شناسهٔ خبر: 28851714 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

خطیب جمعه تهران تشریح کرد:

6 راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی/ هشدار نسبت به سوءاستفاده موج‎سواران خائن از خواسته‎های مردم

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام‌و المسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران، توکل به خدا و خداباوری، قطع امید از بیگانگان و نگاه به درون و باور داشتن ملت و ظرفیت‌های جوانان، اطاعت عملی از رهنمودهای ولایت، برنامه‌ریزی جهادی، مدیریت جهادی و وحدت ملت حول محور ولایت را راهکارهای برون‎رفت از مشکلات اقتصادی و معیشتی عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

راهپیمایی اربعین؛ رزمایش عملی «لبیک یا حسین(ع)»به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، امروز 27 مهرماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با دعوت همه مؤمنان و نمازگزاران به تقوا، به برخی مناسبت‎های پیش رو اشاره کرد و گفت: امروز شهادت علمدار بصیرت، عمار یاسر، در سال 37 هجری است؛ بزرگی که خاندان شهادت است. اولین شهید تاریخ اسلام مادر او، سمیه، است و دومین شهید پدر او، یاسر، و سومین شهید برادر او، عبدالله، است که شهدای دوره بعثت هستند. عمار یک آن از علی(ع) جدا نشد و سرانجام در رکاب امام علی(ع) در جنگ صفین به شهادت رسید.

وی ادامه داد: سه شنبه، اول آبان، شهادت مرحم آیت‌الله مصطفی خمینی است. بزرگی که شهادتش بذر انقلاب بزرگ اسلامی را در مرحله پایانی نشاند. امام(ره) درباره ایشان فرمود: شهادتش لطف خفی الهی بود. 29 مهر، سالروز درگذشت عالم پارسا آیت‌الله مهدوی کنی است که به حق عالمی اهل تقوا و اهل سیاست بود. اگر کسی می خواست سیاستمدار دینی را بنگرد نگاه به او سیاست دینی را نشان می‌داد.

خاتمی در ادامه با اشاره به راهپیمایی اربعین اظهار کرد: جدا این رزمایش ولاست است و از هدایای الهی بر امت ما این رزمایش هدفمند عاشقانه است. این رزمایش بیعت با آرمان های اباعبدالله الحسین(ع) است؛ رزمایش عملی «لبیک یا حسین(ع)».

وی بیان کرد: الحمدالله کشور برای برگزاری باشکوه این مراسم خوب بسیج شده وهم مردم و هم مسئولان محترم در این عرصه تلاش دارند و ما امیدواریم امسال نیز همانند سال‌های گذشته شاهد برپایی باشکوه این مراسم ملکوتی باشیم.

خطیب جمعه تهران در ادامه با اشاره به بیانات مهم اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان، سران سه قوه و اجتماع بسیجیان گفت: ایشان اخیرا فراخوانی درخصوص الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت داشتند؛ یک سند بسیار محکم و متقن را تعداد زیادی از فرهیختگان فراهم کردند که مقام معظم رهبری فرمودند سند بالادستی است و مجمع تشخیص، مجلس، دولت، شورای عالی امنیت ملی و تمام دست‌اندرکاران را مأمور کردند که در این عرصه برای غنی شدن هر چه بیشتر این سند، تحقیق و عمق بخشی داشته باشند که سند 50 سال آینده خواهد بود. خدا را شکر می‎کنیم که خداوند رهبری دوراندیش و دارای بینش عمیق به این ملت عنایت کرده و نخبگان کمک کنند تا دو سال آینده که این سند می‌خواهد تصویب شود و محور اجرایی کارها قرار بگیرد هر چه کامل‌تر باشد.

وی افزود: معنای این سند این است که نظام و انقلاب ماندنی است. کوته‌فکرها و بیچاره‌هایی که گاهی تعابیر نادرستی مانند اینکه نظام در شیب کذا و کذاست، بیان می‌کنند سخت اشتباه می‌کنند. نظام در مسیر قله صعود است و به فضل خداوند این نظام و انقلاب ماندنی است. این ملت از گردنه‌های سخت عبور خواهند کرد و این نظام زمینه‌ساز قیام جهانی حضرت ولی عصر(عج) خواهد شد.

