شناسهٔ خبر: 28848572 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تکميل چرخه توليد محصولات دامي و باغي اولويت قم است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - قم- ايرنا- رئيس سازمان جهاد کشاورزي قم، تکميل زنجيره توليد محصولات دامي و باغي را از جمله اولويت هاي اين استان دانست و گفت: با تکميل زنجيره توليد در محصولات باغي، صيفي وسبزي، دامي و گلخانه، قم حرف براي گفتن در کشور خواهد داشت.

محمدرضا طلايي روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، با اشاره به کيفيت بالا و حجم زياد توليد انواع سبزيجات در اين استان افزود: وجود يکهزار و 200 هکتار زمين زيرکشت سبزيجات، تلاش براي ايجاد شهرک صنعتي 100 هکتاري صيفي کاري و فعاليت هشت کارگاه صنايع تبديلي، قم را در آينده نزديک به يکي از قطب هاي مهم صيفي کشور تبديل مي کند.
وي با بيان اينکه پسته، صيفي جات و سبزي از جمله محصول هاي شاخص قم است که با نشان تجاري در کشور توزيع مي شود ادامه داد: بر اساس ظرفيت هاي کشاورزي استان، زنجيره هاي توليد و صنايع تبديلي کشاورزي با گسترش کشت گلخانه اي، صنايع تبديلي، فرآوري و بسته بندي با رويکرد صادرات محوري در دستور کار است.
وي با اشاره به ظرفيت باغات اين استان افزود: وضعيت قم در باغات به ويژه توسعه باغات پسته بسيار مطلوب است به گونه اي که سطح زيرکشت باغ هاي استان از 3 هزار هکتار در سال 94 به 12 هزار هکتار در سال 97ارتقا يافته است ضمن اينکه به دليل کيفيت بالا، قم رتبه دوم صادرات پشته کشور را به خود اختصاص داده است.
وي جلوگيري از خام فروشي، کاهش هزينه و افزايش بهره وري را از جمله دستاوردهاي تکميل زنجيره توليد دانست و تاکيد کرد: تسهيلات بانکي براي پوست گيري، بسته بندي و مغزگيري پسته در اختيار کشاورزان قرار گرفته که اين تسهيلات علاوه بر تکميل چرخه توليد اين محصول مهم صادراتي، موجب افزايش اشتغال در بخش کشاورزي قم نيز شده است.
وي تصريح کرد: اميدواريم تا پايان امسال بخش مهمي از زيرساخت مورد نياز براي تکميل زنجيره توليد پسته ايجاد و شاهد افزايش صادرات، کاهش هزينه هاي توليد و همچنين ارائه محصولات استان در بسته بندي هاي زيبا باشيم.
طلايي در ادامه، درخصوص توليد انواع سبزيجات نيز گفت:کيفيت بالاي سبزيجات و وجود يک هزار و 200 هکتار زمين زيرکشت سبزي در قم موجب شده تا براي ارتقاي بهره وري کشاورزان، کارگاه هاي بسته بندي، فراوري و سبزي خرد کني در مناطقي که قطب توليد سبزي استان است است، مستقر شود.
وي همچنين درخصوص محصولات گلخانه اي نيز گفت: کل سطح زيرکشت گلخانه اي قم در 20 سال گذشته 30 هکتار بوده است که در سال هاي اخير صاحبان احداث 65 هکتار گلخانه از محل توسعه روستايي به بانک معرفي شده که هم اکنون 20 هکتار در حال احداث است ضمن اينکه به دنبال اين هستيم که تا پايان سال اين رقم به 100 هکتار افزايش يابد.
وي با تاکيد بر اينکه زنجيره توليد بسياري از محصولات کشاورزي در قم تکميل شده است گفت: هم کانون حجم صادرات محصولات استان به روسيه ماهانه يک کانتينر است که با زيرساخت هاي ايجاد شده و تکميل زنجيره توليد اميدواريم در آينده نزديک شاهد صادرات هفتگي به روسيه باشيم.
طلايي در ادامه با تاکيد بر تکميل بودن زنجيره توليد مرغ در استان گفت: قم در زمينه زنجيره توليد دام، محصولات گلخانه اي و صادرات از نظر زيرساختي با کمبودهايي مواجه است که به دليل توليدات گسترده دامي و گلخانه اي ، تکميل اين زنجيره در اولويت کاري جهادکشاورزي است.
در بخش کشاورزي کل اراضي قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که اين رقم 46 صدم درصد کل اراضي قابل کشت کشور مي باشد؛ ميزان متوسط توليد بخش کشاورزي استان در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعي و باغي، يک هزار و 208 تن آبزيان و 320 هزار تن محصولات دامي است.
بيشتر بهره برداران بخش کشاورزي قم را روستاييان تشکيل مي دهند که طبق سرشماري عمومي نفوس و مسکن در سال 1395، اين استان داراي 127 روستا با جمعيت بالاي 20 خانوار است؛ جمعيت ساکن مناطق روستايي قم بيش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگي مي کنند.
7404/ 6133/
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما