلف واکاوی کرد، افزود: جریانی که تلاش می‌کند شخصی مدیرکل شود، خطرناک است و اهدافی را دنبال می‌کنند.

امام جمعه بندرعباس با اشاره به اینکه باید تلاش شود مدیری لایق زمام امور در بخش‌های مختلف را برعهده بگیرد و ضمن هشدار به شایعه و شایعه‌سازان، خاطرنشان کرد: در قیام عاشورا هم ردپای شایعه‌سازان دیده می‌شود و شایعه‌سازان در جامعه امروزی هم هنگامی که ناتوان از اقداماتی می‌شوند، شایعه منتشر می‌کنند.

آیت‌الله  نعیم‌آبادی ادامه داد: پیشنهاد دادیم که شهرداری‌های استان میدانی مهم از شهرها را به نام صحیفه سجادیه نامگذاری شود و وسط میدان هم دو صفحه از صحیفه سجادیه با خطی زیبا به نگارش درآید و خیابان منتهی به این میدان هم به نام خیابان صحیفه نامگذاری شود.

وی با تأکید بر اینکه برای رسیدن به عرفان عملی بایستی صحیفه سجادیه راخواند، تصریح کرد: همانطور که هر روز در مساجد قرآن خوانده می‌شود پیشنهاد می‌کنم که هفته‌ای یک شب در مساجد صحیفه‌خوانی شود و بهتر است که معنی و شرح روانی نیز از صحیفه سجادیه خوانده شود.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان با اشاره به روز جهانی استاندارد، تاکید کرد: استاندارد دو بعد دارد، یک بعد به مسؤولان استاندارد ارتباط دارد و بایستی نظارت شود و از تولید کالای استاندارد جلوگیری شود.

آیت‌الله  نعیم‌آبادی ادامه داد: یک بعد هم مربوط به شهروندان است و مردم هم در صورت مشاهده کالای غیراستاندارد، بایستی به استاندارد اعلام کنند.

وی با بیان اینکه مبارزه با تخلفات، وظیفه شرعی هر شهروندی است و با تأکید بر توجه بیشتر به حوزه میراث فرهنگی افزود: نیاز است توجه بیشتر استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی به این حوزه معطوف شود؛ زیرا میراث فرهنگی یادگار گذشتگان برای نسل‌های آینده است.

امام‌جمعه بندرعباس با اشاره به جنایت سعودی در قتل روزنامه‌نگار عربستانی عنوان کرد: این جنایت را محکوم می‌کنم و خواستار برخورد نظام بین‌المللی هستیم.

آیت‌الله  نعیم‌آبادی ضمن انتقاد از سکوت سازمان ملل در مقابل جنایاتی که در یمن، سوریه و... صورت می‌گیرد، گفت: سازمان ملل از ظالمان حمایت می‌کند و باید گفت این سازمان ترامپ است و سازمان ملل نیست؛ این موضوعات نشان می‌دهد که ما بایستی روی پای خودمان بایستیم و به دیگران اعتماد نکنیم.

اربعین حسینی به یک ‌حرکت سیاسی، معنوی و فرهنگی تبدیل شده‌ است

‌امام جمعه بجنورد گفت: امروز اربعین حسینی تبدیل به یک حرکت سیاسی، معنوی و فرهنگی شده است و فقط یک عزدارای معمولی نیست.

‌به گزارش ایسنا، ‌حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی در نماز عبادی و سیاسی جمعه با اشاره به اینکه در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی قرار داریم، افزود: اربعین یک نام ساده نیست بلکه یک فرهنگ، روزگار و نماد شکوه و بقای قیام امام حسین(ع) است.

وی ادامه داد: اربعین حسینی یک اجتماع معنادار است و پیام اقتدار و فرهنگ ستیزی به استکبار است.

یعقوبی با بیان اینکه در اربعین حسینی حدود 20 میلیون زائر از نقاط مختلف حضور پیدا می کنند، اظهار کرد: این حرکت بت شکن است و عزت و اقتدار مسلمان ها در این حرکت ظهور پیدا می کند.

وی با اشاره به سالروز شهادت عمار یاسر بیان کرد: بسیجی به معنای واقعی عمار یاسر است که در سن 94 سالگی به شهادت رسید و همیشه بر مدار رسالت و ولایت حرکت کرد.

خطیب نماز جمعه بجنورد با بیان اینکه سبقت و استقامت ویژگی عمار یاسر بود و عمار معیار حق و باطل است، تصریح کرد: در زمان فتنه سال 88که بسیاری از خواص لغزیدند، برخی از آن ها نمره منفی، تجدیدی و رفوزه گرفتند، معظم له فرمودند که عمار کجاست؟

وی توضیح داد: این جمله به این معناست در زمانیکه فضای جامعه مه آلود می شود، عمارها هستند که از حق دفاع می کنند تا برای مردم شبه ایجاد نشود.

یعقوبی در ادامه با بیان اینکه طی هفته گذشته مقام معظم رهبری کار بزرگی را انجام دادند که در تاریخ انقلاب اسلامی به یادگار خواهد ماند، افزود: ایشان سند پیشرفت و الگوی اسلامی و ایرانی را اعلام کردند و فرمودند که ما برای 50 سال آینده الگو تدوین کرده ایم که به کجا باید برویم و به کجا باید برسیم.

وی با اشاره به اینکه این سند طی هفت سال توسط کارشناسان و متخصصان تدوین شده است، تاکید کرد: در این پیام چندین پیام نهفته است که اقتدار یکی از این پیام هاست.

امام جمعه بجنورد ادامه داد: برخی عنوان می کنند که جمهوری اسلامی به بن بست رسیده است اما با اعلام این سند نشان دادیم که هنوز اول کار است و برای 50 سال آینده نیز برنامه ریزی کرده ایم.

وی اظهار کرد: پیام دوم تدبیر است که نشان می دهد نظام جمهوری اسلامی دچار غفلت و روزمرگی نشده و نخواهد شد و اعتماد و امید از دیگر پیام های این سند است.

امام جمعه بجنورد در ادامه به قتل خاشقچی خبرنگار عربستانی در سفارت عربستان در کشور ترکیه نیز اشاره کرد و گفت: با این اتفاق چهره آمریکا و آل سعود بیشتر نشان داده شد.

وی افزود: آمریکا که همیشه از حقوق بشر صحبت می کند و می گوید اگر بخواهیم با عربستان در این مورد برخورد کنیم دلارهایمان کم می شود و باید این موضوع جور دیگر مدیریت شود، بنابراین دلار برای آن ها اهمیت دارد نه جان انسان.

به گفته یعقوبی، حقوق بشر بازیچه دست ابرقدرت هاست.

ایران اسلامی در مقابل تصویرسازی منفی دشمن ایستاده است

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: ایران اسلامی در مقابل تصویرسازی منفی دشمن ایستاده است.

به گزارش ایسنا، ‌آیت‌الله علی خاتمی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه زنجان با اشاره به سالروز شهادت عمار یاسر در نهم صفر سال 37 هجری، اظهار کرد: پیشرفت علم هسته‌ای کشور، دستیابی به غنی‌سازی 20 درصدی و نقش شهید مجید شهریاری، افتخار زنجان و ایران در این پیشرفت‌ موجب تعجب دنیا شده است.

امام جمعه زنجان همچنین با اشاره به سالروز قرارداد ننگین گلستان بین ایران و روسیه، ادامه داد: این قرارداد مایه ننگ قاجاریه بود و بخش عظیمی از ایران را از سرزمین مادری جدا کرد، ولی فرزندان معاصر این دیار با وجود لشکرکشی جهانی، جانانه از ایران دفاع کردند و یک وجب از خاک ایران جدا نشد. این افتخار فقط از آن جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه شهادت مصطفی خمینی منجر به تسریع روند پیروزی انقلاب شد، تصریح کرد: سند جامع تحول تمدن اسلامی که توسط برگزیدگان و دانشمندان کشور و با هدایت مقام معظم رهبری تدوین می‌شود، افق جامع و روشنی از آینده را پیش روی ایران اسلامی قرار خواهد داد. آن هم در شرایط فعلی که رئیس‌جمهور تاجر مسلک آمریکا دیگران را از همکاری با ایران منع می‌کند.

آیت‌الله خاتمی در ادامه با بیان اینکه برنامه جامع افق اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و علمی 50 ساله آینده در دست تدوین است، یادآور شد: این برنامه توسط نخبگان حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اقتصادی در حال تدوین است.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با تاکید بر ایستادگی 40 ساله ایران در مقابل استکبار، تاکید کرد: ایران اسلامی به فضل الهی دقیقا در مقابل تصویرسازی منفی دشمن با آینده‌ای روشن و سرافراز قرار گرفته است و تلاش علمی ایران زیر پرچم عدالت‌خواهی منجر به انحصارشکنی و تحقق انواع پیشرفت‌ها خواهد شد.

مسئولان در اتاق‌های دربسته ننشینند، بلکه از نظرات نخبگان استفاده کنند

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تمامی دستگاه‌های برنامه‌ریزی باید برنامه‌های سالم و شفاف ارائه دهند، گفت: مسئولان امر در اتاق‌های در بسته ننشینند و چیزی را به عنوان برنامه تدوین کنند بلکه از نظرات نخبگان استفاده کنند زیرا در غیر این صورت ممکن است برنامه به درستی اجرا نشود و برای کشور مشکلاتی ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام ۲۷ مهرماه در خطبه‌های نماز جمعه شهرکرد، با اشاره به اینکه توجه به آمار و برنامه‌ریزی از مسائل مهم کشور است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری سند جامع تحقق تمدن نوین اسلامی را در معرض افکار عمومی قرار دادند. 

وی با اشاره به اینکه این سند ۵۰ ساله است، افزود: دشمن به پایان رسیدن کشور را در خواب می‌بیند در حالی که برنامه ۵۰ ساله برای کشور تدوین و در اختیار نخبگان کشوری برای مطالعه و برنامه‌ریزی قرار می‌گیرد. 

حجت‌الاسلام نکونام گفت: طبق گفته رهبری این برنامه بایستی تا سال ۱۴۰۰ در کشور عملیاتی شود. 

امام جمعه شهرکرد ادامه داد: برنامه‌ای حساب شده با استفاده از تفکر نخبگان از ضرورت‌هاست که این امر توسط رهبری عملیاتی شد و از طریق این سند مشتی بر دهان دشمن زدند. 

وی با اشاره به اهمیت بسیار صادرات در کشور بیان کرد: متاسفانه صادرات جایگاه خوبی ندارد و بیشتر تمرکز بر بحث واردات است که واردات ضربه‌های بسیاری را بر تولید و دسترنج داخل و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخل کشور وارد کرده است. 

امام جمعه شهرکرد ادامه داد: متاسفانه محصولات بسیاری از کارخانجات و کشاورزان به فروش نرسیده و واردات بی‌رویه جای آن‌ محصولات را گرفته است، بنابراین لازم است برای صادرات بیش از واردات ارزش قائل شد تا از این طریق علاوه بر فراهم شدن زمینه تولید در کشور، کسب و کار، تجارت و اشتغال رونق یافته و با محکم شدن پایه اقتصادی کشور مشکلات نیز برطرف خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه تقویت بدنی از ضرورت‌ها است، گفت: باید کارهای بسیاری بر روی تربیت‌بدنی، ورزش‌های همگانی و سنتی انجام شود، همچنین لازم است تقویت جسم و جان در تمامی عرصه‌های ورزش وجود داشته باشد. 

حجت‌الاسلام نکونام با بیان اینکه باید تلاش شود در استان وحدت بیش از گذشته حاکم باشد، تصریح کرد: پرهیز از تفرقه و تضعیف یکدیگر، موجب کمک به رشد و توسعه استان خواهد شد. 

وی بر تلاش بیشتر مسئولان استانی تاکید کرد و گفت: لازم است مسئولان استان جهادی‌تر و انقلابی کار کنند تا از این طریق در پیشرفت برخی کارها مخصوصا در اشتغال‌آفرینی تسریع و تسهیل ایجاد شود. 

امام جمعه شهرکرد بیان کرد: باید نظارت و پیگیری بیشتر بر جلسات دستگاه‌های اجرایی استان صورت گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: مردم نیز مطالبات به حقی دارند که مسئولان باید توجه کنند و با مواضع سالم و شفاف در خدمت مردم باشند. 

وی با اشاره به نزدیک بودن ایام اربعین حسینی، گفت: امروز شاهد پدیده‌ای جدید هستیم که این امر بسیار مهم و مغتنم است. 

نخبگان در زمینه رفع مشکلات جامعه نقش آفرینی کنند

امام جمعه ارومیه گفت: نخبگان در زمینه رفع مشکلات جامعه نقش آفرینی کنند.

به گزارش ایسنا، حجت لاسلام سید مهدی قریشی در خطبه های نماز جمعه این هفته به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی کشور اشاره کرد و افزود: مسئولان باید جدی تر به‌دنبال تعامل با نخبگان باشند و برای رفع ‌مشکلات جامعه از آنها کمک بگیرند و از طرف دیگر نخبگان نیز باید همه ظرفیت های خود را در اختیار پیشرفت کشور قرار دهند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: تصویرسازی غلط و منفی و ناامید کننده از اوضاع ایران مهمترین دستور کار امروز دشمن است، در این رابطه و برای خنثی کردن نقشه دشمنان باید مسئولان و نخبگان تمام تلاش خود را انجام دهند.

حجت الاسلام قریشی به راهپیمایی اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: باید در اربعین حسینی حماسه ای دیگر رقم بزنیم و پیاده روی اربعین به حماسه‌ای اثر گذار در جهان تبدیل شود و دشمنان اسلام باید بدانند که هیچ گاه از مسیر و راه اباعبدالله الحسین(ع) دست نخواهیم کشید.

امام جمعه ارومیه در خصوص تاثیر نمرات مقاطع تحصیلی دانش آموزان بر نتیجه کنکور گفت: با توجه به اینکه کنکور در آینده بر سرنوشت دانش آموزان تاثیر دارد، مسئولان باید این مسئله را دقیق تر بررسی کنند و قبل از تصویب تاثیر نمرات دانش آموزان در نتیجه کنکور، حرف ها و پیشنهادات دانش آموزان و اولیا را بشنوند تا تبعیضی ایجاد نشود و همه با شرایط یکسان وارد دانشگاه شوند.

اعتماد کردن به دشمن نشانه بی بصیرتی است

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی دوست ایران نیستند و نباید از آن‌ها توقع کمک و همکاری داشته باشیم، گفت: اعتماد کردن به دشمن نشانه بی بصیرتی است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام محمد مختاری، امروز (27 مهر) در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه اظهار کرد: معارف دین یکی از راه‌های رسیدن انسان به سعادت حقیقی است و معارف دین سبب می‌شود مهم‌ترین استعداد که انسان واقعی بودن و انسان واقعی شدن است، شکوفا شود.

وی با بیان اینکه ایمان کلید تمام خوبی‌ها است، گفت: ایمان واقعی یکی از ارکان انسان واقعی شدن است و کسانی که حقیقت واقعی را نمی‌بینند، خواب هستند.

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه تربیت سیاسی و بصیرت سیاسی یکی از نیازهای مهم جامعه است، افزود: باید در هر مسئله‌ای بر محور حق حرکت کنیم تا گرفتار افراط و تفریط نشویم.

