شناسهٔ خبر: 28848898 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

چند درصد مواد اولیه دستمال کاغذی و پوشک بچه، وارداتی است؟

به گفته رییس انجمن صنایع سلولزی ایران در حال حاضر هیچگونه مشکلی در چرخه تولید و توزیع محصولات سلولزی وجود ندارد و کاهش قیمت ارز در سامانه نیما می‌تواند قیمت این محصولات را نیز با کاهش مواجه کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

عباس فصیح خوشگرد  درباره آخرین وضعیت تولید و توزیع محصولات سلولزی پس از کمبود و گرانی پیش آمده اخیر، اظهار کرد: حدود دو ماه پیش تامین مواد اولیه محصولات سلولزی و تخصیص ارز آن با مشکل مواجه شد اما پس از ورود مستقیم وزیر صنعت، معدن و تجارت برای حل مساله و ترخیص مواد اولیه، حدود ۲۰ روزی است که مشکلات کاملا برطرف شده و در حال حاضر صنایع سلولزی به صورت سه شیفت در حال تولید هستند و مواد اولیه و محصول نهایی نیز به وفور یافت می‌شود.

وی با بیان اینکه چرخه تولید و توزیع محصولات سلولزی در حال حاضر با نظم خاصی همراه است و هیچگونه مشکلی جهت تامین نیاز مصرف‌کنندگان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هرچند مجددا دو هفته قبل التهاباتی در بازار ارز به وجود آمد اما با مداخله مسئولان و کنترل این التهابات، شاهد کاهش نرخ ارز بودیم و امیدواریم این مساله کماکان ادامه داشته باشد تا شاهد کاهش قیمت محصولات سلولزی باشیم.

رییس انجمن صنایع سلولزی ایران ادامه داد: در حال حاضر در فرایند تولید و تامین محصولات سلولزی اعم از پوشک بچه، پوشک بزرگسال، دستمال کاغذی و نوار بهداشتی هیچگونه مشکلی وجود ندارد و نگرانی‌ها در این رابطه برطرف شده است.

به گفته فصیح خوشگرد با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی، تمامی مواد اولیه خریداری شده جهت تولید تیشو وارداتی بوده و در بخش پوشک بچه نیز ۸۰ درصد مواد اولیه آن وارداتی است.

وی همچنین درباره افزایش قیمت محصولات سلولزی از ابتدای سال جاری که شامل افزایش سالانه قیمت‌ها و افزایش ناشی از رشد قیمت ارز بود، اظهار کرد: افزایش قیمت سالانه محصولات سلولزی در سال جاری رقمی معادل ۱۰ درصد بود اما علاوه بر این با توجه به افزایش نرخ ارز شاهد افزایش ۲ تا ۲.۵ برابری قیمت محصولات سلولزی به دلیل گران شدن مواد اولیه هستیم.

رییس انجمن صنایع سلولزی ایران تصریح کرد: با توجه به تمهیداتی که دولت در نظر گرفته، ارز مورد نیاز مربوط به تامین مواد اولیه محصولات سلولزی از طریق سامانه نیما و براساس نرخ ارز در این سامانه خریداری می‌شود و در صورتی‌که این نرخ کاهش یابد قیمت محصولات سلولزی نیز به دلیل وابستگی قیمت مواد اولیه این محصولات به نرخ ارز، کاهش خواهد یافت.

 

نظر شما