شناسهٔ خبر: 28848590 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ترور ژنرال رزاق، بزرگ‌ترین ضربه طالبان به دولت افغانستان در 17 سال گذشته

در حمله طالبان به دفتر والی قندهار، ژنرال عبدالرازق، فرمانده پلیس قندهار و یکی از افراد بانفوذ جنوب افغانستان کشته شد. رئیس امنیت قندهار نیز از جمله کشته‌شدگان این حمله است که گفته می‌شود در 17 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از بی‌بی‌سی اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در پیام ویدیویی گفت که هیاتی به رهبری معصوم استانکزی، رئیس امنیت ملی افغانستان را به قندهار فرستاده است تا وضعیت را از نزدیک زیر نظر گیرد.

این حمله در حالی صورت گرفته که فرمانده نیروهای "حمایت قاطع" (نیروهای ناتو) و مقام‌های محلی در دفتر والی جلسه داشتند.

ژنرال شریف یفتلی، رئیس ارتش اففانستان در یک نشست خبری حمله به دفتر والی قندهار را یک رویداد "تروریستی" خواند و افزود: "روز پنجشنبه، ساعت سه و نیم بعد از ظهر یک تروریست که از گذشته آموزش دیده بود، به مسئولان امنیتی حمله کرد".

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید فرد مهاجم یکی از محافظان زلمی ویسا، والی قندهار، بود.

در این حمله علاوه بر ژنرال عبدالرازق، بعدالمومن حسین‌خیل، رئیس اداره امنیت ملی قندهار نیز کشته شد و وضعیت زلمی ویسا، والی قندهار وخیم گزارش شده است.

گروه طالبان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

قتل ژنرال عبدالرازق، یکی از بزرگترین رویدادهای امنیتی در ۱۷ سال گذشته است.

بسیاری ها ژنرال رازق را به دلیل "قاطعیتش" در مبارزه با طالبان و تامین امنیت قندهار تقدیر می کنند، اما کسانی هم هستند که او را "دیکتاتور محلی" می‌دانند

نیروهای حمایت قاطع در افغانستان نیز گفته دو سرباز این نیروها در این حمله زخم برداشته‌اند.

برای نخستین بار، بعد از سال ۲۰۰۱، یکی از ارشدترین مقام‌های امنیتی آمریکا، ژنرال آستین میلر، فرمانده نیروهای ناتو، در صحنه این رویداد حاضر بود. ناتو در اعلامیه‌ای گفته است که فرمانده نیروهای ناتو، جان سالم به در برده است، اما سه سرباز آمریکایی زخم برداشته اند. حضور نیروهای خارجی، شاید قصر (کاخ) سفید را بیشتر متوجه جنگ در افغانستان کند.

پیش از این، فرمانده پلیس قندهار نزدیک به ۱۰ بار هدف سوء قصد قرار گرفته بود.

حدود یک سال پیش، والی قندهار در حمله‌ای به مهمانخانه‌اش در شهر قندهار زخمی شد. افزون بر او هفده نفر دیگر نیز در این رویداد زخمی و دوازده نفر از جمله معاون والی قندهار، کشته شدند. سفیر امارات متحده که در این رویداد زخمی شده بود بعدا در اثر همان زخم‌ها درگذشت.

واکنش‌ها

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان ضمن ابراز تسلیت به مردم قندهار، به مردم این ولایت وعده داد که "وضعیت امنیتی به زودی عادی می‌شود".

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان، ژنرال رازق را یک فرمانده "قدرتمند و استوار" خواند و افزود که او سال‌ها در برابر دشمنان افغانستان "شجاعانه" جنگید.

روسای پیشین امنیت ملی نیز در پیام‌هایی کشته شدن این فرمانده پلیس را محکوم کردند. رحمت الله نبیل در فیسبوکش نوشت: "فرزند واقعی این خاک امروز کشته شد. چه قهرمانی. او عامل ثبات در قندهار بزرگ بود."

امرالله صالح او را "نماد راستین از وطن دوستی و شجاعت" توصیف کرد و افزود: "او توانسته بود شبکه گسترده و ریشه‌دار مردمی را برای حمایت از دولت و نیروهای تحت فرمانش ایجاد نماید و ثبات را در قندهار حکفرما سازد."

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما