شناسهٔ خبر: 28851741 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دزد‌ها از پنجره قوانین بین المللی وارد نشوند

خطیب نماز جمعه تهران: باید مراقب بود دزد‌هایی که ۴۰ سال پیش با سیلی از کشور بیرون رفتند از پنجره قوانین بین المللی وارد نشوند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران با اشاره به روند تصویب لایحه الحاق به FATF (کارگروه اقدام مالی علیه پولشویی) گفت: این مصوبه هنوز دو مرحله دیگر برای تبدیل شدن به قانون پیش رو دارد و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید در مورد آن اظهار نظر کنند.
وی موافقان و مخالفان این لایحه را به آرامش و خویشنداری و پرهیز از اتهام به یکدیگر دعوت کرد و گفت: دوطرف باید از اظهارات همراه با عصبانیت خودداری کنند. نه موافقان این لایحه خائن هستند و نه مخالفان آن ناآگاه به امور کشور، بلکه باید اجازه داد مسأله در فضایی آرام بررسی شود.
خطیب نمازجمعه تهران شورای محترم نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را به آیه ۱۱۳ سوره هود ارجاع داد و گفت: این عزیزان که سرانجام کار را در دست دارند باید به این أیه توجه داشته باشند؛ «وَلَا تَرْکَنُوا إِلَی الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ»؛ «شما مؤمنان هرگز نباید با ظالمان همدست و دوست و به آن‌ها دلگرم باشید و گرنه آتش کیفرآنان شما را هم خواهد گرفت و در آن حال جز خدا هیچ دوستی نخواهید داشت و هرگز کسی یاری شما نخواهد کرد.»
آیت الله خاتمی گفت: سازمان‌های بین المللی قابل اعتماد نیستند کما اینکه دبیر اجرایی FATF اخیراً به صراحت اعلام کرد که هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه نیست. با این وصف چرا حالا که تضمینی نیست باید این طناب دار را به گردن خود بیاندازیم.
وی تمامی منتقدان به مسائل مطرح شده در تریبون نماز جمعه را به نقد محترمانه و مؤدبانه دعوت کرد و گفت: برخی افراد از همین الان قلم به دست می‌شوند و می‌گویند نمازجمعه را چه به این مسائل، باید گفت که چهل سال است که در این مکان نماز جمعه برپا می‌شود و نماز جمعه ایران همچون نماز جمعه عربستان دستوری نیست بلکه نمازجمعه ما با مسائل سرنوشت ساز ملت کار دارد و هر آنچه که مصلحت بدانیم در تراز نماز جمعه بیان می‌کنیم.
خطیب نمازجمعه تهران توجه به مسأله معیشت مردم را اصلی‌ترین مسأله کشور دانست و گفت: همه اعم از مسئولان و مردم باید برحل مسأله معیشت مردم متمرکز شوند و از حاشیه سازی و طرح مسائلی که ارتباطی به زندگی مردم ندارد پرهیز کنند.
وی حاشیه سازی را از سوی هر کسی باشد امری نامطلوب توصیف کرد و این اقدام را از سوی برخی مسئولان، اقدامی ناشایست‌تر دانست و گفت: مشکل مردم مسأله جزئی نیست باید زندگی مردم سامان داده شود. نباید با حاشیه سازی مردم را مشغول کنند.
mp4
<div id="video-display-embed-code_2744331" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2256808/2744331?width=400&height=300"></script></div>
آیت الله خاتمی با بیان اینکه کشور به هیچ وجه با بحران مواجه نیست و به فضل الهی بن بستی پیش روی کشور نیست گفت: می‌توان با توکل به خدا، قطع امید از بیگانگان، باور به جوانان و امکانات داخلی و اطاعت عملی از رهبری از مشکلات عبور کرد.
وی گفت: برنامه ریزی جهادی، مدیریت جهادی و وحدت ملت حول محور ولایت راه برون رفت کشور از مشکلات پیش‌روست.