خاتمی بیان کرد: مطلب بعدی قصه معیشت و زندگی مردم است و خطیب جمعه نمی‌تواند از کنار این مسئله بگذرد. اول اینکه مسئله اول کشور حل مشکل معیشت مردم است و از این بدیهیات است که همه باید باور داشته باشند. در این مسئله متمرکز شوید. درست کردن مسائل حاشیه‌ای و مسائلی که ربطی به زندگی مردم ندارد و ایجاد دعوا و تنش از ناحیه هر کس بد است به خصوص اگر از ناحیه مسئولان باشد.

وی اضافه کرد: من معذورم از اینکه نمونه‌هایی از این حاشیه‌سازی‌های غلط را بیان کنم. مشکل مردم مسائل جزئی کذایی است. بروید و زندگی مردم را سامان دهید؛ مردم این را می‎خواهند. با حاشیه‎سازی‎ها مردم را مشغول نکنید که نخواهند شد.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: راه‎حل برون رفت از مشکلات اول توکل به خدا و خدا باوری است. دومین راه حل، قطع امید از بیگانگان، نگاه به درون، باور داشتن ملت و ظرفیت‌های جوانان عزیر است. مسئله سوم اطاعت عملی از رهنمودهای ولایت نه شعاری است که دردی را درمان نمی‌کند. چهارم، برنامه‌ریزی جهادی است. پنجمین راه حل مدیریت جهادی و راه حل آخر هم وحدت ملت حول محور ولایت است. به نظر می‌رسد همه این راه‌حل‌ها را قبول داشته باشند.

خاتمی تأکید کرد: مشکلات کشور با داد و بیدار و دعوا و فریاد حل نشده و نمی‌شود. مشکلات در فضای آرام و صمیمی حل خواهد شد و مطمئن باشید چشم بیداری به نام مقام معظم رهبری دارید که مدام هدایتگری می‌کنند و به فکر حل مشکلات مردم هستند.

وی اظهار کرد: باید مراقب موج سواران خائنی بود که می‌خواهند بر خواسته‌های به حق شما سوار شوند؛ موج‌سوارانی که حل مشکلات شما را نمی‌خواهند بلکه می‌خواهند آب را گل‌آلود کنند و از این آب گل‌آلود ماهی خیانت و آسیب به نظام بگیرند و به تحریک اقشار مختلف می‌پردازند. عزیزان من توجه کنید آدم بدسابقه‌ای که از رسانه و فضای مجازی آلوده شما را تحریک می‌کند خیر شما را نمی‌خواهد. می‌خواهد از شما به عنوان سکویی برای رسیدن به اهداف خائنانه استفاده کند. الحمدلله مردم ما بصیرند و در عرصه‌های مختلف بصیرت خود را نشان داده و در این عرصه هم نشان خواهد داد.

امام جمعه موقت تهران، در ادامه به قضیه ربودن مرزبانان کشور در میرجاوه اشاره کرد و گفت: در این قضیه نیروهای امنیتی، نیروهای مسلح و وزارت خارجه خوب وارد میدان شدند. امیدواریم حاصل این تلاش‌ها جواب دهد و به همین زودی‌ها مرزبانان ما آزاد شوند. لکن به نظر می‌رسد دولت و دستگاه دیپلماسی کشور به همسایه شرقی، دولت پاکستان، تذکر بدهند که این رسم حسن همجواری نیست که تروریست‌ها از مرز شما وارد شوند و به مرز شما دوباره بروند و کشور شما مأوای تروریست‌ها شود. باید تلاش بیشتری کنند که دیگر قضایای این‌چنینی اتفاق نیفتد حتی اگر نیاز به همکاری مشترک ایران و پاکستان شده کلک تروریست‌ها را در پاکستان بکنید. انشالله.