مختاری تصریح کرد: کسانی دچار افراط و تفریط خواهند شد که از تربیت و رشد سیاسی برخوردار نباشند و سکوت در برابر بسیاری از حوادث و مسائل سیاسی، اغتشاش و فتنه‌گری نمونه‌هایی از افراط است.

وی با بیان اینکه درخت انقلاب اسلامی روز به روز تنومندتر می‌شود، ادامه داد: باید در برابر بی عدالتی‌ها و نابهنجاری‌ها ایستادگی کنیم.

امام جمعه موقت بیرجند خاطرنشان کرد: دشمنان ایران اسلامی هیچگاه به دنبال رشد، تعالی و پیشرفت واقعی کشور نیستند و نمی‌خواهند پیشرفت‌های انقلاب اسلامی را ببینند.

‌وی با بیان اینکه وضعیت کنونی کشور قابل قیاس با دوران قبل از انقلاب نیست، افزود: متاسفانه برخی از افراد ساده‌لوحانه تسلیم حرف‌های دشمنان می‌شوند.

امام جمعه موقت بیرجند گفت: پیشرفتی که در دنیا مد است، هرگز برای ایران اسلامی ارزشمند و الگو نیست چرا که این پیشرفت همراه با بد اخلاقی و زیر پا گذاشتن حقوق بشر است.

مختاری خاطرنشان کرد: پیشرفت و اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران در گرو سه مؤلفه مهم مردم، نظام اسلامی و مسئولان است و اگر این سه بخش با تعامل با یکدیگر و براساس نقشه راه عمل کنند به طور قطع نتایج مطلوبی حاصل خواهد شد.

استکبار جهانی و عمال سعودی به دنبال ایجاد خفقان هستند

امام‌جمعه قزوین گفت: هدف استکبار جهانی با همدستی عمال سعودی ایجاد خفقان برای آزادیخواهان است، اما این عده کور خوانده‌اند؛‌ آن‌ها بدانند کشتارهایی که راه می‌اندازند به نفعشان تمام نمی‌شود و عاملی برای بیداری ملت‌ها و نابودی ستمگران خواهد شد.
 
به گزارش ایسنا،‌ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قزوین که در مسجدالنبی (ص) برگزار می‌شود، با اشاره به دست‌یابی ایران اسلامی به غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم در سال 1388 توسط دانشمند شهیدی چون شهریاری اظهار کرد: متأسفانه مدت‌ها است که آن‌گونه که باید این افتخارات به چشم ما نمی‌آید و اطلاع‌رسانی نمی‌شود اما دانشمندان ما کار خود را انجام می‌دهند و ان‌شاءالله جامعه ما نیز بیشتر از گذشته از پیشرفت‌های این عرصه خبردار خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه امروز خیلی‌ها انگیزه ندارند تا این افتخارات را به مردم اطلاع‌رسانی کنند، تصریح کرد: هر چه ما در زمینه‌های علمی قوی‌تر می‌شویم، ناوهای هواپیمابر امریکا از خلیج‌فارس بیشتر دور می‌شوند و رفتار بی‌ادبانه صهیونیست‌ها تغییر می‌کند و آن‌ها جرأت نمی‌کنند بی‌ادبی کنند و ان‌شاءالله خداوند هرروز بر قدرت و اقتدار مسلمانان بیفزاید.
 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با یادآوری روز صادرات عنوان کرد: باید تلاش کنیم تا هرروز شاهد خبرهای جدید در خصوص صادرات تولیدات داخلی به کشورهای دیگر باشیم.
 
وی بابیان اینکه باید از صادرات نفت خام ‌دست برداریم، بیان کرد: نباید نفت و مواد معدنی را خام صادر کنیم چراکه این به معنای ایجاد اشتغال برای کشورهای دیگر است و نتیجه‌اش دامن زدن به فقر در مملکت خودمان است.
 
آیت‌الله عابدینی افزود: اگر از جوانان و نیروهای تحصیل‌کرده و متخصص استفاده کنیم تا مواد اولیه را به کالا تبدیل کرده و با ایجاد ارزش‌افزوده آن‌ها را به کشورهای دیگر صادر کنیم، بسیار ارزشمند خواهد بود و استقلال، امنیت، آبرو و معیشت مردم را تضمین خواهد کرد.

خطیب جمعه قزوین به حادثه تروریستی میرجاوه نیز اشاره کرد و گفت: در این حادثه 14 نفر از مرزبانان توسط یک خائن و منافق مسموم و بی‌هوش شدند و در این حالت آن‌ها را دستگیر کردند، درحالی‌که تروریست‌ها در شرایط عادی جرأت نزدیک شدن به پایگاه‌های ایران را ندارند و از خدای متعال می‌خواهیم عزیزان ما را از شر اشرار نجات دهد.
 
وی اظهار کرد: تروریست‌ها هر جا موفقیتی از ما دیدند تلاش کردند تا ذهن‌ها را به سمت و سویی ببرند که این عظمت‌ها دیده نشود و امروز نیز به خاطر مسائلی همچون توان نظامی ما و حرکت عظیم اربعین تلاش می‌کنند تا اذهان عمومی را به سمتی منحرف کنند که این عظمت‌ها دیده نشود اما هیچ‌گاه به اهداف شوم خود دست نخواهند یافت.‌


نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند در ایران اسلامی هیچ کمبودی در حوزه منابع طبیعی، معدنی و انسانی وجود ندارد و خدای متعال نعمات زیادی را به ما عنایت کرده و بهره‌وری از این منابع فقط نیازمند یک مدیریت صحیح و کارآمد است.
 
امام‌جمعه قزوین بابیان اینکه مسئولان کشور باید با استفاده از منابع، زندگی معیشتی مردم را متحول کنند، افزود: مدیران نباید به مسئله معیشتی مردم بی‌توجه باشند و به دنبال کاخ‌نشینی و رفاه‌طلبی خود بروند، این شرایط دل عموم مردم را به درد می‌آورد، البته بسیاری از مسئولان ما شبانه‌روز در حال خدمت به مردم هستند و هدف آن‌ها رفع گرفتاری‌های جامعه است که ما قدردان این مدیران جهادی هستیم.
 
وی گفت: امروز مسئولان قدرت‌طلب و رفاه‌زده‌ای در کشور هستند که قدر نعمت جمهوری اسلامی و ملت ایران را نمی‌دانند و درکی از درد مردم ندارند، این عده گمان می‌کنند هرزمانی در تریبونی ظاهر شوند و به وعده‌های دروغین خود ادامه دهند؛ مردم با آن‌ها همراه می‌شوند، اما مردم ما فرق بین خادم و خائن را به‌خوبی درک می‌کنند.
 
آیت‌الله عابدینی یادآور شد: ما از خادمان حقیقی مردم در هر کسوت و جایگاهی که قرار دارند قدرشناسی می‌کنیم و از خدای متعال توفیق خدمتگزاری بیشتری برای این عزیزان طلب می‌کنیم. همچنین از خداوند درخواست می‌کنیم شر مسئولانی که با بی‌اعتنایی به خون شهدا، توجهی به درد و رنج مردم ندارند و به دنیاپرستی و زیاده‌خواهی روی آورده‌اند را از سر ملت ایران بردارد.
 

خطیب نماز جمعه قزوین با اشاره به توطئه صورت گرفته در قتل خبرنگار عربستانی به نام «جمال خاشقجی» گفت: این ماجرا موضوع پیچیده و عجیبی است و افرادی که به این جنایت مبادرت کردند عزت، آبرو، ظلم و بی‌عدالتی برایشان اهمیتی ندارند، اما گاهی که خدای متعال قصد دارد عده‌ای را رسوا کند و آن‌ها را در سراشیبی هلاکت و نابودی قرار می‌دهد، امیدواریم این جنایت هولناک عاملی برای بیداری مردمی از عربستان که هنوز فریفته دروغ‌های آل سعود هستند، بشود.
 
