شناسهٔ خبر: 28849981 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

برای نجات بن سلمان؛ عربستان یک مقام اطلاعاتی را متهم به قتل خاشقچی می کند

صاحب‌خبر -
خرداد: نیویورک تایمز گزارش داد که حاکمان سعودی قصد دارند برای نجات محمد بن سلمان از پرونده قتل احتمالی خاشقچی، یک مقام اطلاعاتی عربستان را متهم این پرونده اعلام کنند.

به گزارش خرداد به نقل از ایرنا، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در این گزارش نوشت: سه فرد آگاه از برنامه های سعودی ها گفتند که حاکمان سعودی در حال بررسی متهم کردن ژنرال «احمد العسیری» مقام اطلاعاتی نزدیک به بن سلمان ولیعهد عربستان به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار مفقود هستند.
متهم کردن العسیری در حالی که نشان از گستردگی واکنش های منفی بین المللی به ناپدید شدن خاشقچی دارد، می تواند توضیح کافی برای قتل این روزنامه نگار و همچنین شستن دامن بن سلمان از این اتهام برای حاکمان سعودی فراهم کند.
به نوشته نیویورک تایمز، با وجود آنکه پلیس ترکیه تاکید می کند که شواهدی مبنی بر قتل خاشچقی در کنسولگری ترکیه توسط 15 مامور سعودی در دست دارد، سه فرد آگاه تاکید کردند که عربستان همچنان قصد دارد ژنرال العسیری را مجرم بداند.
این روزنامه آمریکایی همچنین خبر داد که افراد نزدیک به کاخ سفید نیز در جریان این موضوع قرار گرفته اند و نام ژنرال عسیری به اطلاع آنها رسیده است.
یک فرد نزدیک به کاخ سفید و یک مقام پیشین آمریکایی نیز گفته اند که جرد کوشنر داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از وی خواسته که از بن سلمان حمایت کند.
استدلال کوشنر این بوده است که موضوع قتل خاشقچی نیز مثل دیگر اشتباهات سعودی ها از جمله ربودن سعد الحریری نخست وزیر لبنان و بمباران اتوبوس حامل کودکان یمنی از خاطر جامعه بین المللی زدوده خواهد شد.
دو فرد آگاه از برنامه های سعودی ها گفتند که مقام های عربستانی قصد دارند ماجرا را اینگونه توضیح دهند که ژنرال عسیری دستور دستگیری خاشقچی را به صورت شفاهی از بن سلمان دریافت کرده اما به دلیل سوء تفاهم یا تصمیمات خودسرانه اقدام به کشتن وی کرده است.
به گزارش ایرنا، پیشتر نیز شبکه خبری سی ان ان به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که عربستان در حال آماده شدن برای پذیرش مسئولیت قتل خاشقچی است.
خاشقچی از دوم اکتبر (10مهر) پس از مراجعه به ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شده است. برخی منابع غیر رسمی خبری اعلام کرده اند که خاشقچی توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.
خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در مقالاتی که در روزنامه 'واشنگتن پست' نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان عربستان انتقاد کرده بود.

نظر شما