خاتمی ابراز کرد: مسئله مهم دیگرFATF است که در مجلس تصویب شد؛ اول اینکه این تا این مسئله بخواهد قانون شود باید دو مرحله را طی کند. اول باید شورای نگهبان تصویب کند اگر مجلسی‌ها قانع شدند که تمام می‌شود و اگر نشدند به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود و لذا این مسئله هنوز تمام نشده است. تقاضای من از دو طرف این است که در این قضیه با عصبانیت برخورد نکنند. یک طرف به موافقان بگوید از دم خائن هستند، نادرست است و خیانت نیست. یک طرف هم به مخالفان بگوید شما کشور و مشکلات آن را نمی‌شناسید درست نیست. با عصبانیت امور کشور به جایی نمی‎رسد. یک لایحه‎ای مانند سایر لوایح است که مسیر قانونی خود را طی می‎کند. از اینکه فضای کشور را طوفانی و عصبی کنیم کار حل نمی‎شود.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: از عزیزانی که سرانجام کار دست آن‌هاست مانند شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت، می‌خواهم به آیه «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ » (هود، 113)، خوب توجه کنند. سازمان‌های بین‌المللی سازمان‌های قابل اعتمادی نیستند. دبیر اجرایی FATF به صراحت گفته هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه نیست. حالا که هیچ تضمینی نیست آیا درست است این طناب دار را خودمان به گردنمان بیندازیم و خود را خفه کنیم؟

وی بیان کرد: نکته دیگر اینکه ملت ما چهل سال پیش دزدهایی را با خفت و ذلت از در بیرون کردند. الان دنیای استکبار می‌خواهد از پنجره قوانین بین‌المللی وارد شود. مراقب باشید دزدهایی که این ملت با سیلی بیرون کرده از پنجره این گونه قوانین بین‌المللی وارد نشوند.

خاتمی افزود: از فردا یا همین الان بعضی‌ها دست به قلم می شوند که نماز جمعه چه کار به این حرف‌ها دارد. چهل سال است اینجا نماز جمعه خوانده می‌شود و نماز جمعه به مسائل سرنوشت‌ساز این ملت کار دارد. نماز جمعه‌های ما نماز جمعه‌های عربستان نیست و دستوری نیست. ما وظیفه داریم آنچه را که مصلحت می‌دانیم در تراز نماز جمعه بیان کنیم. از عزیزانی هم که اهل قلم هستند انتظار می‌رود اهل نقد محترمانه و مؤدبانه باشند.

خطیب جمعه تهران با اشاره به پرونده جمال خاشقجی گفت: این ماجرا به مسئله اول جهان تبدیل شده و تاج و تخت آل سعود را به لرزه درآورده است. نکته اول اینکه این جنایت نشان‌دهنده هویت آل سعود است؛ آل سعود از اولی که در صد سال پیش بر سر کار آمدند هویتشان همین بوده و آل قتل، آل غارت و آل جنایت هستند و پرونده سیاهی در این عرصه دارند و دنیا به یکی از اینها پرداخته و چشمش را برروی سایر جنایات آل سعود بسته است. ده‌ها هزار نفر در ماجرای جنایت آل سعود در یمن به شهادت رسیدند. دوازده میلیون یمنی در آستانه قحطی هستند و دنیا چشمش را بر این جنایت بسته است. البته خوشحالیم که دنیا بر روی همین جنایت زوم کرده است. بگذارید یک مورد هم که شده دنیا جنایات آل سعود را ببیند.

وی تصریح کرد: آمریکا خیلی تلاش می‌کند که این ماجرا را ماست‌مالی کند. وزیر خارجه آمریکا به عربستان رفته و دولت جبار عربستان هم دارد میلیاردها دلار خرج می‌کند تا این پرونده را در عرصه بین‌المللی ببندد. البته آمریکا دلش به حال عربستان نسوخته است، آمریکا به فکر ده‌ها میلیارد دلاری است که می‌خواهد از این گاو شیرده بدوشد. خاک بر سر شما که این همه تحقیرتان می‌کنند و باز هم نوکرید.

خاتمی در پایان یادآور شد: این توفانی که به پا شده هم دامن آمریکا را خواهد گرفت و هم این حامی اول آل سعود به این راحتی نخواهد توانست از این گرداب جان سالم بیرون ببرد و هم آل سعود نخواهد توانست از این ضربه جان سالمی به در ببرد. امیدواریم این ضربه مبدا آن باشد که آل سعود، آل سقوط گردند.

بنابراین گزارش خطیب جعه تهران در خطبه اول نماز جمعه گفت: زندگی سعادتمندانه در دو عنصر خداباوری و تقوا نهفته است. اگر مردم اهل ایمان و تقوا شوند خداوند برکات خود را از آسمان و زمین فرو خواهد فرستاد، لذا نگاه ما به عنصر تقوا نباید یک نگاه حاشیه‌ای باشد بلکه یک عنصر اصلی و زندگی ساز است.

