شناسهٔ خبر: 28850073 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می دهد

کلید توسعه کشاورزی اردبیل در دستان نخبگان/ واحدهای بسته‌بندی در گیر و دار تأمین نقدینگی

کمبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در استان اردبیل باعث افزایش آمار هدررفت محصولات کشاورزی شده است و سرمایه‌گذاران برای ورود به این صنایع نیازمند حمایت مالی و دریافت مشوق‌های حمایتی هستند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس- اردبیل/ سرویس اقتصادی: امروزه یکی از مهم‌ترین روش‌های توسعه اشتغال و افزایش درآمد در کشور و به‌خصوص در مناطق روستایی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی است.

با توجه به اینکه حدود یک چهارم از تولیدات کشاورزی در نتیجه‌ی نبود صنعت و امکانات تبدیل و نگهداری ضایع می‌‍‌شود، صنایع فرآوری کشاورزی می‌تواند در راستای جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، افزایش سطح درآمد روستائیان، بالا‌بردن بهره‌وری بخش کشاورزی و افزایش سهم اشتغال صنعتی در مناطق روستایی و نیز به عنوان جزئی از فرآیند توسعه روستایی ایفای نقش کنند.

در جوامع امروزی ارتباط بین صنعت و کشاورزی و نیز دانشگاه به خوبی قابل لمس است و این صنعت است که به محصولات کشاورزی تولید شده معنا و مفهوم می‌بخشد به اینگونه که محصولات کشاورزی با استفاده از صنایع تبدیلی به شکل محصولات جدید در آمده و مورد استفاده قرار می‌گیرد که این موضوع مانع از هدر رفت محصولات می‌شود.

بسیاری از محصولات کشاورزی دارای زمان تولید و مصرف متفاوتی هستند، تولید یا برداشت آنها معمولاً در یک زمان مشخص و کوتاه، ولی مصرف در زمان طولانی‌تری صورت می‌گیرد، صنایع تبدیلی می‌تواند با حفظ و نگهداری محصولات، در آنها به گونه‌ای تغییر و تبدیل ایجاد نماید که امکان مصرف‌شان در طی سال میسر باشد.

اصولاً در تعریف صنایع تبدیلی می‌توان به مجموعه فعالیت‌های صنعتی که با فرآوری محصولات کشاورزی از طریق تغییرات فیزیکی و شیمیایی، ذخیره سازی، بسته‌بندی و توزیع، به تبدیل و نگهداری آن‌ها کمک می‌کند، اشاره کرد.

با وجود تولید محصولات مختلف کشاورزی در استان اردبیل و به‌خصوص تولید بیش از 420هزار تن انواع محصولات باغی در این استان، نبود صنایع تبدیلی و کارخانجات بسته بندی عامل هدر رفت بسیاری از این محصولات می‌شود.

ایجاد صنایع تبدیلی باعث افزایش عمر مصرف محصولات کشاورزی، عدم خام‌فروشی و ایجاد اشتغال در منطقه می‌شود. در ادامه این گزارش به حرف دل باغداران و پاسخ مسئولان می‌پردازیم. البته امید داریم مسئولان امر علاوه بر بیان نیازهای استان به خصوص صنایع تبدیلی در جهت عملیاتی شدن و ایجاد این صنایع که قطعا موجب شکوفایی استان و ایجاد اشتغال در منطقه می‌شود اهتمام جدی داشته باشند.

 

تولید بیش از 420 هزارتن انواع محصولات باغی در استان اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار داشت: استان اردبیل به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق کشور در تولید محصولات کشاورزی و باغی محسوب می‌شود و از این‌رو وجود صنایع تبدیلی در این استان می‌تواند نقش موثری را در ایجاد اشتغال و توسعه بخش کشاورزی استان ایفا کند.

خلیل نیکشاد با اشاره به میزان تولیدات محصولات متنوع باغی در استان اردبیل افزود: سطح کشت باغات مثمر و غیرمثمر در استان اردبیل در حدود 38 هزار و 433 هکتار با میزان تولید 426 هزار و 200 تن است که عمده محصولات آن را سیب، گردو، هلو، شلیل، گیلاس و ... تشکیل می‌دهد که مجموعا 28 هزار و 705 هکتار از باغات را تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی و تولید گندم در استان اردبیل در سال زراعی 96-97 مقدار تولید گندم در این استان برابر با 585 هزار تن بوده که پیش بینی می‌شود سطح زیر کشت گندم آبی در سال زراعی 97-98 حدود 66 هزار و 110 هکتار و دیم نیز 225 هزار و 600 هکتار شود که در این صورت تولید گندم به 600 هزار تن خواهد رسید.

