شناسهٔ خبر: 28851161 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

چين و روسيه در حال حذف دلار در تسويه حساب ها هستند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - معاون وزير توسعه اقتصادي روسيه گفت: مسکو و پکن در حال کار کردن بر روي توافق بين دولتي بمنظور حذف دلار در تسويه حساب ها هستند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از تاس نيوز، سرگي گرکوف معاون وزير توسعه اقتصاي روسيه گفت: مسکو و پکن در حال کار کردن بر روي يک توافق بين دولتي براي تقويت استفاده از روبل و يوآن در تسويه حساب هاي دو جانبه هستند.
وي گفت: اين سند اکنون در حال آماده شدن است و در کل فرآيند ساده اي نيست. روسيه و چين تجربه اي در استفاده از ارزهاي ملي در تجارت 2جانبه دارند. گرکوف افزود: روسيه و چين بطور موفقيت آميز شرايط توافق سوآپ ارزي روبل-يوآن را انجام داده اند. در سال 2014ميلادي 2کشور استفاده از ارزهاي ملي را در تجارت افزايش داده و به دنبال حذف وابستگي به دلار و يورو بودند. اين توافق تا پايان سال 2017ميلادي تمديد شد.
معاون وزير توسعه اقتصادي روسيه اطلاعاتي را در مورد زمان انعقاد اين قرار داد جديد بيان نکرد. بر اساس تازه ترين آمار منتشره از سوي اداره کل گمرک چين، گردش تجاري ميان روسيه و چين در طول سه سال گذشته به طرز قابل توجهي افزايش پيدا کرده است. حجم تجارت ميان روسيه و چين 30درصد افزايش نشان مي دهد و به 77ميليارد دلار بين ژانويه تا سپتامبر رسيد.
چين به عنوان بزرگترين شريک تجاري روسيه است و 15درصد از تجارت بين المللي روسيه در سال 2017ميلادي با چين بود. 2کشور انتظار دارند که تجارت 2جانبه در سال جاري ميلادي به 100ميليارد دلار برسد و قرار است تا سال 2024ميلادي به 200ميليارد دلار برسد.
بر پايه اين گزارش، سال گذشته ميلادي 9درصد از پرداخت هاي مرتبط با صادرات کالاهاي روسي به چين به روبل انجام شد و شرکت هاي روسي هم 15درصد از پرداخت هاي خود را به يوآن انجام دادند. در سال 2015ميلادي اين رقم به ترتيب 2و 9درصد براي تسويه حساب به روبل و يوآن بود؛ ضمن اينکه چين و روسيه سه سال پيش صندوق سرمايه گذاري به ارزش 68ميليارد يوآن معادل تقريبا 10ميليارد دلار بمنظور توسعه تجاري، سرمايه گذاري اقتصادي و همکاري عملي تاسيس کردند.
-->

نظر شما