خاتمی در ادامه خطبه‌های اول پیشین در خصوص سبک زندگی قرآنی با الهام از «یا ایها الذین آمنوا»های قرآن گفت: در این رابطه آیه 105 سوره مائده بیان شد؛ «یا ایها الذین آمنوا علیکم انفسکم». در این خطبه موانع مراقبت از نفس بیان می‌شود. شش عامل را نوشته‌ام؛ تفسیر نادرست از سیر و سلوک، خودشیفتگی و عجب، تحت تأثیر جو و فضای باطل بودن، غرور و لجبازی، دوستان ناباب و غفلت.

وی ادامه داد: درباره عامل اول باید گفت تفسیر نادرست از سیر و سلوک نه تنها انسان را به خدا نزدیک نمی‌کند بلکه از خدا دور می‌کند. همان چیزی که امروز عرفان‌های نوظهور نامیده می‌شود. عرفان‌های قلابی عرفانی نیست که انسان را به خدا نزدیک کند و با سوء استفاده از گرایشی که جامعه و به ویژه جوانان به سیر و سلوک و معنویت دارند این شیادان هم وارد میدان شدند و عرفان‌های غلط را مطرح می‌کنند. عرفانی که خروجی آن بریدن از خانواده، جامعه و نظام اسلامی است.

خاتمی اظهار کرد: ما طرفدار عرفانی هستیم که پیامبر اکرم(ص) تبیین کرد، امیرالمؤمنین علی(ع) در راهش بود و سالار شهیدان امام حسین(ع) با گفتار و رفتارش تبیین کرد؛ عرفان‎هایی غیر از این، عرفان اسلامی نیست. پیامبر اکرم(ص) پیامبر عارف محراب و حرب بود. با همان عشقی که در محراب با خداوند سخن می‎گفت با همان عشق در خط مقدم مقاومت داشت.

خطیب جمعه تهران عنوان کرد: امام علی(ع) می فرموند وقتی جنگ داغ می‎شد به پیامبر(ص) پناه می‌آوردیم. در زمان بحرانی جنگ احد، پیامبر(ص) یک وجب از مقابل دشمن عقب ننشست. این عرفان ناب محمدی است.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) در دعای عرفه آنچنان عاشقانه با خدا سخن می گوید که اگر کسی این دعا را نخوانده باشد اصلاً عارف نیست. اما همین امام حسین(ع) در کربلا می فرماید «هیهات منا الذله» یا می فرماید «من کشته شدن در راه خدا را سعادت می دانم» و این عرفان است. آن کسی که از انقلاب و نظام می برد و یا دعوت به بریدن می کند عرفانش قلابی و بی‌اثر است و باید مراقب بود که به نام سیر و سلوک به دام انحراف نیفتیم.

خاتمی تصریح کرد: آنچه در سیر و سلوک و مراقبت از نفس مهم است یک کلمه است؛ بندگی؛ خدا رب من و شماست و فقط باید بنده خدا باشیم. سیر و سلوک و بندگی باید خودش را در محیط خانه نشان دهد. احترام، گذشت، تحمل و همکاری متقابل داشته باشید تا زندگی شیرین شود و این سیر و سلوک است.

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: سیر و سلوک و بندگی در عرصه اجتماعی «رحماء بینهم» و «اذله علی المؤمنین» است. اگر می خواهد به خدا ندیک باشید اهل همدردی و کمک به همدیگر باشید. در شرایط سخت زندگی، به فکر جیب خود بودن و حرص آمریکا پسند و حرص دشمن پسند داشتن با سیر و سلوک و معنویت در تضاد است.

وی بیان کرد: بندگی در عرصه سیاسی آن است که واقعا حجت شرعی مدار باشیم و در همه مواضع بر این نکته تأکید کنیم که این موضع خدایی هست یا نیست؟ اینکه حزب و جریان چه می‌گوید مهم نباشد. موضعی داشته باشیم که فردای قیامت بتوانیم جواب دهیم. مراقب باشیم با عرفان‌های بدلی و قلابی ما را از عرفان اصیل اسلام، قرآن و اهل بیت(ع) جدا نکنند.

انتهای پیام

نظر شما