شناسهٔ خبر: 28850507 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مامور سابق سیا: محمد بن سلمان معضلی برای کاخ سفید است

تهران – ایرنا –'روبرت بائر' مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا)در مصاحبه ای با شبکه خبری سی ان ان گفت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به معضلی برای کاخ سفید تبدیل شده و ادامه حضور وی در قدرت باعث تزلزل و پدید آمدن بی ثباتی در پادشاهی سعودی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد: با افزایش احتمال دست داشتن مقامات عربستان درماجرای روزنامه نگار ناپدید شده سعودی، اکنون کاخ سفید با وضعیت دشواری مواجه شده و به دنبال راه گریزی است،چرا که از یک سو نمی تواند با ریاض به عنوان تنها متحد خود درمنطقه که مناسبات سنگین تسلیحاتی ونفتی دارد، رابطه خود را قطع کند و از سوی دیگر انتقاد و فشار زیادی به واشنگتن در باره اتخاذ موضع علیه سعودی وارد می شود.
بائر(Robert Baer) در تحلیل خود به سی ان ان گفت: یکی از موضوعاتی که کاخ سفید می تواند آن را مورد ملاحظه قرار دهد، کنار رفتن محمد بن سلمان از قدرت است و اینکه خانواده سلطنتی عربستان به پادشاه بگویند که دیگر این فرد جوان باید برود.
سی ان ان از بائر پرسید: وزیر خارجه آمریکا گفته است باید چند روزی به عربستان برای تحقیقات بر سر موضوع کشته شدن خاشقچی فرصت داد و منتظر حقایق ماند و اینکه پمپئو تاکید کرده که آمریکا تاکنون روابط استراتژیک درازمدتی با پادشاهی عربستان داشته است ، آیا شما هم مانند پمپئو خوشبین به این مساله هستید که تحقیقات داخلی عربستان بر سر این قضیه پاسخی مثمر ثمر و حاوی حقایق باشد.
بائر به صراحت پاسخ داد: نه! به هیچ وجه!..من این خاندان رااز درون دیده ام و آنها هرگز راجع به مسائل داخلی به آمریکایی ها چیزی نمی گویند، اگر مشاجره وستیزه در درون خود داشته باشند و چنانچه معلوم شود که محمد بن سلمان فرمان این قتل را داده است، هرگز به آمریکایی ها آن را بروز نمی دهند.
این مامور سابق سیا در پاسخ به این پرسش که معاون رئیس جمهوری آمریکا نسبت به این موضوع واکنش شدیدتری نشان داده است،گفت: مایک پنس دریافته که محمد بن سلمان باید برود و کاخ سفید به دنبال راه گریزی است.
بائر افزود: ترامپ هم اکنون در موقعیت هولناکی قرار دارد، به موضوع نفت باز می گردم، اگر محمد بن سلمان اقدام به قطع تولید چهار تا پنج میلیون بشکه در روز کند این بدترین سناریو برای دولت ترامپ خواهد بود و بهای سوخت در آمریکا به چهار تا پنج دلار برای هر گالن خواهد رسید.
وی به سی ان ان گفت:نمی دانیم پاسخ عربستانی ها چه خواهد بود، منظورم این است که ستمگری را در عربستان داریم (محمد بن سلمان) که همه چیز را در کنترل دارد و بر این تصور است که برکناری وی به این زودی رخ نخواهد داد.
بائر اظهار داشت: آمریکا اکنون در موقعیتی قرار گرفته که هرگز دوست نداشته است،باشد.اگر عربستان دچار بی ثباتی شود ما (آمریکا) با مشکل مواجه خواهیم شد.من محمد بن سلمان را روی تخت پادشاهی در سال های بعد نمی بینم و هر چه بیشتر وی (بر سر قدرت) باقی بماند با فاجعه دیگر و با بی ثباتی پادشاهی عربستان مواجه هستیم، من پایان خوشی برای ادامه قدرت وی نمی بینم.
به گزارش ایرنا،مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روزگذشته (پنجشنبه)گفت که از کاخ سفید خواسته تا چند روز دیگر به عربستان برای تکمیل تحقیقات پیرامون ناپدید شدن روزنامه نگار سعودی فرصت دهد.
رویترز در مورخ 26مهرماه گزارش داده بود: وزیر خارجه آمریکا که در روزهای اخیر به عربستان و ترکیه پیرامون ناپدید شدن«جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی سفر کرده بود، خواستار ارائه فرصت بیشتری به مقام های سعودی شد.
پمپئو گفت که از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواسته که چند روز دیگر به عربستان فرصت دهند تا تحقیقات پیرامون خاشقچی را تکمیل کرده و کاخ سفید نیز درک کاملی از اوضاع به دست آورد.
درهمین حال دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روزگذشته(پنج‌شنبه)درپایگاه هوایی اندروز به خبرنگاران گفت که مرگ خاشقچی، روزنامه‌نگار ناپدید شده عربستان «به نظر قطعی» است و بسیار ناراحت کننده است.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد در صورتی که مرگ خاشقچی قطعی شود، واکنش آمریکا به عربستان بسیار سخت خواهد بود.
ترامپ در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه نیویورک تایمز گزارش های اطلاعاتی درباره دست داشتن مقام های بلندپایه سعودی در قتل خاشقچی را تایید کرد.
جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی در 2 اکتبر (10مهر ماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. مقام های ترکیه گفته اند که وی در داخل ساختمان به دستور مقام های سعودی به قتل رسیده و روزنامه واشنگتن پست نیز نوشت که تصاویر ویدئویی و صدای ضبط شده ای موجود است که اثبات می کند خاشقچی پس از شکنجه، کشته شده است.
این درحالی است که نشریه آمریکایی نیویورک تایمز روز گذشته (پنجشنبه) گزارش داد که حاکمان سعودی قصد دارند برای نجات محمد بن سلمان از پرونده قتل احتمالی خاشقچی، ژنرال «احمد العسیری» مقام اطلاعاتی نزدیک به ولیعهد عربستان را متهم این پرونده اعلام کنند.
اروپام **1302**1590

نظر شما