شناسهٔ خبر: 28850033 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس امور کتابخانه‌:

لالایی تاریخ ادبیات شفاهی هر قوم‌ را در خود دارد

نمایندگی خراسان رضوی

یک کارشناس امور کتابخانه‌ گفت: لالایی‌ علاوه بر ارزش نوستالژیکی که برای اکثر انسان‌ها دارد، تاریخ ارزشمند ادبیات شفاهی هر قوم‌ را در خود دارد و به بسیاری از وقایع تاریخی و اجتماعی، حسرت‌ها و امیدها، شرایط اقلیمی ‌و اعتقادات بومی‌ـمذهبی ملت‌های گوناگون رهنمون می‌شود.

صاحب‌خبر -

سیدجمال حقیرالسادات در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نوای آشنای لالایی تقریبا نخستین صدای دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیری است که همه ما آن را در گنجینه خاطرات کودکی ضبط و ثبت کرده‌ایم. شاید اگر بتوانیم صدای لالایی مادرها یا بزرگ‌ترهایی را که برای ما لالایی می‌خواندند در ذهن‌مان مرور کنیم با بسیاری از باورها، آرزوها و آمال‌ ایشان آشنا ‌شویم.

او در ادامه بیان کرد: دنیای روزآمد تکنولوژی‌ها این ارمغان ارزشمند ادبیات شفاهی و فولکلور را تهدید کرده است؛ بسیاری مادران از فرط خستگی و مشغله کاری دیگر برای کودکان‌شان لالایی نمی‌خوانند و بسیاری از مادربزرگ‌ها فرصت دیدار با نوه‌های عزیزشان را کمتر به دست می‌آورند.

کارشناس امور کتابخانه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی همچنین خاطرنشان کرد: حفظ این ثروت ادبی و سنت قومی، حتی با به‌کارگیری انواع «روش‌های بازتولید فرهنگی» ارزش بسیار زیادی دارد و شاعر نام‌آشنای ادبیات کودک و نوجوان اسدالله شعبانی تلاش دارد در مجموعه شعرهای لالایی‌اش با عنوان «لالا لالا عروسک جان»، چند لالایی موزون و زیبا و در عین حال، متناسب با سلایق و نیازهای مادر و کودک امروزی را به مخاطبان ارائه دهد. کتاب «لالا لالا عروسک جان» را اسدالله شعبانی در ۲۴ صفحه به رشته تحریر درآورده و تهمینه حدادی  تصویرگری آن را بر عهده گرفته است. این کتاب توسط انتشارات کتاب‌های پروانه در نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی عرضه می‌شود.

حقیرالسادات اضافه کرد: این کتاب موزون و جذاب کودکانه، پیشنهاد بسته فرهنگی «کتاب‌خوان ماه مهر» به والدین جوان است تا آن را برای کودکان عزیزشان بخوانند و خوابی شیرین و خاطره‌انگیز را به فرزندان‌شان هدیه دهند.

انتهای پیام

نظر شما