 

ظرفیت بالای استان اردبیل برای سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تشریح کرد: تمامی این آمار نشان از ظرفیت بالای استان اردبیل در تولید محصولات متنوع کشاورزی و باغی است که زمینه مناسبی را جهت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه صنایع تبدیلی را مهیا می‌کند و در کنار آن نیز سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل آمادگی کامل را دارد تا از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حمایت‌های لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به اقدامات انجام یافته در راستای ایجاد اشتغال پایدار در حوزه های مختلف کشت گیاهان دارویی عنوان کرد: از محل اعتبارات اشتغال پایدار روستایی تعداد 39 فقره طرح کشت گیاهان دارویی، زعفران و گل محمدی با اعتبار 32 هزار و 763 میلیون ریال مصوب و به بانک‌های عامل استان معرفی شده‌اند.

نیکشاد ادامه داد: استان اردبیل علاوه بر حوزه کشاورزی یکی از مناطق مهم دامپروری کشور است به طوری‌که در این استان تعداد 3 میلیون و 900 هزار واحد دامی و تعداد 480 مرغداری با ظرفیت 9 میلیون و 400 هزار قطعه در هر دوره پرورش داده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: وجود دامداران و مرغداران با تجربه در استان و امکانات بالقوه خدادادی و مراتع سرسبز و دشت حاصل خیز مغان و عشایر ایل شاهسون و گوسفند نژاد مغانی و شتر دوکوهان از پتانسیل های استان اردبیل در جهت تولید گوشت قرمز و سفید و انواع فرآورده های لبنی است.

فعالیت 40 واحد کارخانه صنایع لبنی در استان اردبیل

وی با اشاره به تعداد کارخانجات صنایع لبنی و جمع آوری شیر در استان اردبیل گفت: در استان اردبیل 40 واحد کارخانه صنایع لبنی با ظرفیت تولید یک میلیون و 250 هزار تن در سال مشغول به فعالیت هستند که در کنار آن ها 32 واحد مراکز جمع آوری شیر به ظرفیت 157 تن شیر در روز به فعالیت می‌پردازند.

نیکشاد بیان کرد: توسعه واحد های گاوداری صنعتی شیری، ساماندهی دامداری‌های روستایی و عشایری، حمایت از سرمایه گذاران در صنعت دام وطیور، فعال‌سازی واحد‌های غیر‌فعال و هم چنین جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با ارایه مشوق‌های مناسب و ارایه تسهیلات بانکی کم‌بهره به منظور توسعه صنایع تبدیلی در استان اردبیل در دستور کار سازمان قرار دارد.

 

زیرساخت‌های لازم برای استقرار واحد‌های تولیدی در استان اردبیل فراهم شده است

علی نظری شیخ احمد مدیر کل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل نیز به خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل گفت: در استان اردبیل 17 شهرک صنعتی وجود دارد که در این شهرک ها تا به امروز 1174 قرارداد ثبت شده است که از این تعداد 624 واحد به بهره برداری رسیده اند.

وی افزود: با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های استان اردبیل در تولید محصولات کشاورزی و باغی اغلب صنایع موجود در شهرک‌های صنعتی را صنایع تبدیلی تشکیل می دهند که به ویژه بیشتر این صنایع در شهرستان‌هایی همانند پارس آباد، گرمی، مشگین شهر و... مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل تاکید کرد: با توجه به این موضوع و ظرفیت‌های استان اردبیل در جذب سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه صنایع تبدیلی شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل نیز تمام سعی و تلاش خود را برای توسعه صنایع تبدیلی در استان اردبیل جهت جلوگیری از هدر رفت محصولات تولیدی در استان و خروج این محصولات به صورت خام از استان انجام می‌دهد.

نظری بیان کرد: در این راستا برای جذب و حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تمامی زیرساخت‌های لازم جهت بهره‌برداری واحد‌های تولیدی و صنایع تبدیلی در شهرک‌های صنعتی استان به صورت صد‌در‌صدی فراهم شده است و شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل آمادگی کامل دارد تا تمامی زمینه‌ها و بسترهای لازم جهت بهره‌برداری از این صنایع را در اسرع وقت برای سرمایه گذاران فراهم کند.

