شناسهٔ خبر: 28848843 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

امیرعبداللهیان:

آمریکا در پی اخاذی بیشتر از عربستان است/ اقدامات احتمالی واشنگتن برای سرپوش گذاشتن بر مسئله قتل خاشقجی

خبرگزاری میزان- ­دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل گفت: آمریکایی‌ها برای سرپوش گذاشتن بر مسئله قتل خاشقجی احتمالاً یا بحث تحریم‌ها را مطرح می‌کنند یا در سوریه جنگ محدود و کنترل شده‌ای را انجام می‌دهند یا از طریق رژیم صهیونیستی اقداماتی از جمله جنگ محدود علیه غزه را راه می‌اندازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان، حسین امیر عبداللهیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، اظهار کرد: اقدام‌های ولیعهد عربستان در دو سال گذشته به ویژه در ماه‌های اخیر موجب شده است که رقبای وی در اروپا و آمریکا برای محدودیت اختیارات بن سلمان تلاش کنند که از جمله آن‌ها خارج کردن پرونده فلسطین از دست وی بود.

وی درباره پرونده قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه گفت: وی از مشاوران رسمی حکومت سعودی بوده و معارض خیلی جدی برای این حکومت نبوده است.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل افزود: خاشقجی ابتدا از برخی سیاست‌های بن سلمان حمایت کرد، اما در ماه‌های اخیر نسبت به روی کار آمدن ترامپ، سیاست‌های جنگ طلبانه عربستان در یمن و رابطه عربستان با رژیم صهیونیستی انتقاد داشت.

امیر عبداللهیان گفت: شهرت خاشقجی در میان اصحاب رسانه و انتقاد‌های وی از ترامپ و بن سلمان موجب گستردگی موضوع قتل وی در افکار عمومی شده است.

وی افزود: تفکر حاکم بر عربستان سعودی تفکر اشاعه ترور و ترویست در منطقه است.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل با بیان اینکه عربستان اقدام تروریستی بر ضد مردم یمن آغاز کرده است گفت: بن سلمان نمی‌تواند خارج از قاعده آمریکایی‌ها بازی کند و آمریکا در پی اخاذی بیشتر از عربستان است.

امیر عبداللهیان افزود: آمریکا از ابزار مسئله قتل خاشقجی تا زمان انعقاد قرارداد فروش تسلیحات امریکایی به عربستان استفاده می‌کند.

وی گفت: آمریکا در دو دهه گذشته منافع خود را در بهم ریختن اوضاع منطقه پیگیری کرده است و این کشور به بن سلمان اجازه داده است تا اوضاع عربستان و منطقه را در جهت تامین منافع آمریکایی‌ها بهم بریزد.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل با بیان اینکه آمریکا تلاش می‌کند ولیعهد ضعیف شده عربستان را برای اخاذی بیشتر از وی حفظ کند افزود: آمریکا اگر احساس کند اعتبار بن سلمان تمام شده است شخص دیگری را جایگزین وی می‌کند.
امیر عبداللهیان گفت: عربستان در حال پوست اندازی است، اما آمریکایی‌ها مانند افغانستان، عراق و سوریه درک درستی از وضع اجتماعی عربستان ندارند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل افزود: عامل اصلی قتل خاشقجی ولیعهد عربستان است و بر این اساس بخش زیادی از آل سعود که از حکومت کنار گذاشته شده اند، اما صاحب پول و رسانه هستند از مسئله قتل خاشقچی برای تضعیف یا حذف بن سلمان استفاده می‌کنند.

وی گفت: در یک سال گذشته رفتار آمریکا و عربستان با ترکیه مهربانانه نبوده است و آن‌ها از هر فرصتی برای تضعیف ترکیه استفاده کرده اند.

امیر عبداللهیان افزود: ترکیه با دریافت حق السکوت از کنار پرونده قتل خاشقچی نمی‌گذرد و در مسیر سرپوش گذاشتن بر این حادثه نیست.
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل با بیان اینکه آمریکا می‌خواهد ترکیه را به جای گرایش این کشور به روسیه و ایران به سمت خود بکشاند گفت: اگر در مسئله‌ای قتل خاشقجی عربستان نظامی تروریستی معرفی شود این موضوع با تلاش‌های آمریکا برای نشان دادن ایران به عنوان حامی تروریسم در تضاد قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مسئله سوریه به نقطه حساس رسیده است، زیرا همه تروریست‌های شکست خورده در منطقه ادلب ساکن شده اند افزود: حفظ ادلب برای آمریکایی‌ها بسیار مهم و نقطه امیدی برای سرنگونی نظام سیاسی سوریه است.

امیرعبداللهیان گفت: با پول عربستان فقط منافع آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه تامین شده است.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل با اشاره به حادثه تروریستی بر ضد سفارت کشورمان در بیروت افزود: در آن عملیات تروریستی بندر بن سلطان رئیس سازمان امنیتی عربستان به طور مستقیم مدیریت و هدایت این حادثه تروریستی را بر عهده داشت البته همه حلقه مرتبط با دستگاه امنیتی سعودی در هفته‌های گذشته در لبنان بازداشت شده اند.

وی گفت: قرار بود آقای روحانی سفری را به عربستان داشته باشد، اما در جلسات متعدد چگونگی به سرانجام رساندن پرونده‌های بین دو کشور را بررسی کردیم و قرار شد سه کمیته اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایجاد شود که با سعودی‌ها در این باره مذاکره شود.

امیرعبدالهیان افزود: زمانی که با سعودالفیصل این موضوع را طرح کردم وی گفت، اینجا عربستان سعودی است و فقط ملک تصمیم می‌گیرد و ما نیازی به کمیته نداریم؛ به آقای ظریف بگویید بیاید با من صحبت کند تا اگر صفحه سیاه روابط ورق زده شد در صفحه سفید از ابتدا توافق می‌کنیم، چه کنیم.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: ما در منطقه با چنین نظام سیاسی غیردموکراتیک روبرو هستیم که حتی برای گفتگوی دیپلماتیک آمادگی ندارد.

وی در عین حال افزود: در‌ها را به روی عربستان نبسته‌ایم تا اگر زمانی صاحبان عقل در این کشور روی کار آمدند جمهوری اسلامی ایران راه‌ها را نبسته باشد.

امیرعبداللهیان گفت: آمریکایی‌ها برای سر پوش گذاشتن بر مسئله قتل خاشقجی احتمالاً یا بحث تحریم‌ها را مطرح می‌کنند یا در سوریه جنگ محدود و کنترل شده‌ای را انجام می‌دهند یا از طریق رژیم صهیونیستی اقداماتی از جمله جنگ محدود علیه غزه را راه می‌اندازند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل افزود: گفتن از تحریم‌ها جنگ رسانه ای، تبلیغاتی و غیر واقعی است، زیرا ​آمریکایی‌ها هر چه می‌خواستند انجام داده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما