شناسهٔ خبر: 28851769 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

30 مهر در تقویم رسمی کشور ثبت شود

به گزارش ایرنا، جواد بیات در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته همدان اظهار داشت: ثبت این واقعه تارخی در تقویم کشور به جاودانگی جانفشانی های مردم

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، جواد بیات در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته همدان اظهار داشت: ثبت این واقعه تارخی در تقویم کشور به جاودانگی جانفشانی های مردم همدان در حافظه تاریخ کمک بسیاری می کند.
وی افزود: حادثه بزرگ 30 مهر بازتاب و پیامدهای بسیاری برای مردم دارد و در آستانه چهلمین سالگرد این واقعه، باید نسبت به بازگویی آن اقدام کرد.
بیات، تشییع پیکر شخصیت مبارز و انقلابی همدان آخوند ملاعلی معصومی در این روز را آغازگر حادثه 30 مهر دانست و گفت: این مبارز انقلابی اعتماد به نفس و انسجام کم نظیری به حرکت ضد رژیم شاهنشاهی مردم بخشید.
شاهد عینی این واقعه خاطرنشان کرد: نقش زنان همدانی در این واقعه بسیار پررنگ و ارزشمند بود و با حرکت دانش آموزان دختر مدرسه پروین اعتصامی ، مدارس پسرانه نیز به جمعیت اضافه شده و به تظاهرات پرداختند.
وی با اشاره به پیوستن گروه گروه مردم از روستاها و محله های مختلف شهربه قیام مردم همدان گفت: شعارهای «الله و اکبر» و «مرگ بر شاه » موجب برآشفتگی ماموران شاهنشاهی شد.
بیات افزود: ماموران رژیم در این روز تظاهرات کنندگان را به گلوله بسته و بسیاری از مردم را مجروح و تعدادی از جوانان شهر نیز به شهادت رسیدند.
شاهد عینی واقعه 30 مهر همدان، غیرت دینی، انقلابی بودن، لحظه شناسی ، بصیرت ، توجه به ولایت فقیه و امید به آینده داشتن را از پیامدهای حادثه 30 مهر همدان دانست و گفت: امروز به شدت نیازمند آن روحیه هستیم.
بیات با اشاره به اینکه ملت ایران با مردم همدان در این واقعه ابراز همدردی کردند، اضافه کرد: به جرات می توان گفت 13 آبان ریشه در حادثه 30 مهر دارد.
30 مهر سال 1357 دانش آموزان دبیرستان های پسرانه همدان در اعتراض به هتک حرمت به یک دانش آموز دختر همدانی توسط یکی از ماموران رژیم شاهنشاهی، با سردادن شعارهایی حرکت از مدارس را آغاز کردند که در ادامه مسیر اقشار مختلف مردم از روحانیون و طلاب تا کسبه و بازاریان نیز به صفوف دانش آموزان پیوستند.
7527/2087
انتهای پیام

نظر شما