 

صنایع تبدیلی یکی از نیازهای اساسی امروزی بخش کشاورزی است

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل نیز اظهار کرد: محصولات کشاورزی بعد از فرآیند تولید، تبدیل به یک ماده خام برای کشاورزی می شود که اگر این ماده خام فرآیند صنعتی را در یک یا دو مرحله سپری کند، تبدیل به یک محصول با ارزش جهت عرضه به بازار می شود.

عیسی شاهی زارع در خصوص اهمیت صنایع تبدیلی بیان کرد: در جهان امروزی تبدیل محصولات کشاورزی به محصولات موازی و با ارزش یک اصل است که این موضوع سبب تولید ثروت مشروع و مضاعف می‌شود و همچنین از ضرر و زیان کشاورزان و از بین رفتن محصولات زراعی و باغی جلوگیری می کند.

 

نبود صنایع تبدیلی در استان یک عقب‌ماندگی ارثی است

شاهی گفت: نبود صنایع تبدیلی در استان اردبیل یک عقب ماندگی مضاعف به ارث رسیده است که باید در 20سال گذشته همزمان با دیگر استان‌ها در اردبیل نیز شاهد احداث صنایع تبدیلی بودیم، اما متاسفانه هیچ پیشرفت در حوزه صنایع تبدیلی نداشته‌ایم که جای دارد در ادامه توجه بیشتری به این حوزه شود.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل تاکید کرد: با توجه به آمار تولیدات محصولات زارعی، دامی، باغی و... در سطح استان در حال حاضر در کلیه حوزه های کشاورزی از جمله؛ شیلات، طیور، زراعت، باغ و ... به صنایع تبدیلی نیاز داریم.

 

صنایع بسته‌بندی از مهم‌ترین صنایع کنونی جهان است

وی افزود: در ارتباط با شیلات هیچ صنایع تبدیلی در استان وجود ندارد و همچنین در حوزه طیور،دام و باغداری نیز در حد بسته بندی‌های نه چندان مطلوب فعال هستیم، باید بدانیم که بسته‌بندی در جهان معاصر ارزش کالا را در بازار بالا می‌برد و نقش بسیار موثری در فروش محصولات دارد.

شاهی زارع گفت: برای مثال دانه‌‌های روغنی تولید شده در کشت و صنعت مغان بعد از برداشت برای تبدیل به مواد خام اولیه برای تولید روغن نباتی به کرمانشاه ارسال می‌شود و بعد دوباره به اردبیل باز می‌گردد تا در تولید روغن‌های نباتی بکار گرفته شود، لذا اگر این زنجیره تولید در خود استان تکمیل شود دانه‌های روغنی که سالانه بالای 10هزار تن در استان تولید می‌شود در همین جا تبدیل به مواد خام جهت تولیدات محصولات غذایی می‌شود.

 

صنعت اردبیل نیازمند ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری است

رییس کمیسیون کشاورزی اردبیل عنوان کرد: استانداری، سازمان برنامه و بودجه، اداره صنایع و معادن و کشاورزی باید مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران در نظر بگیرند و در اقصی نقاط استان از سرمایه‌گذاران حمایت کنند تا شاهد ایجاد صنایع تبدیلی مختلف در سطح مختلف استان باشیم که در پی آن رونق اقتصادی و اشتغال زایی نیز رخ خواهد داد.

مسؤولان به داد کشاورزان و باغداران برسند

باغداری که خود را احمدی معرفی کرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: در حدود 20سال است که در حوزه باغداری فعالیت دارم و در طی این مدت علاوه بر سودی که داشتم شاهد ضرر  و زیان‌های زیادی نیز شده‌ام به طوری که در برخی از سال‌ها که فروش کم است محصولاتمان که سیب درختی است به روی هم تلنبار شده و از بین می‌رود.

وی اظهار کرد: در استان‌های دیگر شاهد این همه ضرر و زیان و از بین رفتن محصولات کشاورزی نیستیم، زیرا در جوار تولید محصولات، کارخانجاتی وجود دارد تا این محصولات را تبدیل به دیگر مواد غذایی از جمله کمپوت، آبمیوه و... کنند که متاسفانه استان اردبیل از وجود چنین امکاناتی به حد کافی برخوردار نیست.

