شناسهٔ خبر: 28851221 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خطیب جمعه تهران:

درست نیست خودمان را با طناب دار FATF خفه کنیم

تهران- ایرنا- خطیب جمعه تهران گفت: سازمان های بین المللی قابل اعتماد نیستند، دبیر اجرایی FATF به صراحت گفته هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه نیست، حالا که هیچ تضمینی نیست چرا باید این طناب دار را به گردنمان بیندازیم و خودمان را خفه کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران گفت: لایحه FATF که در مجلس تصویب شد، تا بخواهد تبدیل به قانون شود، دو مرحله دیگر دارد، مجلسی ها که تصویب می کنند باید شورای نگهبان تصویب کند و اگر مجلس قانع نشد، به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع می شود، بنابراین این قصه هنوز تمام نیست.
وی اظهار داشت: از عزیزانی که سرانجام کار دست آنها است، می خواهم به آیه 113 سوره مبارکه هود توجه بیشتری داشته باشند.
وی گفت: 40 سال پیش ملت دزدهایی را از در با خفت و ذلت بیرون کرد، دنیای استکبار اکنون می خواهد از پنجره اینگونه قوانین بین المللی - FATF - دوباره وارد شود. مراقب باشید وارد نشوند.
امام جمعه موقت تهران گفت: تقاضا می کنم دو طرف در این موضوع عصبانی برخورد نکنند، یک طرف به موافقان بگوید خائن هستند، که این نادرست است و خیانت نیست، طرف دیگر به مخالفان بگوید شما کشور و مشکلات کشور را نمی شناسید.
وی تصریح کرد: امور کشور با عصبانیت به جایی نمی رسد، FATF لایحه ای است همچون دیگر لوایح که مسیر قانونی را طی می کند. اینکه فضای کشور را طوفانی و عصبانی کنیم کار در همه عرصه ها حل نمی شود.
آیت الله خاتمی اظهار داشت: نه از فردا بلکه از هم اکنون برخی دست به قلم می شوند می گویند نماز جمعه چکار به این مسایل دارد، باید بگویم 40 سال نماز جمعه اینجا خوانده می شود. نماز جمعه به مسایل سرنوشت ساز این ملت کار دارد.
امام جمعه تهران تاکید کرد که نماز جمعه های ما نماز جمعه های عربستان و دستوری نیست، ما وظیفه داریم آنچه را مصلحت می دانیم در تراز نماز جمعه مطرح کنیم.
وی این بخش خطبه را اینگونه پایان داد: عزیزانی که اهل قلم و غیره هستند، انتظار می رود اهل نقد محترمانه و مودبانه باشند.

** شما را به خدا بر معیشت مردم متمرکز شوید
وی در بخش دیگر از خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران به موضوع معیشت و زندگی مردم پرداخت و گفت: مساله نخست کشور حل مشکل معیشت مردم و از بدیهیاتی است که همه مسوولان و مردم باید باور داشته باشند، شما را به خدا بر این مساله متمرکز شوید.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: ایجاد مسایل حاشیه ای که ربطی به زندگی مردم ندارد، تنش و دعوا درست کردن از ناحیه هر کسی بد است به ویژه اگر از ناحیه مسوولان باشد.
وی اینگونه ادامه داد: من معذورم از اینکه نمونه هایی از این حاشیه سازی های اشتباه را بگویم اما کسانی که به این خطبه گوش می دهند، خواهند فهمید من چه می گویم. مشکل مردم مسایل جزیی کذائی نیست، زندگی مردم را سامان دهید، مردم این را می خواهند. با حاشیه سازی ها مردم را مشغول نکنید که البته مشغول نخواهند شد.
آیت الله خاتمی اضافه کرد: به فضل خدا، بحران و بن بستی نیست و ما می توانیم از این مشکلات عبور کنیم.
وی افزود: راه حل این مسایل توکل بر خدا، قطع امید از بیگانگان، نگاه به درون، باور داشتن به ملت و ظرفیت جوانان، اطاعت عملی از رهنمودهای ولایت نه اطاعت شعاری، برنامه ریزی جهادی، مدیریت جهادی و وحدت ملت حول محور ولایت است.
خطیب جمعه تهران با تاکید مجدد بر اینکه مشکلات کشور با داد و بیداد، فریاد و شلوغی حل نشده و نمی شود، اظهار داشت: مشکلات در فضای آرام و صمیمی به فضل خدا حل می شود و شما مطمئن باشید یک چشم بیداری به نام رهبر معظم انقلاب دارید که مدام هدایتگری دارند و به فکر حل مشکلات هستند.
آیت الله خاتمی با بیان اینکه باید مراقب موج سواران خائن بود که می خواهند بر خواسته های برحق شما که حل مشکلات است سوار شوند، گفت: آنها حل مشکلات را نمی خواهند، می خواهند آب را گل آلود کنند و از آن ماهی خیانت و آسیب به این نظام بگیرند و به تحرک اقشار مختلف می پردازند.
وی در ادامه خطبه دوم اینگونه هشدار داد: عزیز من توجه کن این آدم بدسابقه که از رسانه آلوده و فضای مجازی آلوده شما را تحریک می کند، خیر شما را نمی خواهد بلکه می خواهد از شما به عنوان سکویی برای رسیدن به اهداف خائنانه خود استفاده کند. البته ملت بصیرت خود را نشان داده و در این عرصه هم ان شاءالله نشان خواهد داد.

