شناسهٔ خبر: 28852287 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه و آمریکا برسر کاهش تسلیحات تهاجمی گفت وگو کردند

مسکو - ایرنا - روسیه و آمریکا در شانزدهمین نشست کمیسیون دوجانبه مشورتی درباره قرارداد کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی گفت وگو کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، این مذاکرات در چارچوب اجرای قرارداد دوجانبه کاهش سلاح های راهبردی تهاجمی به نام «استارت-2» برگزار شد.
این مذاکرات از روز دهم تا هجدهم ماه اکتبر (چهارشنبه هفته گذشته تا دیروز پنجشنبه) در ژنو جریان داشت.
جزییات بیشتری در این باره منتشر نشده است.
بر اساس توافقنامه کاهش سلاح های راهبردی تهاجمی به نام ˈاستارت-2ˈ که در سال 2010 به امضای روسای جمهوری روسیه و آمریکا رسیده است، دو کشور باید شمار تسلیحات استراتژیک غیر هسته ای خود را تا سقف یکهزار و 550 عدد و تسلیحات هسته ای خود را به 800 عدد کاهش دهند.
بر اساس اطلاعات منابع خبری روسیه، آمریکا حدود 9 هزار و 500 کلاهک هسته ای و روسیه حدود 13 هزار کلاهک هسته ای دارد که از این تعداد، دو هزار و 500 کلاهک اتمی آمریکا و حدود پنج هزار کلاهک روسیه آماده استفاده است.
روسیه در سال های اخیر بارها اعلام کرده است مادامی که آمریکا تسلیحات راهبردی پدافند موشکی خود را در قاره اروپا و در مجاورت مرزهای روسیه مستقر می کند، مسکو تسلیحات هسته ای و کلاهک های ویژه موشک های قاره پیمای خود را کاهش نخواهد داد.
مقامات روس اصرار دارند که مساله کاهش تسلیحات هسته ای با موضوع استقرار سامانه پدافند موشکی آمریکا در نقاط مختلف جهان ازجمله اروپا ارتباط مستقیم دارد حال آنکه آمریکا مدعی است به دلیل تهدید موشکی برخی کشورها، اقدام به استقرار سامانه موشکی خود در قاره اروپا کرده است.
در زمان حاضر مساله تامین امنیت موشکی قاره اروپا از مسائل عمده مورد اختلاف میان روسیه و غرب به رهبری آمریکا است.
آمریکا در راستای اجرای طرح سپر موشکی در اروپا، با رومانی موافقتنامه استقرار بخشی از تجهیزات را امضا کرده است که به واشنگتن اجازه می دهد، سامانه رهگیر ˈاس .ام-3ˈ را در این کشور مستقر کند.
اروپام*391* 1346 **1908

نظر شما