شناسهٔ خبر: 28851540 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دايره طرح کددارکردن گوشي هاي همراه فراخ تر مي شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- طرح کد دار کردن گوشي هاي وارداتي تلفن همراه که به گفته وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با هدف ساماندهي بازار، از اواخر مهر ماه سال گذشته کليد خورد و به ثمر رسيد، قرار است به زودي تجهيزات ديگري چون مودم و ساعت هوشمند را هم تحت پوشش قرار دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، بالا بودن سهم واردات غيررسمي و قاچاق از بازار تلفن همراه کشور، دولت دوازدهم را بر آن داشت تا طرح کددار کردن گوشي هاي تلفن همراه يا رجيستري را اجرايي کند.
پيش از اجراي طرح رجيستري در کشور فقط 2 ميليون دستگاه گوشي تلفن همراه از طريق مبادي رسمي وارد مي شد و سهم ساير روش هاي وارداتي از جمله واردات همراه مسافر 2 ميليون و 300 هزار دستگاه در سال بود.
مرحله عملياتي طرح کددار کردن گوشي هاي تلفن همراه (رجيستري) از اواخر مهر پارسال با هدف ساماندهي ورود گوشي ها به کشور و مبارزه با قاچاق آن، آغاز شد؛ حدود 9 ماه پس از اجراي اين طرح که همه نشان هاي تجاري بازار را در بر گرفت، «محمدعلي اسفناني» مديرکل تعزيرات استان تهران در تير ماه امسال آن را طرحي موفقيت آميز دانست که مي توان اجراي آن را براي ديگر کالاهاي وارداتي اجرا کرد.
سرانجام «محمدجواد آذري جهرمي» وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اواخر مرداد ماه امسال اعلام کرد: ميزان واردات گوشي قاچاق به صفر رسيده است.
اکنون با توفيق طرح رجيستري در کنترل بازار تلفن همراه، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با همراهي کميته طرح رجيستري عزم خود را براي کنترل واردات غيرقانوني ساير تجهيزات ارتباطي جزم کرده اند؛ با اين رويکرد رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي چهاردهم شهريورماه به ايرنا اعلام کرد: دستگاه هاي تبلت که قابليت استفاده از سيم کارت را دارند، به تازگي مشمول طرح کددار کردن گوش هاي تلفن همراه (رجيستري) شده اند.
«حسين فلاح جوشقاني» معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: هر نوع تبلتي که توانايي قرارگرفتن سيم کارت داشته باشد، مشمول اجراي طرح رجيستري است و همه فرآيند هايي که براي گوشي هاي تلفن همراه اجرا شد، براي اين تبلت ها هم اعمال مي شود.
فلاح جوشقاني ادامه داد: واردکنندگان عمده و جزئي انواع تبلت سيم کارت خور بايد نسبت به ثبت آنها در سامانه طرح رجيستري اقدام کرده و همه مراحلي که براي ثبت گوشي تلفن همراه انجام مي دادند، براي ثبت تبلت هم بايد اجرا کنند.
** مسيرياب هاي سيم کارت خور هم رجيستر مي شوند
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در روزهاي اخير اعلام کرده است طرح ثبت شناسه مودم‌ها و مسيرياب‌هايي که از سيم کارت استفاده مي کنند، از چند هفته آينده آغاز مي شود و مراحل اجراي اين طرح همچون ثبت شناسه گوشي‌هاي تلفن همراه است.
آذري جهرمي يکي از اهداف اجراي اين طرح را جلوگيري از قاچاق اين مودم‌ها به کشور دانست و گفت: اکنون 1.5 ميليون مودم سيم کارت خور در کشور فعال است که تقريباً همه آنها به صورت قاچاق وارد کشور شده اند.
** اتحاديه فناوران رايانه با رجيستري مودم ها
اکنون که وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات عزم خود را براي شفاف سازي بازار تلفن همراه و ساير تجهيزات ارتباطي به کار گرفته است، به نظر مي رسد همراهي همگاني عامل موفقيت کامل اين گونه طرح ها خواهد بود و جا دارد همگان در اين زمينه نهايت همکاري را داشته باشند تا شاهد ريشه کن شدن قاچاق از اين بخش مهم اقتصادي کشور باشيم.
با اين حال «سيدمهدي ميرمهدي کمجاني» رئيس اتحاديه صنف فناوران رايانه تهران در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تسري طرح رجيستري به مودم ها را غيرضروري خواند و گفت: اين کار تنها به افزايش موانع در سر راه واردات اين کالا مي انجامد.
وي افزود: مودم ها در کشورمان از قيمت چندان بالايي برخودار نيستند که افرادي بخواهند براي واردات غير قانوني آن اقدام کنند؛ اکنون خود اپراتورها اين مودم ها را در اختيار مصرف کنندگان قرار مي دهند و قاچاق بودن آن مطرح نيست.
ميرمهدي کمجاني ادامه داد: قيمت مودم ها پيشتر بين 50 تا 70 هزار تومان بود و اکنون به بين 100 تا 150 هزار تومان رسيده است بنابراين ارزش چنداني براي قاچاق ندارد.
اقتصام**2078**2025
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما