شناسهٔ خبر: 28848755 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چالشهای تامین خون در سومین مرکز تولید خون کشور

مشهد- ایرنا- استان خراسان رضوی به عنوان سومین تولید کننده خون در کشور پس از استان های فارس و تهران با چالشهای مختلف روبروست.

صاحب‌خبر -

این در حالی است که اداره کل انتقال خون خراسان رضوی وظیفه تامین خون مورد نیاز در 59 بیمارستان مستقر در این استان را بر عهده دارد.
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی معتقد است سالانه بیش از 350 هزار کیسه خون و فراورده های خونی در استان خراسان رضوی تولید می شود که این میزان بیش از 2 برابر ظرفیت تولید خون استان است و این نهاد اکنون درگیر مشکلات عدیده ای از این بابت است.
هم اکنون 11 پایگاه انتقال خون در مشهد و پنج پایگاه در شهرستان های قوچان، گناباد، نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه خراسان رضوی دایر است و چند شهرستان استان نظیر تربت ‌جام، خواف، درگز و کاشمر نیز دارای مراکز خونگیری هستند.

* 2 برابر ظرفیت خود خون تولید می کنیم
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: تولید خون، اقدام حیاتی و یکی از رسالت های خطیر به شمار می رود به طوریکه از هر سه نفر، یک نفر در طول زندگی خود به فراورده های خونی نیاز پیدا می کند.
دکتر حمیدرضا اسلامی افزود: ظرفیت سالانه تولید خون توسط این نهاد بر اساس بودجه و نیروی انسانی حداکثر 150 هزار کیسه خون می باشد در حالی که اکنون 2 برابر آن فراورده های خونی در استان تولید می شود.
وی اظهار داشت: خراسان رضوی سومین تولید کننده خون در کشور است بطوریکه سال گذشته 352 هزار کیسه خون در این استان تولید شد و تولید خون طی نیمه اول امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش داشت.
وی گفت: اداره کل انتقال خون خراسان رضوی که تامین خون 59 بیمارستان زیر پوشش 6 دانشگاه علوم پزشکی این استان را بر عهده دارد، اکنون با چالشهای مختلف روبروست که در صورت ادامه این روند تامین خون بیماران با مشکل مواجه خواهد شد.
اسلامی افزود: مشکلات انتقال خون خراسان رضوی در سه بخش ساختمان استیجاری و نامناسب، کمبود بودجه و کمبود نیروی انسانی است که مشکل ساختمان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال رفع است اما در زمینه بودجه و نیروی انسانی به شدت مشکل داریم.
وی با اشاره به همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در احداث ساختمان جدید انتقال خون اظهار داشت: طبق هماهنگی های انجام شده ساختمان جدید انتقال خون استان در شهرک دانش و سلامت این دانشگاه احداث خواهد شد که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز شده و طبق پیش بینی ها در مدت یک سال و نیم آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی گفت: احداث ساختمان اداری انتقال خون خراسان رضوی در خیابان سناباد نیز طی هشت سال گذشته فقط 35 درصد پیشرفت داشته که با همکاری وزارت بهداشت و تصمیم گیری های انجام شده پیرامون فروش آن، قرار شده است ساختمان اداری و فنی در منطقه ای دیگر احداث شود.
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی افزود: پرداخت نشدن اضافه کار و حق ماموریت کارکنان انتقال خون خراسان رضوی از ابتدای سال جاری و حق مسئولیت مدیران این نهاد و همچنین بدهی به شرکت های پیمانکار بابت لوازم پزشکی و هزینه های جانبی خون گیری از چالش های این نهاد به شمار می روند.
وی اظهار داشت: مطالبات 2 ماه کارکنان انتقال خون خراسان رضوی به زودی پرداخت خواهد شد که از این نظر نسبت به بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی عقب بوده و شرایط خوبی نداریم.
وی تعداد کارکنان این اداره کل در استان را 300 نفر عنوان کرد و گفت: این کارکنان به صورت شبانه روزی کار می کنند اما حقوق و مطالبات آنها با کارکنان بیمارستان ها در همان رشته و رده تفاوت بسیار دارد.

* افزایش تخت های بیمارستانی و بی توجهی به انتقال خون
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: با وجود دستاوردهای بزرگ پزشکی در سالهای گذشته، سازمان انتقال خون از توجه کمتری برخوردار بوده است.
وی با بیان اینکه مصرف خون با افزوده شدن تخت های بیمارستانی در حال افزایش است افزود: طی سالهای گذشته در اجرای طرح تحول نظام سلامت، یک هزار و 400 تخت بیمارستانی به تعداد تخت های دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزوده شده است.
وی اظهار داشت: این در حالی است که انتقال خون خراسان رضوی علاوه بر بیمارستان ها و مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت حیدریه، تربت جام و نیشابور در این استان را نیز زیر پوشش دارد.
اسلامی گفت: به رغم افزایش تعداد تخت های بیمارستانی در خراسان رضوی و افزایش نیاز به خون اقدامی برای افزایش بودجه و رفع چالشهای انتقال خون صورت نگرفته است.
وی افزود: با این حال با تمام کمبودهایی که همواره در زمینه تامین خون وجود داشته است تاکنون هیچ عمل جراحی در بیمارستان های خراسان رضوی به خاطر نبود خون لغو نشده است.

* کاهش ذخایر خونی در فصول مختلف
معاون فنی و فناوریهای نوین انتقال خون خراسان رضوی نیز گفت: کاهش اهدای خون و به دنبال آن کاهش ذخایر خونی در فصل های مختلف مانند فصول گرما، سرما و ماه رمضان از مشکلاتی است که انتقال خون را با چالش مواجه می سازد.
دکتر علی حسنی افزود: این در حالی است که خون های دریافتی قابلیت نگهداری تا 35 روز را دارند لذا باید به طور مستمر خون گیری انجام شود و خون های دریافتی جایگزین گردد.
وی اظهار داشت: از هر واحد خون (کیسه خون) سه فراورده خونی شامل گلبولهای قرمز، پلاکت و پلاسما تولید می شود.
وی یکی از راهکارهای مقابله با کاهش ذخایر خونی را افزایش اهدا کنندگان مستمر عنوان کرد و گفت: هم اکنون 53 درصد از اهدا کنندگان خون در خراسان رضوی مستمر هستند و دست کم 2 بار در سال خون اهدا می کنند.

* سهم چهار درصدی زنان خراسان رضوی در تامین خون
حسنی افزود: سهم زنان خراسان رضوی در اهدای خون به دلیل باورهای غلط فرهنگی و شرایط خاص بانوان، ناچیز است بطوریکه 96 درصد اهدا کنندگان خون در استان مردان هستند.
وی اظهار داشت: این در حالی است که در کشورهای پیشرفته سهم زنان در اهدای خون به اندازه مردان است.

* پایگاه اهدای خون ثامن در انتظار داوطلبان
مدیر روابط عمومی انتقال خون خراسان رضوی نیز گفت: پایگاه انتقال خون ثامن در اطراف حرم مطهر رضوی که چند ماه از تاسیس آن می گذرد، اکنون در انتظار داوطلبان اهدای خون است.
محسن قدیمی افزود: این پایگاه با 16 تخت در زمینی به مساحت 200 متر مربع با هزینه پنج میلیارد ریال احداث شده است.
وی با دعوت از داوطلبان اهدای خون، از رسانه های عمومی نیز خواست در معرفی پایگاه ثامن به مردم مشهد و زائران بارگاه مطهر رضوی تلاش کنند.
وی اظهار داشت: با همکاری بنیاد سلامت آستان قدس رضوی، قائم مقام تولیت این آستان مقدس و معاونت درمان سپاه امام رضا (ع) در تامین نیروی انسانی، به زودی این پایگاه اهدای خون به صورت سه نوبته پذیرای زائران و مجاوران خواهد بود.
3027 / 6053

نظر شما