وی افزود: مردمی که در هر نقطه جهان امریکا را مظهر دموکراسی و حقوق بشر می‌دانند، باید نگاهی به ماجرای قتل فجیع این خبرنگار منتقد آل سعود و حامیانش داشته باشند، امروز همه دنیا متوجه است که ژست‌های دروغین سران آمریکایی یک بازی است و امریکا و عربستان با همکاری یکدیگر این جنایت را آفریدند تا هرکس که ساز مخالفت با آن‌ها را دارد، دچار هراس شود.
 
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: هدف استکبار جهانی با همدستی عمال سعودی ایجاد خفقان برای آزادیخواهان است، اما این عده کور خوانده‌اند و این کشتارها به نفع عمال آل سعود و امریکا تمام نمی‌شود و عاملی برای بیداری ملت‌ها و نابودی ستمگران خواهد شد.
 
امام‌جمعه قزوین گفت: برخی در مقابل چشم ملت در رسانه ملی به 80 میلیون نفر صریحاً دروغ می‌گویند. آن‌ها گفتند با برجام همه تحریم‌های قبل و تحریم‌های بعد برداشته می‌شود و مخالفانشان را تحقیر کردند اما همگان دیدند این وعده‌ها محقق نشد.‌


این خطیب نماز جمعه با اشاره به برگزاری تجمع بزرگ اربعین تصریح کرد: علیرغم مشکلات زیادی که در حوزه مسائل اقتصادی وجود دارد، اما جمعیت قابل‌توجهی از استان قزوین و تمام استان‌های کشور برای حضور در حماسه اربعین آماده‌شده‌اند، پیاده‌روی اربعین برای حفظ اقتدار اسلام بسیار مهم است و هرکس به هر شکلی که می‌تواند باید در حفظ اقتدار این مراسم کوشش کند.
 
آیت‌الله عابدینی گفت: پیاده‌روی اربعین یکی از شعائر بزرگ الهی در عصر ماست که باید برای باشکوه‌تر برگزار شدن آن باهمت فراگیر تلاش کنیم و تمام‌ مسیرها را برای برگزاری بهتر آن آماده کنیم.
 
وی افزود: زواری که از مراسم پیاده‌روی اربعین بازمی‌گردند، صاحب دو مقام می‌شوند، ابتدا به آن‌ها گفته می‌شود شما آمرزیده شدی، شبیه کسی که به حج می‌رود و گناهانش پاک می‌شود، دومین مقامی که زائر اربعین داده می‌شود این است که به مقام «حزب‌اللهی» می‌رسد و جزو حزب خدا و رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) قرار می‌گیرد.

مردم انقلابی ایران با وجود مشکلات جلو آمریکا ایستاده‌اند

امام جمعه کرج به تلاش دشمن برای ناچیز جلوه دادن دستاوردهای انقلاب اسلامی اشاره و اعلام کرد: آثار جنگ رسانه‌ای دشمن به خوبی در مسائل مختلف کشور مشهود است؛ به طوری که کوچکترین مشکل را وسیله‌ای برای تضعیف نظام می‌دانند.

به گزارش‌ ایسنا، آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه 27 مهرماه کرج با اشاره به نزدیک شدن ایام اربعین حسینی گفت: اینکه در مراسم راهپیمایی اربعین ده‌ها میلیون نفر از سراسر جهان با تنوع نژادی، قومی و سنی حضور دارند، اقتدار جهان اسلام و تشیع را نشان می‌دهد.

حسینی همدانی افزود: دشمنان سعی می‌کنند چنین حرکت و اجتماع میلیونی را نادیده بگیرند و تلاش دارند به همدلی مسلمانان ضربه بزنند اما این حماسه توطئه‌های دشمن را نقش بر آب می‌کند.

امام جمعه کرج با بیان اینکه اربعین حرکتی است که در مقابل ظلم قرار دارد افزود: کسانی که در این مراسم مشارکت دارند؛ نباید این آیین را مختص شیعه بدانند؛ این افراد باید افق‌های بالاتری را ببینند و این شور را به مسائل مهم جهان اسلام مثل حمایت از مظلوم و آزادی قدس گره بزنند.

نماینده ولی فقیه در استان البرز خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان در اربعین حسینی گفتمان انقلاب اسلامی و فرهنگ انتظار و مهدویت را خوب طرح و تبلیغ کنند.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های امروز به تلاش دشمن برای ناچیز جلوه دادن دستاوردهای انقلاب اسلامی اشاره و اعلام کرد: آثار جنگ رسانه‌ای دشمن به خوبی در مسائل مختلف کشور مشهود است؛ به طوری که کوچکترین مشکل را به عنوان وسیله‌ای برای تضعیف نظام می‌دانند.

وی همچنین تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه چند بنگاه کشور را نشان از تمام نشدن کینه‌های کاخ سفید نسبت به ایران دانست و گفت: اما مردم انقلابی ایران علی‌رغم به وجود آمدن مشکلات با تمام قوا جلو آمریکا ایستاده‌اند.

خوزستان سهم منصفانه خود را از صادرات دریافت نمی‌کند

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه خوزستان سهم منصفانه خود را از صادرات دریافت نمی‌کند، گفت: عقب‌ماندگی‌های خوزستان مربوط به دوران هشت سال جنگ نیست بلکه مربوط به این است که سهم این استان از صادرات نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و کشاورزی‌ اندک است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن حسن‌زاده در خطبه‌های نماز جمعه امروز، ۲۷ مهرماه اهواز اظهار کرد: ارزشی که بر تمام ارزش‌ها برتر است، تقوا است.

وی با اشاره به دهه دوم ماه صفر و ایام اربعین، گفت: تعداد بسیاری رفتن‌شان را به کربلا شروع کردند و امروز این حرکت به بزرگترین اجتماع انسانی تبدیل شده است. افراد بسیاری از سراسر دنیا بدون اینکه بر دولت‌ها هزینه‌ای تحمیل شود، در این اجتماع شرکت می‌کنند.

حسن‌زاده به بیان آداب زیارت پرداخت و عنوان کرد: این زیارت اربعین آدابی دارد و باید اهمیت این زیارت را بدانیم؛ زیارت باید بامعرفت باشد، زائران قبر سیدالشهداء پیامبران و ملائک هستند، خاتم‌الانبیا(ص) و اهل بیت(ع) برای زائران مزار سیدالشهدا(ع) دعا می‌کنند. زائرانی که آداب زیارت را رعایت کنند بخشیده می‌شوند، زائران قبر سیدالشهداء در روز قیامت در امان هستند و زیارت قبر امام حسین(ع) یک عبادت است و باید بااخلاص و حضور قلب باشد؛ این‌ها از جمله مواردی است که در روایات تاکید شده است.

امام جمعه موقت اهواز ادامه داد: ساده بودن سفر، خوش رفتاری، کم صحبت کردن، خضوع و رعایت مسائل بهداشتی، مراقبت از چشم، همراهی با دیگران و دوری از گناه در روایات توصیه شده که از جمله آداب سفر است؛ سفر اربعین باید به زائر بصیرت و آگاهی را اضافه کند. خیلی از کسانی که با امام مقابله کردند، حق و باطل برایشان معلوم بود اما اراده نداشتند و این سفر باید به آرمان خواهی و کمال گرایی در ما کمک کند.

وی عنوان کرد: سه‌شنبه هفته آینده در تقویم روز صادرات نامگذاری شده است؛ صادرات در اقتصاد هر کشوری به‌خصوص اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، نقش مهمی دارد. همچنین این موضوع برای استان ما به جهت وجود منابع نفت و گاز و همجواری با عراق و نیاز این کشور به واردات، مهم است. صادرات در کلام آسان اما در عمل بسیار سخت است و قوانین دست و پا گیر و تشریفات اداری، بسیاری از صادرکنندگان را با مشکل مواجه می‌کند و خیلی‌ها از صادرات صرف نظر می‌کنند؛ مسئولان در کشور و استان در جهت تسهیل و تثبیت قوانین و نظارت بر صادرات‌ اقدام کنند.

حسن‌زاده ادامه داد: مسئولان روی کیفیت کالا نظارت داشته باشند؛ صادرکنندگان هم روی کیفیت تمرکز کنند تا دیگر کشورها اطمینان داشته باشند که هر کالایی از ایران وارد می‌کنند، دارای کیفیت لازم است. این مساله در رونق تولید و ایجاد اشتغال مهم است. اقتصاد دولتی به هیچ وجه جواب نمی‌دهد و دولت و مسئولان باید برای اقتصاد خصوصی بستر لازم را فراهم کنند.

امام جمعه موقت اهواز تصریح کرد: البته خوزستان سهم منصفانه خود را از صادرات دریافت نمی‌کند. مهمترین صادرات کشور شامل نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و کشاورزی در خوزستان است. آیا پتروشیمی‌ها آنچه را به استان بدهکار هستند پرداخت می‌کنند؟ عقب ماندگی‌های خوزستان مربوط به دوران هشت سال جنگ نیست بلکه مربوط به این است که سهم خوزستان از این پرداخت‌ها اندک است.

وی در ادامه با اشاره به سالروز شهادت «سیدمصطفی خمینی» فرزند امام راحل گفت: در آن زمان مرگ وی مشکوک بود و شواهد نشان داد که به شهادت رسیده است؛ امام خمینی(ره) او را امید آینده انقلاب معرفی کرد و در سوگ او صبر عارفانه داشتند.

حسن‌زاده با اشاره به تصویب لایحه CFT در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بسیاری از نیروهای انقلاب نگرانند که در پی این لایحه راهی برای سلطه دشمن بر انقلاب باز شود؛ شورای نگهبان از مخالفان و کارشناسان و وزیر امور خارجه دعوت کرد و نظرات را شنید و آیت‌الله جنتی هم گفت که امیدواریم آنچه انجام می‌هیم به نفع مردم و انقلاب باشد.

وی ادامه داد: انتظارمان از شورای نگهبان این است در بررسی این لایحه بدون حب و بغض آنچه که به نفع مردم و انقلاب است را در نظر بگیرد. اما به همه کسانی که روحیه انقلابی دارند اطمینان می‌دهیم چه این لایحه تصویب شود و چه نشود، براساس آنچه که در قانون اساسی کشور آمده ما تا آخرین قطره خون دست از حمایت از حزب‌الله، همه مستضعفین جهان و همه کسانی که علیه استکبار مبارزه می‌کنند، برنمی‌داریم.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به گستاخی جدید سعودی و آمریکا در قتل جمال خاشقجی گفت: او یک منتقد است و خودش هم اعلام کرده بود که اپوزیسیون نیست. این مساله آمریکا را امروز بر سر دوراهی قرار داده؛ باید از بین شعارهای حقوق بشری و پول‌های سعودی یکی را انتخاب کند که البته هر دو این‌ها رسوایی به بار دارد.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان اشاره کرد و گفت: ایشان بر مواردی همچون جنگ رسانه‌ای، مقایسه قبل از انقلاب و الان در پیشرفت‌های علمی و ... تاکید داشتند. آینده ما ان‌شاءالله بسیار امیدوار کننده است.

باید در زمان مشکلات ایمانمان را تقویت کنیم

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه 98 درصد مردم، خواهان اسلام و ولایت فقیه هستند و نمایندگان مجلس و شوراهای اسلامی با رای همین مردم انتخاب می‌شوند، گفت: نمایندگان بدانند اگر شماها از کار خود منحرف شدید ملت به شماها مهلت نخواهند داد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام سید مجتبی میر دامادی در خطبه‌های عبادی و سیاسی این هفته نماز جمعه شهر اصفهان با بیان اینکه اگر امروز ملت ایران با مشکلاتی روبرو است، نباید از یاد خداوند غافل شویم، گفت: باید در زمان مشکلات ایمانمان را تقویت کنیم و از خداوند فاصله نگیریم، زیرا اگر در مقابل مشکلات صبر و تحمل کنیم آنچه مقدر است انجام می‌شود.

میردامادی با اشاره به اینکه از رییس مجلس شورای اسلامی درخواست داریم که بر عملکرد نمایندگان مجلس نظارت بیشتری کند زیرا آنها با رای مردم به این جایگاه رسیده‌اند، ادامه داد: باید بگوییم که اگر مردم به این نمایندگان رای دادند؛ رای آنها به اسلام بوده است.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به اینکه خوشبختانه نمایندگان اصفهان در مجلس از جمله نمایندگان خوبی هستند، گفت: یکی از نمایندگان در مجلس گفت که مشکل امروز ما گرفتن لانه جاسوسی آمریکا است؛ ما انتظار داریم از رییس مجلس که در این گونه موارد ساکت نباشند.

میردامادی با بیان اینکه کشور ما یک کشور اسلامی است که صدها هزار جوان با شوق جان خود را در راه انقلاب اهدا کردند، افزود: این  دلیل نمی شود که یک نماینده مجلس با رای همین مردم هر گونه که می‌خواهد صحبت کند. رییس مجلس به این گونه اظهار نظرها عکس العمل نشان دهد و یا نمایندگان برخورد کند.

وی ادامه داد: وقتی رییس جمهور آمریکا می‌گوید ایران چنان قدرتی دارد که در 12 ساعت همه ما را تسخیر می‌کند آیا ما نمی‌توانیم جلوی دشمنان را بگیریم؟

میردامادی با اشاره به وجود نخبگان در کشور به عنوان سرمایه‌های بزرگ، تصریح کرد: ایران به وسیله وجود همین نخبگان و دانشمندان به مقامی رسیده است که رییس جمهور آمریکا می‌گوید ایران در 12 ساعت همه ما را تسخیر می‌کند.

وی ادامه داد: یک نصیحت به تمام مسئولان ادارات دولتی می‌کنم و آن این است که مردمی که مصیبت انقلاب را تحمل کردند در مقابل این مشکلات هم توان مقابله دارند اما کاری نکنید که در پیشگاه خداوند و این ملت روسیاه شوید؛ جواب آنها را بدهید و گره از کارهایشان باز کنید.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: اهمیت تقوا از دیدگاه امام علی (ع) به فرزندش امام حسن این بود که ایشان فرمودند پسرم دنیا دریای عمیقی است که بسیاری از مردم در این امواج هستند و اگر کشتی خود را بر روی این دریای امواج براساس تقوا قرار دهید، هیچ آسیبی به شما نمی رسد.

وی با بیان اینکه تمام بدبختی‌های بشر به دلیل فاصله گرفتن از خداوند بوده است، افزود: اگر تقوای الهی پیشه کنیم و به سمت خداوند برگردیم بسیاری از مشکلاتمان برطرف می‌شود.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به تفسیر سوره جمعه، گفت: فرقه یهود مردمانی دنیاپرست بودند و از هر راهی چه حلال و حرام ثروتمند می‌شدند و این فکر تجاوزگرانه آنها است که هنوز هم فکر می‌کنند همه چیز از آنها است.

میردامادی تصریح کرد: دشمن ترین دشمنان اسلام یهودی‌ها هستند که در زمان پیامبر(ص) توطئه‌های وسیعی علیه ایشان داشتند و در زمان حاضر نیز به آواره کردن و شهادت عده بسیاری از فلسطینی‌ها می‌پردازند.