** مامن تروریست ها بودن، حسن همجواری نیست
وی در مورد مرزبانان اسیر میرجاوه نیز گفت: نیروهای امنیتی و مسلح و وزارت امور خارجه به خوبی وارد میدان شدند، امیدوارم حاصل این تلاش ها نتیجه داده و به زودی این عزیزان آزاد شوند.
آیت الله خاتمی گفت: به نظر می رسد دستگاه دیپلماسی ما، به همسایه شرقی (پاکستان) تذکر دهند این رسم حسن همجواری نیست که تروریست ها از مرزتان رفت و آمد کنند و کشور شما مامن تروریست ها باشد.
به گفته وی، باید تلاش بیشتری کنند که چنین اتفاقی رخ ندهد و حتی اگر نیاز به همکاری مشترک ایران و پاکستان است، باید تروریست ها در پاکستان نابود شوند.
وی در ادامه با اشاره به جنایت قتل جمال خاشقچی گفت: این جنایت به مساله نخست جهان تبدیل شده و تاج و تخت آل سعود را به لرزه درآورده است و نشان دهنده هویت آل سعود است.
آیت الله خاتمی گفت: آل سعود، آل قتل و غارت، جنایت هستند و پرونده شان در این عرصه بسیار سیاه است که دنیا فقط به یکی پرداخته و چشم خود را بر جنایات دیگر آل سعود بسته است.
وی یادآور شد: ده ها هزار نفر در ماجرای جنایت آل سعود در یمن به شهادت رسیدند، 12 میلیون یمنی در آستانه قحطی هستند، دنیا چشم خود را بر این جنایت بسته و البته ما خوشحالیم دنیا روی این موضوع توجه کرده زیرا یک مو هم از تن خرس کندن غنیمت است.
امام جمعه این هفته تهران ادامه داد: آمریکا بسیار تلاش می کند که این موضوع را ماست مالی کند، وزیر خارجه خود را به عربستان فرستاده و دولت جبار عربستان هم میلیاردها دلار خرج می کند که این قضیه را ماست مالی و تمام کند.

**آمریکا دلش به حال عربستان نسوخته است
وی با یادآوری این نکته که آمریکا دلش به حال عربستان نسوخته است، گفت: «آمریکا می خواهد ده ها میلیاردها دلار از این گاو شیرده بدوشد، ترامپ خود از لفظ گاو شیرده برای عربستان استفاده کرده است. خاک بر سر شما که این همه تحقیرتان می کنند اما هنوز نوکر هستید.»
آیت الله خاتمی گفت: اما این طوفانی که به پا شده هم دامن آمریکا را خواهد گرفت و به راحتی نخواهد توانست این حامی اول آل سعود از این گرداب جان سالم از معرکه بیرون برد و هم آل سعود نمی تواند از این ضربه جان سالم بدر ببرد.
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگر خطبه گفت: رهبر معظم انقلاب درباره الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت فراخوانی داشتند، یک سند بسیار محکم و متقن را تعدادی از فرهیختگان فراهم کردند که رهبر انقلاب فرمودند سند بالادستی است.
وی گفت: رهبر انقلاب؛ مجمع تشخیص مصلحت، مجلس، دولت و شورای امنیت ملی و تمام دست اندرکاران را مامور کردند که درباره الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تحقیق و عمق بخشی داشته باشند برای غنی شدن بیشتر این سند که سند 50 ساله آینده خواهد بود.
آیت الله خاتمی ادامه داد: خدا را شکر که رهبری اینچنین دوراندیش با بینشی عمیق به این ملت عنایت کرده است، باید همه نخبگان کمک کنند که دو سال آینده که این سند تصویب و محور اجرایی کارها می شود، هر چه کاملتر باشد.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: معنای این سند آن است نظام و انقلاب ماندنی است و آن کوته فکرانی که گاهی می گویند نظام در شیب است، سخت اشتباه می کنند چرا که نظام در قله صعود است و به فضل خدا این نظام ماندنی است و این ملت از گردنه های سخت عبور خواهد کرد.
امام جمعه تهران همچنین گفت: رزمایش اربعین رزمایش ولایت، هدفمند عاشقانه و بیعت با آرمان های ابی عبدالله الحسین (ع) است. کشور برای برگزاری باشکوه این مراسم بسیج شده و هم مردم و مسوولان در این عرصه تلاش دارند و امیدواریم امسال نیز همانند سالهای گذشته شاهد برپایی باشکوه این مراسم ملکوتی باشیم.

** دعوت به بریدن از نظام، عرفان قلابی است
خطیب جمعه تهران با اشاره به تفاسیر نادرست از سیر و سلوک گفت: آنکه از بریدن نظام سخن می گوید و یا دعوت به بریدن از نظام می کند، بدانید عرفانش قلابی است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیت الله احمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران که درباره سبک زندگی قرآنی صحبت کرد، افزود: باید مراقب باشیم به نام سیر و سلوک ما را به دام انحراف نیندازند، آنچه از سیر و سلوک مهم است بندگی خدا است.
امام جمعه این هفته تهران تاکید کرد که باید مراقب باشیم با عرفان های بدلی و قلابی ما را از عرفان اصیل و قرآنی جدا نکنند.
آیت الله خاتمی با بیان اینکه موانع مراقبت از نفس چیست که برخی در این عرصه نمی توانند از خود درست مراقبت کنند، اظهار داشت: این مساله 6 دلیل دارد که شامل تفسیر نادرست از سیر و سلوک، خودشیفتگی، تحت تاثیر جو و فضای باطل بودن، غرور و لجبازی، دوستان ناباب و غفلت است.
امام جمعه موقت تهران گفت: در این خطبه در مورد عامل اول بحث می کنم. تفسیر نادرست از سیر و سلوک نه تنها فرد را به خدا نزدیک نمی کند بلکه از خدا دور می کند همانکه امروز عرفان های نوظهور و قلابی است، عرفانی که خروجی آن بریدن از خانواده، جامعه و نظام اسلامی است.
آیت الله خاتمی ادامه داد: ما طرفدار عرفانی هستیم که پیامبر اکرم (ص) تفسیر کرد، امیرالمومنین علی (ع) در صدر آن بود و سالار شهیدان با گفتار و رفتار آن را تبیین کرد. عرفان هایی غیر از این عرفان ها، عرفان اسلامی نیست.
وی افزود: بندگی در عرصه سیاسی آن است که واقعا حجت شرعی مدار باشیم و در همه مواضع روی این نکته تاکید داشته باشیم که آیا این موضع خدایی هست یا خیر؟ حزب، باند و گروه چه می گوید، هر چه می خواهند بگویند، ما باید موضعی داشته باشیم فردای قیامت از ما پرسیدند بتوانیم پاسخ دهیم.
فراهنگ**9012*1418

نظر شما