شناسهٔ خبر: 28850464 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

صادرات ۱۳ میلیارد دلار کالا به کشورهای همسایه

بررسی آمارها نشان می‌دهد که در ۶ ماهه نخست امسال ۱۲ میلیارد و ۹۵۱ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۶۴۹ دلار کالا به کشورهای همسایه صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی به طور میانگین ۲۷.۹۶ درصد رشد داشت.

صاحب‌خبر -

در نیمه نخست امسال مجموع صادرات غیرنفتی کشور به بیش از ۵۶ میلیون و ۶۴۴ تن کالا رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۳.۲۷ درصد کاهش نشان می دهد؛ همچنین در این مدت ۱۶ میلیون و ۲۲۰ تن کالا وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ وزنی ۹.۳ درصد کم شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، از نظر ارزشی، در ۶ ماه نخست امسال در مجموع بیش از ۲۳ میلیارد دلار کالا از ایران صادر شد و در مقابل ۲۲ میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلار کالا وارد کشور شد تا تراز تجاری مثت ۹۴۰ میلیون دلاری ثبت شود.

نگاهی به روند صادرات ایران به کشورهای همجوار نشان می دهد که افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق و ارمنستان همسایگانی که دارای مرز زمینی و عمان، قطر، کویت، امارات متحده عربی، بحرین، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان کشورهای که دارای مرز دریایی با ایران هستند، در فهرست ۱۰۰ کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارند.

وضعیت کشورهای همسایه واردکننده کالا از ایران در یک نگاه

مقایسه آمار صادرات نیمه نخست امسال و مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد، اگرچه میزان واردات ترکمنستان و ترکیه به لحاظ وزنی و ارزشی کم شده اما صادرات به بقیه همسایگان در مرز خاکی رشد داشته است.

مجموع واردات کشورهای همسایه های خاکی ایران در نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته از لحاظ ارزشی ۳۰.۶۹ و وزنی ۲۷.۶۵ درصد افزایش یافته است.

همچنین واردات قطر، بحرین، امارات متحده عربی که دارای سرحد آبی با ایران هستند، از نظر وزنی کاهش و از نظر ارزشی رشد داشت.

نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته از نظر ارزشی شاهد رشد ۲۵.۲۴ درصد و از نظر وزنی ۱۴.۷۸ درصدی صادرات به همسایگان مرز آبی بودیم.

 عمده کالاهای صادراتی

محصولات کشاورزی، لبنی، لوازم خانگی، پتروشیمی و شیرینی عمده ترین کالاهای صادراتی ایران به کشورهای همسایه است.

عراق و امارات بیشترین سهم صادرات کالاهای ایرانی

یکی از عمده مقاصد صادراتی ایران در سال‌های اخیر، کشور عراق بوده و همواره در رده های بالای فهرست ۱۰۰ کشور عمده مقصد صادراتی ایران قرار داشته است.

بررسی تازه‌ترین جداول آماری نیمه نخست ۱۳۹۷ گمرک نشان می دهد در این مدت ۹ میلیون و ۶۱۸ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۵۶۳ میلیون و ۹۷۸ هزار دلار به عراق صادر شده و برابر آمارها این کشور در رده دوم بازارهای هدف صادراتی ایران بوده است.

همچنین صادرات کالا به عراق ۱۶.۹۸ درصد از وزن کل و ۱۹.۷۴ درصد از ارزش کل صادرات ایران در این مدت را شامل می شود.

مقایسه آمار صادرات ۶ ماهه نخست امسال و سال گذشته نشان می دهد که صادرات به این کشور از نظر وزنی ۴۵.۳۲ درصد و از لحاظ ارزشی ۴۴.۵۸ درصد افزایش یافته است.

بر اساس آمار گمرک، ایران در نیمه نخست امسال هشت میلیون و ۹۸۳ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۶۳ میلیون و ۱۹۵ دلار کالا به امارات متحده عربی صادر کرده که از لحاظ وزنی ۱۵.۸۶ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۷.۵۷ درصد از صادرات کل ایران را شامل می شود.

براین اساس اگرچه صادرات به این کشور از نظر وزنی تغییر محسوسی نداشته اما از لحاظ ارزشی ۳۳ درصد رشد داشته است. واردات امارات از ایران از نظر وزنی ۰.۸ درصد کاهش یافته است.

صادرات به کویت و ارمنستان بیش از ۵۰ درصد رشد داشت

مقایسه آمار صادرات ایران در ۶ ماهه نخست سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ نشان می دهد که صادرات کالا به کویت و ارمنستان از لحاظ وزنی بیش از ۵۰ درصد رشد یافته است.

بر این اساس، یک میلیون و ۸۲۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴۱ میلیون و ۱۵۳ هزار دلار کالا به کویت صادر شده که نسبت به نیمه نخست پارسال از نظر وزنی ۷۵.۵۲ درصد و از نظر ارزشی ۳۴.۷۱ درصد افزایش داشت.

صادرات به ارمنستان نیز از نظر وزنی ۶۶.۵۸ درصد و از لحاظ ارزشی ۳۷.۸۶ درصد رشد داشت. در مجموع ۷۳ میلیون و ۱۷۹ هزار دلار ارز از صادرات ۲۴۳ هزار و ۹۷۱ تن کالا نصیب ایران شد.

درآمد ۷۳۵ میلیون دلاری صادرات به ترکیه

ترکیه در فهرست یکصد کشور مقصد عمده کالاهای صادراتی رتبه هفتم را دارد؛ صادرات کالای ایرانی به این کشور ۱.۸۲ درصد از وزن کل و ۳.۱۸ درصد از ارزش کل صادرات ایران در نیمه نخست امسال را شامل می شود.

در این مدت یک میلیون و ۳۱ هزار تن کالا به ارزش ۷۳۵ میلیون و ۶۲۵ هزار و ۸۸۲ دلار به ترکیه صادر شده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۵۱.۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۱.۲۶ درصد کاهش یافته است.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد


نظر شما