دشمنان مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی را مورد هدف قرار داده‌اند

نماینده ولی فقیه در لرستان می‌گوید: دشمنان مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی را مورد هدف قرار داده‌اند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید احمد میرعمادی در خطبه‌های نماز جمعه خرم‌آباد، با اشاره به ربوده شدن سربازان ایرانی در میرجاوه و با بیان اینکه دشمنان امنیت که مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی بوده را مورد هدف قرار داده‌اند، اظهار کرد: نیروهای امنیتی باید بیشتر مراقب باشند، چون دشمن اراده کرده که نیات پلید خود را به هر قیمتی که شده در کشور عملی کند و بر جنایات خودش سرپوش بگذارد.

وی اضافه کرد: دشمنان و آل سعود در قتل خبرنگار عربستانی نیز قصد سرپوش گذاشتن بر اعمال خود را داشت و همچنان جنایات آنان ادامه دارد.

میرعمادی در ادامه با بیان اینکه حضور میلیون‌ها عاشق از کشورهای مختلف نشانه وحدت و اقتدار تمام ادیان الهی بر محور امام حسین(ع) است، افزود: این پیاده‌روی فرصتی مناسب برای خودسازی فردی، همدلی، انسجام اجتماعی و قدرت‌نمایی در برابر دشمن و معرفی مکتب نجات بخش اهل بیت خواهد بود.

امام جمعه خرم‌آباد به سیاست تفرقه‌افکنانه دشمن در مراسم اربعین حسینی هشدار داد و بیان کرد: زائران سیدالشهدا(ع) مراقب باشند تا مبادا دشمنان شیعه و سنی را نسبت به هم دچار اختلاف کنند. پیاده‌روی اربعین حسینی توطئه و ترفند شیعه هراسی دشمنان عیله مسلمانان جهان را خنثی کرده است.

وی در ادامه به بیانات رهبر انقلاب در دیدار با نخبگان جوان کشور اشاره کرد و گفت: در حالی‌که دشمنان در حالت نشان دادن تصویری کاملا غلط از نظام هستند، میلیون‌ها نخبه ما در کشور واقعیت‌ها را نشان داده و می‌گویند جمهوری اسلامی با داشتن این جوانان با سرعت در مسیر پیشرفت و توسعه در حال حرکت است و تبدیل به شجره طیبه‌ای شده که هیچ تندبادی قادر به تکان دادن آن نیست.

میرعمادی به 29 مهر ماه روز صادرات اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین راه‌های حمایت از کالای ایرانی صدور آن است که در این زمینه لرستان از توانایی و ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه محصولات گلخانه‌ای، کشاورزی و سنگ لرستان برای صادرات نیاز به حمایت بیشتر و دلسوزانه‌تر مسئولان دارد، اضافه کرد: وجود برخی قوانین و مقررات، کار را برای صادرکنندگان محصولات سخت کرده لذا مسئولان با پیگیری‌های مداوم خود نباید اجازه دهند این مختصر تولید استان هم خاموش شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های متعدد لرستان در حوزه‌های مختلف، تصریح کرد: چقدر شرکت‌ها و مراکز تولیدی در استان وجود دارد و چقدر مورد حمایت قرار گرفته‌اند؟ مسئولان باید از تولیدکنندگان پشتیبانی کرده و مشکلات آنها را مرتفع کنند.

میرعمادی همچنین با اشاره به سالروز رحلت آیت‌الله مهدوی‌کنی، بیان کرد: ایشان فردی انقلابی و یار و یاور امام و مقام معظم رهبری بودند.

تورم و گرانی ناشی از بی تدبیری مسئولان است

امام جمعه رشت، تورم و گرانی را ناشی از بی تدبیری مسئولان دانست و یادآور شد: از دولت می خواهیم هر چه سریع تر نسبت به ساماندهی کابینه و تعیین دو وزیر خود اقدام کند.

به گزارش ایسنا، آیت الله رسول فلاحتی در خطبه های نماز جمعه شهر رشت، پیروی از سبک زندگی دینی و اسلامی را عامل استحکام بنیان خانواده ها دانست و اظهار کرد: خانواده نقش مهمی در تحولات اجتماعی دارد و لذا تعالی جامعه در گرو خانواده های مستحکم و متعالی است.

وی با اشاره به سفارش پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) نسبت به تکریم و محبت زن و شوهر در خانواده، افزود: خانواده هایی که در آن اخلاق و احترام مراعات می شود، زندگی با برکت و نورانی خواهند داشت. امروزه دانشمندان علوم اجتماعی نیز به این نتیجه رسیده اند که رعایت دستورات دینی خانواده ها را از آسیب دور می کند.

نماینده ولی فقیه در گیلان، از خانواده ها خواست فرهنگ غربی را وارد زندگی خود نکنند و گفت: در سبک زندگی غربی تقوا جایگاهی ندارد؛ این در حالی است که تقوا موجب سلامت روحی و روانی انسان در زندگی فردی و اجتماعی می شود لذا زن و شوهر با تقوا حرمت شکنی نمی کنند و مایه آزار یکدیگر نخواهند شد.

این کارشناس دینی، عمار یاسر را یکی از صحابه پیامبر(ص) دانست که در راه خدا به شهادت رسید و تصریح کرد: ملت ایران عمارگونه پای اسلام و انقلاب ایستاده اند و تا آخرین قطره خون خود از ولایت دفاع می کنند، اما متاسفانه برخی از مسئولان بی بصیرتی کرده و راه و روش عمار را کنار گذاشته اند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری نسبت به لزوم قطع وابستگی به نفت، عنوان کرد: در گذشته ایران در صادرات حرف اول را می زند، اما امروز تبدیل به بازاری برای محصولات وارداتی دیگر کشورها شده ایم لذا باید تدبیری بیندیشیم و با افزایش تولید نسبت به صادرات اقدام کنیم.

آیت الله فلاحتی، با بیان اینکه بعد از انقلاب هرگز مشکل تامین مایحتاج زندگی را نداشته ایم، گفت: ایران قبل از انقلاب دارای اقتدار نبود، اما به برکت انقلاب عزت و اقتدار پیدا کرده ایم و امروز با وجود دشمنی های غرب با نظام، به اذعان کارشناسان اروپایی اثری از تحریم در ایران وجود ندارد.

امام جمعه رشت، تورم و گرانی را ناشی از بی تدبیری مسئولان دانست و یادآور شد: از دولت می خواهیم هر چه سریع تر نسبت به ساماندهی کابینه و تعیین دو وزیر خود اقدام کند، زیرا بسیاری از مشکلات ناشی از عدم تعیین تکلیف در دولت است.

وی طمع ورزی برخی افراد در احتکار مایحتاج زندگی را نوعی خیانت به مردم و عامل تشدیدکننده مشکلات دانست و خاطرنشان کرد: این نقشه شوم دشمن است که نظام را ناکارآمد نشان دهد و به وسیله انسان های بزدل و خائن در داخل کشور ایجاد نگرانی و التهاب کند.

نماینده ولی فقیه در گیلان، با بیان اینکه امروز نیازمند تدوین الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت هستیم، گفت: عملکرد ما در عرصه فرهنگی بعد از دوران دفاع مقدس قابل قبول نیست لذا باید این کم کاری را جبران کنیم.

آیت الله فلاحتی، با اشاره به گروگانگیری 14 نفر از مرزبانان بسیجی ایران، تاکید کرد: مرزهای جمهوری اسلامی ایران باید امنیت داشته باشد و مردم نباید نگران شوند.

وی با اشاره به قتل مشکوک یک خبرنگار در سفارت عربستان در ترکیه، اضافه کرد: همه رسانه های دنیا نسبت به کشته شدن این خبرنگار واکنش نشان داده اند، اما کشتار بی رحمانه هزاران زن و کودک یمنی همچنان در سکوت رسانه ها قرار دارد.

تاکید امام جمعه ایلام بر خدمت رسانی بیشتر و بهتر به زائران اربعین

امام جمعه ایلام از مسئولان خواست موانع خدمت رسانی را به زائران اربعین برطرف کنند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام کریمی تبار در خطبه های نماز جمعه این هفته ایلام اظهار کرد: آنچه امروز مهران شاهد آن است، سیل خروشان جمعیتی است که به عشق ابا عبدالله الحسین(ع) تمام سختی‌ها را به جان خریده و برای حضور در راهپیمایی اربعین حسینی آمده‌اند و بر صدا و سیما و سایر رسانه‌ها فرض است که این حضور را منعکس کنند.


وی گفت: قدرت رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران باید عزم دشمن در به حاشیه بردن راهپیمایی اربعین حسینی را با شکست روبه‌رو کند.


وی با اشاره به اینکه مقابله با عزم دشمن در به حاشیه بردن راهپیمایی اربعین حسینی است، گفت: تلاش مسئولان برای زیرساخت‌های مرز مهران را خوب است ولی نیاز به عزم و توجه جدی مئسولان کشوری داریم.


وی گفت: اربعین موجب انعکاس نام و آوازه استان ایلام و مردم این دیار به جهان شده است و این نام و آوازه برای پایبندی و حرکت در مسیر ولایت و دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و خادمی زائران سیدالشهدا(ع) است.

امام جمعه ایلام با بیان اینکه راه‌آهن و فرودگاه بین‌المللی نیاز امروز استان ایلام با توجه به موقعیت ویژه آن در مسیر اربعین بودن است، گفت:‌ در ارتباط با زیرساخت‌های تاثیرگذار بر توسعه ایلام قول‌های داده شده ولی هنوز عمل نشده است.

خطیب جمعه ایلام از مرز مهران که روزی برای کشور تهدید بود، یاد کرد و گفت: مرز مهران امروز نه تنها تهدید نیست بلکه فرصتی گرانقدر جهت تقویت باورهای دینی‌ و رونق اقتصادی و تجاری است.


وی از مسئولان خواست که موانع خدمت‌رسانی مردم به زائران اربعین را برطرف کنند و از تدوین و ابلاغ دستورات دست و پا گیر بپرهیزند.


کریمی تبار اظهار کرد: با توجه به ایام حضور زائران اربعین حسینی نسبت به کنترل بازار دقت شود تا عده‌ای سودجو از این فرصت استفاده نکنند و اقدام به فروش اجناس به قیمت بالا نکنند.


نماینده ولی‌فقیه در استان ایلام افزود: حال که میهمانان اباعبدالله الحسین(ع) میزبانی مردم ولایتمدار استان ایلام را پذیرفته‌اند، مسئولان اجازه دهند که مردم ایلام خود رسم مهمانوازی را به جا آورند و با تمام داشته‌های خود به این کار مشغول شوند.

دوره وعده و وعید گذشته است‌

امام جمعه ساری لزوم اقدام عاجل مسئولان در رفع مشکل مردم تاکید کرد: مردم با درآمد حداقلی زندگی می‌کنند و مسئولان بدانند دوره وعده و وعید و سخنرانی ها تمام شده است.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله نورالله طبرسی در خطبه‌های نماز سیاسی عبادی جمعه در مصلی ساری با بیان اینکه شرایط اقتصادی در کشور زندگی را برای مردم دشوار کرده است، اظهار کرد: مردم 40سال تحریم را تحمل کردند و مسئولان باید به داد آنها برسند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی باید به‌طور جدی در دستور کار مسئولان قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مسئولان باید جلوی گرانی‌ها را بگیرند، بازار را تنظیم کنند تا مردم گلایه مند نباشند.

امام جمعه ساری گفت: قیمت کالاها افزایش یافته است، ازدواج جوانان به دلیل هزینه ها سخت شده و حتی تهیه غذای حلال مشکل است، برخی‌ها که ایمان قوی ندارند مجبور می‌شوند دست به کارهایی بزنند تا هزینه معیشت خود را تامین کنند.

طبرسی ادامه داد: دولت و مجلس به اتفاق هم، باید تدابیری بیندیشند و در این راستا راهکار بسته حمایتی می تواند مناسب باشد اما نمی‌توان به این چیزها خیلی دل بست و باید کار ریشه‌ای و بنیادی انجام داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع لایحه CFT اشاره و تصریح کرد: هر چه سریعتر باید این موضوع بررسی و زوایای آن روشن شود تا با برنامه‌ریزی درست، منابغع ملی را حفظ کرده و مشکلات مردم را برطرف کنند.

امام جمعه ساری در مورد پیاده‌روی اربعین و علاقه مردم از هر دین و آیینی به زیارت بارگاه امام حسین(ع) نیز، گفت: تاریخ به این واقعه جانگداز شهادت داده تا دنیا است باید برای مظلومیت امام حسین(ع) گریه کرد.

طبرسی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ورود خانم‌ها به ورزشگاه‌ها نیز گفت: ممکن است حضور بانوان در ورزشگاه‌ها موجب شود در آینده در مقابل برخی هجمه‌ها نتوانیم ایستادگی کنیم.

تحریم آبان ماه پوچ و تو خالی است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: تحریمی که آمریکا در آبان ماه اعمال می کند، پوچ و توخالی بوده و هیچ نتیجه ای جز افتضاح استکبار جهانی به همراه نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، ‌حجت الاسلام سیدحسن عاملی در خطبه های این هفته نماز جمعه اردبیل اظهار کرد: تحریم آمریکا علیه ایران به یک مسله حیثیتی تبدیل شده است تا از منظر عمومی خود را موفق جلوه دهد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا با تحریم خنده آور چند بانک و شرکت می خواهد بازار ما را متلاطم  کند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که بانک های ما هیچ مراوده جهانی با دنیا ندارند و این تحریم ها هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.

وی ادامه داد: تنها ابزار دشمن تشدید جنگ روانی است که ملت ما نباید در این جنگ روانی مغلوب شده و بصیرت خود را از دست بدهد.

امام جمعه اردبیل با اشاره به اینکه قضا و قدر الهی در قالب ماجرای خاشقچی آبروی آمریکا و عربستان را بر فنا داد تا حیثیت آنها لکه دار شود، افزود: عده ای در این جنگ روانی دشمن با احتکار و گران فروشی مایحتاج مردم و متلاطم کردن بازار سکه، ارز، خودرو و مسکن و خرید و فروش ظالمانه به ملت و کشور از پشت خنجر زدند.

عاملی ادامه داد: دولت در این شرایط خوب و شایسته اعمال حاکمیت نکرد، در حالی که مقام معظم رهبری سند جامع 50 ساله نظام را بر محور پیام اقتدار، امید، تدبیر، اعتماد و دموکراسی حقیقی ترسیم کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان ظرفیت زکات استان اردبیل را بیش از 17 میلیارد تومان دانست و افزود: اهالی استان امسال یک میلیارد و 800 میلیون تومان زکات پرداخت کردند که اهالی بیله سوار، پارس آباد و مشگین شهر بیشترین زکات را پرداخت کردند.

عاملی با بیان اینکه دولت قصد اعزام زائرین را از مرز شلمچه دارد، در حالی این مسیر طولانی به نظر می رسد، گفت: بهتر است این اعزام ها از مرز مهران انجام شود.