وی گفت: در ایام برداشت میوه به خصوص در شهرستان مشگین شهر شاهد انباشت سیب به صورت گسترده در کنار باغ ها بودیم چرا که بازار فروش درست و حسابی وجود نداشت و اگر در این شرایط صنایع تبدیلی مناسبی مرتبط وجود داشت هیچ یک از این مشکلات به وجود نمی آمد.

این باغدار تاکید کرد: مسوولین استان در اسرع وقت به وضعیت باغداران که بدون هیچ چشم داشتی فعالیت می‌کنند رسیدگی کنند و همچنین با ایجاد صنایع تبدیلی باعث رشد و توسعه کشاورزی و باغداری استان شوند.

 

کیفیت مناسب محصولات کشاورزی شهرستان مشگین شهر

اکبر صمدی، فرماندار شهرستان مشگین‌شهر نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس در اردبیل گفت: شهرستان مشگین شهر با ۳ هزار و 825 کیلومتر مربع مساحت بزرگترین شهرستان استان اردبیل به لحاظ وسعت خاکی است که بیش از ۱۵ هزار هکتار باغات سردرختی در شهرستان موجود بوده و به لحاظ مرغوبیت نیز در سطح بالایی قرار دارد و اکثر محصولات مرغوب باغی این شهرستان ازجمله سیب، انگور، هلو و... باعث شده میوه‌های مشگین شهر به عنوان یک برند معروف و با کیفیت در سطح کشور شناخته شود.

 

مشکلات زیرساختی از دلایل عدم توسعه صنایع تبدیلی در استان است

وی با اشاره به دلایل عدم وجود صنایع تبدیلی در این شهرستان بیان کرد: سرمایه‌گذاری در توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی می‌تواند نقش موثری در توسعه اقتصادی کشور و استان داشته باشد اما متاسفانه سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی علی‌رغم تلاش‌های انجام یافته نه تنها در شهرستان مشگین شهر بلکه در استان اردبیل از نظر زیر ساخت با مشکلاتی مواجه است.

فرماندار مشگین شهر با بیان اقدامات انجام یافته در راستای ایجاد اشتغال مولد و پایدار وحمایت از سرمایه گذاری در حوزه های مختلف عنوان کرد: در بحث ایجاد اشتغال مولد و پایدار و عملی نمودن رهنمود‌های اقتصاد مقاومتی سعی و تلاش مسولان بر این است که در بخش صنعت، معدن، کشاورزی و جذب سرمایه گذاران در این حوزه ها، بستر مناسب و زیر ساخت های لازم را جهت هموارسازی راه سرمایه گذاران ایجاد کنند.

وی ادامه داد: در این راستا و برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تلاش شده است که با ارایه مشوق هایی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، تسهیل در خدمات دهی و حل مشکلات آنان ازجمله راه، آب، برق و... و کاهش تشریفات و مراحل اداری و همچنین مساعدت‌های بانکی با ارایه تسهیلات ارزان قیمت با سود وبهره کم در قالب طرح هایی همانند اشتغال فراگیر و یا اشتغال پایدار روستایی و ارایه استعلامات لازم در سریعترین زمان، گام مثبتی برداشته شود.

 

وجود صنایع تبدیلی نیاز اساسی در حوزه کشاورزی و باغداری است

اسماعیل شیخ الاسلامی مدیریت اداره جهاد کشاورزی شهرستان مشگین شهر اظهار کرد: منطقه باغی شهرستان مشگین شهر یکی از مناطق مستعد باغداری استان اردبیل محسوب می‌شود به طوری‌که 14 هزار و 500 هکتار میوه سر درختی در این شهرستان موجود است.

وی افزود: بخش کشاورزی برای توسعه خود نیازمند صنایع تبدیلی مادر است و جهاد کشاورزی نیز این آمادگی را دارد که از صفر تا صد کمک‌های فنی و برخورداری از تسهیلات بانکی را به‌صورت ویژه جهت مشاوره به کشاورزان عزیز به‌صورت رایگان در اختیار آنان قرار دهد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی مشگین شهر عنوان کرد: اداره جهادکشاورزی شهرستان مشگین‌شهر آمادگی خود را در راستای حمایت از متقاضیان احداث واحد‌های صنایع تبدیلی اعلام نموده و همکاری‌های لازم را برای احداث این واحدها، بدون اتلاف وقت و هزینه در کلیه امورات از جمله صدور مجوز - پروانه بهره برداری واحدهای صنایع تبدیلی و بررسی زمین با متقاضیانی که مشکلات قانونی ندارند انجام می‌دهد تا مراحل اداری در سریع‌ترین زمان ممکن انجام پذیرد.

شیخ الاسلامی بیان کرد: از سال گذشته در بحث صنایع تولیدی و تبدیلی اقدامات مناسب درزمینه احداث کارخانجات تولیدی از قبیل پنیر، دوغ، ماست و تولید رب گوجه فرنگی و همچنین تولید پوره سیب انجام یافته است و در بحث آبمیوه، کمپوت سازی، تولید لواشک و بسته بندی حبوبات نیز لازم است اقدامات اساسی انجام پذیرد.

وی با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذاران در راستای سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی گفت: عدم ریسک پذیری، درصد سود بالای تسهیلات بانکی و عدم بازاریابی مناسب ازعمده‌‌ترین مشکلات سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی است.

برداشت 210 هزار تن سیب از باغات مشگین‌شهر

مدیر اداره جهاد کشاورزی مشگین شهر با اشاره به میزان برداشت سیب از باغات این شهرستان‌ها در طی سال‌های اخیر تصریح کرد: در سال ۱۳۹۶ ، ۲۱۰ هزار تن سیب از باغات سیب این شهرستان برداشت شده بود که در سال 97 بدلیل سرمازدگی درختان این رقم به 46 هزار تن تقلیل یافته است و این میزان از برداشت محصولات متنوع نشان از ظرفیت بالای این شهرستان برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی است.

شیخ الاسلامی افزود: در سال 96 از تاکستان‌های موجود در شهرستان مشگین شهر که بالای ۲ هزار هکتار را تشکیل می‌دهد نزدیک به ۲۶هزار تن محصول برداشت شده بود که در سال جاری به‌دلیل سرمازدگی درختان انگور فقط ۳۰ درصد محصولات با احیاء ثانویه و درصد بالای قندی و بازار پسندی روانه بازار گردید.

 

نبود صنایع تبدیلی باعث هدر رفت سرمایه‌های کشاورزی استان می‌شود

علی علایی فرماندار پارس آباد گفت: شهرستان پارس آباد با توجه به پتانسیل‌های بالقوه موجود در این شهرستان در بخش کشاورزی و تولید انواع محصولات کشاورزی ظرفیت بسیار بزرگی برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی است.

وی افزود: شهرستان پارس‌آباد با تولید بیش از یک میلیون تن محصولات کشاورزی، 25 درصد از کل تولیدات کشاورزی استان اردبیل را با کیفیتی بسیار بالا استحصال می‌کند که این موضوع فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت ایجاد ارزش افزوده و صنایع تبدیلی در این شهرستان است.

فرماندار شهرستان پارس آباد ادامه داد: هم اکنون به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی در استان اردبیل تمام محصولات تولیدی در این شهرستان به صورت خام به سایر استانها انتقال می‌یابد که با استقرار صنایع تبدیلی در این استان ضمن ایجاد اشتغال برای جوانان استان زمینه سود آوری بسیار مطلوبی را برای فعالان اقتصادی و شرکت‌های سرمایه‌گذار مهیا می‌کند.

علایی با اشاره به حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ادامه داد: برای توسعه صنایع تبدیلی در شهرستان پارس‌آباد و ایجاد اشتغال و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این شهرستان اقداماتی همچون ارایه زمین مناسب برای استقرار این صنایع در جوار پایاب سد خدا‌آفرین، ایجاد پنجره واحد خدمات‌رسانی، ارایه تسهیلات کم‌بهره بانکی در تمامی حوزه‌های روستایی و عشایری و اشتغال فراگیر، و رفع موانع سرمایه‌گذاری انجام می‌پذیرد.

با توجه به پتانسیل‌های خدادادی موجود در مراتع سرسبز و زرخیز استان اردبیل، وجود صنایع تبدیلی بزرگ در این استان از نیازهای ضروری در بخش کشاورزی استان اردبیل محسوب می‌شود که البته توسعه صنایع تبدیلی در استان نیازمند عزم همه جانبه مسؤولان استانی و حمایت‌های مسؤولان کشوری و استفاده از علم روز نخبگان جوان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با علم کشاورزی است.

انتهای پیام/ن

نظر شما