خطیب نمازجمعه تهران حل مشکلات کشور در بستری آرام و بدور از شلوغ کاری را لازمه حرکت در ساماندهی امور دانست و گفت: همگان باید مراقب موج سواری افراد خائنی باشند که تلاش می‌کند با سوار شدن بر موج مطالبات به حق مردم و گل آلود کردن آب ماهی خیانت خود را صید کنند، این افراد بدسابقه با استفاده از فضای آلوده فضای مجازی به هیچ وجه صلاح مردم را نمی‌خواهند بلکه فقط در صدد آلوده کردن فضا هستند.
mp4
<div id="video-display-embed-code_2744332" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2256808/2744332?width=400&height=300"></script></div>
آیت الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود در نماز جمعه تهران با اشاره به ابلاغ الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت از سوی مقام معظم رهبری، این سند را سندی محکم و متقن توصیف کرد و گفت: این سند بالادستی باید با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس، دولت و فرهیختگان، عمق یابد. این سندی است که چشم انداز ۵۰ سال آینده کشور را ترسیم می‌کند و همه نخبگان در این مسیر کمک کنند که تا دو سال آینده این سند باید تصویب شود و محور امور اجرایی کشور باشد.
وی گفت: معنای انتشار این سند آن است که نظام اسلامی و انقلاب ماندنی است، آن کوته فکر‌ها و بیچاره‌هایی که گاهی تعابیر نادرستی بیان می‌کنند که نظام در شیب کذاست سخت اشتباه می‌کنند. نظام در مسیر قله صعود است و به فضل خداوند این نظام و انقلاب ماندنیست و از گردنه‌های سخت عبور خواهد کرد و زمینه ساز قیام حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواهد بود.
خطیب نمازجمعه امروز تهران با اشاره به اقدام گروهی تروریستی در ربودن مرزبانان کشور در مرز میرجاوه گفت:خوشبختانه دستگاه‌های مسئول اعم از نیرو‌های مسلح، وزارت امورخارجه و دستگاه‌های امنیتی به خوبی وارد عمل شده اند و امیدواریم که این تلاش‌ها به ثمر بنشیند و زمینه آزادی مرزبانان ربوده شده فراهم شود، اما دستگاه دیپلماسی باید به همسایه شرقی تذکر دهد که این قبیل اقدامات تروریستی از سوی گروه‌هایی که در کشور همسایه سکنی دارند نشان از حسن همجواری نیست. حتی درصورت نیاز به همکاری مشترک، ایران و پاکستان باید با اقدام مشترک تروریست ها را نابود کنند.
mp4
<div id="video-display-embed-code_2744333" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2256808/2744333?width=400&height=300"></script></div>
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن راهیپمایی باشکوه اربعین حسینی (ع)، این مراسم را رزمایشی هدفمند و عاشقانه برای بیعت با آرمان‌های حضرت اباعبدالله الحسین (ع) توصیف کرد و گفت: این مراسم رزمایش ولایت و از هدایای الهی برای امت اسلامی و رزمایش عملی لبیک یا حسین است.
آیت الله خاتمی گفت: الحمدلله کشور برای برگزاری باشکوه این مراسم به خوبی بسیج شده است و هم مردم و هم مسئولان تلاش می‌کنند و امیدواریم امسال نیز همانند سال‌های گذشته شاهد برپایی با شکوه این مراسم ملکوتی باشیم.
آیت الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع قتل قاشقجی، روزنامه نگار ناراضی سعودی در ترکیه اشاره کرد و گفت: امروز ماجرای قاشقجی به مسأله نخست جهان تبدیل شده و تاج وتخت آل سعود را به لرزه درآورده است. جنایتی که هویت اصلی آل سعود را باردیگر به نمایش گذاشت.
mp4
<div id="video-display-embed-code_2744339" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2256808/2744339?width=400&height=300"></script></div>
وی گفت: خاندان آل سعود از یکصد سال پیش و از ابتدای پیدایش خود با قتل، غارت و جنایت همراه بودند و پرونده این خاندان پرونده سیاهی است و دنیا، امروز درحالی به یکی از این جنایات می‌پردازد که چشمان خود را بر شهادت ده‌ها هزار نفر در یمن بسته است، آل سعود امروز ۱۲ میلیون نفر را در یمن در آستانه قحطی قرار داده است.
خطیب نمازجمعه تهران گفت: آمریکا این روز‌ها در صدد توجیه موضوع قاشقجی است و دولت جبار عربستان با صرف میلیارد‌ها دلار در صدد جمع کردن این پرونده است. در واقع آمریکا به هیچ وجه دلسوز عربستان نیست بلکه نگران ده‌ها میلیارد دلاری است که از این گاو شیر ده (به تعیبر ترامپ در مورد عربستان) باید بگیرد.
وی گفت: این طوفان دامن آمریکا را هم خواهد گرفت و آن‌ها به راحتی از این ماجرا جان سالم به در نخواهند برد و آل سعود نخواهد توانست از مسئولیت این جنایت شانه خالی کند.

خطبه اول؛
لزوم دوری از عرفان‌های نوظهور و قلابی
آیت الله سیداحمد خاتمی خطیب نماز جمعه تهران بر دوری از عرفان‌های نوظهور و قلابی برای مراقبت از نفس تأکید کرد.
آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه از این هفته موانع مراقبت از نفس را در خطبه اول نماز بررسی خواهد کرد، گفت: تفسیر نادرست از سیرو سلوک، خودشیفتگی، تحت تأثیرفضای باطل قرارگرفتن، لجبازی، دوستان ناباب و غفلت، ۶ عاملی هستند که به عنوان موانع مراقبت از نفس آن را بررسی خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه خطبه این هفته نماز جمعه به بررسی عامل اول یعنی تفسیر نادرست از سیرو سلوک خواهد پرداخت، افزود: تفسیر نادرست سیرو سلوک نه تنها انسان را به خداوند نزدیک نمی‌کند بلکه انسان را از خدا دور می‌کند.
خطیب نماز جمعه تهران گفت: عرفان‌های نوظهور و قلابی عرفانی نیست که انسان را به خداوند نزدیک کند بلکه با استفاده از گرایشی که جوانان به معنویت و سیروسلوک دارند، این شیادان هم وارد میدان شده اند و عرفان‌های غلط را مطرح می‌کنند.
آیت الله خاتمی گفت: بریدن از خانواده، جامعه و نظام اسلامی، خروجی گرایش به این عرفان‌های قلابی است.
وی تصریح کرد: ما طرفدار عرفانی هستیم که پیامبر اکرم (ص) تبیین کرد، امیرالمومنین علی (ع) در رأس آن بود و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین (ع) با گفتار و رفتارش آن را تبیین کرد.
خطیب نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه عرفان‌های غیراز این عرفان اسلامی نیستند افزود: پیامبر (ص) عارف محراب و حرب بود، یعنی باهمان عشقی که در محراب با خداوند سخن می‌گفت، با همان عشق در خط مقدم مقاومت داشت.
وی با بیان احادیث و روایاتی در این مورد گفت: آن که از نظام و انقلاب می‌برد و یا دعوت به بریدن از آن می‌کند، عرفانش عرفان قلابی و بی اثر است.
آیت الله خاتمی با تأکید براینکه باید مراقب باشیم به نام سیر و سلوک مارا به انحراف نکشانند تصریح کرد: آنچه در سیروسلوک مهم است بندگی است.
وی با بیان روایتی از امام صادق (ع) گفت: اگر می‌خواهید به خدا نزدیک باشید اهل همدردی و کمک باشید.
آیت الله خاتمی تصریح کرد: در شرایط سخت، به فکر جیب خود بودن و حرصِ آمریکاپسند و حرصِ دشمن پسند داشتن با سیر و سلوک در تضاد است.
وی افزود: بندگی در عرصه سیاسی آن است که واقعاً حجت شرعی مدار باشیم و در همه مواضع روی این نکته تأکید داشته باشیم که آیا این موضع خدایی هست یا خدایی نیست؟
خطیب نماز جمعه تهران با تأکید براینکه نباید تحت تاثیر حزب، جناح یا گروه خاصی قرار بگیریم تصریح کرد: باید یک موضعی داشته باشیم که فردای قیامت اگر از ما بپرسند بتوانیم جواب دهیم.
وی افزود: باید مراقب باشیم عرفان‌های بدلی و قلابی مارا از عرفان اصیل اسلام، قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام جدا نکند. 

نظر شما