مشکل معیشت مردم باید چاره شود

امام جمعه شیراز با بیان اینکه مسائل اقتصادی و معیشت 2 امر جداگانه است، لزوم چاره‌اندیشی کوتاه و دراز مدت برای حل مشکل معیشتی امروز مردم را یک ضرورت دانست که مسئولان و تشکیلات هر سه قوه‌ی مجریه،‌ مقننه و قضائیه باید به آن توجه کنند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه 27 مهر شیراز با بیان اینکه باید 2 موضوع مباحث اقتصادی و معیشتی را به درستی درک و در خصوص هریک چاره‌اندیشی کرد، لزوم توجه به تفاوت‌های این دو مبحث را یادآور شد و گفت: گاهی امکان دارد یک کشور به لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی داشته باشد اما معیشت مردم خوب نباشد.

او با تصریح اینکه وقتی ثروت یک کشور عادلانه توزیع نشده و رانتخواری وجود داشته باشد، علی‌رغم وضعیت اقتصادی خوب یک کشور، مردم به لحاظ معیشت دچار مشکل می‌شوند، گفت: راه حل این مشکل در عدالت و انصاف پیدا می‌شود، برخی ناعدالتی و بی انصافی‌ها جامعه را رنج می‌دهد، همه می‌دانیم که کشور به لحاظ درآمد وضعیت بدی ندارد، این تقسیم ثروت است که مشکل دارد.

آیت‌الله دژکام با تاکید براینکه در بخشی از مسائل عملکرد قوه قضاییه باید تقویت شود، گفت: دولت هم باید در موضوع نظام بودجه‌ریزی فکر کند، همانطور که رهبر معظم تاکید داشتند، نظام بودجه ریزی در جاهایی به سمتی می‌رود که عده‌ای برخوردار و عده‌ای محروم می‌شوند.

او بر لزوم توجه جدی مجلس، دولت و قوه قضائیه برای توزیع عادلانه ثروت کشور که به مردم تعلق دارد، تاکید و اضافه کرد: توزیع عادلانه ثروت باعث رضایت‌مندی مردم خواهد شد؛ البته حل مشکل معیشت مردم کار آسانی نیست و انسان‌هایی هم که سوءاستفاده‌هایی داشته و دارند، کم نیستند.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه حل مشکل معیشت مردم در طولانی‌مدت نیازمند برنامه‌ریزی و تکمیل نظریه‌ی عدالت توزیعی است، اجرای اقدامات موقت مانند بسته‌های حمایتی را مسکنی برای مردم دانست تا ملت از فشار ایجاد شده به واسطه مشکلات اقتصادی، تا حدودی رها شده و به آرامش و آسایش برسند.

او وضعیت کنونی معیشت مردم را برای جامعه اسلامی ناپسند دانست و تاکید کرد که وظیفه کارشناسان در دستگاه‌های مختلف، شناسایی مشکلات مردم و یافتن راهکار برای حل این مشکلات است نه آنکه بگویند هرچه به ما گفته‌اند باید عمل کنیم.

آیت‌الله دژکام با این تاکید که باید نیروهای متدین، جوان و با فکر بیایند و بعضی از قدیمی‌ها که عادت دارند به آنان بگویند چه کاری باید انجام دهند، کنار بروند، گفت: در مبحث اقتصادی که موضوع بسیار گسترده و پیچیده‌تر است، باید ساختار اقتصادی کشور متحول شده و به سمت عدل و انصاف برود.

او با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری، گفت: در راس حلقه مشکلات اقتصادی کشور، بانک‌ها قرار دارند؛ کارشناسان اعتقاد دارند که سودی که بانک‌ها به سپرده مردم پرداخت کرده‌اند واقعی نیست؛ اینها پولسازی می‌کنند و همین اقدام هم ارزش ریال را پایین آورده است؛ آنها تولید انجام نمی‌دهند، یعنی تولید ما یک سوم سود پرداختی به مردم از سوی بانک‌ها است.

امام جمعه شیراز تاکید کرد که اصلاح قانون و نظام بانکی و اصلاح نظام بودجه‌ریزی، نهایتا به حل مشکلات اقتصادی منجر خواهد شد، لزوم همراهی تمام قوا، خصوصا مجلس و دولت را در این زمینه متذکر شد.

آیت‌الله دژکام در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه شیراز با بیان اینکه جهان اسلامی 300 سال مدام عقب گرد کرد و لطمه خورد، گفت: حالا یک نظام اسلامی پیدا شده که می‌خواهد بگوید ما مسلمانان در جایگاهی قرار داریم.

او با بیان اینکه دشمنان از گذشته تا کنون به دنبال نابودی مسلمانان بوده و هستند، گفت: برای بقا یک کشور و حکومت 2 راه وجود دارد؛ اول اینکه سازش کرده و با قدرت‌ها کنار بیاییم و بمانیم، دوم اینکه مقاومت و ایستادگی را پیشه کرده و ماندگار و عزت‌مند شویم.

آیت‌الله دژکام رژیم‌های پهلوی در گذشته و آل‌سعود در حال حاضر را سمبل و پیشتاز سازشکاری دانست و تاکید کرد که نتیجه اینگونه عملکرد، خواری و نابودی است.

امام جمعه شیراز تصریح کرد که ایران اسلامی، سمبل مقاومت و ایستادگی است و با این روش عزت و اقتدار ایران اسلامی و مسلمانان به شکلی حفظ خواهد شد که ایران در تصمیم‌گیری‌ها و نظارت جهانی‌ دارای رأی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، امام جمعه شیراز در خطبه اول نماز نیز با اشاره به آیه‌ای از کلام‌الله مجید، گفت: همه می‌دانیم که پس از این دنیا در روز قیامت باید جمع شویم، صحنه‌هایی که خداوند در مورد روز قیامت در قرآن توصیف فرموده است باید در نظر آورد و خود را برای آن روز آماده کنیم‌.

وی با بیان اینکه مسیر قیامت طولانی و زاد و توشه اندک و این نگران کننده است، به توصیف قرآن در سوره زخرف آیه 68 از روز قیامت پرداخت و تاکید کرد: دوستان در ایام قیامت با هم دشمن می‌شوند مگر دوستان افراد با تقوا.

آیت‌الله دژکام گفت: طرفدار باطل بشویم ولو اینکه اسرائیل و آل سعود و آمریکا تا زانوی ما پول بریزید، روز قیامت دوستی با این‌ها همه به دشمنی تبدیل می‌شود.

امام جمعه شیراز با اشاره به احادیث و روایات، خطاب به جوانان گفت: عمده مشکلاتی که ممکن است برای انسان پیش می‌آید در دوره جوانی و عمده دست‌آوردها و موفقیت‌ها هم مربوط به دوران جوانی است؛ باید مراقب باشیم که با چه کسانی نشست و برخاست داریم.

او با یادآوری حدیثی از حضرت رسول(ص)، تاکید کرد که دوستان بد کسانی هستند که کار زشت را زیبا و کار زیبا را زشت جلوه می‌دهند؛ گفت: شروع مشکلات از دوستی با انسان ناباب است که کار زشت را در نظر جوان زیبا جلوه می‌هد؛ خطرناکترین وضع آنست که دل انسان برای شنیدن حرف حق بسته و از سنگ سخت‌تر شود.

آیت‌الله دژکام گفت: در زمان امام حسین(ع) که 50 سال از رحلت پیامبر(ص) گذشته بود،‌ هرچه حضرت سخن گفت کسی نشنید و در مقابل هلهله کردند.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: خودمان را بررسی و در رفتار خود دقت کنیم، مهمترین مسئله این است که عاقبت ما به شر نشود؛ در دین اسلام رهبانیت نیست،‌ برای بهبود وضعیت تلاش می‌کنیم اما اهمیت آن به اندازه قیامت و حساب و کتاب آنجا نیست؛ اما برای کافران این دنیا اهمیت بیشتری دارد؛ تفاوت ما با کافران در این است.

انتهای پیام

نظر شما